ביקורות ראשונות ל-PlayStation 4 Pro: האם שווה לקנות?

סוני פלייסטישן 4 פרו פלייסטיישן: משחקים בלעדיים מצויינים

קונסולת ה-PlayStation 4 PRO החדשה של סוני מציעה חומרה חזקה יותר, את האפשרות להריץ משחקים ברזולוציית 4K הגבוהה ושדרוגים נוספים, תוך כדי תאימות מלאה לאחור לכל משחקי ה-PlayStation 4 שיצאו עד כה. אתמול פג תוקף האמברגו על הביקורות למכשיר, וכעת משהתחילו לעלות הביקורות הראשונות, ניתן כבר לשאול: למי כדאי לקנות את דגם ה-PRO?

ראשית, קצת סדר בעובדות. ה-PlayStation 4 תוחלף השנה על ידי שני דגמים חדשים: ה-PlayStation 4 Slim וה-PlayStation 4 Pro. דגם ה-Slim זהה מבחינת ביצועים למכשיר המקורי, שהושק ב-2013. דגם זה הגיע כבר לחנויות, גם בישראל, בעלות 1,749 ש”ח לגרסת 500GB ו-1,999 ש”ח לגרסת 1TB. דגם ה-Pro, המציע שדרוג משמעותי בחומרה, יגיע לארץ החודש ויעלה 2,399 ש”ח, כולל בקר ושנתיים אחריות של היבואן הרשמי.

שדרוגי חומרה

דגם ה-Pro כולל מעבד גרפי משופר, שמצליח לספק כוח עיבוד חזק כפליים ואף יותר מהמעבד הגרפי של דגם ה-PlayStation 4 הרגיל (או גרסת ה-Slim). מהירותו 911 מגה-הרץ, מהיר ב-14% מהדגם הקודם, אך עיקר השיפור מגיע מהכפלת מספר יחידות העיבוד: 36 יחידות עיבוד גרפי בדגם ה-PRO, לעומת 18 “בלבד” בדגם הרגיל. המעבד הגרפי החדש מציע קצב עיבוד של 4.2 טרה-פלופים, פי 2.28 מהדגם הקודם.

לצד זאת, מעבד הקונסולה הראשי קיבל שדרוג גם הוא: מ-1.6 גיגה-הרץ בדגם המקורי, ל-2.1 גיגה-הרץ בדגם החדש. אליו הוצמד גם זיכרון DRAM נוסף בנפח 1GB, המאפשר לקונסולה להריץ אפליקציות, ואת תפריטי המכשיר עצמו, ברזולוציית 4K. המכשיר עדיין מציע 8 גיגה-בייטים של זכרון GDDR5 מהיר, וכעת כשהמעבד מקבל גיגה נוסף של DRAM, הוא יכול לפנות עוד קצת מהזיכרון המהיר הזה לטובת המשחקים.

הקונסולה מגיעה עם כונן קשיח בנפח 1TB, אך למרבה הצער זה כונן איטי יחסית במהירות 5,400 סיבובים לדקה. עם זאת, סוני מציעה עתה תמיכה ב-SATA III, כך שתוכלו להחליף את הכונן הקשיח בכונן SSD מהיר, ולקבל שיפור משמעותי בביצועים. עבור גיימרים שרוצים את המיטב, זהו שדרוג חשוב מממשק ה-SATA II של דגם ה-PS4 הרגיל.

למעט אלו, דגם ה-PRO מציע חיבור USB3.1 נוסף מאוחרי המכשיר, שנועד להקל על השימוש במשקפי ה-PS VR (משקפי המציאות המדומה של הפלייסטיישן), שיתפסו חיבור USB בעת משחק. בנוסף, דגם ה-PRO מחזיר את חיבור האודיו האופטי (S/PDIF) שהוסר בגרסת ה-Slim של ה-PlayStation 4.

האם המשחקים באמת רצים ב-4K?

גיימרים ועיתונאים הטילו דופי ביכולתה של הקונסולה להגיע לרזולוציית 4K, בעיקר אחרי שפורסם המפרט הטכני של המכשיר. אך סוני מבטיחה לא רק משחקים ב-4K, אלא גם תמיכה ב-HDR, מצב תצוגה המאפשר “להציל” פרטים שאובדים בשל מגבלות תאורה, בין אם במסך או במשחק עצמו. האם סוני הצליחה במשימה?

ובכן, המשחקים לרוב לא באמת רצים ב-4K טבעי, אולם לסוני יש “טריק” המאפשר לה להגיע לתמונה באיכות 4K גם במשחקים תובעניים מבחינת כוח העיבוד. קוראים לשיטה Checkerboard Rendering, והיא עובדת היטב. לפי המבקרים, קשה לשים להבדל בין 4K “טבעי” לבין הטריק של סוני. מלבד אלו, משחקים ספורים אכן רצים ב-4K טבעי (כמו Skyrim Special Edition). ניתן להכתיר את הניסוי כהצלחה: ה-PlayStation 4 PRO מציגה תמונה טובה ב-4K, עם קפיצה משמעותית בחדות בהשוואה ל-1080p.

למרבה הצער, לא כל המשחקים הותאמו עדיין לגרסת ה-Pro. על מנת להנות מהחומרה החדשה, על המפתחים להציג טלאי ייעודי שמשדרג את הגרפיקה במשחק על גבי המכשיר החדש. נכון לעת עתה משחקים מעטים בלבד תומכים באפשרות זו, אולם ניכר כי משחקים רבים בדרך לקבל את העדכון. בנוסף, החוויה יכולה להיות שונה ממשחק למשחק, היות והדבר תלוי ביכולת המפתחים להשתמש בחומרה החדשה, והתוצאה לא תמיד עקבית.

ואם אין לי טלוויזיית 4K?

כאן העניינים הופכים למורכבים יותר. אם אין לכם מסך 4K נראה כי השיפור בחוויית המשחק, לעת עתה, לא גדול מאוד בדגם ה-PRO. כן, חלק מהמשחקים ירוצו באופן חלק יותר, או ברזולוציה גבוהה יותר. למשל, Uncharted 4 רץ ברזולוציית 900p בגרסת ה-PlayStation 4 הרגילה (במולטיפלייר), ובדגם ה-Pro תראו את המשחק מרונדר ב-1080p, כלומר Full HD אמיתי.

במשחקים אחרים, כמו Call of Duty החדש, המפתחים מדווחים שהטקסטורות נראות חדות יותר בדגם ה-Pro. הצבעים נראים לעתים חיים ומדוייקים יותר, למשל במשחק Infamous Second Son שמציג צבעים רוויים יותר. אם אין לכם מסך 4K, אלו סוג ההבדלים שעליכם לצפות להם, שאינם בהכרח משמעותיים עבורכם.

לפי החלטה תמוהה למדי של סוני, המכשיר אינו כולל נגן Blu-Ray התומך ב-4K, כך שגם לו היה לכם מסך התומך ברזולוציה זו, לא הייתם יכולים להשכיר סרט כזה בחנות. מבחינה זו לא תפסידו דבר עם מסך Full HD. עם זאת, המכשיר כן יתמוך בהזרמת וידאו משירותים כמו Netflix ו-YouTube ברזולוציית 4K, כך שהדבר יכול גם לתת לכם תמריץ לשדרג את המסך. בין וכה, במוקדם או במאוחר 4K יהיה השלב הבא בסלון שלכם.

לסיכום: לקנות, לשדרג, או לוותר

ה-PlayStation 4 אכן מקיימת את ההבטחה ומציגה שדרוג גרפי בר הבחנה, במשחקים שתומכים בכך. צפוי כי משחקים רבים יתמכו בחומרת ה-Pro החדשה. אין עוררין על כך כי זוהי הקונסולה החזקה ביותר שתוכלו לרכוש כרגע. נראה כי הקונסולה מציעה תמונה חלקה יותר (שיפור ל-Anti-Aliasing), ובחלק מהמשחקים גם צבעים מדוייקים ותמונה נקיה יותר. בנוסף, השימוש במכשיר זהה לדגם ה-PlayStation 4 הרגיל, עם מערכת הפעלה זהה לחלוטין לזו שאתם כבר מכירים.

אם אין לכם PlayStation 4, התשובה די קלה. במקרה ויש לכם טלוויזית 4K הבחירה ב-PlayStation 4 PRO ברורה כשמש. אם אין לכם טלוויזיית 4K, השאלה היא האם כדאי להשקיע ארבע-מאות שקלים נוספים מהדגם הבסיסי (דגם ה-Slim) באותו נפח, כדי להנות משיפור יחסית צנוע בגרפיקה. ייתכן שתרצו לבחור ב-PRO בכל מקרה, כיוון שהיא מציעה גם חיבור USB נוסף, יציאת סאונד אופטית וכמובן – ביטחון לעתיד, במקרה שתרצו לשדרג את הטלוויזיה ל-4K בשנים הקרובות.

אם כבר יש לכם קונסולת PlayStation 4, השדרוג כדאי בעיקר למי שכבר יש לו מסך 4K. אם זה לא המצב, ייתכן וכדאי לכם להמתין, אולם הדבר כבר תלוי בהעדפותיכם והתשובה אינה מיידית. גם על מסך Full HD תראו שיפור קל בביצועים ובגרפיקה, שאמנם לא ידהים אתכם, אבל הוא בהחלט קיים. השאלה היא האם הדבר שווה לדעתם קנייה של קונסולה חדשה – רוב המבקרים ברשת, בינתיים חושבים שלא.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים