חילופי האשמות קשים בין יוצר וורדפרס ל-Wix: מי העתיק ממי?

כתיבת קוד

ויכוח פומבי סוער מתפתח בימים אלו ומעניין מאוד את קהילת הקוד הפתוח. הכל החל כשמאט מולנווג, יוצר פלטפורמת הבלוגים וורדפרס (עליה רץ גם אתר גאדג’טי), ניסה את האפליקציה החדשה של החברה לבניית אתרים הישראלית, WIX, במובייל.

התחלתי לשחק עם העורך והרגשתי תחושת דז’ה וו. שזה מוכר לי, כאילו שהשתמשתי בזה לפני כן“, כתב מאט בבלוג שלו, “מסתבר שבאמת השתמשתי. בגלל שזה וורדפרס“. הוא טוען ש-WIX העתיקו את הקוד של וורדפרס (שמפורסם תחת רישיון GPL) מבלי לתת קרדיט והפניות למקור כמו שדורש רישיון ה-GPL.

האייקונים המותאמים, שמות התפריטים ואפילו הבאגים. WIX תמיד שאלה [קוד] בחופשיות מוורדפרס. גם את שם החברה שלהם שהיה בתחילה WixPress. אבל הנוכלות הגסה וגניבת הקוד הזו היא מעבר לכל מה שראיתי בעבר ממתחרה“, כתב.

מכאן הוא ממשיך במעין מכתב פתוח לויקס: “רישיון ה-GPL הוא מה שאפשר לוורדפרס לשגשג. העורך באפליקציה שלכם בנוי על קוד גנוב כך שכעת כל האפליקציה מפרה את תנאי הרישיון“. הוא מבקש מהחברה לפרסם פומבית את קוד המקור של האפליקציה בהתאם לרישיון ה-GPL כדי שאחרים בקהילה יוכלו להשתמש בו. מולנווג מסיים בדברים אלו: “אם אתם רוצים לסגור את הדלת לחדשנות, תכתבו קוד משלכם. אם אתם מצטרפים לקהילת הקוד הפתוח, שחקו לפי הכללים“.

ב-WIX מאשימים חזרה

אבישי אברהמי, מנכ”ל WIX הגיב להאשמות בבלוג החברה והתחיל במענה לטענה ש-WIX לא מחזירה לקהילת הקוד הפתוח: “ראשית, הנה רשימה של 224 פרוייקטים בעמוד הפומבי שלנו ב-GitHub, כולם מלפני הפוסט שלך“.

יש יותר מ-3 מיליון שורות קוד באפליקציה שלנו. החלקים שעוסקים במלונות/בלוגים/אי-קומרס/הזמנות ועוד כולם קוד [מקורי] שלנו. כן, השתמשנו בקוד הפתוח של וורדפרס בחלקים מינוריים של האפליקציה. כל שינוי ושיפור שנעשה שוחרר בחזרה כקוד פתוח. תוכל לראות אותו פה“, ציין אברהמי. הוא גם מקשר לפוסט שפרסם אחד מהמהנדסים בפרויקט באתר Medium, בו הוא מתאר את הליך עבודתו ושהופתע לשמוע שהוא מואשם בגניבת קוד. בנוסף טוען אברהמי ששם החברה מעולם לא נלקח ממישהו אחר ותמיד היה Wix.

אבל אברהמי שולח נקודה אחרת לכיוונו של מולנווג: “אם אני זוכר נכון, עד לאחרונה עסק האתר של אוטומטיק (החברה שמפעילה את וורדפרס) בבלוגים ורק לאחרונה עבר לדבר על “אתרים”. גם המודל העיסקי שלכם השתנה ועכשיו הוא כמעט זהה למודל שיש לנו כבר שנים. האם אתם שואלים מאיתנו? אתם מוזמנים“. את סופה של התגובה מסיים אברהמי בגישה חברית יותר ומציע להיפגש עם מולנווג לכוס קפה.

עדיין לא ברור איך העניין הזה יסתיים. בתגובות למכתב הפתוח אומר מולנווג שהוא לא מעוניין להגיע להליכים משפטיים. גם אברהמי מציין שאין לו בעיה לחשוף קוד שראוי להחזיר לקהילה. יתכן שתנאי רישיון ה-GPL עצמם עומדים פה למבחן בויכוח פומבי זה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים