יוצאים מתרדמת: אלו ההנפקות הטכנולוגיות שמצפים להן בבורסה

מקור: wikimedia

סוף 2015 ותחילת 2016 היו תקופות די יבשות מבחינת הנפקות טכנולוגיות. לאחר כמה שנים טובות בהן זכינו בהזדמנות להשקיע במיטב חברות הטכנולוגיה, החברות המצליחות העדיפו להסתמך על הכסף הפרטי של קרנות הון הסיכון מאשר לצאת אל הציבור. אבל רוח חיובית מתחילה לחזור לשוק ואט אט יותר חברות טכנולוגיה חוזרות לקדם את תוכניות ההנפקה. אלו החברות שיתכן ונראה על מסכי הבורסה בעתיד הלא רחוק.

בקרוב מאוד

Carbon Black היא חברה שעוסקת באבטחת סייבר. היא מתמחה בפתרונות endpoint security, כלומר החלק שבו המערכת צריכה להחליט אם משתמש קצה יקבל גישה מלאה, חלקית או יחסם על ידי הצגת בקשה לסיסמה/קוד.

החברה הכניסה מעל ל-70 מיליון דולר בשנה שעברה וגייסה 54.5 מיליון דולר לפני כשנה. יש לה כ-2,000 לקוחות והיא חתמה על הסכם שיתוף פעולה והפצה עם IBM. בין הקרנות שמשקיעות בה אפשר למצוא את סקויה ואת בלקסטון, מה שמבטיח הנפקה מתוקשרת.

Coupa Software הוא סטארטאפ נוסף שהגיש בקשה לרשות ניירות ערך האמריקנית לקראת הנפקה. עדיין אין פרטים מלאים לגבי היקף ומחירי ההנפקה מכיון שהטפסים מולאו תחת תקנת ה-JOBS שמאפשרת לחברות קטנות עם הכנסות מתחת למיליארד דולר לבקש חיסיון מסוים, אך יתכן וגם אותה נראה יוצאת לבורסה כבר בחודש הבא. החברה מוערכת בכמיליארד דולר וגייסה עד היום 165 מיליון דולר.

Coupa יודעת לנתח את התנועות הכספיות של עסקים ומוצאת דרכים לחסוך בהוצאות העסק. הפעולה נעשית בענן ולכן החברה רואה בשירות שלה כ-Savings As A Service. בין הלקוחות שלה ניתן למצוא שמות גדולים כמו: סיילספורס, Sanofi, טויוטה, Nvidia ובנקים מוכרים. ההנפקה צפויה בהמשך השנה.

Apptio מייצרת אפליקציות דומות לזו של Coupa, כאלו שעוזרות למנהלים לראות בשקיפות את ההוצאות של החברה ואיפה אפשר לחסוך, אך מתמקדת בהוצאות המחשוב (IT) של הארגון. היא קיימת מאז 2007 ועד עתה הושקעו בה 136 מיליון דולר. גם היא צפויה להנפיק בחודשים הקרובים מאוד.

רחוקות יותר אך מעניינות יותר

MapR היא חברה שבנתה מערכת ביג דאטה מבוססת פלטפורמת Hadoop. לחברה יותר מ-700 לקוחות והסכמי שיווק עם המובילות שבעולם הטכנולוגיה ומפתחות מאגרי הנתונים: EMC (שנרכשה על ידי דל), אמזון וגוגל שיחד איתה שברה את שיא מיון הנתונים לדקה ב-2013 (מאז נשבר השיא שוב ועומד היום על 7.7 טרה-בייט לדקה).

הושקעו בה עד היום כמעט 200 מיליון דולר כשבין המשקיעות עומדת שוב גוגל. החברה תיכננה לצאת להנפקה כבר השנה אבל דחתה את התוכניות לחצי השנה הראשונה של 2017. אפשר לשער שלצניחה בת ה-60% במניית המתחרה, Hortonworks, שהונפקה בשנה שעברה, היה קשר לדחייה.

חברת Palantir, שפיתחה כלים מתקדמים למציאת פיסות מידע רלוונטיות מתוך הררי נתונים, ביצעה לאחרונה כמה צעדים שיכולים להעיד על הנפקה קרובה. ההנהלה מציעה בימים אלו לעובדים שלה לקנות בחזרה את המניות שבידיהם תמורת 7.4 דולר, בזמן שבשוק משלמים אנשים פרטיים כ-7 דולר על אופציות מיד שנייה של עובדים.

נראה שהחברה שמה לה למטרה לנקות את לוח בעלי המניות (Cap Table בעגה המקצועית), סימן לכך שיש סיכוי לא רע שהיא מתכוננת לגיוס או הנפקה בקרוב. סימן תומך נוסף בהיערכות להנפקה: לוח המשרות הפתוחות מראה שמחפשים שם 8 אנשי פיננסים כשלאחד מהם דרושה הבנה ברגולציה מתקדמת.

אם הרמזים יתבררו בנכונים, צפויה התרגשות רבה בשוק. Palantir, שמוערכת כרגע ב-20 מיליארד דולר היא אחת החברות החשאיות, אך גם המדוברות ביותר בסיליקון ואלי. בעיקר בגלל הלקוחות שלה: ה-FBI, CIA, צבא ארה”ב וכל זרועות הממשל.

מגה הנפקות

Spotify, שירות המוסיקה בסטרימינג שאין ממש צורך להציג, קיים כבר 10 שנים וצבר ניסיון גדול בשכנוע אוהבי מוסיקה לעבור לסטרימינג. מקורות סיפרו לסוכנות בלומברג שהחברה מתכננת הנפקה במחצית השנייה של 2017. שווי Spotify לפי הגיוס האחרון (מיליארד דולר בחוב ניתן להמרה) – 8 מיליארד דולר.

למרות מספר המשתמשים הרב (כמעט 30 מיליון) החברה עדיין מפסידה, בין השאר בגלל עלות התחרות הקשה מול אפל. זו לא תהיה ההנפקה הראשונה עבור חברה מפסידה (טסלה ואמזון לדוגמה) , אבל בתקופה הנוכחית יש חשדנות גוברת כלפי חברות מסוג זה. כדי למנוע הנפקה כושלת, היא תצטרך לשכנע שהמודל הכלכלי שלה יכול להעביר אותה לרווח וליציבות בטווח ארוך.

לפי אותם מקורות, הבעיה הכי גדולה של Spotify יכולה לבוא מתעשיית המוסיקה, כשהגדולות הן חברות התקליטים סוני, יוניברסל וטיים-וורנר. חברות התקליטים מקבלות כרגע נתח של 55% מהמכירות שהסתכמו ב-2.2 מיליארד דולר. כולל תשלומים נוספים היא שילמה בשנה שעברה 1.8 מיליארד דולר לחברות התקליטים.

אפליקציות ספוטיפיי (תמונה: יח"צ Spotify)
אפליקציות ספוטיפיי (תמונה: יח”צ Spotify)

Spotify אמנם מנהלת מו”מ מול ענקי התקליטים על גובה התמלוגים אבל חברות התקליטים טוענות שכבר עכשיו היא זוכה לשלם מתחת למחירי השוק. אפל משלמת לחברות התקליטים נתח של 57.5% ממכירות הסטרימינג. המו”מ בין הצדדים לא הגיע להבנות ובינתיים נעצר. גם לחברות התקלטים יש אינטרס ש-Spotify תצליח, היא מעניקה להם יותר מ-10% מהכנסותיהן. ההנפקה הזו צפויה להיות אחת המעניינות לשנה הבאה.

Dropbox – בשוק מצפים להנפקה של חברת האחסון הותיקה כבר לפחות שנתיים, אך תמיד נמצאה סיבה לדחייה. דיווח אחרון של בלומברג מעלה שהפעם מנהלי החברה נמצאים בשיחות התייעצות רציניות עם בנקים לגבי הנפקה שתצא לדרך ב-2017.

דרופבוקס עדיין לא רווחית אבל המנכ”ל אמר שכרגע תזרים המזומנים החופשי חיובי (רווח תפעולי פחות השקעות) והוא מצפה לעבור לרווח תוך כמה רבעונים ספורים. יש לה כ-500 אלף משתמשים רשומים וכ-200 אלף עסקים משלמים. מתחרתה העיקרית, Box.com, כבר הונפקה בשנה שעברה, מה שמגביר את הציפייה לבואה של דרופבוקס לבורסה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים