אילון מאסק במבחן: האם מניית טסלה הולכת לקרוס?

אילון מאסק אילון מאסק. מקור: OnInnovation Copyright 2010 The Henry Ford

חברת טסלה שבונה ומוכרת מכוניות חשמליות היא פרויקט מעורר הערצה. רבים רואים באילון מאסק אשף טכנולוגי וניהולי שאין שני לו. אך הפעילות הענפה שלו בתחומי האנרגיה גם מעוררת הרבה שאלות אצל משקיעים ואנשי שוק ההון.

בכנס יוקרתי של גדולי וול סטריט (כזה שהכרטיס הזול ביותר בו עולה 7,500 דולר) שהתקיים לפני קצת יותר מחודש, עלה על הבמה מנהל קרן גידור בשם מארק ספיגל ופתח את נאומו באמירה חזקה וברורה: “Tesla Is a Zero”. לא רק שהוא חושב שמניית טסלה שווה אפס, אלא שאם היה זה אפשרי אז החברה הייתה שווה אפילו פחות מ-0.

אז למה לדעתו של ספיגל חברה כל כך מצליחה שמעוררת הערצה בזכות חדשנות ושיווק מעולה שווה 0? במצגת בת 152 שקופיות הוא נתן כמה סיבות עיקריות לכך:

תחרות

בהתאם לאופי פעילותה וחזונה הגדול יש לטסלה ערימת חובות אדירים, אלו מוערכים בכ-6 מיליארד דולר. כתוצאה מחוב זה, ספיגל מעריך שהיחסים הפיננסים של החברה (מדדים לבדיקת יציבות פיננסית) “גרועים”  כך שבמצבה הנוכחי והעתידי לא יוכלו לקיים את החברה לאורך זמן.

רבים רואים בטסלה את יצרנית המכונית החשמלית היחידה בשוק עם מוצר קיים ומוכר היטב. אבל ספיגל מציין שמצב “מונופוליסטי” זה הולך להסתיים מהר מאוד. המכונית החשמלית לחלוטין (All-Electric, בניגוד להיברדיות למינהן) של שברולט, Chevy Bolt, כבר נמכרת באיזורים מסוימים בארה”ב והחל מ-2017 תתחיל בשיווק המוני.

על פי היצרנית, לבולט יהיה טווח נסיעה גדול ב-28 מיילים יותר מהטסלה S60 והיא מכונית חשמלית שמיועדת להמונים. מחירה צפוי להתחיל ב-37,500 דולר וזה עוד לפני הנחת מיסוי ירוק שיש בארה”ב בגובה 7,500 דולר. נזכיר שהדגם הבסיסי של טסלה ה-S60 עולה יותר מ-60 אלף דולר.

ואם תטענו שטסלה לא מכוונת להמונים אלא לעשירים, אז ספיגל מזכיר שלעוד יצרניות יוקרתיות יש תוכניות מחשמלות: עד 2018-2019 מרצדס מתכננת להשיק 4 דגמים של מכוניות חשמליות, פורשה ואאודי שני דגמים, יגואר ובנטלי אחד.

בטווח זמן זה השוק העממי יזכה למכוניות חשמליות גם מיונדאי, מזדה, פורד ופולקסווגן. “עד 2021 לכל אחת מיצרניות הרכבים בשוק יהיה דגם חשמלי. טסלה תצטרך לעבור מ-0 מתחרים ישירים ל-40”, אומר ספיגל.

המודל שיהרוג אותה

אבל לא רק התחרות בחוץ מדאיגה אותו, אלא גם הבעיות מבפנים. לא מזמן הכריז מאסק על תחילת תכנון המודל 3 שאמורה להיות מכונית יותר במחיר הרבה יותר “עממי” – 35,000 דולר. מספר ההזמנות הרקיע שחקים ורק סך המקדמות בגובה 1,000 דולר למכונית מודל 3 הכניסו לו כמעט 4 מיליארד דולר.

אלא שספיגל טוען שעלות ייצור מכונית מהדגמים שהחברה מוכרת היום מגיעה ל-81,000 דולר. מכיוון שרוכשי הטסלות כיום הם אנשים אמידים, רובם מזמינים את הדגמים הטובים יותר וכך מחיר מכירה ממוצע למכונית הוא 105,900 דולר. כלומר, מכירת המכוניות כיום יוצרת רווח מסוים.

Model X P100D (תמונה: TESLA)
Model X P100D (תמונה: TESLA)

כדי להוריד את מחיר המודל 3 ל-35 אלף דולר, הוא יהיה חייב להוריד את עלות הייצור ביותר בחצי. הוא מעריך ש-5 אלף ירדו כתוצאה מייצור סוללות במפעל מתוצרת בית החדש (Gigafactory) שמושלם בימים אלו. עוד 6 אלף ירדו תוך שימוש בחלקים זולים יותר במודל 3 לעומת הדגמים היוקרתיים.

יחד עם ייעול נוסף של פס הייצור וטריקים יצירתיים אחרים (שמאסק ידוע בהם), נגיד והעלות תרד ל-48 אלף דולר. גם אם המחיר הממוצע למכירת יחידה אחת (כי רוב האנשים רוצים כמה תוספות מעבר להצעה הבסיסית) יעלה ל-48 אלף דולר, עדיין יהיה הפרש ניכר. מאסק הולך להפסיד 5,000 דולר על כל מודל 3 שימכור.

לדעתו של ספיגל, מאסק יהיה חייב להעלות את מחיר המכונית הבסיסי. והוא כבר עשה זאת בעבר: ב-2012 הוא הבטיח שמחיר טסלה S סדאן יהיה 57,400 דולר. אך כמה חודשים מאוחר יותר כבר העלה ל-59,900 דולר ובסוף ביטל את האפשרות להזמין את הדגם הכי פשוט כך שהמודל S החלה ממחיר של 69,000 דולר, 20% יותר ממה שהבטיח.

גם בסוללות המצב לא מזהיר

יש שאומרים שטסלה היא יותר חברת סוללות בזכות היתרון הטכנולוגי שלה שמאפשר את הנעת המכוניות. שותפתה של טסלה לסוללות ולהקמת הג’יגהפקטורי היא חברת פנסוניק היפנית. פנסוניק כחברה עצמאית לא מחויבת למכור סוללות רק לטסלה אלא לכל אחד שמוכן לשלם.

מעבר לכך, גם בתחום זה המתחרים לא נותרים מאחור. סמסונג הקימה מפעל חדש בהונגריה לסוללות רכבים וכבר מספקת סוללות ל-BMW ואאודי. LG מקימה מפעל חדש בפולין וכבר מספקת סוללות ל-25 יצרניות רכבים. חברת הבת שמייצרת סוללות, LG Chemicals קבעה לעצמה יעד למכור סוללות רכבים ב-6.3 מילארד דולר עד 2020.

ל-BYD, יצרנית המכוניות הסינית שעושה חיל בתחום החשמליות יש תוכנית להגדיל את יכולת ייצור הסוללות השנתית מ-10GWh ל-34GWh ב-2020, בערך מה שאמור לספק הג’יגהפקטורי של טסלה. גם מרצדס-דיימלר, פולסקווגן ואפילו סוני משקיעות מיליארדי דולרים בפיתוח עצמאי של סוללות. ספיגל תוהה: אז למה המשקיעים של טסלה חושבים שיתרון התחרותי ישמר גם בעתיד?

קניין רוחני וטעינה מהירה

ספיגל מזכיר שלטסלה אין קניין רוחני משמעותי ששווה משהו למאזן החובות ואפשר להשתמש בו. ב-2013 החליט מאסק לתדהמת רבים לוותר על מספר רב של פטנטים ולפרסם אותם בפומבי תחת רישיון פתוח וזאת כדי לעודד את מגזר הרכבים החשמליים.

תשתית ההטענה בת 769 התחנות שמפוזרת בעיקר ברחבי צפון אמריקה ואירופה מהווה נכס משמעותי לטסלה. טכנולוגיית ההטענה המהירה (סופרצ’ארג’ר) שמטעינה את הסוללות במלואן תוך 75 דקות או חצי בכוחן תוך 30 דקות. זה מה שמאפשר לנהג לחצות את ארה”ב מחוף לחוף או לגמוע מרחקים גדולים בזמן סביר.

מפת עמדות הטענה של טסלה (מתוך אתר החברה)
מפת עמדות הטענה של טסלה (מתוך אתר החברה)

ההשקעות ברשתות הטענה הולכות להיות עצומות בשנים קרובות. מול הרשת של מאסק הולכת לקום רשת משותפת בתקן אחיד של BMW ופולקסווגן. ובאירופה בתקן אחיד משותף של BMW, דיימלר, פורד, פולקסווגן אאודי ופורשה, לכולן גם יכולת הטענה מהירה משלהן.

מאסק פשוט לא אמין

כמו שמאסק קבע מחיר אחד ואז העלה את זה מספר פעמים, אומר ספיגל שהיזם הבלתי נלאה פשוט לא אדם אמין. הוא כבר התחייב בעבר גם על זמני אספקה שלא עמד בהם, דיווח על מספרי מלאי לא נכונים בעליל, הסתרת פרטים מהותיים מהמשקיעים, הגזמה בקשר לבטיחות של מערכת הנהיגה האוטומטית ועוד. לא פלא שספיגל אמר בראיון לרשת CNBC כי אילון מאסק “הוא המנכ”ל  הכי מטעה/הונאתי שאני מכיר”.

חוסר האמון הכי רלוונטי לעתיד הקרוב הוא הצורך לגייס עוד מימון (שמוסיף חוב/מדלל את המשקיעים). עוד בפברואר 2012 אמר מאסק: “טסלה לעולם לא תצטרך לגייס כסף שוב”. כבר באותה שנה היא גייסה 195 מיליון דולר, ב-2013 עוד כמעט מיליארד דולר, 2014 הוסיפה 2 מיליארד, 652 מיליון דולר ב-2015, עוד 2 מיליארד ב-2016 ובקרוב כבר יצא סיבוב גיוס נוסף דרך הנפקה. וכל זאת עוד לפני שאנו מזכירים את המיזוג עם סולארסיטי שלפי טענות שונות, התנהל ללא דיון רציני עם בעלי המניות.

לא היחידי

מארק ספיגל אמנם מנהל קרן השקעות קטנה מאוד בסטנדרטים של וול סטריט (רק 9 מיליון דולר) אבל הוא מצליח להשיג תשואות יפות מאוד, התשואה בקרן גדלה פי ארבע מאז הקמה לפני 5 שנים ורק השנה הוא רשם 35% תשואה, בתקופה שבה גם מנהלי הקרנות הגדולים ונחשבים ביותר בוול סטריט רשמו אכזבות ונפילות.

הוא גם לא הראשון שמתריע בפני בועת ציפיות בטסלה: ג’ים צ’אנוס, שורטיסט (מהמר על נפילה בשוק) ידוע שקנה את עולמו בזכות זיהוי מוקדם של ההונאה בתאגיד אנרון שקרס. גם לדעתו טסלה שורפת יותר מדי מזומנים. רבים מדמים את טסלה לאמזון בתחילת דרכה, אבל צ’אנוס אומר שאמזון אמנם תמיד הפסידה בשורה התחתונה, אבל היו לה המון הכנסות. טסלה אפילו לא מתקרבת לרמות הכנסה אלו ואין שום דמיון בין המקרים.

מנגד

גם אם הכל נכון והתחרות בשוק הולכת להתגבר זה לא אומר שהשמיים הולכים ליפול על טסלה. ככל ששוק המכוניות החשמליות יתפתח כך הקונים יתרגלו לרעיון, המכירות יגדלו, הטכנולוגיה תתפתח והמחירים ירדו. טענות מנהלי קרנות הגידור רלוונטיים יחסית למחירה בשוק של החברה. כניסת מתחרים נוספים יכולה להקטין את ציפיות הצמיחה של החברה, אבל לא בהכרח תביא לקריסה טוטאלית.

הדיון לגבי מחירי המכוניות ועלות הייצור אינו מתחשב במקורות הכנסה נוספים שנובעים מהרכבים. לא רק חלפים ותוספות. כך לדוגמה החליט מאסק שהמצב הנוכחי שבעלי מכוניות טסלה משתמשים בסופרצ’ארג’רים בחינם הולך להשתנות. כל מי שיקבל את הרכב החל מתחילת 2017 יצטרך לשלם עבור הטענה מהירה. כל מי שירצה לחסוך יצטרך להטעין את הרכב באיטיות “הכי טוב שתטעינו אותו כמו שאתם מטעינים אתה הטלפון בבית ובעבודה”. הטענה מהירה הולכת להכניס הרבה כסף לטסלה.

למרות הטענות על חוסר אמינות, גם לאחר כמה שנים של טענות השוק עדיין נותן קרדיט רב ליכולותיו של אילון מאסק. מבחינתו טסלה אינה רק חברת רכבים אלא החזון הוא להיות סופרמרקט לפתרונות אנרגיה חדשניים. המיזוג של טסלה עם סולארסיטי מראה זאת. בזאת יהיה קשה לאחרים להתחרות.

הפעילות הענפה של אילון מאסק בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות מעוררת השתאות. מכוניות חשמליות, פתרונות סולריים לציבור ואפילו שילוח טילים ולווינים לחלל, על כולם הוא מנצח בעצמו. צריך גם לזכור שההצלחה המשמעותית היחידה (מבלי לזלזל בגודלה כמובן) היתה פייפאל ושם הוא היה חלק מקבוצה של יזמי על. הפעילות של מאסק מעוררת הרבה שאלות, יתכן שרובנו לא מבינים את עומק חזונו ודרך החשיבה שלו. יתכן גם שחזונו גדול מדי מכדי שהחוב ברמתו הנוכחית יוכל לשאת.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים