המדריך לגיימר המתחיל: עדיף לקנות מחשב או קונסולה?

בקרי קונסולות פלייסטיישן ואקסבוקס ועכבר של מחשב

הדיון על מחשבים מול קונסולות קיים כבר עשרות שנים. במקור, המחשב היה מכונה רצינית מאוד באקדמיה ובעולם העסקים, ומשחקים היו רק שימוש שולי שלו, אם בכלל. מאידך, קונסולות היו מכונות פשוטות שנועדו להריץ משחקים ולא לעשות דבר מעבר לכך.

המציאות השתנתה עם השנים, וכיום מחשבים הם כוח מוביל בתעשיית המשחקים, בעוד שגם קונסולות משחק למדו כמה “טריקים” ומסוגלות לעשות הרבה יותר מבעבר. מה שבטוח הוא שאם מיציתם את המשחקים בסמארטפון שלכם, ואתם רוצים משהו מתוחכם יותר, יהיה עליכם לבחור מכשיר זה או אחר בקרוב.

הבחירה במחשב או בקונסולה היא שאלה של העדפה. אין “מנצח” ברור או המלצה אחת שתתאים לכל שחקן, לכל גיל ולכל דרישה. לכן, עלינו לסקור את האפשרויות העומדות בפנינו, את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות, ולהחליט מה עדיף ביותר עבור המקרה שלנו.

מחשב אישי

המחשב, כפי שכולנו יודעים, יכול לעשות הרבה מעבר להרצת משחקים: לערוך מסמכים, ליצור סרטונים, לגלוש ברשת ואף לפתח תוכנות ומשחקים. ביצועי המחשב תלויים בחלקים המרכיבים אותו, וחלקים אלו ניתנים לשדרוג והחלפה – דבר המאפשר גמישות גבוהה, תיקונים קלים (באופן יחסי) ומאריך את חייו בצורה משמעותית. מחשב אישי לגיימרים יכלול כמה רכיבים המיועדים לשפר את ביצועיו בתחום זה, כמו כרטיס מסך (מאיץ תלת-מימד, הדרוש להצגת הגרפיקה המתקדמת במשחקים).

גם מבחינת משחקים, מציע המחשב את הגמישות הגבוהה ביותר, ואת המבחר הגדול ביותר. מחשב חזק יכול להריץ את המשחקים החדשים ביותר, כמו הקונסולות, אולם באפשרותו גם להריץ משחקים ישנים יותר ותוספות ייחודיות למחשב, שלא קיימות על הקונסולות (מודים). באפשרותו גם לדמות קונסולות ישנות, ולהריץ משחקים של מכשירים כמו PlayStation 2, סופר נינטנדו, וכן הלאה. 

מחשב ASUS VIvoPC X
מחשב אישי: לא רק משחקים

מצד שני, הרכבת מחשב אינה פשוטה כמו קניית קונסולה. כפי שהזכרנו, ניתן לבנות מחשבים לצרכים שונים, וגם מחשבי גיימינג ניתן לבנות ממגוון רב של חלקים. אם אינכם מבינים בתחום, מספר האפשרויות הגדול יכול להמם אתכם מעט, אולם למרבה המזל ישנם פורומים, קבוצות פייסבוק, וכמובן אנשי מקצוע, שאפשר לבקש את עזרתם. תוכלו לציין את התקציב שלכם ולקבל כמה הצעות למפרט באופן מיידי.

החיסרון המשמעותי ביותר של המחשב הוא מחירו. מחשב גיימינג יכול להיות מכשיר מאוד חזק, אך הדבר עולה כמובן בהתאם. ניתן להתפשר על מחשב בינוני, שיריץ את המשחקים העדכניים באופן סביר, אך מחשב חזק באמת יעלה לפעמים פי שלושה ואף יותר ממחיר קונסולת משחק. עם זאת, שחקני המחשב נהנים ממחירים זולים יותר של משחקים, הנחות ומבצעים תקופתיים משתלמים מאוד. בטווח הארוך, שחקני המחשב יכולים לשלם הרבה פחות על משחקים.

קונסולות

בעבר קונסולות היו פתרון פשוט יותר מקניית מחשב אישי: ברגע שקניתם קונסולה יכולתם להכניס משחק ולהתחיל לשחק. כיום קונסולות דומות יותר למחשבים אישיים, עם כונן קשיח, מערכת הפעלה שדורשת עדכונים, וגם צורך בהגדרות והתקנות המשחקים. אם אתם קונים את המכשיר לילדים קטנים, קחו בחשבון שתצטרכו לעזור להם. נגמרו הימים בהם הכנסתם משחק אשר עבד מייד עם הדלקת המכשיר.

כרגע יש בשוק שתי קונסולות ביתיות מובילות: ה-Xbox One של מיקרוסופט, וה-PlayStation 4 של סוני, ששתיהן זכו גם לדגם משודרג בשנים האחרונות. חוץ מאלו, יש את המכשיר החדש של נינטנדו, ה-Switch, אשר משלב בין קונסולה ביתית לקונסולה ניידת – את ה-Switch תוכלו לשלוף מעמדת העגינה ולקחת לדרך, כאשר המכשיר כולל כבר מסך מובנה וכך תוכלו לשחק גם מחוץ לבית. אם כך – במה עדיף לבחור?

סוני פלייסטישן 4 פרו
פלייסטיישן: משחקים בלעדיים מצויינים

מבחינת היצע משחקים, קונסולות ה-PlayStation 4 וה-Xbox One מציעות מגוון רחב יותר מה-Switch. ל-Xbox One יש תמיכה לאחור במשחקי Xbox 360 מהדור הקודם, כך שניתן ליהנות ממאות משחקים נוספים. בנוסף, ה-Xbox One תומכת טוב יותר באפשרויות מדיה, כמו חיבור לממיר וניגון סרטי בלו-ריי. מצד שני, ל-PlayStation 4 יש משחקים בלעדיים נהדרים שגיימרים רבים מעדיפים, ותוספים חדשניים כמו משקפי מציאות מדומה.

השאלה באיזה קונסולה לבחור היא נושא הנתון לוויכוח מתמיד. בסופו של דבר, זה עניין של העדפה – אין תשובה “נכונה” ותשובה “שגויה”. שחקנים רבים בוחרים קונסולה כמו של חבריהם, על מנת שיוכלו לשחק איתם במשחקי רשת. עליכם גם לבדוק אילו משחקים מעניינים אתכם יותר, ועל איזה קונסולה ניתן לשחק בהם, שכן חלק מהמשחקים מגיעים באופן אקסקלוסיבי לכל אחת מהקונסולות.

Xbox One S 2TB (קרדיט: Microsoft)
אקס בוקס (דגם S): תנגן לכם גם סרטי בלו-ריי

אם הגעתם להחלטה לגבי הקונסולה בה תרצו לשחק, תצטרכו גם לבחור את הדגם הרלוונטי עבורכם. ל-PlayStation 4 ישנו דגם בסיסי ודגם ה-Pro – כל המשחקים רצים על דגם הבסיס, אולם בדגם ה-Pro המשחקים יכולים לרוץ טוב יותר, להיראות יפים יותר, וגם לתמוך ברזולוציות גבוהות כמו 4K (אם יש לכם טלוויזיה מתאימה). אם בחרתם ב-Xbox One, תרצו לקנות את דגם ה-S המוקטן או להמתין לדגם הבא, ה-Scorpio, שייצא בסתיו הקרוב בתור המכשיר החזק בשוק.

מבחינת עלויות, הקונסולות לרוב עולות פחות ממחשב גיימינג – גם אם בחרתם בדגם מתקדם יותר של הקונסולה. אך הקונסולות כוללות עלויות נוספות חוץ ממחיר המכשיר. למשל, אם תרצו לשחק באינטרנט עם חברים, תצטרכו לשלם דמי מנוי חודשיים (במחשב האישי משחק באינטרנט הוא בחינם). שירות זה נקרא PlayStation Plus במכשיר ה-PlayStation, ו-Xbox Live Gold עבור ה-Xbox. יש לציין כי ברכישת מנוי, תקבלו משחקים בחינם והטבות אחרות. שירות האונליין של ה-Switch, שגם הוא דורש תשלום כדי לשחק עם חבריכם ברשת, פחות נדיב בהטבות הנוספות המוצעות לכם.

לסיכום

הצרכים של כל אחד מאיתנו שונים, וכך גם הבחירה במכשיר המתאים לנו. מחשב אישי מסוגל לבצע משימות מגוונות חוץ ממשחקים, וניתן לבחור בו את הרכיבים בהתאמה אישית. הוא מציע את מגוון התוכן הגדול ביותר מכל התקופות, ומשחק רשת באינטרנט ללא תשלום. ניתן לשדרג אותו בעתיד, והמשחקים למחשב זוכים להנחות רבות ומשמעותיות.

מצד שני, הקונסולות הביתיות זולות יותר לרכישה ראשונית, מגוון הדגמים המצומצם קל יותר להבנה, ולמרות שהקונסולות המודרניות דורשות מעט התעסקות, התהליך עדיין קל יותר עבור הקהל הרחב. בעוד שילדים קטנים יצטרכו עזרה בתפעול הקונסולות, אפשר לומר שההתעסקות איתן דומה ברמת הקושי לתפעול של סמארטפון, כולל ניהול חשבונות.

לסיום, הנה טבלה של “כללי אצבע” שיכולה לעזור בהחלטתכם. הטבלה לא משקפת כל עסקה וכל הזדמנות. למעט העלויות והשימושים של המכשירים השונים, עליכם גם לשאול את עצמכם באיזה מכשיר משתמשים חבריכם, כדי שתוכלו לשחק איתם באינטרנט. לבסוף, בדקו את המשחקים הבלעדיים של הקונסולות השונות – ייתכן ותחליטו כי אינכם יכולים לפספס את Gears of War החדש (Xbox), או את Last of Us (פלייסטיישן). או אולי תעדיפו לשחק Counter Strike (מחשב אישי)?

מחשב PlayStation 4 PlayStation 4 PRO Xbox One S
עלות מכשיר בינוני עד יקר זול יחסית בינוני זול יחסית
מבחר משחקים מגוון רחב ביותר מכל התקופות משחקים בלעדיים טובים משחקים בלעדיים טובים מגוון צנוע יותר אך תומך לאחור במשחקי 360
עלות משחקים יותר זולים, לעתים באופן משמעותי גבוהה יחסית גבוהה יחסית גבוהה יחסית
קלות שימוש דורש היכרות עם מחשב דורש מבוגר דורש מבוגר דורש מבוגר
שימוש חוץ ממשחקים כל השימושים של מחשב הזרמת מדיה ומציאות מדומה הזרמת מדיה ומציאות מדומה צפייה בסרטי בלו-ריי
ניתן לשדרוג בעתיד ניתן לשדרוג לא ניתן לשדרוג לא ניתן לשדרוג לא ניתן לשדרוג
תשלום נוסף כדי לשחק באינטרנט משחק באינטרנט בחינם (למעט MMO) תשלום נוסף תשלום נוסף תשלום נוסף
יכולות החומרה תלוי בתקציב חלשה עד בינונית בינונית פלוס חלשה עד בינונית


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים