לקראת מכרז: גוגל, וריזון ואחרות מתעניינות ביאהו. מי רצינית באמת?

יאהו קרדיט: Darrell Nash

המסע להצלת יאהו בעיצומו: מספר תאגידים מוכרים שוקלים ברצינות לרכוש את נכסיה האינטרנטיים של יאהו. מהשמות הבולטים שעלו בתקשורת אפשר למצוא את ענקית התקשורת וריזון ואת גוגל בכבודה ובעצמה.

המועד האחרון להגשת הצעות קניה ראשוניות הוא יום שני הבא, זאת לאחר שהוארך בשבוע לטובת הקונים שכנראה מתלבטים קשות אם להיכנס לביצה העכורה של יאהו. סיכום הביניים של מצב הרוכשות הפוטנציאליות על פי בלומברג הוא כך:

מייד לאחר שדירקטוריון יאהו אמר כי בכוונתו לקדם מכירה של נכסים (בהסכמה מאולצת של מריסה מאייר) דווח שקבוצת התקשורת Time וקרנות ההשקעה TPG ו- Bain שוקלות להגיש הצעה. על פי הדיווח, הם עדיין שוקלות (יתכן שהם מחפשות את השותף הנכון שיתחלק איתן בהוצאות ובתפעול).

מי כן רצינית?

יש עדויות לכך שענקיות התקשורת AT&T וקומקאסט ויתרו על ההצעה. ככל הנראה גם מיקרוסופט החליטה לוותר על ההזדמנות לרכוש את יאהו לאחר שניסתה לרכוש אותה עוד ב-2008 וסורבה. מועמדת שממש רוצה את יאהו ולא מסתירה זאת היא וריזון. יחד עם חברת הבת AOL היא החלה לעבוד עם שלושה בנקים על הצעת הרכישה.

הקאטץ’ בעיסקה הוא שיאהו מעדיפה למכור את ה-35.5% ביאהו יפן ששווים כ-8.5 מיליארד דולר יחד עם עיסקי הליבה האינטרנטיים שלה (הערכה ראשונית של וריזון העריכה אותם בעוד כ-8 מיליארד דולר). לא הרבה יסכימו לחבילה כזו, אבל יתכן שוריזון כל כך מתלהבת לקנות את מרכז הפעילות של יאהו עד כדי לקחת את החלק ביאהו יפן, היא תוכל לחלק אותו למשקיעים או למכור אותו מאוחר יותר.

זו שרבה עם יאהו

חברת הטכנולוגיה היפנית סופטבנק תמיד היתה חלק נכבד מחייה של יאהו. היא בעלת המניות הגדולה ביאהו יפן ומשלמת ליאהו חברת האם סכום גדול כל שנה עבור רשיונות מוצרים, מיתוג ושירות חיפוש. מדובר על 240 מיליון דולר בשנה שסופטבנק משלמת ליאהו בגלל חוזה מהעבר שהיא בכלל לא רוצה ומנסה להיפטר ממנו.

לא רק זאת, אלא שחצי מהסכום, 120 מיליון דולר בשנה משולמים ליאהו כפיצויים בגלל שיאהו יפן נטשה את תוצאות החיפוש של יאהו לטובת אלו של גוגל, ממש כסף בחינם! את עיסקת הנטישה רקח ניקש ארורה, עכשיו בכיר בסופטבנק אבל בתפקידו הקודם עבד בגוגל יחד עם מריסה מאייר. איך שגלגל מסתובב לו.

עלו שמועות על כך שסופטבנק תרצה את פעילות האינטרנט של יאהו. יתכן, אבל על פי מצב הדברים בין החברות, סופטבנק תשמח מאוד להתנתק כליל מיאהו. למעשה היא רבה עם יאהו ממש בימים אלו להוריד את סכום הפיצויים לפני מכירה לצד שלישי בטענה שיאהו לא השקיעה מספיק בטכנולוגיה עבור יאהו יפן כמתחייב מהסכם בינהן.

חברות חדשות ומדיה

שחקנים נוספים שבודקים בציציות יאהו הן עיתוני וערוצי חדשות. הוול סטריט ג’ורנל דיווח שחברת האם של עיתון / אתר ה-Daily Mail הבריטי שוקלת להגיש הצעת רכישה. הדיילי מייל יכול לבצע זאת עם שותף פיננסי בשתי דרכים: או שהשותף המשקיע ירכוש את הנכסים והדיילי מייל ישתלט זמן קצר לאחר מכן על פעילות המדיה או שהשותף המשקיע ירכוש את כל פעילות הרשת ואז ימזג את חטיבות המדיה לתוך אתר האון ליין של הדיילי מייל.

על אותו בסיס, ערכה הנהלת יאהו פגישות עם קבוצת המגזינים Time (שוקל רכישת יאהו מאז הודיעו על מכירה), רשת CBS האמריקנית ואף חברת IAC/Interactive (חברת האם של טינדר ו-OkCupid). כל אחת מהן תזדקק לשותפות עם קרן השקעות בשל מורכבות טיב הנכסים.

עם גוגל זה קצת אחרת

גוגל כבר התעניינה בחלק מהנכסים של יאהו בעבר. אבל האמת שהיא כבר לא ממש צריכה אותם. על הנייר, גוגל אמורה להתחרות בתוצאות חיפוש ביאהו. אבל למעשה היא כבר מספקת ליאהו חלק מתוצאות החיפוש שלה. למה לה להיכנס לשטח האש הזה? הרי בעולם כבר מסתכלים על גוגל כמונופול של תוצאות חיפוש ובאירופה היא סופגת ביקורת רבה. נתח שוק נוסף דרך רכישה רק ימקד עליה אור הזרקורים הלא רצוי.

מחלקת הרכישות ומיזוגים של גוגל אמנם בוחנת אפשרות של רכישה אבל יש סברה לפיה מדובר בלא יותר מאשר בחינת שטחית שסביר ולא תגיע להצעה קונקרטית. גם קשה לתאר את גוגל רוכשת את החלק ביאהו יפן סתם כך ללא צורך. זה לא אופייני לה.

כאשר רוב המתעיינות חוץ מוריזון עדיין שוקלות, לא מפתיע שהמועד להגשת ההצעות הוארך בשבוע. קארה סווישר ממגזין re/code הגדירה זאת כך: כולם “רק באו לראות”, אך אף אחד לא מתכוון לקנות. בינתיים זה רק שבוע, אבל ייתכן שאנחנו עומדים לפני פארסה של כמה חודשים או שוריזון תבין את הרמזים ותלחץ את יאהו עמוק למטה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים