-פרסומת-

רשמים ראשוניים וסרטון משחקיות: Halo Wars 2 – אסטרטגיה לקונסולה

| יום חמישי, 16 בפברואר 2017, 14:44 | גאדג'טי מסקר, משחקים

ז’אנר משחקי האסטרטגיה בזמן אמת היה, בעבר, אחד מהז’אנרים הפופולאריים ביותר. קלאסיקות כמו Warcraft, Command & Conquer ו-Age of Empires היו מבין המשחקים הגדולים והמצליחים ביותר של זמנם. אך הז’אנר חווה דעיכה משמעותית מאז. אחת מהסיבות היא, כנראה, עליית החשיבות של הקונסולות.

לאחר שעוד ועוד מפתחות גדולות בחרו לפתח משחקים שיפעלו גם על הקונסולות, ולא רק מחשבים אישיים, ז’אנר האסטרטגיה בזמן אמת מצא עצמו נופל בין הכסאות. כי משחקי אסטרטגיה מצריכים, לרוב, מקלדת ועכבר כדי שיפעלו כמו שצריך. בעוד שהיו כמה וכמה נסיונות לייצר משחקים בז’אנר הנשלטים על ידי בקר, רובן לא היו הצלחות גדולות.

Halo Wars, שפותח לקונסולת ה-Xbox 360 ושוחרר ב-2009, היה מקרה נדיר של משחק אסטרטגיה בזמן אמת לקונסולה שזכה לאהדה רבה. בניגוד למשחקים כמו Brutal Legend או Overlord, שניסו לשנות את הנוסחה, הצליח Halo Wars דווקא לשמר אותה, על ידי הפשטה של חלק מהמערכות המסורתיות של הז’אנר ומיפוי אינטואיטיבי ונוח יחסית של השליטה ביחידות השונות ובמפה דרך הבקר. כעת זכינו לבחון את משחק ההמשך שלו, Halo Wars 2, שפותח על ידי 343 Industries ו-Creative Assembly, ומופץ על ידי מיקרוסופט ל-Xbox One ועל ידי THQ Nordic למערכות Windows 10.

מתוך "Halo Wars 2" (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

מתוך “Halo Wars 2” (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

העלילה

Halo Wars 2 מתרחש 28 שנים לאחר ארועי המשחק הקודם, וזמן קצר לאחר ארועי Halo 5: Guardians. ספינת החלל Spirit of Fire מגיעה ל-Ark, מבנה חללי עצום מימדים של תרבות קדומה. קברניט הספינה, קפטן ג’יימס קאטר (Captain James Cutter), שולח חיילים לשטח, לאחר שספינתו מאתרת סימנים של בני אדם ב-Ark.

הם מגלים שבני האדם שהיו ב-Ark חוסלו על ידי ה”מגורשים” (Banished), צבא של לוחמים שגורשו מה-Covenant עם המנהיג שלהם, אטריוקס (Atriox). ללא יכולת ליצור קשר עם שאר האנושות, קאטר וצוות ה-Spirit of Fire יוצאים למערכה עקובה מדם נגד אטריוקס וחייליו.

שליטה נוחה ברובה

Halo Wars 2 הוא משחק אסטרטגיה בזמן אמת במובן המסורתי ביותר. יסודות המשחק ותיקים ומוכרים – הקם בסיס, אמן חיילים, וצא אל המפה הלא מוכרת כדי למצוא את בסיסו של האויב ולחסל אותו. מכיוון שהשליטה במשחק נעשית בעזרת בקר ה-Xbox, הוא לא יכול להיות משחק אסטרטגיה מסורתי לחלוטין מבלי להיות גם מסורבל מאד. כדי להמנע מהסרבול הזה, מפתחי המשחק הפשיטו חלק ניכר מהתהליכים.

ראשית כל, את הבסיס עצמו בונים בנקודות מוגדרות מראש. כתוצאה מכך לא צריך לפתוח תפריטים מיותרים ולמקם פריטים על המפה. בלי לשבור את האצבעות על הבקר, אתם פשוט לוחצים על הנקודה הרלוונטית, ואם המשאבים שלכם מאפשרים זאת, בוחרים להקים בה את הבסיס.

כאשר הבסיס מוקם, מופיעות סביבו עוד משבצות מוכנות מראש, בהן ניתן לבנות עוד תוספים. כך, שוב, אינכם צריכים להתעסק במיקומים, אלא פשוט ללחוץ על הנקודה, לבחור מה ייבנה בה, ולבנות את זה.

מתוך "Halo Wars 2" (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

מתוך “Halo Wars 2” (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

גם איסוף המשאבים יותר מופשט. ישנם שני משאבים – אנרגיה (Energy) ואספקה (Supplies). שניהם נאגרים בהדרגה, ומשומשים כתשלום על בנייה של מבנים ואימון של יחידות. את שני סוגי המשאבים ניתן למצוא לעתים מפוזרים על המסך. אין צורך לחצוב אותם בשום צורה, אלא רק לגעת בהם עם חייל, והם מיד מתווספים למאגר. הדרך הבטוחה יותר להגדיל את המשאבים, היא לבנות תוספים לבסיס שמפיקים אותם בהדרגה, ללא התעסקות נוספת.

כל הדברים האלה מאפשרים לנו להתקדם בקלות ובמהירות לחלק המרכזי של המשחק – המלחמה. כאשר המשאבים אוספים את עצמם, אנחנו יכולים להיות פנויים לאימון היחידות ושליחתן לקרב. בעוד שבמשחקי אסטרטגיה ההתעסקות עם הבסיס היא חלק מהכיף, כאן, בהיעדר מקלדת ועכבר, היא הייתה יכולה להוות מכשול עצום להנאה מהמשחק, וטוב מאד שנפטרו מרוב ההתעסקות הזאת.

השליטה בצבאות נוחה ונעימה באופן מפתיע. עם מספר קיצורי דרך נוחים מאד על הבקר, ניתן לסמן, לאסוף, לפצל ולכוון את החיילים בקלות רבה יחסית. רוב הפקודות מאד ברורות ואינטואיטיביות.

המשחק מגיע בארבע רמות קושי, כשרמת הקושי בה בחרתי לשחק היא Normal, רמת הקושי השנייה, המוגדרת כמומלצת לשחקני אסטרטגיה מנוסים. רמות הקושי הגבוהות יותר שמורות לאשפי Halo Wars. שם גם מורגשת אחת הבעיות הבולטות.

מתוך "Halo Wars 2" (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

מתוך “Halo Wars 2” (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

בבסיסו, Halo Wars לא מציע תחכום רב מדי. זה נחוץ כדי שהשליטה בו תהייה נוחה עם הבקר. אף על פי כן, יש בו כמה וכמה מערכות המאפשרות משחק יותר מורכב, עם שליטה יותר מדוייקת ביחידות. אך מערכות אלה, אבוי, דורשות שימוש בקומבינציות לא נוחות של מקשים. כתוצאה מכך, רמת הקושי שהוגדרה כמתאימה לשחקני אסטרטגיה “מנוסים”, בפועל די קלה, לפחות במשימות הראשונות שבמשחק, ולא דורשת מהשחקן לאתגר את עצמו יותר מדי. עלייה ברמת הקושי, מצד שני, תדרוש מהשחקן לא רק לחשוב בצורה אסטרטגית יותר, אלא להשקיע אנרגיה ומאמצים בשליטה עם הבקר.

בעוד שכל משחק שהוא דורש רמת שליטה גבוהה יותר ברמות הקושי הגבוהות יותר, במשחק אסטרטגיה זה מתסכל כשהפעולות שאנחנו רוצים לבצע לא מתאפשרות לנו כי התבלבלנו בכפתורים, צרה שכמעט ולא קורית כשמקלדת ועכבר עומדים לרשותינו.

יש לומר, מנגד, שהמשחק נראה נפלא. מצב הסיפור של המשחק אף משלב קטעי וידאו במהלך המשימות בצורה דינמית ומוצלחת ביותר, מה שנראה ומרגיש הרבה יותר טוב מקטעי וידאו שמופיעים רק בין המשימות, ולא במהלכן, כמו שנהוג לרוב בז’אנר. כמו כן, הוא מספק מאד לא רק באיך שהוא נראה, אלא גם בסאונד שלו.

מתוך "Halo Wars 2" (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

מתוך “Halo Wars 2” (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

מצב הבליץ – משחק במודל חינמי בתוך משחק בתשלום

Halo Wars 2 מציע מצב משחק חדש, הנקרא “בליץ” (Blitz). בבליץ אנו משחקים משחק אסטרטגיה מעט שונה, בו אנו משתמשים ביחידות שלנו כדי לשלוט באזורים במפה, ולצבור נקודות על כל אזור. מה שמיוחד במצב הבליץ זה שאנחנו לא בונים בסיס ומאמנים יחידות, אלא מזמנים אותן בעזרת קלפים.

כל צד בבליץ מייצג דמות מהמשחק, ולכל דמות יש קלפים ייחודיים לה, כמו גם גישה למאגר קלפים כללי. זימון הקלפים עולה אנרגיה, אותה אנחנו צוברים בהדרגה. ביד אנחנו מחזיקים תמיד ארבעה קלפים, כך ששימוש בקלף מוביל לשליפת קלף נוסף ליד. הקלפים מזמנים יחידות, ומפעילים גם כוחות מיוחדים, כמו ריפוי ליחידות, קרני לייזר מהחלל, ועוד.

זו גם הדרך היחידה לשחק את “הרעים” – כמו ב-Halo Wars הראשון, גם במשחק החדש אין מצב סיפור לצבא ה”מגורשים”, אך במצב הבליץ יש גם גיבורים “מגורשים”, ואתם אפשר להשתמש גם ביחידות האלה.

מתוך "Halo Wars 2 Blitz" (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

מתוך “Halo Wars 2 Blitz” (תמונה באדיבות מיקרוסופט)

את חפיסות הגיבורים אנחנו מרכיבים בעצמינו מהקלפים שברשותינו. כיצד אנחנו מקבלים קלפים? ישנן חבילות חינמיות שאנו מקבלים על השלמת משימות יומיות ושבועיות, משימות כגון “סיים משימה במצב הסיפור”, או “שחק משחק בליץ ברשת”. דרך נוספת להגדלת מאגר הקלפים היא רכישה של חבילות קלפים נוספות בכסף אמיתי, וזה סימן לטרנד מדאיג שצף לאחרונה.

בדומה לקלפים של מצב ה-Horde ב-Gears of War 4, או למצב ה-Breach של Deus Ex: Human Revolution, מדובר בשיטת תשלום שאופיינית למשחקים חינמיים, אלא שהיא ממוקמת כחלק ממשחק במחיר מלא. במקום לשחרר את מצב הבליץ כמשחק חינמי נפרד לחלוטין, בו יש מונטיזציה אגרסיבית דרך רכישות קטנות, מה שיספק למיקרוסופט גם הכנסה וגם שיווק ל-Halo Wars, אנחנו נדרשים לרכוש משחק במחירו המלא, ואז, כחלק ממנו, מבצעים רכישות קטנות ואינסופיות כדי להשתפר באחד ממצבי המשחק המרכזיים שבו. וזה ממש לא לעניין.

חנות בתוך מצב Blitz במשחק Halo Wars 2

חנות בתוך מצב Blitz במשחק Halo Wars 2

לסיכום

Halo Wars 2 פותח כמשחק אסטרטגיה לקונסולה, וככזה הוא הרוויח יותר משהוא הפסיד. כמשחק שפותח עם בקר מראש, הוא מספק את כל מה ששחקני קונסולות רגילים אליו ואוהבים, עם איכויות הפקה ויזואליות גבוהות, שנראות ממש טוב על מסך גדול בסלון, ומרגישות טוב גם ביד עם הבקר. נראה שחלק מהעומק האסטרטגי שבמשחק נפגע מעט ברגעים בהם השליטה הופכת למעט מסורבלת.

מי שישחק בו בקונסולה יוכל עדיין להנות ממנו, אך מי שיבחר לשחק בו דווקא במחשב האישי – עצתי היא ללכת לרמות הקושי הגבוהות, ולהשתמש במקלדת ובעכבר. האופטימיזציה לבקר מאד מוצלחת, אך באסטרטגיה בזמן אמת תמיד עדיף ללכת עם הפתרון המהיר והאינטואיטיבי ביותר.

Halo Wars 2 יהיה זמין ל-Xbox One ול-Windows 10 החל מה-21 בפברואר. שחקנים שהזמינו מראש את מהדורת ה-Ultimate Edition יוכלו לשחק כבר מה-17 לחודש.

חדש! מעתה ניתן לקבל עדכונים על כתבות בנושאים שמעניינים אתכם דרך פייסבוק מסנג'ר. נסו בעצמכם:
קריאה נוספת
עוד על הכותב
author-image
בוריס אוליאנסקי
מבקר קולנוע, צרכן מדיה מכל הסוגים ומעורב במשחקי תפקידים רוב חייו, שולחניים וממוחשבים. שותף להנחיית הפודקאסט Games of Future Past, המבקר משחקים חדשים לצד ישנים, ומשווה ביניהם.
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות