סיכום 2016 בגיימינג: אחת השנים הסוערות ביותר בתעשיית המשחקים

סיכום שנת 2016 בתחום המשחקים

שנת 2016 היתה אחת השנים הסוערות ביותר בהיסטוריה של תעשיית המשחקים. בשנה זו נשברו מוסכמות, משחקים הגיעו לשיאים חסרי תקדים, ולשפל עמוק באותה מידה. לצד האירועים הדרמטיים, קיבלנו גם משחקים נפלאים לכל הפלטפורמות, וכמה ניצנים של תהליכים ומשחקים שעוד יישארו איתנו זמן רב. אז מה היה לנו?

האירועים הבולטים

הסוף למודל המסורתי של דורות הקונסולות:

השנה הושקה ה-PS4 Pro, דגם חדש של ה-PlayStation 4 שכולל שדרוג משמעותי לחומרת הקונסולה. בכך, נשברה המסורת שהחלה בראשית ימי הקונסולות, לפיה לא עורכים עדכוני חומרה מהותיים בין שני דורות סמוכים (עדכוני חומרה קלים כן בוצעו באופן תדיר בעבר). ייתכן וזוהי אבן הדרך הראשונה בדרכן של הקונסולות לעתיד איטרטיבי יותר, ואולי גם מודולרי יותר.

יוביסופט חוגגת 30:

השנה היה יום ההולדת השלושים של חברת Ubisoft, שנכנסת כעת לעשור הרביעי לקיומה. על מנת לחגוג את המאורע, שחררה יוביסופט מדי חודש משחק במתנה לגיימרים. בחודש דצמבר השיקה החברה קמפיין נרחב שבו היא מעניקה לגיימרים מתנה חדשה מדי יום – החל מהפתעות קטנות כמו רקעים למחשב, וכלה במשחקים מלאים כמו Assassin’s Creed 3. יוביסופט אמנם אינה מושלמת, אולם היא בהחלט יודעת לפנק את השחקנים ביום ההולדת שלה.

assassins-creed-3
מתנה מ-Ubisoft: המשחק Assassin’s Creed 3, ועוד שלל משחקים

Pokemon Go:

Pokemon Go הוא מסוג התופעות הנדירות שסוחפות את העולם כולו בסערה. המשחק מבית Niantic שבר שיאים מרשימים של הורדות והכנסות ועקף בדרכו ענקיות כמו טוויטר. גם כאן בישראל לא ניתן היה לפספס את המוני השחקנים, מכל הגילאים, שיצאו לרחוב בחיפוש אחר פוקימונים בחודשי הקיץ.

המשחק אמנם איבד נתח מהשחקנים עם תחילת החורף, אך עדיין מצליח לגרוף סכומי עתק מידי יום. בין אם אהבתם את המשחק או לא, לא ניתן להכחיש כי Pokemon Go היה רעידת אדמה של ממש, שאת תוצאותיה אנו עדיין מרגישים.

הקהילה בישראל מתעוררת:

היה קשה לבחור מבין כל אירועי וכנסי הגיימינג שהתרחשו בישראל ב-2016. נראה כי תחום הגיימינג נמצא במרחק נגיעה מכניסה למיינסטרים הישראלי, וכי הדרישה רק הולכת וגוברת. פסטיבל GameIn שהוקם בגני התערוכה הציג רף הפקה גבוה במיוחד, ומארגני האירוע התקשו לעמוד בדרישה: כל הכרטיסים נמכרו מראש.

בשנה הבאה בוודאי יהיה צורך בשטח גדול יותר לצורך האירוע. חוץ מפסטיבלים וכנסים, ראינו גם כיצד תחום הגיימינג מחלחל לתרבות בשטח, עם אירועיים קטנים וקהילתיים יותר כמו הקרנות משחקים בפאבים, ותערוכות אמנות המשלבות את עולם התוכן המשחקי.

מציאות מדומה:

חזון המציאות המדומה שהובטח לנו בשנים האחרונות קורם עור וגידים. הציבור יכול כבר לטעום מהמיטב שיש לטכנולוגיה להציע, באמצעות עסקים שקמו למטרת משחק במציאות מדומה ברמה גבוהה, עם חברים או לבד. לראשונה, פרסומות ענק למשקפי מציאות מדומה כמו ה-Gear VR הוצגו בשטחי הפרסום הנחשקים ביותר.

סוני השיקה השנה את ה-PS VR, שהוא כנראה הפתרון הנגיש ביותר למציאות מדומה שאינו מבוסס על מכשירי מובייל. מבחינת התכנים, אנו רואים גידול משמעותי במשחקים ואפליקציות איכותיות למציאות מדומה, וניתן כבר להבחין בהתגבשות עקרונות מוצלחים למשחקי VR טובים ואינטואיטיביים יותר.

חווית מציאות מדומה ב-Virtual World (צילום: גאדג'טי)
חווית מציאות מדומה ב-Virtual World (צילום: גאדג’טי)

סדקים בהגנת Denuvo:

למרות ההצהרות של מפצחי הגנות שונים כי משחקי Denuvo קשים מדי לפיצוח, ועל כן לא ייפרצו, ראינו כי המפצחים היצירתיים מצאו שוב ושוב דרכים לעקוף את ההגנה המשוכללת. שלל משחקים המוגנים בטכנולוגיית Denuvo נפרצו, וביניהם כותרים גדולים מאוד שהסירו את רכיב ההגנה מהמשחק לאחר הפריצה.

ברשת נפוצה שמועה כי חברות שהשתמשו בהגנת דנובו, ומשחקיהן נפרצו, זכאיות להחזר כספי. בינתיים, הפיראטים ממשיכים לחגוג, אולם ניכר במקרים מסויימים דנובו אכן מאטה עבורם את הקצב.

המשחקים הבולטים

השנה היתה מוצלחת במיוחד עבור חובבי משחקי פעולה מגוף ראשון, עם שלל משחקים נהדרים שיצאו בסוגה זו. בין אם מדובר בסדרות ותיקות שחזרו לסיבוב נוסף, או בשמות חדשים לגמרי, השנה היו אפשרויות מגוונות ומרגשות ללחוץ על ההדק בעולמות וירטואלים. גם חובבי משחקי אסטרטגיה קיבלו את שלהם, וכמותם אלו שהתגעגעו למשחקים ישנים קיבלו חידושים למשחקים נוסטלגיים בקצב מרשים. מתוך כל אלו, המשחקים הבולטים ביותר של השנה:

הגדולים ביותר

Overwatch – בליזארד הכתה בכל העוצמה בזירת משחקי ה-eSports עם המותג החדש שלה. משחק הפעולה מגוף ראשון פיתה המוני שחקנים להיכנס לעולם הצבעוני ולפגוש את שלל הדמויות המגוונות של Overwatch. החברה לא חסכה בסרטוני אנימציה משובחים, והשקיעה מאמצים רבים בפעלולי פרסום על מנת למשוך את תשומת לב הגיימרים. בשורה התחתונה זה עבד: Overwatch הפך ללהיט, ואפילו גרף את תואר “משחק השנה” בטקס The Game Awards 2016.

DOOM – סדרת משחקי הפעולה המיתולוגית, Doom, חזרה לסיבוב נוסף ומדמם במיוחד. למרות שהתגובות להרצת הבטא הפומבית של המשחק היו פושרות למדי, המשחק המלא והסופי התגלה כפנינה של משחקיות, כיף ואדרנלין. המשחק מחזיר עטרה ליושנה, ומגשר בין משחקי יריות מהניינטיז לעקרונות ומהלכים ברוטאליים עדכניים יותר. וכל זה, בגרפיקה מרהיבה במיוחד שעושה חסד עם בעלי החומרה החזקה יותר במחשב. אי אפשר לטעות: Doom חזר.

בתמונה: המשחק DOOM
DOOM – מחזיר עטרה ליושנה

Battlefield 1 – השנה לקחה אותנו DICE אחורה בזמן למלחמת העולם הראשונה, במשחק הפעולה Battlefield 1. מפיצת המשחק, EA, חששה בתחילה מהתפאורה והמגבלות של מלחמת העולם הראשונה, אולם לבסוף השתכנעה במהרה ש-DICE יודעת, כמו ברוב המקרים, מה היא עושה. מי לא רוצה לזנק מספינת צפלין בוערת רגע לפני שזו מתפוצצת בקול מחריש אוזניים? לצד המשחקיות המהירה ועתירת האקשן שבה ידועה סדרת Battlefield, המשחק החדש הכיל גם סיפור לשחקן יחיד שהיווה שדרוג משמעותי מהמשחקים הקודמים בסדרה.

Call of Duty: Infinite Warfare – אחד המשחקים הבולטים השנה היה Call of Duty החדש, אך לאו דווקא מהסיבה לה קיוו ב-Activision. המשחק התקבל באופן שלילי ביותר על ידי הגיימרים, שהחלו לקטרג את המעבר למדע בדיוני ולוחמה בחלל, במקום החזרה ללחימת חי”ר קונבנציונלית על הקרקע לה קיוו. טריילר החשיפה של Infinite Warfare הגיע להיות הסרטון השני השנוא ביותר ב-YouTube (אחרי הקליפ של ג’סטין ביבר לשירו “בייבי”). כל זה לא הפריע למשחק לזנק היישר למקום הראשון במכירות כשיצא, תוך כדי הדחת Battlefield 1 מראש הטבלה.

Deus Ex – Mankind Divided – המשחק החדש בסדרת Deus Ex לקח אותנו לרחובות פראג הוירטואלית, ולהמשך הסיפור של אדם ג’נסן. למרות סיום חלש יחסית למשחק, הסביבות הציגו רמת פירוט מרשימה מאוד, ששיוותה לשלבים השונים תחושה של מקום חי ואמיתי. מדובר אמנם במשחק שונה מקודמו הנהדר, אך זו עדיין חוויה מומלצת. באפשרותכם לקרוא את הביקורת המלאה שערכנו על המשחק בגאדג’טי.

מצב המולטיפלייר: שינויים מבורכים (צילום: Game Informer)
מצב המולטיפלייר: שינויים מבורכים ב-Titanfall 2

Titanfall 2 – משחק ההמשך לאחת הסדרות הגדולות שהחלה את דרכה בשנים האחרונות, לקח את הסדרה רחוק יותר בכל כיוון: החל מסיפור לשחקן יחיד המתמקד ביחסים שבין הטייס לטיטאן שלו, וכלה באסטרטגיה חדשה למשחק המולטיפלייר, שלמד להוריד מדי פעם את רמת האקשן כדי לתת לשחקנים לנשום ולהתארגן למתקפה הבאה. בסך הכל, Titanfall 2 הזכיר לנו שלעוף ממש מהר ולהלחם ברובוטי ענק, זה תמיד כיף גדול.

Gears of War 4 – הכותר החדש בסדרת משחקי הדגל של מיקרוסופט, Gears of War, העביר את המושכות לדור הבא. המשחק התמקד בבנו של מרקוס פיניקס, הגיבור המפורסם מהמשחקים הקודמים. אך האקשן, הקרבות המדממים ואפשרויות המולטיפלייר הנרחבות של המשחק הרגישו כולן מוכרות כמו חבר וותיק. אתם מוזמנים לקרוא בעצמכם את הרשמים של גאדג’טי מהמשחק.

Uncharted 4 – סדרת משחקי הפעולה של סוני, שהפכה להיות אחת מסדרות הדגל של ה-PlayStation, הציגה כותר חזק במיוחד השנה: Uncharted 4: A Thief’s End. שוב חזרנו למרדפים המטורפים, קטעי האקשן עוצרי הנשימה, ולמסע חדש של ניית’ן דרייק בעקבות אוצר בלום. המשחק מסיים את סיפור Uncharted באופן שהשביע את רצון השחקנים, והוא כרגע הכותר הנמכר ביותר ל-PlayStation 4.

נופים מרהיבים והרפתקה מסוכנת
נופים מרהיבים והרפתקה מסוכנת – Uncharted 4

ראויים לציון

היריעה קצרה מלפרט על כל משחק מעניין שיצא השנה, אך יש עדיין משחקים שרצינו להזכיר. למשל, Dishonored 2, שלמרות הבעיות הטכניות בתחילת הדרך, התגלה כמשחק משובח. ההרחבה Blood and Wine המשיכה את The Witcher 3 שהיה משחק מצוין עוד לפניה, וחובבי האתגרים נהנו מ-Dark Souls 3. חובבי משחקי האסטרטגיה זכו לכותרים כמו Civilization VI, ומוקדם יותר השנה גם ל-X-Com 2 שהתגלה כיצירה מעולה. אפילו ביקרנו אותו כאן בגאדג’טי.

יוביסופט ירתה כותרים גדולים בזה אחר זה, כמו Watch Dogs 2 ו-The Division. מיפן הגיעו שני משחקי פוקימון חדשים (Sun, Moon) וכמובן, Final Fantasy XV השאפתני. בנוסף תמה ההמתנה הארוכה ל-The Last Guardian, שסוף סוף הגיע לחנויות – והשתלם לחכות לו.

השנה ראינו כמה משחקי אינדי נפלאים שעוררו גלים בתעשייה. החל מ-The Witness היפיפה, עבור ב-INSIDE המסתורי והעגמומי, וכלה ב-Firewatch המרגש, היתה זו שנה של עבודת אינדי משובחת. ראוי גם להזכיר את Keep Talking and Nobody Explodes המשעשע, בו עליכם לנטרל פצצה עם חברים, ואת Stardew Valley שנוצר בהשראת המשחק הקלאסי Harvest Moon.

יערות הפרא של Firewatch, בקרוב בקולנוע
יערות הפרא של Firewatch, בקרוב בקולנוע

תופעת ה-Remasters וגרסאות החידוש עלתה מדרגה השנה, עם כמה וכמה כותרים מהעבר שקיבלו חידושים מרגשים. למשל, Day of the Tentacle חביב הקהל, קיבל גרסה בה שוחזרו הציורים והקלטות האודיו המקוריות. מכל משחקי Elder Scrolls, היה זה Skyrim שזכה השנה לגרסה מחודשת עם עדכונים לגרפיקה, אך הפעם נראה שמספיק להכניס כמה מודים (Mods) למשחק המקורי, כדי להגיע לאותה תוצאה ואף לתוצאות טובות יותר. סוחטי ההדקים קיבלו חידוש ל-Call of Duty 4: Modern Warfare וחובבי הפארקור יכלו להנות מ- Assassin’s Creed: The Ezio Collection.

אכזבות השנה

No Man’s Sky

השקתו של No Man’s Sky הפכה בין לילה מאירוע מלא התרגשות לקטסטרופה חסרת תקדים. השחקנים התאכזבו באופן משמעותי מהפער שבין המשחק שחיכו לו למשחק שקיבלו בפועל. התלונות התמקדו בהבדלים ניכרים בגרפיקה ואפשרויות המשחק, ובפרט בהיעדר משחק מרובה משתתפים, אף שאפשרות זו הובטחה לאורך תקופת הפיתוח.

החברה שפיתחה את המשחק, Hello Games, ספגה ביקורת נוקבת וכעס רב מהשחקנים. שון מוריי (Sean Murray) שעומד בראש צוות הפיתוח, והיה אחראי לתדמיתו השגויה של המשחק בעיני השחקנים, תויג כשקרן ורמאי. נגד החברה נפתחה חקירה רשמית בנושא הטעיית צרכנים. בשלב זה סוני ו-Valve התנערו מכל מעורבות בשיווק. בסופו של דבר נפסק כי Hello Games לא ביצעה שום עבירה, אך השחקנים לא התרצו.

בין אם Hello Games התכוונה לשקר, או פשוט ניהלה יחסי ציבור חסרי אחריות, התוצאה בפועל היתה עגומה. שחקנים רבים פנו ל-Steam בבקשת החזר כספי, וגם סוני החזירה את הכסף למתלוננים על גרסת ה-PlayStation 4. אין ספק כי זהו הסיפור המאכזב ביותר של השנה עבור שחקנים רבים, ובמיוחד עבור אלה ששילמו מחיר מלא ($60) על משהו אחר לחלוטין ממה שקיבלו.

שרידים של ציווילזציה עתיקה. ברקע: כל הכוכבים הם מקומות אמיתיים. (צילום: רפאל בן-ארי)
שרידים של ציווילזציה עתיקה. ברקע: כל הכוכבים הם מקומות אמיתיים. (צילום: רפאל בן-ארי)

Battleborn

קריסתו הדרמטית של No Man’s Sky כמעט השכיחה מאיתנו את Battleborn. מדובר במשחק פעולה מגוף ראשון של Gearbox, המפתחת המוכרת שמאחורי סדרת Borderlands, שהבטיח להיות להיט המולטיפלייר הבא. המשחק מחלק את השחקנים לצוותים ונותן לנו לבחור מבין שלל דמויות עם יכולות שונות, על מנת להלחם בצוות היריב. עם זאת, כמה בעיות במשחק מנעו ממנו מלהמריא, ומיד לאחר מכן הגיע Overwatch שביטל כל אפשרות שהיתה ל-Battleborn להשיג נתח שוק משמעותי.

שווים אזכור

Mafia 3 היה אמור להיות המשחק הבא שישתלט על סוגת העולם הפתוח, וייתן קצת תחרות להגמוניה של GTA V. בפועל, קיבלנו משחק בינוני למדי שקצת שכח את מקורותיו, לא מתנהג כמו שהיינו מצפים, ואפילו גרוע מכך – נראה משמעותית פחות מושקע מקודמיו. חוץ ממנו, מי שתלה תקוות ב-Mighty No. 9 שהבטיח להיות היורש של מגה-מן, התאכזב כנראה מהתוצאה הפושרת, שלא סיפקה את המעריצים.

לסיכום

2016 היתה שנה עמוסה במשחקים, אירועי גיימינג ושינויים משמעותיים. כמעט ולא נותרה חלקה בתעשיית המשחקים שלא הושפעה באופן כזה או אחר מאירועי השנה החולפת. זכינו לראות שיאים מרשימים, התרסקויות מרשימות לא פחות, ותקדימים שוברי מוסכמות. בין כל אלו פיזרו החברות השונות משחקים נהדרים, וגם כאן בארץ התחלנו להרגיש את עלייתו הבלתי נמנעת של תחביב הגיימינג.

השנה הבאה, 2017, צפויה להיות לא פחות מטלטלת. מיקרוסופט עובדת במרץ על הקונסולה הבאה שלה, הידועה בשם הקוד “סקורפיו”, שכנראה תיחשף או אף תושק. את הקונסולה הבאה של נינטנדו, ה-Switch, כבר הכרנו – וכבר באביב הקרוב נוכל לנסות אותה בעצמנו. משחקים רבים ומסקרנים נמצאים בדרכם אלינו, ואין ספק שגם בשנה הבאה נראה הפתעות רבות. מי יודע, אולי סוף סוף נשמע הכרזה על Half Life 3?


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים