#דרמה: הדו”ח של טוויטר דלף לרשת והמניה קרסה 18%

קרדיט תמונה: Marisa Allegra Williams (@marisa) for Twitter, Inc.

כמו בכל רבעון, גם אתמול היתה אמורה טוויטר לפרסם את הדו”ח לרבעון הראשון לאחר השעה 4 אחר הצהריים שעון ניו יורק. אבל לא כך היה. כשעה לפני המועד צצו ברשת שמועות על דליפה של הדו”ח ועל כך שהוא גרוע במיוחד. המניה החלה לצנוח ב-5.5% לפני שטוויטר עצמה ביקשה מבורסת הנאסד”ק להפסיק את המסחר עד שיתבררו הדברים.

הטכנולוגיה קמה על יוצריה

כמה אירוני שהחדשות עברו כל-כך מהר ברשת בעיקר בזכות רשת הטוויטר (תחת ההאשטג TWTR#). מה שהתברר היה שחברה קטנה המתמחה באיסוף מידע פיננסי סורקת אוטומטית אתרי חברות לפני הוצאת הדו”חות והאלגוריתם שלה מנסה לנחש את הקישור שבו הוא יפורסם.

הדף הרי בדרך-כלל מוכן מבעוד מועד על השרת, רק צריך לקשר אליו בזמן הנכון. במקרה זה הוציאה החברה שהאלגוריתם שלה טומן בחובו פוטנציאל לרווח גדול, הודעה שהפעם הטעות היתה דווקא של בורסת הנאסד”ק, שם מתארח אתר קשרי המשקיעים של טוויטר. האתר הוא שקישר לדף ההודעה מוקדם מדי, האלגוריתם של החברה פשוט מצא אותו לפני כולם.

טוויטר נאלצה, כמובן, לפרסם את הדו”ח המלא לכולם. אם לא מספיק שהדו”ח בישר רעות למניית החברה, הרי שעם חזרת המסחר בה בבורסת הנאסד”ק, שלטה הפאניקה, ותוך חלקיקי שניות קרסהמניה ב-18% ומחקה עלייה של כ-3 חודשים לאחור:

Twitter-Chart-April-1Q2015

מנמיכים ציפיות

ההכנסות מרשת טוויטר עלו ב-74% לעומת שנה שעברה לסכום של 436 מיליון דולר, מתחת לצפי האנליסטים ל-456 מיליון דולר. הרווח עלה על הציפיות: 7 סנט למניה מול תחזית של 4 סנט למניה. לטוויטר 302 מיליון משתמשים פעילים, 14 מיליון יותר מהרבעון הקודם ועלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל, בהתאם לציפיות אך עדיין מעיד על האטה בצמיחה הכללית של הרשת.

אבל החדשות הרעות שהפילו את המניה היו התחזיות להמשך השנה. טוויטר עדכנה את המשקיעים כי היא מצפה להרבה פחות הכנסות ברבעון הנוכחי: 470-485 מיליון דולר לעומת 538 מיליון דולר שצפו בשוק. לכל השנה חוזה החברה הכנסות של 2.17-2.27 מיליארד דולר, הרבה פחות מהצפי הקודם שלה לכ-2.35 מיליארד דולר.

מנכ"ל טוויטר, דיק קוסטולו
מנכ”ל טוויטר, דיק קוסטולו. תמונה: Twitter, Inc

בטוויטר עבדו קשה בשנה האחרונה כדי להפוך את הרשת לאטרקטיבית יותר למפרסמים. הוסיפו פיצ’רים חדשים, מערכת פרסום מתקדמת יותר ועוד. אז למה צפי ההכנסות הונמך? המנכ”ל, דיק קוסטולו, הסביר שפעם גבתה טוויטר מהמפרסמים כסף לפי כל אינטרקציה עם היוזרים. גבתה גם על favorites ו- retweets של ציוצים פרסומיים. ברבעונים האחרונים שינתה החברה גישה והחלה לגבות רק על המטרה של המפרסמת, נגיד התקנת אפליקציה או כניסה לדף הבית שלה.

היה ברור שבדרך זו טוויטר תגבה פחות דולרים אבל העריכה שבטווח הארוך המפרסמים ישלמו יותר עבור מה שהם בדיוק רצו. התהליך הזה כנראה לא קרה מספיק מהר כמו שהעריכו בטוויטר. הפיספוס הזה בהערכה מעמיד את המנכ”ל באור גרוע במיוחד.

אנליסטים בשוק ההון חסרי סבלנות לטעויות מסוג זה המתבצעות על ידי מנכ”לים שאמורים להכיר את השוק בו הם פועלים. הרי הוא אמר בעצמו למשקיעים לא פעם שכל ההשקעה בפיצ’רים ושירותים שונים מתחילה להתבטא בהכנסות. עכשיו כש-2015 התחילה ברגל שמאל עבור טוויטר, המשקיעים מתחילים לשאול האם דיק קוסטולו בכלל מתאים לתפקיד והאם הפונציאל הכללי של טוויטר בטווח הקרוב נמוך יותר ממה שחשבו על כה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים