שליט יחיד: פייסבוק חוטפת תביעה, האם מארק צוקרברג רוצה להיות נשיא?

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק בתמונה: מארק צוקרברג, מנכ”ל ומייסד פייסבוק (קרדיט: Brian Solis)

עכשיו כשההתלהבות מהדו”ח המעולה של פייסבוק כבר ירדה, אפשר להיכנס לפרטים של ההודעה הנלווית וברור שלא כולם מרוצים. תביעה ראשונה הוגשה נגד חברי הנהלת פייסבוק בקשר לתוכניתה להנפיק סדרה חדשה של מניות שיגדילו את שליטתו של מארק צוקרברג ברשת החברתית.

צוקרברג הצהיר בזמנו שיתרום 99% ממניות פייסבוק שברשותו לצדקה. רבים שאלו איך זה אפשרי ובשבוע שעבר ניתנה התשובה. החברה מתכוונת להנפיק סדרה חדשה של מניות שיסחרו בבורסה ויקראו “Class C” ואלו יהיו ללא זכות הצבעה. כל בעל מניות נוכחי מסדרות A ו-B יקבל שתי מניות C ללא זכות הצבעה.

בכל הנפקה של מניות לעובדים או רכישת חברות דרך מניות יחולקו מניות מסדרה C ללא זכות הצבעה וחלקו של צוקרברג בזכויות השליטה לא יפגע. בטווח הארוך לא רק שצוקרברג ישמור על כוחו, אלא אף יגדיל אותו.

כיום מצליח צוקרברג לשלוט בפייסבוק עם יותר מ-50% מזכות ההצבעה למרות שבידיו יש רק 28.2% ממניות החברה. הוא יכול למנות ולהחליף חברי דירקטוריון לפי שיקול דעתו הבלעדי. אותם חברי דירקטוריון גם אישרו את ההצעה החדשה שבעתיד יאפשרו לו לשלוט בכל החברה בעזרת 1% מהמניות בלבד. בדיוק מסיבה זו תובע עתה בעל מניות גדול את חברי דירקטוריון פייסבוק.

בובות בדירקטוריון?

התובע טוען כי כי חברי הדירקטוריון אפילו לא ניהלו משא ומתן עבור הויתור על סמכויות, לא קיבלו שום דבר בתמורה וקרא לעיסקה “לא הוגנת”, שנועדה רק לעגן עוד יותר את שליטתו של צוקרברג בחברה על חשבון בעלי מניות המיעוט.

בכתב התביעה טען כי צוקרברג למעשה רוצה “לשמור על כוחו בחברה בזמן שהוא מוכר כמויות גדולות של מניות שברשותו ומקבל מיליארדי דולרים מהתמורה“, ממש לאכול את כול העוגה ולהשאיר אותה שלמה. פייסבוק מצידה טענה להגנתה שתוכנית ההנפקה תוכננה לטובתם של כל בעלי המניות והחברה. היא מתכוונת כמובן לאינטרס של כולם להשאיר את צוקרברג כמנכ”ל, ה”מפתח להצלחת החברה בעתיד”.

הנשיא מארק צוקרברג, הראשון לשמו

עוד עדות לכך שדירקטוריון פייסבוק שימש לא יותר מחותמת גומי למהלך: בטופס שהוגש לרשות לניירות ערך (SEC), הוזכר כי הסכם המניות המדובר תקף אמנם כל עוד מארק צוקרברג נשאר בתפקידו במנכ”ל (אינטרס החברה), אך יש מקרים יוצאים מן הכלל בו הוא יוכל לעזוב את תפקידו ועדיין לשמור על כל המניות ברשותו.

אחד מהמקרים האלו הוא אם מארק יעזוב מיוזמתו עבור “תפקיד ממשלתי או משרדי (Office)” כשהכונה, כמובן, לתפקיד ממשלתי משרדי רם דרג. למרות שההערה הנ”ל קבורה עמוק בתוך הטופס הבירוקרטי שהוגש ל-SEC ולא מופיעה במסמכים הרגילים באתר יחסי הציבור של פייסבוק, העיתונות חגגה על הרמז לביטוי President Office, תפקידו של נשיא ארה”ב (או לפחות ראש עיר).

היתכן שצוקרברג מכוון לעתיד פוליטי ואולי אף לרוץ לנשיאות ארה”ב? אם כן, הוא יזכה גם לקריירה פוליטית וגם לשמור על כל מניות השליטה בפייסבוק. למרות שרבים היו רוצים מועמד שלישי במירוץ הבחירות הנוכחי, הוא לא יוכל להצטרף אליו. מארק בן 31 כעת ולפי החוקה האמריקנית מועמד לנשיאות חייב להיות מעל גיל 35.

אי אפשר להתעלם מההתערבות הפוליטית של הטייקונים החדשים מעמק הסיליקון. רובם בחרו בצד הדמוקרטי של המפה בבחירות הנוכחיות. צוקרברג עצמו התבטא בנחרצות גם נגד אובמה בנושא החשיבות של אבטחת רשת האינטרנט ופועל בפומבי בנושאים שנויים במחלוקת כמו הגירה לארה”ב. בכנס F8 האחרון הוא גם התבטא בנושאי פליטים, איכות הסביבה ובריאות גלובלית.

יתכן שיום אחד נזכה לקרוא לנשיא ארה”ב ‘הנשיא צוקרברג’. שם הוא יגלה שלנהל את ארה”ב זו משימה די קשה.

לשמור על המנהיג

בתוך כך נחשף גם שפייסבוק הוציאה מחשבונה 5 מיליון דולר בשנה שעברה (ו-6 מיליון ב-2014) על אבטחתו האישית של מארק צוקרברג מסביב לשעון. בנוסף להגנה מחוטפי כופר או סתם שודדים ומטורפים, צוקרברג קיבל גם איומים מפורשים בתחילת השנה מארגון דאעש ששם אותו על הכוונת.

זהו סכום קצת גדול עבור אבטחה שכן מתברר שאפל הוציאה 209,151 דולר על אבטחתו של טים קוק וטוויטר, לדוגמה, הוציאה רק 68,500 דולר בשנה על אבטחתו של ג’ק דורסי (שגם קיבל איום מפורש מדאעש יחד עם צוקרברג).


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים