יד לכיס: למה אמזון וסיסקו רוצות לתת לבעלי המניות מיליארדי דולרים?

Pile Of Money קרדיט תמונה: 401kcalculator.org

שוק המניות עבר מימוש אגרסיבי בשבועיים האחרונים ובמיוחד בלטו לרעה מניות סקטור הטכנולוגיה. על רקע זה הודיעו ביום שישי שתי ענקיות טכנולוגיה על רכישה מחדש של מניות בסכומי ענק (Buyback).

אמזון

ענקית הקמעונאות האינטרנטית הודיעה שתרכוש מניות של עצמה בשוק החופשי בסכום של 5 מיליארד דולר. תוכנית הרכישה החדשה תחליף תוכנית ישנה יותר מ-2010 בהיקף של 2 מיליארד דולר ומתוכם נוצלו רק 1.24 מיליארד דולר. אז למה להתחיל תוכנית רכישה עצמית חדשה כשהאחרונה לא מוצתה עד תום?

מייסד ומנכ"ל אמזון, ג', בזוס (קרדיט: יח"צ Amazon)
מייסד ומנכ”ל אמזון, ג’ף בזוס (קרדיט: יח”צ Amazon)

אפשר לייחס חלק מהמימוש הגדול בן ה-25% שהתרחש מאז תחילת השנה לשיא כל הזמנים שנרשם בסוף 2015 והקרבה לרמה הפסיכולוגית של 700 דולר למניה.

אך הסיבה לאגרסיביות של הנפילה ניתן לתלות בחשש המשקיעים מפניה ההוצאות הענקיות שאמזון מתכננת (ראו הדו”ח האחרון). כדברי מייסד ומנכ”ל החברה, ג’ף בזוס, בעצמו: “זה מרגיש כאילו כל יום כאן זה היום הראשון“.

גם לאחר חיתוך של רבע בשווי אמזון מכפיל הרווח עדיין נמצא בגובה בלתי יאמן (400) ומשקף צמיחה עתידית גבוהה מאוד. כדי למנוע משבר אמון גדול יותר ובריחת משקיעים החליט דירקטוריון החברה להביע אמון בשווי הנוכחי של אמזון על ידי הכנסת היד לכיס (קופת המזומנים).

לפי תקנות התאגידים, רכישה של עצמית של מניות מכניסה את המניות הנרכשות למצב של “תרדמה” והן אינן נספרות במניין המניות הקיימות של החברה. טכנית, כאשר יש פחות מניות של החברה בשוק, עולה ערכן. שיטת הרכישה העצמית הפכה להיות הטבה לבעלי המניות וכך מתכוונת אמזון לשמור על האטרקטיביות שלה כלפי המשקיעים.

סיסקו

בענקית תשתיות התקשורת המצב קצת שונה. מטבע עסקיה, היא רגישה מאוד למצב הכלכלה הגלובלית וזו בתקופה קצת הפכפכה. הדו”ח שפורסם בשבוע שעבר (ד’, 10.2) עקף את התחזיות, אבל בראיונות לאחר הפרסום הודה המנכ”ל, צ’אק רובינס שלקוחות כבר החלו לקצץ בהשקעות תשתית לאור הדאגות שלהם ממצב הכלכלה.

כך, לדוגמה, צמיחת ההכנסות הכללית של סיסקו הסתכמה ברבעון האחרון של 2015 ב-2% בלבד. החלוקה: ביבשות אמריקה הצמיחה אפסית, באירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA) ההשקעות ירדו ב-1%. ההשקעה הרבה באיזורי אסיה-פסיפיק, יפן וסין מצליחה קצת לאזן (ההכנסה משם הרבה יותר נמוכה) עם צמיחה של 17%.

מקורות ההכנסה של סיסקו ב-Q2FY16. מקור: מצגת החברה
מקורות ההכנסה של סיסקו ב-Q2FY16. מקור: מצגת החברה

כדי לתמרץ את המשקיעים להחזיק את המניה ולהאמין בה מכניסה סיסקו את היד עמוק לכיס. החברה כבר רוכשת מניות של עצמה בהיקף של מעל למיליארד דולר כל רבעון בהתאם לתוכנית של 90 מיליארד דולר שאושרה בעבר וכמעט מסתיימת.

יחד עם הדו”ח הודיעה סיסקו על הרחבת התוכנית בעוד 15 מיליארד דולר לסך ל-17 מיליארד דולר סה”כ. ואם זה לא מספיק אז גם הדיבידנד יגדל מ-21 סנט למניה ל-26 סנט למניה (גם תשלום הדיבידנדים מוציא כמיליארד דולר כל רבעון).

בתגובה לתוכניות שמטיבות עם המשקיעים קפצו מניות אמזון וסיסקו למחרת ההודעה ב-4.5% וב-9% בהתאמה. עכשיו רק נותר לקוות שהסוכריות לבעלי המניות יוכלו לפצות על החסרונות בפעילות חברות אלו, כל אחת וסיבותיה שלה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים