הצד הנגדי: כמה יפסידו יבואני הסמארטפונים בישראל מביטול מס הקניה?

סמארטפון ביד עם רקע של פרחים תמונה: Unplush, CC0

יום לאחר שחתם שר האוצר משה כחלון על צו המורה לבטל את מס הקניה על מכשירי סלולר במסגרת התוכנית הכלכלית “נטו משפחה”. משמעות הדבר היא הוזלה במחירי הסמארטפונים לצרכן שמסתכמת בכ-15% מערך המכשירים. בתגובה לצעד זה מיהרו היום (ה’, 20.4) להודיע שלוש מפעילות הסלולר הגדולות ביותר בישראל – סלקום, פרטנר ופלאפון, כי החל ממחר (ו’, 21.4) הן יפחיתו את מחירי הסמארטפונים אותם הן משווקות ב-15 אחוזים.

עד נקודה זו הכל נשמע לא פחות ממצוין – הציבור ירוויח ממחירי סמארטפונים נמוכים, חנויות הסלולר ברחבי הארץ יהנו מרכישת מכשירים למכירה במחירים נמוכים ועל פניו מדובר במצב בו כולנו מרוויחים. אלא שלא זהו המצב.

הצרכן מרוויח, היבואן מפסיד

מאחורי כל סמארטפון הנמכר בישראל עומדים יבואנים המבצעים את רכישתו בכמויות גדולות מול יצרניות הסמארטפונים ודואגים לייבואו לישראל. תהליך ייבוא הסמארטפונים ארצה מסתיים ברגע בו אלו “משוחררים” מהמכס ומשולמים בעבורם המיסים הנדרשים, בהם מס הקניה כפי שהיה עד לחתימה על צו לביטולו אמש, זה טרם נכנס לתוקף באופן רשמי. בהתאם לכך, כל הסמארטפונים שיובאו ארצה לפני כניסת הצו לתוקפו ו”שוחררו” מהמכס – חוייבו בתשלום מס רכישה מבעוד מועד.

בעקבות מצב זה, ומכיוון שמרבית היבואנים דואגים לתחזק מלאים עמוסים ביותר, כניסתה לתוקף של תוכנית “נטו למשפחה” וביטול מס הקניה באופן מפתיע על מכשירי סלולר הוביל למצב בו יבואניות סמארטפונים נותרו עם מלאי עליו שילמו מס קניה מבעוד מועד – וללא כל אפשרות לקבלו בחזרה, לכל הפחות על פי המידע שפורסם עד עתה.

הצרכנים, מנגד, מצפים מרשתות השיווק והמכירה שיציעו להם את המכשירים במחיר המופחת בעקבות ביטול מס הקניה, ואף ימתינו עד שיראו במו עיניהם את ירידות המחירים המגיעות בעקבות ביטולו. היבואנים, מצידם, שילמו את מלוא מס הקניה על הסמארטפונים ועל מנת לספק את רצון הצרכנים, ידרשו “לספוג” את שיעור המס ששולם.

אז כמה זה עולה להם?

בשיחה של גאדג’טי עם בכיר אחת מיבואניות הסמארטפונים הגדולות בישראל, מסר זה כי כניסת התוכנית לתוקף באופן מיידי וללא התרעה מוקדמת הובילה את החברה לכדי הפסד מהותי ביותר בסך 15 מיליון שקלים – כספי המיסים ששולמו. לטענת הבכיר, רשות המיסים בישראל ציינה בפניו כי נכון לרגעים אלו הכספים לא יוחזרו ובנזק ידרשו היבואניות לשאת. מצב זה עשוי להשתנות כמובן, באם תבחר רשות המסים להקל על יבואנים מסוימים. מתוך הנתונים שנמסרו לגאדג’טי עולה כי עלות הסחורה בגינה נרשם ההפסד המדובר עומדת על כ-100 מיליון שקלים.

עוד נמסר בשיחתנו עם בכיר החברה כי כלל היבואניות “לא היו מודעות לתוכנית המתגבשת” ואף על פי שהוא וחברתו בעד המהלך, אופן מימוש התוכנית הוביל להפסדים מהותיים ביותר עבור יבואנית זו ואחרות. למעשה, לדבריו של נציג היבואנית נמסר כי על פי בדיקות חברתו ומשיחות עם יבואנים נוספים, עשוי לעמוד סך כל ערך המלאי בגינו נגבה כבר המס על כ-500 מיליון שקלים.

מפעילות הסלולר, מצידן, בחרו לנצל את הבאזז התקשורתי הרחב והודיעו, כאמור, על הורדת מחירי הסמארטפונים הנמכרים דרכן – זאת כאשר את ההפסד הן יאלצו לספוג, כך נראה, בעצמן או בהשתתפות היבואנים השונים.

עוד בנושא זה יש להדגיש כי השפעתו של מהלך זה אינה מהותית אך ורק עבור היבואניות הגדולות ביותר בישראל, אלא גם עבור אלו הקטנות ואולי אף עוד יותר, שכן מאחורי יבואנים רבים לא קיים גב כלכלי שיאפשר להם לספוג את דרישת ציבור הצרכנים להורדת 15 האחוזים שהבטיח משרד האוצר. בהתאם לכך, עשויות ההשלכות להיות קריטיות ביותר ואף להוביל לקריסתם של יבואנים קטנים.

נכון לרגעים אלו טרם ידוע האם משרד האוצר התייחס לנושא זה, וניתן להעריך כי תגובה שכזו עשויה להתקבל כבר במהלך הימים הקרובים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים