הסוף המר: סמסונג מודיעה על הפסקת יצורו ומכירתו של ה-Galaxy Note 7

הסוף המר: סמסונג גלקסי נוט 7 יירד ממדפי החנויות באופן סופי הסוף המר: סמסונג גלקסי נוט 7 יירד ממדפי החנויות באופן סופי

הסאגה מגיעה לקיצה: לאחר אינספור עליות וירידות, הודעות רשמיות, הליך ריקול שנפל לטימיון, התנצלות מצולמת בו הובטח כי המכשיר בטוח לשימוש וכן לאחר קרוב ל-100 תלונות אודות מקרי התלקחות שונים (ביניהם מקרה בו כמעט והתרחש פיצוץ במטוס), מודיעה ענקית הטכנולוגיה הדרום-קוריאנית, סמסונג, כי ייצורו של ה-Galaxy Note 7 מופסק לאלתר באופן סופי, כאשר ייגנז ולא יחזור בשנית למדפי החנויות.

את הדברים שיתפה עם העולם סמסונג לפני פחות מ-48 שעות, זמן קצר לפני שהחל צום יום הכיפורים. בדבריה, כפי שהובאו אלינו ע”י מגזין בלומברג, ציינה זו כי היא עוצרת באופן סופי את ייצור ה-Galaxy Note 7. זאת בהמשך להתפתחויות האחרונות בנושא ובעקבות מקרי ההתקלחות חדשים שנרשמו ביחידות המכשיר שהוחלפו במסגרת הליך הריקול העולמי. נציין כי הודעה זו אינה מגיעה כרעם ביום בהיר ומוצאת דרכה אלינו זמן לא רב לאחר שהיצרנית ביקשה מכל משתמשי הנוט 7 על כל דגמיו לכבות אותו באופן מיידי ולהחזירו לנקודת הרכישה, על מנת להחליפו בסמארטפון אחר או בתמורה לזיכוי.

מתוך הודעת סמסונג בעניין זה, בתרגום חופשי לעברית:

בעודנו שמים את בטיחות המשתמשים כמעלה עליונה, הגענו להחלטה הסופית לעצור את ייצור מכשירי ה-Galaxy Note 7. לטובת לקוחותינו ובטחונם, הפסקנו את המכירות וההחלפה של ה-Galaxy Note 7 (במסגרת הריקול) וכתוצאה מכך הוחלט להפסיק את הייצור.

בתגובה לכך, צנחה מניית החברה בכ-10 אחוזים, מה שהוביל את ענקית הטכנולוגיה להפסד עצום של כ-21 מיליארד דולר משווי החברה. מלבד זאת, על פי הערכות אנליסטים, הליך הריקול הראשוני עלה ליצרנית בין 1 ל-2 מיליארד דולר נוספים, נתון שצפוי לעלות באופן משמעותי לאחר שביקשה היצרנית ממשתמשי המכשיר ברחבי העולם להחזירו באופן מיידי. בהערכות של חברת Strategy Analytics הוערך כי הצרות שעורר הנוט 7 יובילו להפסד של 10 מיליארד דולר, אם כי לא ברור מה כוללת הערכה זו.

נוסף על כך, אל לנו לשכוח את עלויות יחסי הציבור, השיווק ועוד אותן נדרשה החברה לתגבר על מנת לרכוש בחזרה את אמון הלקוחות. עלויות אלו החלו להתגבר מאז צצה הסערה סביב הנוט 7 וצפויים להמשיך ולגדול בחודשים הקרובים. מה בנוגע למיליוני המכשירים שתכננה היצרנית עוד למכור עד לסוף השנה ומצטרפים לרשימת ההפסדים שהיא רושמת מהתקרית המביכה? ובכן, נראה כי מן ההפקר תהנה אפל, שעל פי דיווח חדש צפויה למכור 8 מיליון מכשירי אייפון 7 נוספים הודות להסרת הנוט 7 מהמדפים.

בהמשך לכך, הודיעה סמסונג כי היא מורידה את תחזיותיה עבור הרבעון השלישי של 2016, בעודה מציינת כי היא מצפה לרווח תפעולי של 4.6 מיליארד דולר, בניגוד לתחזית ראשונית של רווח תפעולי בסך 7 מיליארד דולר. מדובר בהפרש משמעותי של 2.4 מיליארד דולר עבור רבעון אחד בלבד, סכום שצפוי להפוך גבוה עוד יותר עד לסוף השנה הקלנדרית הנוכחית.

מדוע מכשירי ה-Galaxy Note 7 מתלקחים?

אם לרגע נשאיר בצד את השלכותיה של כל סערת הנוט 7 על אמון המשתמשים וכן את ההשלכות הכלכליות של עצירת ייצור המכשיר והורדתו באופן סופי מן המדפים, בעינה עומדת שאלה אחת חשובה במיוחד – מה גורם למכשירי ה-Galaxy Note 7 להתקלח ללא כל סיבה נראת?

לטענתנו של דיווח חדש של מגזין הניו-יורק טיימס מוסר כי לענקית הסמארטפונים כלל “אין מושג” מה גורם לסוללת המכשיר להתפוצץ. למעשה, נמסר כי עובדי החברה לא הצליחו אף לא פעם אחת לגרום לאחד ממכשירי הנוט 7 להתלקח במסגרת בדיקות המעבדה ומבחני מאמץ שביצעו “מאות עובדים” וצוותי הנדסה רבים למכשיר.

מכשיר ה-Galaxy Note 7 לאחר שהתלקח (מקור: Android Authority)
מכשיר ה-Galaxy Note 7 לאחר שהתלקח (מקור: Android Authority)

עוד נמסר בדיווח כי בכיר לשעבר במרכז לסוללות שב-KETI (ר”ת: Korea Electronics Technology Institute) ציין כי סמסונג קפצה למסקנות כאשר מסרה לפני למעלה מחודש כי מקורה של הבעיה ב-Galaxy Note 7 הוא בסוללה. לטענתו, המקור לבעיה הוא דווקא מורכבתו של המכשיר: “ל-Note 7 יש פיצ’רים חדשים והוא מורכב יותר מכל מכשיר אחר. במירוץ להשיג את ה-iPhone (אייפון 7), סמסונג ארזה בו כ”כ הרבה חדשנות שהוא הפך לבלתי ניתן לשליטה“, לדבריו.

על פי דיווח אחר באותו נושא, נמסר כי התקלה במכשירי הנוט 7 החדשים נובעת מבעיה נוספת בסוללות המכשיר, אחת אשר לא התגלתה במסגרת חקירת החברה לפני הליך הריקול הראשוני שבוצע בחודש שעבר. תאוריה נוספת מצטרפת לפרשה ומגיעה ממגזין ה-Financial Times, אשר על פי מקורותיו הגורם לתקלה הינו מנגנון הטעינה המהירה של המכשיר. בשלב הנוכחי טרם שיחררה סמסונג הודעה רשמית בנושא שתשפוך אור על הפרשה, אך יש לצפות כי הדבר יקרה בקרוב.

האם זהו סופה של סדרת ה-Galaxy Note הפופולרית?

על מנת להתאושש מהפרשייה החדשה, קרי להחזיר את אמון הלקוחות בסמסונג עצמה, להחזיר את שמה הטוב לקדמותו ולגרום לציבור להאמין במכשיריה בשנית, על החברה יהיה להשקיע הון תועפות בהוצאות שיווק, יח”צ ועוד. עם זאת, על מנת לבצע את כל זאת בהקשר ישיר למותג ה-Note, ייתכן כי היצרנית תדרש להשקיע סכומים גבוהים הרבה יותר.

מכשיר ה-Galaxy Note המקורי, שהוכרז ב-2011 (צילום: גאדג'טי)
מכשיר ה-Galaxy Note המקורי, שהוכרז ב-2011 (צילום: גאדג’טי)

הרי לא משנה כיצד נסובב זאת, השם “Note” בהקשר למכשירי סמסונג יקשר באופן מיידי לסערת המכשירים המתפוצצים – גם כאשר יהיה מדובר ב-Galaxy Note 8 – ולסמסונג יהיה קשה מאוד לגרום לכך להשכח ולחזור להיות כתמול שלשום. בהתאם לכך ולהערכתנו, ייתכן מאוד כי זו תבחר להשאיר מאחור את שם המותג הפופולרי שמלווה אותה בשנים האחרונות, מאז הושק ה-Galaxy Note המקורי. במקומו, עשויה החברה להציג סדרת מכשירים חדשה שתמלא את מקומו או לחילופין תתמקד בסדרת הדגל ששמה עוד הולך לפניה, היא ה-Galaxy S.

 האם זהו סופו של עידן או אולי סדרת ה-Note עוד מסוגלת להתאושש? 


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים