גאדג’טי מסקר: Alienware 17 R3 – הנייד האולטימטיבי?

מחשב Alienware 17 R3 (תמונה DELL) מחשב Alienware 17 R3 (תמונה DELL)

אין שום צורך להציג את חברת Alienware (שהיא למעשה חטיבה בתוך חברת דל). מזה שנים החברה מייצרת מספר גדול של מחשבים ניידים ונייחים עבור גיימרים רבים, שבוחרים בה על פני מספר גדול של מתחרים על אף המחיר הגבוה יחסית אשר היא דורשת עבור מוצריה, אשר לא רק נתפסים כמפוארים ויוקרתיים מבחינה חיצונית, אלא גם עוצמתיים ועשויים היטב. כמו כן, לא מזמן חגגה החברה אף 20 שנה בשוק.

אם בעבר החברה הייתה מפורסמת בעיקר בזכות המחשבים הנייחים הרגילים והניידים העוצמתיים שהיא משווקת, כיום מייצרת החברה ליין שמתרחב ממחשבים ניידים ונייחים רגילים – ממחשבים סלוניים יעודיים ועד מכשירי הזרמה. החברה מקפידה לעשות שימוש בחומרה החדשה ביותר עבור המחשבים שלה על מנת לשמור עליהם חזקים ורלוונטיים, ואף לעדכן את הדגמים שברשותה כך שיתאימו לשוק בזמן נתון, תוך כדי שהיא מספקת קונפיגורציות שונות עבור כל מוצר ומוצר.

לימים היו ידועים המחשבים הניידים של Alienware לשמצה עבור כמה וכמה משתמשים, שסברו שבמחיר ניתן למצוא אופציות טובות יותר. החל משנת 2012 ועד אשתקד, עבר ליין הלפטופים שבחברה שינוי משמעותי. השבוע זו השיקה את הליין החדש של ניידי ה-Alienware 17 ו-15 שלה, בסימן ה-VR – והכניסה יחד איתם את ניידי ה-R3 (שהיו עד כה היחידים) כליין מקביל ו “פשוט” יותר. הדגם המקביל והחדש כולל תמיכה בכרטיסי המסך מהדור הבא של NVIDIA, אך חולק פחות או יותר נתונים זהים עם דגם ה-R3. השוני במחיר הוא החל מ-1300 דולר ועד 1800 דולר עבור דגם ה-R3, זאת בניגוד לדגם החדש שמתחיל מ-1500 דולר ומגיע עד 2600 דולר. בביקורת זו נתרכז בלפטופ מהליין המקביל, ה-Alienware 17 R3. 

לוגו alienware
תמונה: Dell Alienware

בהתייחס ל-R3 ולמקבילו החדש, מתחת למכסה המנוע, השינוי מתבטא הן באיכות הבניה, הן בחומרה והן במארזים החיצוניים בהם הם עושים שימוש. החברה הורידה מהמדף את המחשבים הניידים הכבדים מדי והחליפה אותם בחלופות דקיקות יותר, קלות יותר ועל פי החברה אף יעילות יותר מבחינת קירור. כמו כן, הוסיפה החברה עבור הניידים שלה חיבור יעודי המתחבר למארז כרטיס מסך חיצוני אקסלוסיבי, ממנו הניידים יכולים לשאוב כוח גראפי בנוסף לזה המצוי בתוך המחשב, וכמו כן לשמש בתור ספק כוח משני על מנת להשיג אוטומטית אוברקלוק למעבד, במידה והדגם מאפשר זאת.

מחשבי Alienware (תמונה: Dell Alienware)
מחשבי Alienware R3 (תמונה: Dell Alienware)

מחשב ה-Alienware 17, בגרסת ה-R3 שלו מכיל מעבד, שבב גראפי וכרטיס רשת הניתנים לשדרוג, כמו כן אפשרות לכונן קשיח יחד עם זוג כונני SSD מסוג M.2. עוד הגרסה החדשה תומכת בדור השישי של מעבדי ה-Core i7 של אינטל, חיבור USB 3.1 Typc-C, וכמו כן מסך IPS מסוג מט. למחשב הנייד שברשותנו הוספנו לבד כונן SSD משלנו מדגם 850 EVO. החברה מציעה כוננים במהירויות זהות לחלוטין (כולם בממשק M.2 SATA3 עבור דגם זה).

מפרט טכני דגם: Alienware 17 R3

  • מסך: 17 אינץ’, פאנל IPS מסוג מט, בעל בהירות של 300 NIT
  • רזולוצית תצוגה: 1920×1080 (זמין גם ברזולוציה של 4K)
  • מעבד: Intel Core i7 6820HK
  • זיכרון: 16GB DDR4 2133Mhz (ניתן עד 32 גיגה-בייט)
  • נפח אחסון: 250GB M.2 SATA3 SSD + Hitachi 1TB 7200RPM
  • מאיץ גראפי: NVIDIA GeForce GTX 980M 4GB
  • קישוריות: כרטיס רשת Killer E2400, אלחוטיות – Killer 1535 – 802.11ac 2×2, Bluetooth 4.1
  • סוללה: 8 תאים, ליתיום-יון, 92 WHrs
  • רמקולים: זוג רמקולי סטריאו + סאב וופר של חברת Klipsch
  • מערכת הפעלה: Windows 10 Home
  • משקל: 3.7 ק”ג
  • אחרים: מצלמת רשת באיכות FullHD + זוג מיקרופונים, קורא כרטיסים, מנעול

מחירו של מחשב ה-Alienware 17 R3 כאמור הינו זול יותר מהדגם המקביל, ולאחרונה גם התחיל ייבוא סדיר של מחשבים ניידים אלה בארץ, לאחר שעד היום היה מונהג ייבוא פרללי בעל מחירים מופקעים. מחירם נע בין 9,000 ש”ח עד ל-13,000 ש”ח, כאשר הקונפיגורציות שונות מחנות לחנות.

האריזה ותכולתה

האריזה של ה-Alienware 17 R3 היא בהחלט מפוארת, כפי שרק נצפה ממחשב נייד במחיר שכזה. היא עשויה מקרטון קשיח מאוד בצבע שחור, עם לוגו החוצן המפורסם של החברה בפרונט. במידה ולא הוזמן תיק תואם, הקופסה כה מאסיבית והיא ניתנת לנשיאה בקלות יחסית.

קופסה Dell Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

חלקה העליון של האריזה הוא מחשב ה-Alienware עצמו, כאשר הוא עטוף ומודבק היטב בתוך שקית ספוגית. מתחת הוא אף יושב היטב על שכבת ספוג במימדים המדוייקים שלו, מה שמונע ממנו לחלוטין כל תזוזה או פגע בדרך.

קופסת מחשב Dell Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

מתחת ומצידי שכבה זו מסתתר באנדל סטנדרטי אך כזה שלא לוקה בחסר, הכולל ניירת אחריות, דף פרסומי, חוברת הוראות עבה יחסית, וכמובן – מטען וספק כוח במימדים די גדולים. אך בדומה לשאר הניידים של דל הוא אינו עבה או כבד מדי, מה שלא מכיל פגיעה פוטנציאלית בנוחות החיבור.

עיצוב ואיכות בנייה

אחרי ששמנו את האריזה המפוארת מאחורינו והורדנו את כל ההגנות העוטפות את המחשב, הוא נגלה לענינו – מחשב נייד מפואר למראה – בשלב זה מצד אחד לא צעקני מדי, אך מצד שני משדר יוקרה ברורה לעין. גב הלפטופ עשוי האלומיניום, יחד עם קווי המתאר, הלוגו של Alienware וציפוי המט השחור בקצוות העליונות מזכירים לנו מעט עיצוב של רכב יוקרה, ועם זאת הוא מצליח לשמור על מראה נקי יחסית למחשב נייד שכזה.

ה-Alienware 17 R3 הוא בהחלט מחשב גדול מימדים כאשר אנחנו משווים אותו לסטנדרט, וזה ברור מיד לעין. אך במבט מהצדדים הוא בהחלט דקיק יחסית למה שהיינו מצפים, והוא דקיק משמעותית בהשוואה למחשבים הניידים הקודמים של Alienware. משקלו של המחשב הוא כאמור יותר מ-3 וחצי ק”ג, אך למרות הכל קל להרים ולנשוא אותו ממקום למקום וניתן לעטוף אותו בידיים היטב, מבלי להרגיש איבוד שליטה כזה או אחר.

מלפנים, כאשר הוא סגור, מכיל ה-Alienware 17 R3 שני חריצים משני הצדדים לרוחב. החריצים הללו יכולים להטעות במבט ראשון ולהראות כחריצים לכניסה של אוויר, אך הם למעשה מערך סטריאו מכובד למדי של רמקולים. במבט על המחשב בחלק התחתון שלו ניתן להבחין בתעלות אוורור לרוחב החלק העליון של המחשב – על כן מחשב זה שואב אוויר מלמטה בעזרת מעמדי הגומי (הקשיחים מאוד) בתחתית, מה שהופך אותו למעט בעייתי על משטחים רכים כגון מיטה ועשוי לדרוש משטחי קירור מצד שלישי עבור זה. למרות זאת, על שולחן ומשטחים רגילים, היכן שתשתמשו במחשב זה  ברוב המקרים לא עשויה להיווצר כל בעיה. כמו כן, בתחתית ניתן להבחין בסאב-וופר קטן של מערך רמקולי ה-Klipsch שבמחשב זה, ובחריץ מהיר ונגיש לחומרה.

עם המעבר לצדדים, נרחיב גם על מערך החיבורים של מחשב ה-Alienware 17 R3: מצד שמאל למעלה ניתן להבחין בכניסה של ספק הכוח (אשר דולקת בצבע לד כחול כאשר היא מחוברת לצורך חיווי), חריץ הנעילה, זוג כניסות USB 3.0 (כאשר הראשון מלמעלה תומך בטכנולוגית “PowerShare” המאפשרת טעינה\הזרמה של כוח גם כאשר המחשב כבוי), כניסות מיקרופון ויציאת אוזניות (שיכולות להפוך לכניסה אחת של אוזניות ואחת של רמקולים, שתי כניסות של אוזניות או מיקרופונים וכדומה).

מהצד השני, גם כן מלמעלה, ישנה כניסת רשת אחת, יציאת USB 3.0 נוספת וכמו כן יציאת USB 3.1 Type-C (או Thunderbolt) שאנחנו שמחים מאוד לראות, שכן הוא יכול לתמוך בחיבור של 3 מסכים, או לחילופין מערך של 4 יציאות USB 3.1 רגילות ואף 8 יציאות USB 3.0 עם המתאמים הנכונים. אליהם מצטרף גם קורא כרטיסים. במחשב זה אין צורב תקליטורים מובנה, ועל פי דעתנו האישית – גם אין צורך באחד. מאחור ניתן להבחין ביציאות אוורור לרוחב כל האזור (על כן מומלץ לשמור על מרחק מסויים בין המחשב לקיר), וכמו כן יציאת HDMI 2.0.

דבר נוסף שניתן למצוא באחוריו של ה-Alienware 17 R3 היא כניסה מיוחדת עלומת שם עבור יחידת ה-Alienware Graphics Ampfilier. מדובר ביחידה שולחנית (הניתנת לרכישה בנפרד) עבור כרטיס מסך חיצוני ואקסלוסיבית במיוחד עבור מחשבי ה-Alienware.

מחשב Alienware
תמונה: אורי כרמי, גאדג’טי

עוד הרבה לפני שהשוק התחיל להציע יחידות חיצוניות לחיבור כרטיסי מסך נייחים במארז חיצוני, חברת Dell הציעה זו עבור המחשבים שלה. כאשר ישנו חיבור למכשיר זה, המחשב עושה שימוש גם בכרטיס המסך המובנה וגם בחיצוני, וכמו כן בזכות ספק הכוח המצוי בתוכו מעניק למעבד מיד אוברקלוק של 4.1 גיגה-הרץ. אנו בחרנו שלא לעשות שימוש ביחידה זו.

מקלדת ועכבר

גולת הכותרת של הביקורת היא ללא ספק ההרמה הראשונית של המסך, והתבוננות על ה-Alienware 17 R3 פתוח, במלוא תפארתו. בעוד שאר המחשבים הניידים משדרים עיצוב עדין-משהו, המחשב הזה לעומת זאת לא משחק משחקים מיותרים עם העיניים, ונותן להן לראות את מה שהן רוצות לראות באמת ממחשב שכזה במגש עצמו – ציפוי קשה מאוד מבפנים ומבחוץ, שיחד עם כל העסק נותן מראה מאסיבי ביותר למחשב – לא עדין בכלל לעין, אך בכל זאת אסתטי ומרשים.

עם ההדלקה הראשונית של המחשב נורות הלד דולקות מכל הכיוונים – ומוסיפות לתמונה את מראה הגיימינג שהוא עדיין מתיימר לייצג. עם עבודה רגילה מהקופסה לא ניתן להרגיש בכל חום או אי-נוחות כלשהי במגע עם המקלדת, העכבר והמשטח בכלל. התלונה היחידה היא נטיה להשאיר טביעות אצבע על המשטח.

למחשב זה יש אולי את משטח העכבר הגדול והנדיב ביותר שראינו, ולמעשה גם הנוח ביותר. כמובן שאין זה דבר המתקרב לשליטה עם עכבר חיצוני, אך משטח העכבר הנ”ל הוא הדבר הכי קרוב לזה. הוא מגיב מידית לתנועות האצבע בין אם בעת הזזה או לחיצה, והוא מגיע עם DPI מהיר ביותר מן הקופסה ורגישות שאנחנו מוצאים, ללא הגדרות נוספות מצד המחשב, כמושלמת.

מחשב Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

רוחב המשטח, יחד עם מהירות הסמן מאפשרים לנווט את העכבר לכל הכיוונים ללא כל “התנגשות” עם גבולות המשטח. כאשר לא מדובר בגיימינג או עבודה כבדה כלשהי, השימוש במשטח העכבר המובנה הוא בהחלט נוח ואפשרי – מה שלא יכולנו לומר על כל משטח אחר של עכבר המצוי במחשב נייד עד היום. ניתן להגדיר את המהירות, הרגישות ונתונים אחרים באמצעות תוכנה יעודית של Alienware.

עוד תענוג מגיע מכיוון המקלדת. במבט ראשון מדובר במקלדת מלאה לחלוטין, עם מקשים בולטים יחסית, אך כזו שאינה מציעה מקשים בעלי הפרדה גבוהה כלשהי אחד מן השני – זאת למראית עין. לעומת זאת, כשבאים במגע עם המקלדת מבינים שזהו מקרה קלאסי של “אל תסתכל על הקנקן”: הם נוחים למדי, למעשה מהנוחים שיצאו לנו לעבוד איתם במחשב נייד. הם מספקים פידבק נהדר על כל לחיצה ולחיצה, ועל אף המראה חסר ההפרדה של המקשים, יש מספיק מקום לאצבע ושום מקש שכן לא נלחץ בטעות. ניתן לכתוב ולשחק עם המקלדת באופן חלק באופן המרגיש, לנו באופן אישי, ממש כמו מקלדת נייחת.

מחשב Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

כמו בכל מקלדת גיימינג, היא כוללת 9 מקשים הניתנים לתכנות מותאם אישית – 5 כפתורים בצד שמאל ו-4 בצד ימין למעלה, אשר ניתנים להחלפה בשלושה מצבים לכל פרופיל מוגדר, כלומר 27 פעולות מותאמות אישית לכל פרופיל. השליטה במדיה לעומת זאת היא סטנדרטית, ונעשית באמצעות כפתור ה-Fn. יחד עם אלו, ועם מבנה המקלדת עצמה, גם במשחקים המקלדת מצמצמת את הגבולות בינה לבין מקלדת נייחת ומגיבה במהירות ונוחה לשימוש בכל המובנים.

לצערנו, מקלדת זו נופלת מעט היכן שהרבה מקלדות במחשבי גיימינג כפרט ומחשבים ניידים בכלל נופלים: היא מכילה תופעות של “Ghosting” – כלומר, אי יכולת ללחוץ על מספר מסויים של מקשים בבת-אחת. כמובן שבאזורים הנפוצים התופעה לא קיימת, כך שב-90% מהמשחקים לא תחושו בחיסרון. אך שילובים כגון שני מקשי חיצים, שיפט וקונטרול בצד ימין לא יעבדו יחד. נחזור ונדגיש שזוהי בעיה נפוצה כמעט בכל המחשבים הניידים, ובמחשב זה היא יחסית אינה מקרה חמור או משהו שמתקרב לזה, אך בהחלט ציפינו למקלדת Anti-Ghosting מלאה.

מולטימדיה ומסך

אם המקלדת, העכבר ומגש המחשב הם מה שגרמו למחשב זה להראות רציני – אז מגיע המסך של ה-Alienware 17 R3 ולוקח את הכתר. נתחיל מהנתונים היבשים: מדובר במסך רחב (16:9) בגודל 17 אינץ’ ובעל רזולוציה של Full HD (כאשר ניתן להזמין מחשב זה עם מסך בעל רזולוציה של 4K). הפאנל בו עושה שימוש מסך זה הוא מסוג LED IPS, ותודה לאל – הוא מצופה מט לחלוטין. אך הנתונים האלו הם לא מה שהופכים את המסך של ה-Alienware 17 R3 לכה מוצלח. פאנלים רבים בשוק נושאים שמות מפוארים אך עשויים רע. לא במקרה הזה.

הופתענו מאוד לגלות שאיכות המסך של ה-Alienware 17 R3 היא ללא ספק מהמסכים הבכירים שלה, עם דמיון ברור למסכי ה-UltraSharp הישנים והטובים. גווני המסך חיים ונהדרים, ולמעשה נאמנים למקור ברוב המוחלט של המקרים כאילו היה זה מסך לגרפיקאים. אפקט “הגוון הקר” המצוי במחשבים ניידים רבים לא נמצא כאן – אלא גוון ניטרלי ונכון, והדינמיות היא מהטובות: השחורים במסך זה נראים מצויין.

עוד ראויה לציון לשבח היא חדות המסך, שיורדת עד לפרטים הקטנים ולא משאירה שום מראה מפוקסל, גם במבט מקרוב. התכונות הללו יוצרים מראה עוצר נשימה כאשר מציג המסך תכני Full HD ומשחקים, כזה שלא נופל בשום צורה משום מסך ביתי ואף מחלק ממסכים יקרים יותר בעלי יעוד עסקי.

ציפוי המט של המסך שלם ועשוי נהדר, כך שבכל תנאי התאורה, גם בתנאים של שמש חזקה, נשאר המסך ברור, חד ומלא חיים. הבהירות שהעניקה החברה למסך אף היא לא פחות ממצויינת – וברוב המקרים, גם בתנאי תאורה גרועים, מספיק לנו רק 50% או 75% ממנה, כש-100% מבהירות המסך בוהקת לחלוטין.

כמו כן, זוויות הצפיה הן 178 מעלות, ולא משנה מהיכן נסתכל התמונה תמיד תשאר זהה על כל גווניה. צפיה בסרטים ובסדרות בכל תנוחה כלשהי הינה איכותית ביותר ומהנה מאוד. אנחנו סבורים שבמחשבים ניידים טובים, במיוחד במחשב נייד במחיר שכזה ועבור קטגוריה זו, מבחן האיכות של המסך הוא פקטור לא קטן.

במעבר ממראה עיניים למשמע אוזניים, מערך חריצי הרמקולים הרחב, יחד עם הסאב-וופר למטה עושה עבודה נהדרת. כמובן שהמחשב הזה, כמו כל מחשב נייד אחר לא באמת מפיק צלילי בס בעלי אימפקט נמוך כשל רמקולים עם סאב-וופר אמיתי, אך הנמוכים שבסאונד שמפיקים הרמקולים הללו הם בהחלט הקרובים ביותר שיצא לנו לשמוע במחשב נייד – ניתן להרגיש אימפקט מסויים. אותו הדבר בנוגע למנעד הצלילים, הפירוט ובמיוחד רמת הווליום – גם הם לא אופייניים לרמקולים המובנים במחשב נייד, אלא יותר למערך רמקולים שולחני (ללא סאב-וופר).

מחשב Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

בעוד הווליום גבוה מספיק והסאונד לא רע בכלל, משחק עם התוכנה הפנימית של הסאונד מבית Creative מאפשר להגביר את הסאונד ולהעשיר אותו אפילו יותר, עם אמצעים כמו Creative SBX, אקולייזר ברמת כרטיס הקול, Scout Mode ועוד. אלו כמובן דברים שנתפסים לרוב כ”גימיקים” אך חלקם הולכים טוב מאוד עם הסאונד של הרמקולים עצמם. לא רק שהסאונד המופק חזק וברור מספיק לסרטוני וידיאו וסרטים, מצאנו את עצמנו משתמשים בו לפעמים גם למוסיקה קלה על הדרך, זאת מבלי להרגיש שהסאונד צורם מדי, רזה או “טלפוני”. אך שוב – כמובן שהוא חסר אימפקט אמיתי של בס.

כרטיס הקול המובנה במחשב, ה-Creative SoundBlaster Recon3Di עושה עבודה מצויינת בחיבור של רמקולים ואוזניות כאחד. עם חיבור אוזניות בעלי עכבה של 250 Ohm (על אף שזוהי לא יציאת אוזניות מוגברת) השמע חזק, גבוה וברור. הבסים שחסרים ברמקולים המובנים פורחים דרך אוזניות ורמקולים, אם כי מעט כבדים מדי, זאת במקרים מסויימים בלבד. עם זאת, הם בעלי אימפקט נכון. יחד עם זאת הסאונד נשאר מפורט ודינאמי מספיק.

מחשב Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

הדבר היחיד שציפינו לו והיה חסר לנו היא תמיכה של הדרייבר בסראונד מדומה, כפי שהגרסה הנייחת של כרטיס התומך SBX מאפשרת, שכן לא משנה מה שום אמצעי לא מזוהה כבעל אפשרות להגדרה כ-5.1 ומעלה, מה שמשאיר אותנו עם אפקט SBX מדומה מסטריאו. כמו כן, גם מבחינה פיזית רמקולי סראונד אינם נתמכים – על כן מי שיקנה מחשב זה ויחפוץ בתמיכת סראונד יאלץ לרכוש כרטיס קול חיצוני. אלו שמעוניינים בסטריאו ותו-לא, יהנו מהסאונד המובנה שלחלוטין מיישר קו עם כזה של מחשב נייח.

צילום מסך מאפליקציית SoundBlaster של Creative
צילום מסך מאפליקציית SoundBlaster של Creative

יחד עם כל אלו, כולל המחשב מצלמת רשת מובנית (2 מגה-פיקסל) ומיקרופון בעל הקלטה סטריאופונית (זוג מיקרופונים) אשר מצויים במקום הסטנדרטי, למעלה. בעוד התמונה שמפיקה מצלמת הרשת היא סבירה עד טובה, גם בתנאי תאורה חשוכים יחסית, הביצועים האמיתיים מגיעים מכיוון המיקרופון הסטריאופוני, שבאופן מפתיע בעל איכות הקלטה שנשמעת חצי מקצועית.

יחד עם לוח הבקרה של Creative וגם בלי, ההקלטה של הקול עצמו ברורה עד הפרט האחרון ויודעת לסנן רעשי רקע או רעשים אחרים לא רצויים קרובים. עם מצלמה לא רעה יחסית, ומיקרופון בעל איכות הקלטה לא פחות מנהדרת, המחשב הזה מתאים ומומלץ מאוד לסטרימינג איכותי.

עבודה בפועל וביצועים

העבודה בפועל עם ה-Alienware 17 R3 היא לא פחות ממהנה. הרכב החומרה מכיל כאמור מעבד Core i7 6820HK, כ-16 גיגה-בייט זיכרון, כונן SSD של סמסונג וכרטיס מסך מסוג GeForce GTX 980M. בעבודה רגילה, מגיב המחשב מצויין ובמהירות לכל מטלה, בדיוק כמו מחשב נייח בעל מעבד חזק וכונן SSD, כאשר הוא נשאר שקט וקריר למגע. לא נתקלנו בבעיות מסויימות של האטה, קיפאון או קרטועים למינהם בשום מצב, גם לא במשחקים או בעבודה מאומצת (אשר קורים גם במחשבים ניידים עם חומרה מתקדמת), בהם נתמקד מיד.

מחשב Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

בנוסף, כולל המחשב תוכנת שליטה מרכזית נוחה למדי, המשלבת בתוכה אזורים שונים לשליטת המשתמש, כגון “AlienFusion” המאפשרת לשלוט באופן מתקדם על האופן שבו המחשב מתנהג בעת צריכת חשמל, ה-“Alienware TactX” המאגד את השליטה על מקשי המקלדת, וכמו כן ה-“AlienFX” המאפשר לשלוט על תאורת ה-RGB LED המצויה במחשב.

את כל אלו מכסה אזור ה-“AlienAdrenaline” המאפשר ליצור “מצב” (פרופיל) עבור כל תוכנית, עם הגדרות שונות בכל האזורים המוזכרים להלן. תוכנות נוספות המצויות במחשב הן כאמור תוכנת השליטה על משטח העכבר, הסאונד וכרטיס הרשת “Killer Network Manager”.

אזור ה-AlienFX מאפשר ליצור קומבינציות רבות של תאורה עבור ה-Alienware 17 R3: כחמישה אזורים במקלדת, משטח העכבר (אשר ניתן להגדרה כדלוק באור לד תמיד), שולי המחשב, נורות החיווי, הלוגו והאייקון הפנימיים וקווי המתאר מאחורה. אך עם זאת, התוכנה נותנת צבעים לבחירה מטבלה מוגבלת, על כן לא ניתן להגדיר אותה לחלוטין כ-“RGB”. למרות זאת, התוכנה מאפשרת להוסיף אפקטים חיים של תאורה (כגון Pulse, Breath וכדומה) וגרידיאנטים אשר יכולים ליצור יחדיו מספר גדול של גוונים נוספים. התוכנה מאפשרת ליצור ולשמור פרופילים מוגדרים של צבעים ומצבים, וברשת ישנם אף אתרים ופורומים המציעים ערכות נושא להורדה.

ה-Alienware 17 R3 לא מבצע שום דבר פחות טוב ממחשב נייח בעל חומרה מסוג מקביל

וכעת לחלק החשוב ביותר אולי במחשב זה, סשן משחקים ועבודה מאומצת. נתחיל דווקא מעבודה מאומצת – וכאשר אנחנו אומרים עבודה מאומצת אנחנו מתכוונים לתוכנות עריכה למינהן, או למעשה כל דבר אשר זולל את כוחו של המעבד. המסקנה עבור אלו היא ברורה, וכנראה שבשלב זה אף צפויה – ה-Alienware 17 R3 פורח גם תחת עבודה כבדה. למעשה הוא לא מבצע שום דבר פחות טוב ממחשב נייח בעל חומרה מסוג מקביל. עם זאת, ניכרת התחממות קלה מאוד באזור העליון – בו לא היינו נוגעים אילולי היה הצורך בבדיקה מקיפה.

הגיימינג על מחשב זה אף הוא ללא רבב – מחשב זה מספק את ההבטחה הגדולה ביותר שלו. הוא מריץ משחקים בצורה מצויינת ואינו מקרטע בשום צורה – אלא מספק חווית משחק מהירה, צבעונית וכזו שמגיבה היטב ומהר. ערכנו סשנים ארוכים מאוד של גיימינג, בהם אף נהננו מהנוחות שסיפקו המקלדת ומגש המחשב, כאשר גם הטמפרטורות של הרכיבים נשארו נמוכות יחסית.

לעומת זאת, ניכר שבמשחקים כבדים המחשב אכן מראה סימני מאמץ, וניתן לשמוע את רעש המאווררים, לפעמים אף בצורה חזקה למדי. בחרנו להחיל פרופיל מותאם אישית למהירות הסיבוב של המאווררים במצבים שונים – בתוך כך המחשב נעשה שקט והטמפרטורות עדיין נשארו בתחום הנכון. כמו כן, יחד עם זאת, היה ניתן להרגיש חום קל, אך לחלוטין לא כזה שמעיק באזור המקשים, כאשר האזור העליון בהחלט מרגיש חמים למדי הפעם – אך לשמחתנו כאן זה נגמר, והמחשב אינו מפיץ מסביבו חום.

מחשב Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

וכעת, לפני שנציג את המספרים על הנייר, נסיים באוברקלוק. כאמור, מחשב זה מכיל את מעבד ה-Core i7 6820HK של אינטל בעל המכפלה הפתוחה, ובאמצעות הגדרה אחת פשוטה ב-BIOS, ניתן להחל אוברקלוק דינאמי של עד 4.1 גיגה-הרץ על פי הבטחתה של דל.

לאחר שהפעלנו אותו, זכינו בהחלט לציונים גבוהים יותר בתוכנות הבנצ’מארקים ולזמני עיבוד נמוכים יותר, כאשר במצב מנוחה הטמפרטורה נשארת זהה לחלוטין (באופן טבעי, בגלל שהתדרים נשארים נמוכים), אך גם במאמץ טמפרטורות המעבד לא עברו את הטווח המותר. נציין שהתוצאות שקיבלנו לאחר האוברקלוק הביאו אותנו לאזור התוצאות שמקבל מעבד Core i7 6700K שולחני בתדרי הסטוק.

תכנת בדיקה Bios למחשב Dell Alienware

כמו כן, ניכר שהאוברקלוק אכן נשאר יציב לאורך זמן ואינו מכיל תופעות לוואי שליליות בשום שימוש. ה-BIOS מאפשר למשתמש גם להחל הגדרות אוברקלוק מותאמות אישית, אך כצפוי, מעל לטווח ה-4.1 גיגה-הרץ (שהינו גבוה למדי בלווא הכי) אותו קבעה דל, האוברקלוק נעשה פחות יציב, ובעיקר פחות כדאי.

בנוסף, ניסינו גם את יכולתו של כרטיס מסך ה-GeForce GTX 980M באוברקלוק בעזרת תוכנת MSI AfterBurner, איתה הגענו לתדרים של 660 מגה-הרץ עבור הליבה, ו-1378 מגה-הרץ עבור הזכרונות, ולביצועים הזהים לשל כרטיס מסך מסוג GTX 970 שולחני. נתון לא רע בכלל ואף מרשים. הטמפרטורות אף הן נשארו נמוכות והמשחקים חלקים.

כעת נעבור אל המבחנים עצמם. המבחנים יתחלקו לתוצאה כאשר המעבד נמצא באוברקלוק דינאמי של 4.1 גיגה-הרץ (אוברקלוק ברירת מחדל של דל) וכרטיס המסך בתדרים מואצים של 660/1378 מגה-הרץ, אל מול התדרים הבסיסיים. כאשר נתייחס למעבד ולכרטיס המסך יחד ולא לאחד מהם, נציין אותם כ-“מערכת”.

מבחן WinRAR (קיבוץ מידע – כל הליבות):

  • מעבד במצב רגיל: 8069 קילו-בייט לשניה
  • מעבד באוברקלוק: 9558 קילו-בייט לשניה

מבחן Cinebench R15 – (מבחן מעבד, כל הליבות):

  • מעבד במצב רגיל: ניקוד של 652
  • מעבד באוברקלוק: ניקוד של 801

מבחן 3DMark (ניקוד – מצב Extreme, מבחן FireStrike Extreme)

  • מערכת במצב רגיל: ניקוד של 4225
  • מערכת באוברקלוק: ניקוד של 4817

מבחן Unigine Valley 1.0 (ניקוד ופריימים לשניה – מצב Extreme HD):

  • מערכת במצב רגיל: 48.2FPS (ניקוד של 2015)
  • מערכת באוברקלוק: 54FPS (ניקוד של 2256)

Overwatch (פריימים לשניה – ההגדרות הגבוהות ביותר, 4x SSAA 150% Upscalle)

  • מערכת במצב רגיל: 51FPS
  • מערכת באוברקלוק: 57FPS

Tomb Raider (פריימים לשניה – ההגדרות הגבוהות ביותר, 4x SSAA, כולל TressFX):

  • מערכת במצב רגיל: 40FPS
  • מערכת באוברקלוק: 46FPS

Crysis (פריימים לשניה – ההגדרות הגבוהות ביותר, 16x MSAA)

  • מערכת במצב רגיל: 66.96FPS
  • מערכת באוברקלוק: 77.285FPS

זמן עליה של מערכת ההפעלה (בוט):

  • מעבד במצב רגיל: 21 שניות
  • מעבד באוברקלוק: 20 שניות

זמן רנדור ב-Adobe Premiere Pro 2015 (ייצוא, H.264 High – האצת CUDA פועלת):

  • מערכת במצב רגיל: 5:25 דקות
  • מערכת באוברקלוק: 3:58 דקות

מבחני הביצועים מציגים תוצאות גבוהות מאוד יחסית, כאלו שנוכל לקבל דרך מערכות נייחות, כאשר השיפור המתקבל בכל המישורים בעזרת האוברקלוק למעבד והכרטיס מסך נע בין 15 ל-20 אחוז, אחוז שיפור גדול שלעצמו ובמקומות מסויימים הבדל זה הפך להיות הבדל של שמים וארץ. במבחנים הנותרים אנו נבחן את טמפרטורות העבודה, וכמו כן את חיי הסוללה.

טמפרטורה במצב רגיל:

  • מעבד במנוחה: 34 מעלות
  • מעבד במאמץ: 75 מעלות
  • כרטיס מסך במנוחה: 45 מעלות
  • כרטיס מסך במאמץ: 67 מעלות

טמפרטורה באוברקלוק:

  • מעבד במנוחה: 34 מעלות
  • מעבד במאמץ: 80 מעלות
  • כרטיס מסך במנוחה: 45 מעלות
  • כרטיס מסך במאמץ: 78 מעלות

חיי סוללה:

  • במנוחה: 4 שעות ו-10 דקות
  • במשחקים: שעתיים וחצי

לסיכום

גם עם ציפיות גבוהות, מחשב ה-Alienware 17 R3 הפתיע אותנו לטובה – ממצאי הביקורת מעידים שבהחלט כל מה שנשאר מאחורי המותג Alienware הן דעות קדומות ותו לא. מדובר במחשב נייד שעל אף הנתונים שלו הוא לא עד כדי כך כבד כמו שחשבנו, יציב גם במאמץ ותחת המשחקים הכי כבדים ולא מתחמם בצורה המסכנת אותו או מפריעה לנו יותר מדי.

ה-Alienware 17 R3 יודע לספק, במיוחד עם האוברקלוק שניתן להחל עליו בדיוק כל מה שמחשב נייח ברמה שלו מסוגל לספק, כשהוא כולל מכל טוב בכל הנוגע לרכיבים שלו – זאת במעטפת פיזית מצומצמת הניתנת לנשיאה ממקום למקום. את ההבטחה הכי גדולה שלו, להיות לפטופ גיימינג מושלם, הוא בהחלט מספק.

ניכר שמחשב זה נבנה, תוכנן ועוצב עד אחרון הפרטים בכדי ליהיות מכונת משחקים נישאת מושלמת. למעשה, אנחנו סבורים שלקרוא לו “לפטופ גיימינג” או אפילו רק “לפטופ” עושה עימו עוול ומקטינה אותו – שכן הוא מחשב חזק לכל דבר ועניין ומיישר קו עם ביצועיהם של מחשבים נייחים – לא רק במשחקים, אלא גם בעבודה כבדה. על כן הוא מומלץ גם עבור אלו המעוניינים בלפטופ המספק את החוויה הקרובה ביותר של מחשב נייח – זאת מבחינת הנוחות, המקלדת, העכבר, המסך וכמובן – החומרה.

מחשב Alienware
צילום: אורי כרמי, גאדג’טי

לעומת זאת, ועל אף המון השבחים שגורף ה-Alienware 17 R3 בביקורת זו, הוא אינו חף מחסרונות – כמו כל מוצר, וחשוב לציין אותן. אנו סבורים שמחשב זה מעט נישתי ומיועד למשתמשי קצה בעיקר – אלא בשל ההבנה והתחזוקה שהוא דורש. ללא התערבות תוכנות צד שלישי, הוא מחשב די רועש. כמו כן, הוא אינו מתחמם בצורה קריטית כלל, למעט אזורים בהם יד המשתמש אינה נמצאת לרוב, אך עם הזמן יווצר הצורך בניקוי שלו – אחרת הטמפרטורות יעלו, במיוחד במצב האוברקלוק.

מחירו של מחשב זה כאמור מתחיל מ-1300 דולר, אך הוא מגיע בקונפיגורציות שונות – ולשמחתנו, כמעט כל החומרה בו ניתנת לשדרוג. המעבד וכרטיס המסך, אולי החלקים היותר מרכזיים של המחשב במקרה זה, ניתנים לשדרוג. מה אנחנו חושבים על המחיר? כמובן שהוא עדיין די גבוה, אך האופציה לבחור לעצמך את המפרט הנכון מאפשרת לו לרדת לעם מעט. אלו שיש את היכולת בידם יוכלו לרכוש מפרט שכזה, ולהנות – על פי דעתנו האישית וממצאי הביקורת, מהמחשב הנייד האולטימטיבי, והוא בהחלט מומלץ.

אהבנו

  • ביצועים גבוהים כשל מחשב נייח
  • נוח מאוד למשחקים
  • מקלדת נוחה למדי יחסית ללפטופ
  • שמע מצויין
  • ניתן לשדרוג ולאוברקלוק מספק
  • מסך ברמה מקצועית
  • מראה נעים לעין ובעל כובד סביר

לא אהבנו

  • רועש בזמן מאמץ, דורש התערבות
  • מעט חמים מדי בזמן מאמץ מלא
  • המקלדת אינה Anti-Ghosting
  • מחיר גבוה מאוד, עדיין


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים