גוגל מכריזה על Android O: זמינה להורדה בגרסה מוקדמת

לוגו אנדרואיד O

השמועות רק התחילו וכבר היא הגיעה – גוגל הכריזה על Android O, גרסתה השמינית במספר של מערכת ההפעלה הפופולרית אנדרואיד. גוגל הכריזה על יכולותיו החדשות של המערכת, וכמו כן בצעד מפתיע במיוחד שחררה גם גרסאות הדגמה למפתחים עבור מכשירי ה-Pixel וה-Nexus.

בדומה לעדכון Nougat שהושק בשנה שעברה, גם Android O ממוקדת בעיקר בעדכונים הנמצאים מתחת למכסה המנוע הרחק מעיני המשתמש. הדגש העיקרי נמצא כמובן על שיפורים בביצועים ובסוללה, חלק חשוב בשיפור המערכת שגוגל השימה לו מאמציה גם בפיתוח זוג הגרסאות הקודמות של המערכת.

בדגש על הביצועים

Android O מבהירה כי גוגל הגיעה למסקנה דומה לזו שאפל הגיעה אלייה לפני שנים – על מנת למטב את הביצועים, יש לכבול את ידיהם של המפתחים ולהגביל את יכולתם של יישומים לבזבז חשמל שלא לצורך. Android O החדשה תחיל הגבלות על האופן בו יישומים מסוגלים לפעול ברקע על מנת למנוע צריכת חשמל מופרזת.

ראשית, תוחל הגבלה על כמות הפעמים שיישום יוכל לקבל את מיקומו של המשתמש – ללא תלות בגרסת המערכת אלייה תוכננה האפליקציה. משמעות הדבר היא שהמפתחים יאלצו להתאים את יישומיהם במהרה לתמיכה ב-Android O, שכן כמות מופרזת של בקשות מיקום פשוט יחסמו ועשויות לגרום לקריסת האפליקציה (במידה שהיא לא תומכת במערכת ההרשאות החדשה שהוצגה ב-Lollipop).

בנוסף, תוחל הגבלה על כמות המשאבים שיישומים יוכלו לצרוך ברקע וגם תוגבל יכולתם לגשת לשירותי המכשיר השונים. ההגבלה תחול אך ורק על שירותים הפועלים ברקע באופן מוסווה מהעין, ולא על שירותים עם עדיפות של אפליקציה פעילה (שירותים המחוייבים בהתראה מתמשכת בחלון ההתראות, בדומה להתראה של Waze).

יכולת חדשה נוספת שהוצגה ב-Android O היא ערוצי התראות – מפתחי האפליקציות יוכלו לרשום את ההתראות שלהם למספר ערוצים שונים (לפי סוג), ואלו יוצגו למשתמש באופן מופרד ומסודר. כך למשל, אפליקציית וואטסאפ תוכל ליצור ערוץ בחשיבות נמוכה להודעות קבוצה וערוץ בחשיבות גבוהה להודעות אישיות. המשתמשים יוכלו לבחור בעצמם את ההתנהגות של כל ערוץ התראות, ולשנות הגדרות שמע, אורות, רטט, הופעה על מסך נעילה ואפילו עקיפת מצב “נא לא להפריע”.

התראות ב-Android O (מקור: google)
התראות ב-Android O (מקור: google)

מערכת ההפעלה החדשה מביאה עימה גם סיבה למסיבה עבור כל מי שאבטחת חשבון גבוהה חשובה לו. Android O מציעה ממשק תכנות (API) למילוי אוטומטי (Autofill) של טפסים ביישומים השונים. כך, בהרשמה לאפליקצייה ניתן להכניס אוטומטית מייל ופרטים אישיים אחרים, אך גם סיסמה ארוכה ורנדומלית שתיוצר בידי אחד מיישומי שמירת הסיסמאות דוגמת LastPass או 1Password. בכל כניסה לשירות, הסיסמה הרנדומלית תוכנס אוטומטית בידי יישום השמירה ותפטור את המשתמש מלבצע זאת ידנית.

לאחר שהשיקה את הפיצ’ר ב-Android TV, גוגל מביאה את Picture-In-Picture גם אל הטאבלטים והסמארטפונים ב-Android O. אפליקציות ניגון וידאו יוכלו כעת להציג את הוידאו שלהן על גבי יישומים אחרים, בחלון קטן שניתן להזיז עם ממשק אחיד ונוח. כבר היום קיימים מספר יישומים התומכים ביכולת דומה, אך הם עושים שימוש בנגן שכתבו בעצמם שפועל בצורה בלתי אחידה ולא כחלק משירות של המערכת. בשלב זה לא ברור האם יוטיוב תתמוך ביכולת החדשה.

Android O תתמוך גם במקודדי שמע באיכות גבוהה עבור Bluetooth, דוגמת LDAC של סוני ואולי גם aptX של קוואלקום – התקן הנפוץ ביותר שעונה על ההגדרה. בעזרת מקודד שמע באיכות גבוהה, השמע המשודר לאוזניות בלוטות’ מקודד בצורה איכותית וצלולה יותר באופן שעשוי לתרום להעצמת החוויה, במיוחד באוזניות אלחוטיות. מדובר בפיצ’ר שקיים כבר היום במגוון מכשירים אך לא בכולם, ותמיכה אחידה מצד מערכת ההפעלה עשוייה להקל את המעבר לאוזניות אלחוטיות שייתכן כי יכפה על כולנו בעתיד הקרוב.

Android O תביא תמיכה מובנית גם בניווט במערכת בעזרת מקלדת – יכולת חשובה וחיונית בעיקר עבור “קופסאות קודי”, מכשירים קטנים המתחברים לטלוויזיה, נשלטים באמצעות מקלדת אלחוטית ומאפשרים הזרמת תכנים מהאינטרנט. החל מ-Android O המערכת תתמוך גם בריבוי מסכים, מה שעשוי לשפר את הפרודוקטיביות של מי שעובד עם מסך חיצוני.

המערכת החדשה מביאה תמיכה בסמלילים (אייקונים) אדפטיביים, המוצגים בצורה שונה לפי דרישות מפעיל היישומים. האייקונים האדפטיביים מורכבים משתי שכבות, הסמל והרקע, המשולבות יחדיו ליצירת האייקון הרצוי. כך, ניתן לבחור בין אייקון מעוגל, ריבועי או חצי מעוגל והרקע ייחתך ויכוונן על מנת להתאים לצורה הרצוייה. הפרדת האייקון לשתי שכבות תאפשר גם ליצור מגוון אנימציות ייחודיות במהלך אינטראקציה, המעניקות לאייקון תחושה של עומק ומעצימות של החוויה.

אייקונים ב-Android O (מקור: google)
אייקונים ב-Android O (מקור: google)

העדכון החדש למערכת אנדרואיד תומך במרחבי צבעים רחבים ואיכותיים דוגמת AdobeRGB, Pro Photo RGB, או DCI-P3. אפליקציות הדורשות דיוק צבעים גבוה יוכלו להצהיר פעולה במרחב צבעים רחב והאפקט יורגש במכשירים בעלי מסכים איכותיים התומכים במרחבי הצבעים המורחבים.

גם בתחום הקישורוית יש מגוון חידושים. Android O תומכת ב-Wi-Fi Aware, המאפשרת למכשירי Wi-Fi לגלות אילו מכשירים אחרים נמצאים בסביבתם ולתקשר איתם. החיפוש פועל באופן תמידי וחסכוני בסוללה, כך שניתן לבנות זן חדש לגמרי של יישומים המתקשרים עם מכשירים אחרים בקרבת מקום באופן אוטומטי.

תשתית התקשורת הזמינה לאפליקציות מורחבת, ומאפשרת למגוון רחב של יישומי תקשורת להתממשק עם ממשק המערכת באופן טבעי (בדומה ל-iOS). אפליקציות דוגמת Whatsapp או Viber יוכלו להציג שיחות נכנסות ולשלוט על שיחות בממשק אחיד של מערכת ההפעלה, שיוצג באופן אחיד ונגיש גם במקומות אחרים דוגמת Android Wear או Android Auto.

Android O תומכת עוד שלל שיפורים מתקדמים, דוגמת גלישה בטוחה וטיפול בשגיאות ב-WebView, ממשק חדש לציוד אודיו איכותי, תמיכה ב-Java 8 ועוד. על כל השיפורים והחידושים הללו תוכלו לקרוא בפוסט שפרסמה גוגל בבלוג המפתחים של אנדרואיד.

Android O זמינה להורדה

אם ברשותכם מכשיר Nexus או Pixel מדגם Nexus 5X/6P או מאוחר יותר, תוכלו להתקין את גרסת ההדגמה למפתחים  בלחיצה על הקישור הבא. חשוב לזכור כי מדובר בגרסה נסיונית אשר ככל הנראה עתירה באגים, בעיות וקריסות. Android O ככל הנראה תיחשף רשמית בכנס המפתחים Google I/O, אשר ייערך בין ה-17 ל-19 במאי.

לפניכם רשימת המכשירים התומכים בגרסת ה-Preview של Android O:

  • Nexus 5X
  • Nexus 6P
  • Nexus Player
  • Pixel C
  • Google Pixel
  • Google Pixel XL


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים