-פרסומת-

סיכום שנה בגיימינג: איך היתה 2015?

| יום שלישי, 29 בדצמבר 2015, 19:20 | משחקים

שנת 2015 היתה שנה מרתקת בתעשיית הגיימינג ונגזרותיה. לצד משחקים נהדרים ראינו גם התקדמות טכנולוגית מרשימה ואפילו אירועים מכוננים שישפיעו על התעשיה כולה בשנים הקרובות. לקראת סוף השנה הקלנדרית קיבצנו עבורכם מגוון של אירועים ומשחקים הראויים לציון לדעתנו. זהו סיכום אישי ומקיף של 2015 בגיימינג.

אירועים בולטים בתעשיה

רפאל:

Unreal Engine Logoמנוע Unreal 4 משוחרר בחינם לקהילת מפתחי המשחקים. בחודש מרץ הכריזה Epic, יצרנית מנועי Unreal הפופולאריים כי גרסת המנוע החדשה תהיה חינמית להורדה ולשימוש לכל דורש (בתנאי שאם תשתמשו במנוע להפקת משחק רווחי, חלק מהרווח יחזור ל-Epic, כמובן).

אלו הן חדשות נהדרות למפתחים שעד כה כלים כמו מנוע Unreal לא היו בהישג ידם בשל רשיונות שימוש יקרים שנועדו לתעשיית ה-AAA. הדובדבן שבקצפת הוא ללא ספק הכרזת Epic על Unreal Tournament חדש שיהיה פרויקט פתוח בשיתוף הקהילה, וחינמי גם הוא.

מודל מימון ההמונים ממשיך להתרחב. מספר כותרים גייסו סכומים מרשימים, כמו Shenmue III, שגייס למעלה מ-6 מליון דולר עבור מפתחי המשחק. משחקים שגייסו כספים בשנים קודמות החלו להופיע, כמו Pillars of Eternity המצוין ו-Undertale (כן, זהו משחק במימון המונים). מעבר לכך, פלטפורמה חדשה בשם FIG נפתחה במטרה לשמש פלטפורמת מימון המונים ייעודית לפרוייקטים בתחום המשחקים.

קריאה נוספת: המשחקים הכי טובים שאולי פספסתם ב-2015

Steamנסיון כושל למונטיזציה של מודים. מתישהו באפריל השיקה Valve אפשרות למכירת מודים בתשלום בחנות Steam עבור המשחק Skyrim. רעיון מעניין, אולם הביצוע של Valve היה לקוי מבחינות רבות וההשקה גררה תרעומת ראויה לציון מצד הגיימרים.

האשמים העיקרים הם מודל חלוקת הרווחים (75% ל-Valve, ו-25% ליוצרי המוד), חוסר בבקרת איכות ופריצות גדולה לרמאויות. האפשרות למכור מודים הוסרה במהרה, בצירוף התנצלות מאת Valve, אך הנזק כבר נעשה: יוצרי מודים וותיקים פרשו והקהילה התקטבה.

בוריס:

Valve מאפשרת לקבל החזר כספי על משחקים ב-Steam. ה-Steam Refund מאפשר להחזיר משחק בלי שאלות עד לשבועיים לאחר הרכישה ואם הוא שוחק פחות משעתיים. במקרים רבים ניתן החזר כספי על משחקים שחרגו מהתנאים. זה מאפשר לשחקנים להרגיש בטוחים יותר עם הרכישות שלהם, ולהחזיר משחקים “שבורים” או לא מוכנים. מנגד, זה פותח פרצה לניצול משחקי אינדי קצרים יחסית.

חברת King (מפתחת Candy Crush) נרכשה על ידי Activision. מכיוון של-Electronic Arts כבר יש מחלקת מובייל רצינית, נראה ש-Activision רוצה גם נתח מהעוגה. מדובר באחת הרכישות הגדולות בתעשיית הגיימינג, כאשר העסקה נחתמה בסכום אסטרונומי של 5.9 מליארד דולר.

Activision-blizzard-king-aquisition-gadgetycoil

Paradox רכשה את White Wolf מ-CCP. חברת White Wolf מפתחת משחקי תפקידים שולחניים, ואחראית לכמה וכמה עולמות מערכה כמו “עולם האפלה”, שעליו התבסס Vampire: the Masquerade – Bloodlines. החברה נרכשה בזמנו על ידי CCP כדי לפתח את Vampire: the Masquerade Online. המשחק לא יצא לפועל, וב-CCP הזניחו את White Wolf. כעת White Wolf ממלאת את שורותיה מחדש תחת Paradox, ושני הצדדים הביעו רצון עז לפתח משחקים בעולמות המערכה המרתקים הללו.

מה עוד היה לנו:

  • מיקרוסופט רוכשת מאינטל את Havok, הצוות שמאחורי מנועי הפיזיקה המתקדמים.
  • BioWare חוגגת עשרים שנה, ולעומתה נסגרת החברה Zombie Studios שמאחורי סדרת Spec-Ops.
  • אתר הגיימינג הוותיק Joystiq נסגר גם הוא.
  • מנכ”ל נינטנדו, סאטורו איווטה, מספיק להכריז על קונסולה חדשה בפיתוח (NX) לפני שנפטר.
  • הידאו קוג’ימה מקים סטודיו עצמאי בשיתוף סוני.
  • מיקרוסופט משיקה את Windows 10 על גבי ה-Xbox One.
  • סוני משנה את שם משקפי המציאות המדומה שלה מ”מורפיאוס” ל-PlayStation VR.

הכותרים הבולטים של השנה:

רפאל:

אולי הכותר הבולט ביותר של 2015 היה Fallout 4. בתסדה בנתה את המתח לקראת שחרור המשחק באופן מופתי שהביא את הגיימרים לצפות ל-Fallout 4 לפחות כמו ביאת המשיח. גרסאות האספנים, שכוללות Pip-Boy “אמיתי” שניתן להפעיל עם טלפון, אזלו שוב ושוב מהחנויות עוד לפני השקת המשחק. לאחר שהמשחק סוף סוף הגיע, התברר שבעוד שמדובר במשחק טוב בסך הכל, הוא היה יכול להיות גם טוב יותר; אך אין זה משנה, כיוון שקהילת המודים העשירה של בתסדה כבר תדאג לכך.

Halo 5: Guardians לקונסולת ה-Xbox One הוא בהחלט בין הכותרים הבולטים של השנה, שלפי דיווחי מיקרוסופט ייצר לה הכנסות של למעלה מחצי מליארד דולר בשבוע הראשון להשקתו. Halo 5 מתמקד במולטיפלייר כמו קודמיו, וכמו קודמיו מצטיין בכך, אולם המשחק ספג ביקורת אודות הסיפור בקמפיין שהציע. בביקורת שפורסמה ב-Engadget, הקמפיין תואר כ”צעד אחורה” עבור הסדרה.

השקה משמעותית נוספת הינה Star Wars: Battlefront, משחק מולטיפלייר ששם את השחקן בנעליהן של מגוון דמויות Star Wars אהובות ומציע שלל כלי נשק וכלי רכב לשימוש. אולם למעט הגרפיקה המרהיבה התברר כי המשחקיות רדודה למדי, במיוחד בהשוואה למשחקי Battlefield אותם פיתח אותו הסטודיו. החוסר בקמפיין מעניין ובתכנים הפכו את Battlefront למשחק מאכזב עבור חלק מהשחקנים.

משחק נוסף שלא ניתן להתעלם ממנו הוא Rocket League: משחק כדורגל שבו אנו מכווינים את הכדור על ידי שימוש במכוניות קטנות (דמיינו את Revolt פוגש את FIFA). המשחק זכה להצלחה מטאורית, קיבל מגוון פרסים ואומץ בחום הן על ידי שחקנים מזדמנים והן על ידי שחקני תחרויות. דרך אגב, מעטים יודעים כי Rocket League הוא בעצם משחק המשך של כותר בשם Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, ששוחרר ב-2008 ל-PSN.

בוריס:

Witcher 3 הוא מהכותרים הבולטים ביותר. זהו משחק תפקידים רחב יריעה במיוחד, שלא הקריב דבר בתהליך הפיתוח שלו – הוא משחק גדול בעולם פתוח, אך יש לו עלילה מורכבת שמצליחה להשתלב בעולם. מאז המשחק הראשון בסדרה CD Projekt RED עשו דרך ארוכה, ורואים את זה היטב ב-Witcher 3.

הרבה תשומת לב משך גם Metal Gear Solid V: the Phantom Pain. מעבר לסקנדלים ולשמועות שרצו סביב המשחק, המשחק עצמו לקח את מודל “ההתגנבות הטקטית” של משחקי MGS הקודמים ושילב אותה במפות גדולות עם שטחים פתוחים, מה שייצר משחקיות חדשה ושונה שזכתה לשבחים רבים הן אצל מבקרים והן בין מעריצי הסדרה.

Bloodborne, המשחק האחרון של From Softrware, מפתחי סדרת Dark Souls, ניסה לעשות גם הוא את אותו הדבר בצורה אחרת. זהו אותו משחק קשה ומאתגר, אך הוא מהיר הרבה יותר ממשחקי Souls, ומעודד את השחקן לפעול יותר ולהראות יותר יוזמה בקרב, מה ששינה מהותית את הצורה בה שחקנים חושבים ומשחקים במשחק ביחס למשחקי ה-Souls.

מה עוד היה לנו:

  • Rise of the Tomb Raider – נכון לעכשיו תקוע רק על ה-Xbox (יגיע למחשב ול-PlayStation במהלך 2016).
  • Cities: Skylines – נתן לחובבי בניית הערים תשובה עדכנית לסים סיטי.
  • Life is Strange
  • Until Dawn
  • Ori and the Blind Forest
  • Assassin’s Creed Syndicate

אכזבות השנה:

רפאל:

ללא ספק Pro Skater 5. בתור מעריץ וותיק של סדרת משחקי הגלגשת, כואב לראות את ההתייחסות שהמותג מקבל כיום מ-Activision. המשחק החדש בסדרה מזעזע מכל בחינה: עמוס באגים, הפיזיקה נוראית, סביבות משעממות, הגרפיקה מיושנת והמשימות חסרות פואנטה. כשמשווים אותו למשחקי מופת כמו Pro Skater 3 או Pro Skater 2, ואפילו ל-Pro Skater הראשון, נותר רק לתהות “איך נפלו גיבורים”. בבקשה Activision, אם אין לכם משהו טוב לעשות עם המותג, תנו לו למות בכבוד.

בוריס:

ההשקה של Batman: Arkham Knight הייתה מאד בעייתית. המשחק שוחרר עם לא מעט בעיות, אך האכזבה הגדולה ביותר הייתה דווקא במחשב האישי, שם המשחק היה כמעט ולא שחיק בשביל רוב השחקנים. הבעיה הייתה כה חמורה, עד ש-Warner Bros, המפיצה, משכה את המשחק מהחנויות. המשחק חזר למכירה למחשב האישי לאחר כחצי שנה במצב מתפקד יותר, אבל עדיין רחוק מאידאלי.

סיכום אישי:

רפאל:

היתה לנו שנה מרתקת, עם אירועים ומשחקים נהדרים, ולמרבה הצער גם פרידות לא מתוכננות. בסופו של עניין, 2015 היתה טובה לגיימרים, שזכו לעדנה כמעט על כל פלטפורמת משחקים (למעט PS Vita. קדימה סוני, להתעורר!).

אני מצפה מאוד לכמה מהמשחקים של 2016 כמו Dishonored 2, ההמשך ל-Deus Ex וכמובן כמה מענקי מימון ההמונים כמו Star Citizen. זוהי רק טיפה מנהר המשחקים המסקרנים שצפויים להגיע, ויחד איתם גם ערכות משקפי המציאות המדומה כמו Oculus Rift. לפני שנסיים אזכיר רק שעד סוף השנה הבאה, סביר להניח שכולנו כבר נשחק בכותר חדש בסדרת DOOM. אם זאת לא סיבה להתרגש, אני לא יודע מה כן!

בוריס:

2015 הייתה שנה מצוינת לגיימינג. כמות הכותרים המעניינים והמוצלחים שיצאו השנה עלתה על הציפיות. חלק ממה שעשה את השנה הזאת מעניינת הוא שראינו לא מעט משחקי Kickstarter מוצלחים יוצאים לאור. מספר פרויקטי Kickstarter צפויים לצאת גם בשנה הקרובה, ביניהם Torment: Tides of Numenera, שמתייג את עצמו כממשיך רוחני ל-Planescape: Torment, ולא מפחד מהרף הגבוה שההשוואה הזאת קובעת.

המשחק שכנראה יהרוס לי את החיים הוא דוקא X-Com 2. אחרי הסקנדלים של 2014 (וקצת גם השנה), כולי תקווה שבשנה הבאה נראה פחות מפיצות משחררות משחקים חצי-אפויים לשוק.

חדש! מעתה ניתן לקבל עדכונים על כתבות בנושאים שמעניינים אתכם דרך פייסבוק מסנג'ר. נסו בעצמכם:
קריאה נוספת
עוד על הכותב
author-image
רפאל בן-ארי
כתב ומפיק תכני גיימינג יותר מעשור, בעל היכרות עמוקה עם ההיסטוריה של תעשיית המשחקים. בזמנו הפנוי (הנדיר) יוצר מודים ומקדם יוזמות נוספות בתחום הגיימינג בישראל. מעדיף לשחק עם עכבר ומקלדת ויש לו את דיוק ניוקם בחיוג מהיר בנייד.
תגובות לכתבה
  • Moshe (@kw)

    כתבה מושקעת, אהבתי שבתקופה האחרונה אתם מקדישים יותר גם לגיימינג !!

    • Camilla/קמילה

      עצוב רק שטומב ריידר קיבל שורה קטנה ובודדת בכתבה כזאת ארוכה.

      • yoyo

        מה עם הפאזלים/חידות בטומב ריידר החדש?
        במשחק טומב ריידר 2013 קצת התאכזבתי מחוסר החידות במשחק או שלא היו כאלה מסובכים לפתור לעמות איך שהתרגלנו עליה בעבר.
        אבל משחק יפה מאוד אהבתי את 2013.

        • Camilla/קמילה

          יש בחדש כל כך הרבה פאזלים וחידות ואוצרות למצוא לקח לי כמעט חודש שלם לסיים 100% מהמשחק,ובקברים מסויימים צריכים להשקיע לא מעט מחשבה והיגיון על מנת לעבור אותם, יש כמה ממש מסובכים ומורכבים .

          • yoyo

            יפה..מחכה שיצא למחשב

          • עזרא

            יש חבילות הרחבה בדרך
            Rise of the Tomb Raider: Baba Yaga Trailer

            https://youtu.be/3npvOj8eKp4
            https://youtu.be/3npvOj8eKp4
            אחריה תצא עוד אחת

          • Camilla/קמילה

            אני יודעת ראיתי את זה, קניתי את הseason pass.

        • עזרא

          כן גם אותי הוא איכזב ממש השתעממתי מאמצע המשחק
          לפי סטים, החדש הוא יגיע בינואר למחשב

      • Moshe (@kw)

        כן, למרות שבתכלס זה סיכום אישי. גם Ori שהוא משחק ממש מדהים לא נכנס בהרחבה

        • Camilla/קמילה

          טומב ריידר היה ראוי להרחבה יותר גדולה מאשר שורה אחת שלא אומרת כלום על המשחק,המשחק הוא פשוט יוצא מן הכלל.
          אני אומנם לא משחקת הרבה משחקים אבל את טומב ריידר שיחקתי ואני חושבת שהמשחק פשוט פנטסטי ומהנה וראוי לסקירה משלו.

          • Moshe (@kw)

            מסכים אבל שוב, זה סיכום אישי

      • טומב ריידר זכה להשקה מאוד מקרטעת בגלל האקסלוסיביות לאקס-בוקס. הוא גם יצא באותו יום של Fallout 4 שזאת כבר טעות. מי המשוגע שיוציא משחק באותו יום של Fallout 4 (ועוד רק לקונסולה שלא הכי פופולארית כרגע)? בכל מקרה כדאי לשים לב אליו ובגלל זה הוא הוזכר, אבל עדיין קשה לו להתבלט. אולי כשיגיע לפלטפורמות נוספות.

        • עזרא

          אני מת שתעשה סרטון של טומב ריידר כמו שעשיתי ל GTA. כבר ראיתי את כל הערוץ שלך כמעט 🙂

          • Dan.R

            הערוץ של מי? מה השם?

        • Camilla/קמילה

          מיקרוסופט דווקא אמרו שההשקה של המשחק היתה מאוד מוצלחת, ומה זה משנה שזה אקסקלוסיבי? עשיתם סקירה למשחקים אקסלוסיבים רק לפלסטיישן אז למה לא לתת אותו הקרדיט גם לאקסבוקס? אני לא יודעת מה זה fallout לעולם לא שיחקתי בזה, אבל טומב ריידר שזה מותג בפני עצמו כן שיחקתי.

          • yoyo

            Fallout זה משחק מאוד גדול עם הרבה מאוד מעריצים שחיכו הרבה שנים לכותרת חדשה שזה fallout 4..במלים אחרות ההייפ היה גדול מאוד סביב המשחק.
            אני לא אוהב את המשחק הזה אבל מסכים עם רפאל שזאת טעות לשחרר את המשחק באותו יום של fallout 4 וטומב ריידר קצת נעלם בצל של fallout.

          • yoyo

            יצא מבולגן עם השילוב של אנגלית/עברית.

          • יפה מאוד שזה מה שמיקרוסופט אומרים, בינתיים כל הסיקורים שראיתי מעידים על זה שהמשחק מוכר מעט. למיקרוסופט יש אינטרס להציג את המשחק כהצלחה, לא צריך לקבל כל טענה שלהם. הנה דוגמה
            http://wccftech.com/rise-tomb-raider-uk-sales-due-poor-release-timing-fine-ps4/

          • Camilla/קמילה

            הכתבה שצרפת מעידה רק על המכירות בבריטניה, ולא על סך המכירות הכללי, אני אקח את המילה של מיקרוסופט שיש להם את המספרים האמיתיים מאשר אתר שעושה הערכה גסה.
            http://www.tgspot.co.il/rise-of-the-tomb-raider-has-done-well-microsoft-says/

          • זה מייצג. מוזמנת לחפש את הנתונים.

    • Yoni(apple)

      אני מחכה לעוד נושאים שהם יתרחבו אליהם ולא ישארו במבנה של אייטם אפל אייטם סמסונג אייטם סינית וכו’ וכו’..

  • Matanel

    בוריס או רפאל..
    לפחות תגידו “לא” בקשר למה ששאלתי, כי חיכיתי לתשובה, שאני אדע איפה אני עומד…
    זה ממש חשוב.. ואני בטוח שתוכלו לעזור.
    תודה

    • Yoni(apple)

      מה קרה?

    • מה שאלת?

    • Boris Ulyanskiy

      נשמח לענות, אבל אנחנו לא רואים את השאלה.

      • Matanel

        יש את המשחק “גורל” הישראלי שנסגר לפני כמה שנים.
        אני בטוח שאתם מכירים אותו,ורציתי לשאול אם אולי אתם מכירים את המפתחים?
        או יכולים להשיג קשר איתם?
        תודה מראש:)

        • Boris Ulyanskiy

          אני אישית לא, לצערי, אבל אם יהיה לי קשר איתם אזכור ששאלת 🙂

          • Matanel

            מעולה תודה:)

        • לא שיחקתי במשחק, אבל נסה לשלוח מייל ל-
          vadims*at*tcb.ac.il או info*at*battle.co.il

          (תחליף *at* בשטרודל @)

          • Matanel

            תודה!
            אנסה.

    • RuR

      מה שאלת?

      • Matanel

        רציתי לשאול אם הם מכירים/יש להם קשר עם המפתחים של המשחק” גורל “הישראלי שנסגר לפני כמה שנים..

  • אור

    מושקע מאוד, כל הכבוד!

  • Rayman

    מישהו יודע מה קורה עם המשחק inside מהיוצרים של limbo?

גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות