תקופת הזהב הסתיימה: מכירות האייפון נפלו ב-16%, לראשונה מאז השקתו

iPhone SE Apple iPhone SE

חברת אפל פרסמה אמש (ג’, 26.4) דו”ח חלש מאוד לרבעון הראשון של 2016, דו”ח שהציג ירידה במכירות כל המוצרים הראשיים של החברה. זהו גם הרבעון הראשון של ירידה במכירות לאחר 13 שנים בהן ההכנסות גדלו ללא הרף.

הכנסות אפל ברבעון הראשון (שני פיסקאלי) הסתכמו ב-50.55 מיליארד דולר, ירידה של 13% לעומת הרעון המקביל ופחות מצפי השוק ל-52 מיליארד דולר. אפל הרויחה ברבעון 10.52 מיליארד דולר שהם 1.9 דולר למניה, מול צפי ל-2 דולר למניה (רווח של 13.6 מיליארד דולר בשנה שעברה).

מכירות האייפונים

אפל מכרה 51.2 מיליון אייפונים ברבעון הראשון, ירידה של 16% לעומת הרבעון המקביל וירידה ראשונה במכירות מאז האייפון הראשון ב-2007 ׁ(בהשוואה רבעונית). יש לציין שבאותו רבעון בשנה שעברה החברה נהנתה מביקוש מעולה לדגמי האייפון 6 והאייפון 6 פלוס שעדיין נחשבו חדשים. מכירות האייפון היוו 65% מהמכירות הכלליות ברבעון זה.

מכירות האייפדים הצטמצמו ב-19% ל-10.25 מיליון יחידות, רבעון תשיעי של ירידה רצופה אך יותר מהצפי ל-9.4 מיליון יחידות.

למרות שהחברה מכרה מעט יותר אייפונים לעומת הציפיות (כ-50 מיליון יחידות), המחיר הממוצע למכירה (ASP) ירד מהותית: 641 דולר למכשיר בלבד לעומת 690 דולר למכשיר ברבעון הסוגר של 2015 (אנליסטים ציפו ל-658 דולר). וזה עוד מבלי שנתונים יכללו את  דגם ה-SE שהושק לאחרונה כאופציה זולה ללקוחות. המחיר הממוצע יצנח שוב גם ברבעון הנוכחי לפי דבריו של סמנכ”ל הכספים בשיחת המשקיעים.

אחת הסיבות המרכזיות והבולטות לאכזבת האייפונים טמונה בסין, שם המכירות נפלו ב-26% ל-12.5 מיליארד דולר. השוק הסיני היווה מקור לתקווה עבור משקיעי אפל, בשנה שעברה הוא רשם גידול של 71% אך עכשיו נראה שסין כבר לא תוכל להציל את אפל. משום מה דווקא ביפן נרשמה עלייה של 24% במכירות אייפונים אך לצערה של אפל שוק זה יחסית קטן.

מכירות מחשבי המק קטנו ב-9% ל-4.03 מיליון יחידות (צפי של 4.6 מיליון). נקודות אור אפשר למצוא במכירות ה’מוצרים אחרים’: אלו גדלו ב-30% בהשוואה רבעונית ובעיקר הודות לאפל ווטש. מגזר השירותים (איטיונס וכד’) צמחו ב-20%.

בשיחת המשקיעים התמקד טים קוק בחטיבת השירותים וגילה שחלק זה רשם שיא מכירות של 9.9 מיליארד דולר. לשירות Apple Music יש 13 מיליון מנויים משלמים ומיליון מנויים משלמים נוספים אליו כל שבוע. ממוצע ההוצאה פר לקוח באפסטור הגיע לשיא כל הזמנים.

זה לא יעצור פה

אפל חוזה המשך של התדרדרות המכירות והורידה את תחזית ההכנסות לרבעון הנוכחי ל-41-43 מיליארד דולר בלבד, המשקפת ירידה של כ-15% במכירות, בזמן שהאנליסטים ציפו ל-47 מיליארד דולר. בהודעת החברה כתב טים קוק כי “החברה פעלה היטב למרות רוח נגדית חזקה באוירה המיקרוכלכלית. אנחנו מרוצים מהצמיחה החזקה של חטיבת השירותים הודות לאקוסיסטם של אפל“.

כמו כן, הודיעה החברה על הגדלת תוכנית רכישות המניה (Buyback) בעוד 50 מיליארד דולר. אפל מתכננת לקנות מידי המשקיעים בשוק מניות בסכום של 250 מיליארד דולר עד מארס 2018. בנוסף, הדירקטוריון גם אישר העלאת הדיבידנד המחולק לבעלי המניות בעוד 10% ל-57 סנט למניה.

אין מנועי צמיחה

מניית אפל מגיבה בנפילה של כמעט 8% במסחר המאוחר ל-96 דולר. אפשר רק לתאר מה היתה התגובה לדו”ח ללא הצעדים האגרסיביים שמיועדים לבעלי המניות ומכוונים במיוחד כלפי המשקיעים האקטיביסטיים שלוחצים באופן אישי על טים קוק.

בשיחת המשקיעים טים קוק בעיקר הפיל את האחריות לדו”ח על המצב הכלכלי הגלובלי. אבל עכשיו כשברור שסין כבר לא יכולה להציל את מכירות האייפונים וכשהחברה לא מציגה שום מכשיר אחר שיכול להוות ראש חץ שיחליף את האייפון, לאפל יש בעיה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים