גאדג’טי מסקר: Alienware Alpha Steam Machine – המחשב שהתחפש לקונסולה

Alienware Steam Alpha ובקר Steam Controller Alienware Steam Alpha (צילום: גאדג’טי)

השאלה אם כדאי לרכוש מחשב גיימינג או קונסולה הפכה בשנים האחרונות למעט מבלבלת, בשל שהנושא הוא כבר לא שחור או לבן וכיוון שהשוק מוצף במספר גדול של מחשבים נייחים אשר מסווים את עצמם למחשבים המתאימים לקונסולה או עבור פינת מדיה ביתית. גם המחשבים הנייחים “המסורתיים” מחוברים לרוב לטלוויזיות גדולות ביחד עם יחידה אחת או יותר של בקרי משחק.

על אף יתרונותיהן של הקונסולות הפופולריות, במחשב האישי קיים הפוטנציאל להפוך כל משחק לחוויה מלאה, זאת בשל העובדה שמחשבים נייחים כוללים כרטיסי מסך חזקים יותר לרוב, ומסוגלים להריץ משחקים רבים על קצב פריימים מלא (60 פריימים והלאה) ועל גרפיקה מרשימה יותר מאשר זו הנראת בקונסולות, המספקות חוויה יותר מהירה ופשוטה של משחקים, בשיטת הכנס-ושחק.

על כן, יש בשוק את אלו המזהים את הפוטנציאל הגלום בשוק ה-PC ומודעים היטב ליתרונותיהן של הקונסולות. בביקורת זו, אנו נתמקד בשתי חברות: Alienware (חברת הבת של דל) ו-Steam. הראשונה משווקת מחשבים העונים לשם “Alpha” המיועדים למחשב HTPC (מערכת קולנוע ביתית) משולב גיימינג, ואילו השניה הינה הפלטפורמה והרשת החברתית הכי מוכרת כיום בקרב גיימרים, שפותחה על-ידי חברת Valve, כשיחד עם זו הוציאה החברה מערכת הפעלה המתאימה למחשבי מדיה (SteamOS) ואף בקר משחק המבקש להחליף את המקלדת והעכבר עבור מחשב כדוגמת ה-Alienware Alpha.

בסופו של דבר, לא מן הנמנע ששתי החברות ישתפו פעולה ויצרו יחד את המכשיר שלא רק מתקרב להיות קונסולה, אלא גם יכול להחליף אחת: ה-Alienware Steam Machine. מחשב זה מבוסס על ה-Alienware Alpha, אך במקום מערכת ההפעלה Windows, הוא מריץ את SteamOS וכולל יחד איתו את בקר המשחק של Steam מצורף.

תמונה: Dell Alienware
תמונה: Dell Alienware

מפרט טכני

  • מעבד: Intel Core i7 6700T (מרובע ליבות)
  • זיכרון: 8GB DDR4-2133Mhz
  • כרטיס מסך: NVIDIA GeForce GTX 960 4GB
  • אחסון: 1TB 7200RPM SATA 3 64MB Cache
  • מערכת הפעלה: SteamOS v2.87
  • עוד: בקר משחק Steam Controller

על הנייר, ניכר שהמכשיר מצוייד בחומרה הנכונה על מנת להוות תחליף נאה לקונסולה ואף לספק ביצועי PC גבוהים יחסית. בביקורת זו אתייחס ל-Alienware Steam Machine הן כמחשב נייח והן כקונסולה, ואבדוק לרוחב האם הוא באמת יכול להחליף את הקונסולות הקיימות והאם הוא באמת מציע את יתרונותיו של ה-PC בשוק הגיימינג.

המחשב ובקר המשחק

המחשב מגיע אלינו באריזת Alienware טיפוסית מאוד: שחורה וחסרת מילים, כשבאמצע בולט לוגו החוצן המוכר של Alienware, המסתירה מבפנים תושבת ספוגית איכותית מאוד בתוכה יושבים ה-Steam Machine, בקר המשחק, סוללות תואמות וכמובן ספק הכוח.

לא אכביר במילים: ה-Alienware Steam Machine מעוצב באופן זהה לחלוטין ל-Alpha, רק שהוא כולל את הלוגו של Steam בצידו השמאלי למטה. קווי המתאר למעלה והחומרים ממנו הוא עשוי מזכירים מאוד את המחשבים הניידים של החברה. תאורת הלד במקום זה, כמו כן בלוגו עצמו של Alienware דולקת ולא תופסת יותר מדי תשומת לב. קווי המתאר העליונים לעומת זאת לא כוללים תאורת לד, בניגוד לשאר המוצרים של החברה.

לוגו Steam זוהר בצבע כחול בצד ה-Alienware Steam Alpha
מחשב Alienware Steam Alpha (צילום: גאדג’טי)

בחזית כולל המחשב זוג יציאות USB 2.0 המותאמות בעיקר לבקרים, מקלדות ועכברים (על אף שאלו יכולים לתפקד מצויין גם כאשר מחוברים מאחור) וכפתור ההדלקה (לוגו החוצן). מאחור ניתן למצוא עוד זוג יציאות USB 3.0, כניסה עבור ספק הכוח, כניסת HDMI ויציאת HDMI ויציאת רשת. הייתי מצפה למצוא כניסות קול, וכמו כן גם כניסת USB Type-C אחת (למכשיר שעודכן הרבה אחרי שזו חדרה אל השוק). העדר כניסות קול מכריח את המשתמש להסתמך על הטלוויזיה במידה ולא נעשה שימוש ברסיבר\מגבר.

מחברים בגב ה-ב Alienware Steam Alpha
Alienware Steam Alpha (צילום: גאדג’טי)

המחשב לחלוטין קטן מימדים, קטן יותר מקונסולה ממוצעת (רוחב ועומק של 20 ס”מ, גובה של 5.5 ס”מ), והוא אף שוקל מעט – כ-1.81 ק”ג בלבד. בדומה לניידים מבית החברה, המחשב מכניס אוויר מלמטה, ולשם כך עומד על רגליות לא עבות מגומי. מתחת למכסה המנוע, על פי המידע המצויין באתר החברה, ניתן לשדרג את המעבד והזיכרון, אך באופן תמוה לא את כרטיס המסך – משהו שאני רואה כחיסרון כאשר מכשיר זה הוא בכל זאת PC, ואחד מהיתרונות הבולטים של ה-PC הוא יכולת השדרוג.

החלק המעניין יותר הוא ה-Steam Controller: בקר המשחק של Valve שאמור לשמש הן כמקלדת ועכבר והן כשלט רגיל. אני חייב לציין שהוא בדיוק במשקל הנכון – לא קל מדי ולא כבד מדי, והוא נוח מאוד ליד בזכות המשטח המחוספס ממנו הוא עשוי באזור שבו הידיים אמורות להחזיק בו.

מבט מלמעלה על בקר ה-Steam Controller
בקר Steam Controller (צילום: גאדג’טי)

ה-Steam Controller בהחלט לא נראה כמו בקר משחק רגיל של קונסולות. על אף שיש לו מקשי ABYX, מקשי חיצים וידית, הוא כולל משטח עכבר מעוגל בצידו הימני. לוקח מעט זמן להתרגל, אך ברגע שזה קורה, בהחלט ניתן לנווט יחד איתו ללא כל בעיה בין התפריטים והאפשרויות של מערכת ההפעלה. ניווט עם השלט נותן רעש של פידבק מלא – משהו שמאוד אהבתי. גם המקשים האחרים קלים מאוד יחסית.

פיצ’ר חמוד שמגיע יחד עם הבקר בנוסף הוא היכולת להתריע על מצבים מסויימים בעזרת רמקול קטן המובנה במכשיר. אותו רמקול גם משמיע צלילי הדלקה וכיבוי, אותם ניתן לבחור דרך מערכת הפעלה: החל מצלילים גנריים, דרך צלילים מוכרים ועד משחקים של Valve, כגון “גרסה מקוצרת מאוד” של שיר הנושא המלווה את המשחק Portal המוכר מאוד, “Still Alive”.

מערכת ההפעלה

עם הדלקת המכשיר, מערכת ההפעלה דורשת התחברות לחשבון Steam קיים, או להרשם לאחד כמובן. מלאכת הקשת הסיסמה נעשת על ידי לוח מקשים וירטואלי על גבי המסך, בו ניתן לנווט עם מקשי החיצים או משטח העכבר. אותה מקלדת וירטואלית מלווה את המשתמש במערכת ההפעלה הנ”ל לא מעט, מן הסתם, על כן חשוב להזכיר שהיא נוחה ומהנה – כמובן שלא כמקלדת אמיתית או מקלדת מגע, אך זה טוב מספיק.

מסך הפתיחה של SteamOS מציג כמה אפשרויות בחירה, בינהן הספריה האישית, החנות המקוונת ואפשרות לגלישה באינטרנט דרך הדפדפן המובנה. למטה שלושה משחקים המבוססים בעיקר על המשחקים האחרונים ששוחקו על ידי המשתמש. בעת שמערכת ההפעלה “נשכחת” דלוקה על המסך הראשי, זו לא נכנסת לשומר מסך אלא בוחרת להציג סרטונים למשחקים מומלצים שונים. עבור מי שלא יאהב זאת – ניתן לכבות זאת בהגדרות.

תצוגת מערכת ההפעלה SteamOS ב-Alienware Steam Alpha (צילום: גאדג'טי)
תצוגת מערכת ההפעלה SteamOS ב-Alienware Steam Alpha (צילום: גאדג’טי)

ספריית המשחקים מוצגת בתצוגת משבצות, כאשר בצד שמאל האפשרות לסנן משחקים לפי אלו שכבר מותקנים על המערכת, משחקים מועדפים, וכאלו הנתמכים על ידי SteamOS. בנושא זה, ארצה להרחיב ולהדגיש חיסרון גדול מאוד במערכת ההפעלה הזו, מה שמשפיע בביקורת על המוצר הנ”ל: מערכת ההפעלה תומכת במבחר מצומצם של משחקים. מתוך ספריה הכוללת 850 משחקים, אך ורק 250 משחקים ניתנים להתקנה (נתמכים) – בעוד שאת השאר ניתן רק להזרים ממחשב קיים המריץ את Steam.

על מנת לבחון את המערכת עצמה, בחרתי תחילה שלא להזרים משחק מהמחשב הראשי שלי. חווית המשחק, על אף המגוון המצומצם, היא ללא כל דופי. כרטיס המסך GTX 960 יודע להריץ כל משחק כבד על קצב פריימים של לפחות 30 FPS, בעוד השאר רצים על 60 FPS, משהו שכמובן לא נמצא הרבה בקונסולה.

התלונה הגדולה ביותר בשלב זה מגיעה דווקא מהמחשב עצמו – שרועש יחסית בעת הרצה של משחק כבד, רעש בעל רמת דציבלים גדולה יותר משל כל מחשב נייח אחר, מה שהעיק מעט על חווית המשחק. דבר נוסף שהעיק על חווית המשחק הוא התראות: חלון ההתראות של חברים אשר התחברו זה עתה או משחקים כעת במשחק גדול מאוד לדעתי, ומפריע באמצע המשחק. לא ניתן לשנות את הגודל, אלא לכבות את ההתראות בלבד – אך אפשרות זו מסתנכרנת עם שאר המכשירים בהם נעשה שימוש באותו חשבון Steam, מה שהופך את הפתרון הזה לבעייתי, שכן במחשב האישי אני מעוניין לראות התראות אלו ו-Stream Machine לא.

תצוגת מערכת ההפעלה SteamOS ב-Alienware Steam Alpha (צילום: גאדג'טי)
תצוגת מערכת ההפעלה SteamOS ב-Alienware Steam Alpha (צילום: גאדג’טי)

החלק שבו בקר המשחק של Steam נכנס לפעולה ומציע יתרון גדול הוא כאשר אנחנו מריצים משחק הדורש פעולת עכבר (כגון משחקי יריות מגוף ראשון). ראשית, עוד לפני שנגש לביצועים עצמם, נזכיר נקודה מעניינת: ה-Steam Controller ניתן להתאמה מלאה: ניתן לבחור “ערכת מקשים” מוכנה המומלצת למשחק, בין אם כזו שהוכנה על ידי קהילת המשתמשים ובין אם על ידי יוצרי המשחק, או להגדיר אחת: ניתן להגדיר כל מקש וכל פונקציה לשלל כפתורי הבקר.

לאחר שמלאכה זו נעשית, המשחק עם הבקר הוא תענוג צרוף. ניכר שהמקשים מגיבים היטב לכל פעולה, וממוקמים בדיוק במקומות שהייתי מצפה מהם להיות. במשחקים בהם נדרשת פעולת עכבר, היכן שנורא קשה לכוון עם שלט רגיל, מצאתי את עצמי שולט הרבה יותר בכוונת ופוגע במטרה – אמנם זה עדיין רחוק מהנוחות של עכבר, אך זה הדבר הכי טוב שיצא לי לשחק איתו בקטגורית השלטים. אחזור ואזכיר שלמחשב זה ניתן לחבר מקלדת ועכבר (מומלץ אלחוטיים, כמובן) – אך אז חווית הקונסולה נעלמת.

לסיום, אדגיש אזורים נוספים במערכת ההפעלה, כמו הדפדפן, שכיף, מהיר ונוח לגלישה – ובאופן מפתיע כולל תמיכה חסרת פשרות בפקדים ואתרים הבנויים בצורה מודרנית. עוד ניתן בעזרת השלט לבקר בקהילות, משהו שאני אישית מצאתי יותר נוח לעשיה דרך המחשב, אך זהו עניין של העדפה בלבד. באשף ההגדרות ניתן להגדיר כמעט כל דבר. ניתן אף להגדיר תאורה בצבע מותאם אישית עבור האזורים של ה-Alienware Steam Machine.

לסיום, דבר נוסף הניתן לעשות הוא להכנס ל “מצב שולחן עבודה”, פשוטו כמשמעו: לשלוט במערכת בתצורת שולחן עבודה לכל דבר. אז יתגלה לעיני המשתמש מערכת הפעלה מסוג לינוקס, דרכה ניתן להריץ גם תכני וידיאו.

סיכום

ה-Alienware Steam Machine הוא בהחלט מכשיר מעניין. אהבתי מאוד לראות את ספרית המשחקים שלי מתעוררת לחיים דרך פינת המדיה שלי. משחקים (הנתמכים) רצו נהדר, ואף מצאתי את עצמי שוקע יתר על המידה במשחקים האהובים עלי. החלק החזק ביותר מגיע דווקא מכיוון השלט, ולא המחשב עצמו – ה-Steam Controller הוא בקר המשחק הכי נוח שיצא לי לנסות אי פעם.

Alienware Steam Alpha ובקר Steam Controller
Alienware Steam Alpha (צילום: גאדג’טי)

אך השאלה הנשאלת – האם ה-Steam Machine הוא תחליף לקונסולה? התשובה היא כן ולא. אתחיל דווקא בסיבה שהוא לא יכול להחליף קונסולה, ולדאבוני הוא נופל דווקא בגלל מערכת ההפעלה שלו, SteamOS, התומכת במבחר מצומצם מאוד של משחקים, על כן היא לא יכולה להוות חלופה מלאה לקונסולה, והיא בהחלט לא לכולם. לעומת זאת, אם ברשותכם מחשב גיימינג, ואתם מחפשים גם את חווית הקונסולה, ה-Steam Machine מסוגל לתת אותה במלואה, שכן תוכלו להזרים את המשחקים הלא נתמכים דרך המחשב הראשי.

סיבה נוספת לכך שמחשב זה אינו מסוגל להחליף את הקונסולה היא המחיר של מוצר זה, המתחיל מ-2,700 ש”ח (מחיר גבוה משמעותית מקונסולה) ברשת באג.

על כן, בסופו של יום, ה-Alienware Steam Machine הוא יותר PC ופחות קונסולה, ואם נבחן אותו תחת קטגוריה זו, הרי שהמפרט החומרתי שבו הוא עושה שימוש די משתלם באופן יחסי. מוצר זה מיועד עבור גיימרים של PC, שגם יש להם אחד מהיר מספיק בשביל להזרים את המשחקים שמערכת ההפעלה אינה תומכת בהם. עבור מי שחיפש תחליף לקונסולה עם יתרונות של PC – כמדומני, ה-Alienware Steam Machine הוא לא הפתרון. לא כרגע, לפחות.

מה אהבנו?

  • הרצה חלקה של משחקים
  • שלט נוח להפליא
  • מערכת הפעלה קלה לתפעול

ומה לא?

  • רועש בעת פעולה
  • לא כולל כניסות קול
  • לא תומך במבחר גדול של משחקים


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים