גאדג’טי מסקר: Meizu MX5 – סמארטפון ללא פשרות בחצי העלות

Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

בשנים האחרונות הפכו הסמארטפונים למרכיב עיקרי ביותר בחיינו. אנו משתמשים בהם על מנת להתעדכן ברשתות החברתיות, לענות למיילים, וגם לשעשע אותנו בשעות הפנאי. מרבית הישראלים נוהגים להוציא מכיסם אלפי שקלים עבור ספינות דגל מבית יצרניות מובילות וידועות כמו סמסונג, סוני, אפל ו-LG.

האם ניתן לרכוש מכשיר אחר, יוקרתי לא פחות, בעבור חצי מהמחיר? זו בדיוק הייתה מטרתה של היצרנית הסינית הצעירה Meizu כשהשיקה את ספינת הדגל האחרונה שלה, ה-Meizu MX5. האם ניתן לוותר על שם המותג, להוזיל את המחיר בכמה מאות שקלים ולקבל חווית שימוש זהה לשל היצרניות הגדולות? יצאנו לבדוק.

מה בקופסה

Meizu MX5 (צילום: גאדג'טי)
Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

ללא שום צל של ספק, Meizu קיבלה השראה רבה מאפל בעיצוב הקופסה: מדובר באריזה מלבנית לבנה המורכבת משני חלקים עם כיתוב מינימליסטי בכל צדדיה. בתוך הקופסה תוכלו למצוא את החבילה הסטנדרטית הבאה:

  • סמארטפון מדגם Meizu MX5
  • כלי לשחרור תושבת הסים
  • אוזניות (שלא סופקו עם יחידת הסקירה)
  • מתאם לחשמל
  • כבל מסוג Micro USB 2.0
  • ניירת: חוברת הסברים קצרה, אזהרות בטיחות, ומידע לגבי קרינה

עיצוב ואיכות בנייה

למרבה המזל, המחיר האטרקטיבי לא אילץ את Meizu להתפשר על איכות הבנייה. המכשיר מציע מעטפת מתכת יוקרתית ברמת גימור גבוהה שלא תבייש גם את היצרניות המפוארות ביותר. אין ספק שקיים דימיון רב למספר מכשירים מבית יצרניות טייוואניות, קוריאניות ואמריקאיות, אך חוסר המקוריות לא גוזל מיופיו של המכשיר. גב המתכת האפור מציע שני גוונים המופרדים בפסים כסופים בצידו התחתון והעליון, כאשר באמצע מתנוססת מצלמה בולטת במקצת הגורמת למכשיר להתנדנד מעט כאשר הוא מונח על משטח ישר.

מתחת למצלמה תמצאו פלאש דו-גווני ומתחתיו לייזר לעזרה במיקוד, תכונה שהופיעה לראשונה במכשיר ה-LG G3 ומצאה דרכה לעוד ועוד מכשירים. בצידו התחתון של המכשיר תמצאו את שקע הטעינה והעברת הנתונים, מצידו הימני נמצא הרמקול ומצידו השמאלי מיקרופון. חלקו העליון של המכשיר יגלה בפניכם מיקרופון נוסף לצורך סינון רעשים ושקע סטנדרטי בגודל 3.5 מ״מ לחיבור אוזניות. צידו השמאלי של המכשיר מארח את תושבת הסים הכפולה מסוג נאנו-סים, בעוד שכפתור ההפעלה וכפתורי הווליום נאלצו להצטופף בצידו הימני. לא קיים הבדל בטקסטורה בין כפתורי המתכת, מה שמונע מהמשתמש להבחין ביניהם מבלי להסתכל.

Meizu MX5 (צילום: גאדג'טי)
Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

חזית המכשיר תברך אתכם במסך יפהפה בגודל 5.5 אינץ’ (עליו נרחיב בהמשך), אותו מעטרים שוליים דקיקים מימין ומשאל. מתחת למסך נמצא כפתור בודד המשלב את כפתור הבית, לחצן החזור וקורא טביעות האצבע. מעל התצוגה תמצאו רמקול לביצוע שיחות ומצלמה קדמית. על אף שהשוליים הדקים מספקים חווית אחיזה די נוחה, השימוש במתכת חלקלקה ושטוחה הופך את ההחלקה הפוטנציאלית לסכנה ממשית. לא תתקשו להחזיק את המכשיר ביד, אך הוא לא יאחז בה בדומה למכשירי פלסטיק מעוגלים.

מסך ותצוגה

Meizu שילבה במכשיר מסך בגודל 5.5 אינץ’ וברזולוציית Full HD. מלבד הגודל והרזולוציה הסטנדרטיים, הוא מציע יכולת ייחודית: הוא מבוסס על טכנולוגיית ה-AMOLED המתקדמת, בה כל פיקסל מפיץ אור בפני עצמו, ולא מסנן אור שנפלט מתצוגה אחורית (כך פועלים מסכי ה-LCD הנפוצים).

הטכנולוגיה העדכנית מאפשרת למסך להציג צבעים חיים יותר, שחור נאמן יותר למציאות וחווית צפייה טובה יותר באופן כללי. מסכי ה-AMOLED כיכבו עד כה במכשיריהן של יצרניות בודדות בלבד, סמסונג בראשן, ונחמד לראות את Meizu תומכת בטכנולוגיה שצפוייה בעתיד הקרוב להחליף את מסכי ה-LCD המיושנים.

Meizu MX5 (צילום: גאדג'טי)
Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

בדומה למסכי AMOLED אחרים, המסך מציע צבעים רווים למדי, שעשויים להיות צבעוניים מדי ולא נאמנים למציאות עבור אנשים מסויימים. ניתן להתרגל לצבעים העזים בתוך מספר ימים, ולאחר מכן כל מסך LCD נראה מעט דהוי וחסר צבעים. מלבד הצבעים הנתונים במחלוקת, הפאנל מספק חווית צפייה מצויינת – התצוגה חדה וברורה, ומנעד הבהירות רחב מאוד – בהירות מקסימלית גבוהה ביותר לקריאה נוחה גם תחת אור שמש ישיר, ובהירות מינימלית נמוכה על מנת להקל על העיניים בלילה.

חומרה וביצועים

כפי שניתן לשער, לא ניתן לקצץ את המחיר בצורה כה דרסטית מבלי להתפשר על מספר רכיבים בדרך. קוואלקום אמנם שולטת בשוק ערכות השבבים ללא עוררין, אך Meizu בחרה להיעזר בפתרונותיה של היצרנית המתפתחת MediaTek על מנת להוזיל את העלויות. היא שילבה במכשיר את ערכת השבבים MT6795, העונה גם לשם Helio X10 – והיא עלתה על כל הציפיות.

MediaTek נחשבה בעבר ליצרנית נחותה, שסיפקה ערכות שבבים מלאות בעיות ובעלות ביצועים ירודים עבור מכשירים עלומי שם. למרבה ההפתעה, הצליחה החברה לבצע מהפך ויצרה ערכת שבבים יוצאת דופן שניתן להשוות את ביצועיה לשל ערכות השבבים המובילות מבית קוואלקום וסמסונג.

Helio X10 תומכת במחשוב 64 ביט ומציעה מערך מתומן ליבות חסכוניות מסוג A53, ליבה שפיתחה חברת ARM הבריטית. הליבה החלשה והחסכונית תוכננה להיות מוטמעת לצד ליבות עוצמתיות יותר מסוג A57, אך MediaTek בחרה להשתמש רק בליבות חלשות וחסכוניות, ככל הנראה מכיוון שרישיון השימוש בהן הוא זול יותר – מה שמאפשר לה להוזיל את עלותה של ערכת השבבים.

Meizu MX5 (צילום: גאדג'טי)
Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

על מנת להסתיר את העובדה כי מדובר בליבות חלשות וחסכוניות, MediaTek “התפיחה” אותן. הליבות אמנם מיוצרות בתהליך ייצור מיושן בגודל 28 ננומטר, אך אחד שנעזר בטכנולוגיית HPM להגברת ביצועי הליבות. תהליך הייצור המתקדם איפשר ל-MediaTek להעלות את תדר השעון של הליבות ללא פחות מ-2 גיגה-הרץ, גבוה בהרבה מהתדר אותו ייעדה ARM, בכך הן מציעות ביצועים משופרים ומייתרות את הצורך בשימוש בליבות “חזקות” דוגמת ה-A57. בנוסף, שימוש בכמות גדולה של שמונה ליבות מבטיח כי ערכת השבבים כמעט לעולם לא תגיע ל-“רוויה” ותמשיך לספק ביצועים טובים גם תחת ריבוי משימות כבד.

המתכון של MediaTek התברר כהצלחה גדולה – המכשיר מציע ביצועים לא פחות ממעולים. פתיחת המכשיר, מעבר בין אפליקציות, וביצוע פעולות בתוך אפליקציות, כולן התבצעו במהירות ובצורה חלקה ללא עיכובים מיותרים. התחום היחיד בו חלה השהייה קטנה הייתה פתיחת אפליקציות – אחד החסרונות הגדולים של שימוש בליבות חלשות, אך 3 גיגה-בייט של זיכרון פעולה מבטיחים כי נוכל להריץ אפליקציות רבות ברקע ללא שום צורך בסגירתן.

ערכת השבבים האימתנית לא גמגמה גם במשחקי תלת מימד תובעניים, זאת בזכות השימוש בליבה גרפית מתקדמת מסוג PowerVR G6200, שפותחה ע”י ספקית הליבות הגרפיות של אפל. נדמה כי אפילו משחק מירוצים עתיר גרפיקה כדוגמת Asphalt 8 לא באמת מהווה עבורה קושי, והשוני היחיד שניתן היה לחוש בו היה התחממות מורגשת (לא גדולה מבכל מכשיר אחר).

קורא טביעות האצבע ששולב במכשיר מדוייק למדי, אך לא פעם נאלצתי לנסות שוב ושוב עד שטביעת האצבע שהוגדרתי אומתה. הזווית בה מונחת האצבע לא משפיעה על איכות המדידה, אך יש צורך לוודא כי האצבע נקייה וכי היא מונחת כהלכה על הסורק. כשהסורק כן עובד, הוא עובד נהדר – ניתן להדליק את המכשיר ולהגיע אל מסך הבית תוך פחות משנייה בודדת. לא אוכל להשוות את סורק טביעות האצבע ששולב במכשיר לפתרונות מבית יצרניות אחרות כיוון שלא צברתי ניסיון רב בשימוש בהם, אך כן אוכל להעיד כי הוא מספיק אמין לשימוש יומיומי.

מולטימדיה

למרבה הצער, ובדומה למכשירי דגל רבים אחרים מהשנה האחרונה, ה-Meizu MX5 לא מציע חריץ הרחבת זיכרון. החיסרון מורגש במיוחד לאור העובדה שהמכשיר מציע רק 16 או 32 גיגה-בייט של זיכרון פנימי, מה שעלול לצער את חובבי המדיה. עם זאת, סרטונים שכן הצלחתם לדחוס אל המכשיר יספקו לכם חווית צפייה מענגת במיוחד.

המסך המרהיב מבטיח כי כל פרט יוצג בחדות מירבית, והרמקול המובנה מציע עוצמת שמע גבוהה בצורה מפתיעה – יחד עם איכות שמע גבוהה מהממוצע. כמובן שבדומה למרבית הסמארטפונים האחרים קיים מחסור די מורגש בבאסים, אך התדרים האמצעיים והגבוהים איכותיים למדי ולא מתעוותים גם בעוצמת השמע המירבית. מכיוון שהרמקול ממוקם בחלקו התחתון של המכשיר, קל מאוד לחסום אותו בעזרת היד – אז עוצמתו נחלשת בצורה ניכרת והוא נעשה עמום למדי.

בניגוד מובהק לרמקול הראשי העוצמתי, רמקול השיחות שנמצא מעל למסך מספק חווית שימוש ירודה ומאכזבת. פעמים רבות התקשיתי לשמוע את האדם עימו שוחחתי, גם במקומות שקטים יחסית, ונאלצתי להשתמש במצב הרמקול העוצמתי. גם מהצד השני של הקו נשמעו מספר תלונות לגבי עוצמת שמע חלשה מהממוצע. למרבה המזל, שתי הבעיות הללו עשויות להיות מתוקנות בעדכון תוכנה עתידי. מנוע הרטט ששולב במכשיר עדין וחלש מהממוצע בשוק, אך לא התקשיתי לחוש במכשיר רוטט בכיס.

מערכת הפעלה וממשק משתמש

אחת הטענות המרכזיות כלפי היצרניות הסיניות המוזלות היא שילוב של ממשקים מצועצעים, איטיים, ועמוסים ביכולות מיותרות. Meizu התעלתה על עצמה גם בתחום הזה – ממשק המשתמש ששילבה במכשיר נקי, אלגנטי, וחופשי מפיצ’רים בלתי רצויים. גם כאן הכוכבת הסינית שאבה השראה רבה מאפל.

Meizu MX5 (צילום: גאדג'טי)
Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

מסך הנעילה נראה זהה לשל iOS, וכך גם מסך הבית – נטול מגירת אפליקציות. אף שהחוויה שונה בתכלית משל כל מכשיר אנדרואיד אחר, היא עשוייה להקל על המעבר לכל מי שמתקשה להתנתק מהאייפון. מגירת האפליקציות הרצות ברקע שאולה ממערכת ההפעלה iOS 6, ונפתחת באמצעות החלקה מתחתית המסך.

מרכז ההתראות גם הוא מעוצב בפשטות, עם רצועת הגדרות מהירות מתרחבת בחלקו העליון. למרבה הצער וההפתעה, ההתראות לא מוצגות גם במסך הנעילה – בונוס לפרטיות, אך יש צורך בטרחה הכרוכה בפתיחת המכשיר לצורך צפייה בהתראות. המריבה בין סין וגוגל שולחת אותותיה גם כאן, והמכשיר מגיע כשהוא מצוייד במספר מצומצם ביותר של אפליקציות גוגל – רק אפליקציית המפות וחנות האפליקציות Google Play. את כל האפליקציות הנותרות, ביניהן YouTube, Gmail והדפדפן הפופולרי Google Chrome יש צורך להוריד באופן ידני.

המכשיר מציע מקלדת מסוג TouchPal – מקלדת צד שלישי אהובה, ותיקה ופופולרית ביותר, שככל הנראה מספקת חוויה טובה יותר מכל מקלדת שיכלה Meizu לפתח בעצמה. פריסת המקשים נוחה למדי, וקיימת אפשרות חיזוי מילים שבאופן מעצבן מנסה לחזות את המשך המילה או לתקנה בלחיצה על מקש הרווח כברירת מחדל (גם אם המילה הוקלדה כהלכה). כפתור הבית ששולב במכשיר ייחודי ל-Meizu – בנוסף להיותו קורא טביעות אצבע, ניתן ללחוץ עליו על מנת להדליק את המכשיר או לחזור למסך הבית ונגיעה קלה בכפתור מחליפה את תפקידו של כפתור “חזור” ייעודי.

מצלמה

Meizu MX5 (צילום: גאדג'טי)
Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

בשנים האחרונות הפכו מצלמות בסמארטפונים לנושא משעמם למדי. סוני השתלטה על שוק החיישנים, וכעת שולטת בו ללא מתחרים – כמעט כל מכשירי הסמארטפון מציעים חיישן כזה או אחר מבית סוני (אפילו מכשירי אפל), וההבדל היחיד בין המכשירים נובע מהייצוב האופטי, העדשה ותוכנת השליטה. Meizu בחרה להשתמש בחיישן מסוג IMX220, המציע כמות מכובדת של 20.7 מגה-פיקסלים. באור יום וגם בתאורה ביתית, המצלמה מפיקה תמונות חדות, עם ניגודיות טובה וצבעים טבעיים. כשהחשכה יורדת, כך יורדת מהירות התריס, ומחסור בייצוב אופטי מאלץ אתכם להחזיק את הטלפון ביציבות  – אחרת התמונה תצא מטושטשת, בנוסף להיותה מגורענת.

הבעיה העיקרית במצלמה של ה-Meizu MX5 טמונה בחווית הצילום. מסיבה לא ברורה, היא איטית למדי. פעולת המיקוד אורכת זמן רב מהרצוי (נדמה כי חיישן הלייזר נח בחוסר מעש) וגם תהליך לקיחת התמונה מלווה בהשהייה ארוכה ומעצבנת שמאפיינת בעיקר את מכשירי האנדרואיד של תחילת העשור. כל צילום של פעילות מהירה או רגעית במכשיר זה פשוט בלתי אפשרי. ניתן להתנחם בעובדה שעדכון תוכנה עתידי עשוי לשפר את ביצועי המצלמה – עדכון תוכנה ששוחרר במהלך תקופת הסקירה שיפר במעט את ביצועי המכשיר ואת איכות התרגום לעברית ופתר בעיית תקיעה רנדומלית.

Meizu MX5 (צילום: גאדג'טי)
Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

חיישן הלייזר הלא מוצלח נכשל פעם אחר פעם בניסיון להתמקד בעצמים קרובים. למרבה המזל, מצב צילום ידני מאפשר לשנות את הפוקוס בצורה ידנית ובכך לצלם תמונות מאקרו מוצלחות. המצב הידני מאפשר לצלמים מנוסים לשנות גם את מהירות התריס ורגישות החיישן ללכידת התמונה הרצוייה. המצלמה מציעה מספר מצבים מיוחדים – מצב “שדה אור” מאפשר ללכוד תמונה ולשנות את הפוקוס בתמונה לאחר מכן, יכולת חביבה אך לא שימושית באופן מיוחד – סתם גימיק משעשע. ניתן לצלם גם סרטוני וידאו בהילוך איטי, לסרוק קודי QR ולצלם תמונות פנורמה.

מצב מיוחד ומעט שנוי במחלוקת עונה לשם “פנים יפות”. הוא מאפשר (באופן מלאכותי כמובן) להסיר פגמים בעור, להצר את היקף הפנים, ואפילו להלבין אותם – יכולת מעט לא תקינה פוליטית במערב, אך ניתן לשער כי רצוייה בקרב הקהל סיני. יכולת נוספת שככל הנראה תרצה את הקהל הסיני היא הגדלת העיניים – מסתבר שאידיאל היופי במזרח כולל עיניים גדולות, ניגוד מובהק לעיניהם המלוכנסות של האסיאתים.

Meizu-MX5-Lemon-1200px

מצלמה קדמית ברזולוציית 5 מגה-פיקסל מאפשרת לצלם תמונות סלפי חדות למדי, שאיכותן כמובן יורדת עם ירידה בכמות האור הזמין.

סוללה

ערכת שבבים חסכונית וסוללה נאה בקיבולת 3150 מילי-אמפר שעה מאפשרים ל-Meizu MX5 להציע חיי סוללה מצויינים. גם שימוש אינטנסיבי למדי יאפשר לכם להגיע אל סוף היום ללא צורך בטעינה חוזרת, ושימוש מתון עשוי לאפשר לכם לשרוד גם יומיים. זמן המסך הממוצע עומד על כארבע שעות של שימוש ואפילו יותר, גבוה בצורה משמעותית משל רוב מכשירי הדגל מהשנה האחרונה שמתעדפים מסך Quad HD זולל חשמל או ערכת שבבים אימתנית על פני חיי הסוללה.

Meizu MX5 (צילום: גאדג'טי)
Meizu MX5 (צילום: גאדג’טי)

למרבה ההפתעה, משחקים פשוטים כדוגמת Subway Surfers או Zynga Poker במהלך היום לא ישפיעו בצורה מיוחדת על הסוללה, אך משחקים עתירי גרפיקה כדוגמת Asphalt 8 או Goat Simulator יזללו אותה במהירות. זאת ככל הנראה הודות לערכת השבבים החסכונית, שפשוט לא מאפשרת למשחקים לזמן ליבות עוצמתיות וזוללות חשמל (מכיוון שאין כאלו) ומאלצת אותם להסתפק בליבות החסכוניות (ללא שום השפעה ניכרת על הביצועים). משחקי התלת-מימד הכבדים ככל הנראה מכבידים על הליבה הגרפית, מה שמוביל לירידה מהירה בסוללה.

סיכום

ה-Meizu MX5 הוא ללא ספק אחד הסמארטפונים הטובים ביותר שניתן לרכוש עבור פחות מ-2000 שקלים. הוא מציע חווית שימוש מצויינת בכל התחומים (מלבד איטיות מסויימת במצלמה), ומספק תמורה נהדרת למחיר. הבחירה הופכת למעט קשה יותר כשספינות דגל מובילות מהשנה שעברה נמכרות כעת במחירים דומים, אך בכל מקרה נשארת כדאית במיוחד.

האריזה ותכולתה
9/10
עיצוב ואיכות בניה
8/10
חומרה וביצועים
9/10
מסך ותצוגה
9/10
מערכת הפעלה
8/10
מולטימדיה
7/10
סוללה
9/10
מצלמה
7/10
8.5
ציון כללי   ... ולא בהכרח ממוצע

מה אהבנו
  • מסך נהדר
  • רמקול חזק
  • חיי סוללה מעולים
מה פחות אהבנו
  • איכות שמע ירידה בשיחות
  • מצלמה איטית

איפה קונים ומה המחירים?
  • יבואן רשמי:  1699 שקלים


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים