ביקורת סרט: וונדר וומן – יושב על הגבול בין שלמות לקטסטרופה

גל גדות מתוך "וונדר וומן" (תמונה באדיבות גלובוס מקס) גל גדות מתוך “וונדר וומן” (תמונה באדיבות גלובוס מקס)

הסרט החדש ביקום הקולנועי של DC מעוניין לעשות היסטוריה. ראשית כל, “וונדר וומן” (Wonder Woman) הוא סרט גיבורי העל הראשון בדור סרטי גיבורי העל הנוכחי שבמרכזו עומדת גיבורה אישה. שנית, זהו סרט הקולנוע הראשון על דיאנה פרינס/וונדר וומן, גיבורת העל הותיקה והבולטת ביותר בעולם הקומיקס, וכמו כל סרט חדש ביקום הקולנועי של DC, הוא מאד רוצה להעלות את היוקרה של הפרנצ’ייז ולהזניק אותו לאותה מידה של אהבה שהיקום הקולנועי של מארוול מקבל.

בשבילינו, הצופים הישראלים, יש לסרט גם ערך מוסף – גל גדות הישראלית, שלא חידשה בהוליווד אך גם עוד לא ותיקה במיוחד, משחקת לראשונה בסרט בו היא הגיבורה המרכזית הבלתי מעורערת, עם פניה המתנוססים באופן בלעדי על פוסטרים ברחבי כל העולם. למרות ההתרגשות הפרובינציאלית שזה מעורר, אנחנו נשתדל לבחון את הסרט בצורה הוגנת, כרגיל.

העלילה

דיאנה הצעירה גדלה על ת’מיסקירה (Themyscira), אי מוסתר של אמזונות, נשים לוחמות שנבראו על ידי זאוס במטרה לגשר בין כל תרבויות העולם. אויבן הגדול ביותר הוא ארס, בנו של זאוס ואל המלחמה, וזאוס הסתיר את ת’מיסקירה מארס ומהעולם כולו, כדי שהאמזונות יוכלו לחיות בשלום הרחק מאל המלחמה.

אך דיאנה שונה משאר האמזונות – היא לא נבראה על ידי זאוס לפני אלפי שנים, ולא השתתפה במלחמה עם ארס. היא נוצרה מחימר על ידי אימה, המלכה היפוליטה (Hippolyta), אותה משחקת קוני נילסן (Connie Nielsen). צעירה ותמימיה, דיאנה קראה על האנושות ועל “עולם הגברים”, אך מעולם לא חוותה את העולם החיצון, לא את צדדיו היפים וגם לא את המכוערים.

השלווה הנצחית של ת’מיסקירה מופרת כאשר סטיב טרבור, מרגל אמריקאי בשירות החשאי הבריטי המגולם על ידי כריס פיין (Chris Pine), נוחת נחיתת אונס לחופי האי. דיאנה מצילה את חייו ומגלה שבחוץ, בעולם הגברים, מתרחשת המלחמה האיומה ביותר שהאנושות ידעה אי פעם עד לאותו רגע – מלחמת העולם הראשונה, “המלחמה הגדולה”.

טרבור מעוניין לעצור את הגנרל לודנדרוף, אותו משחק דני יוסטון (Danny Huston), ואת מדענית הרעלים שלו, דוקטור מארו, המכונה “דוקטור רעל”, אותה משחקת אלנה אניה (Elena Anaya). דיאנה מחליטה שידו של ארס, אל המלחמה, היא שמנחה את האנושות התמימה וחסרת האונים לטבח הנורא, ויוצאת עם טרבור למסע אל לב המלחמה.

סרט עם סיפור נועז וייחודי

“וונדר וומן” הוא סרט לא קצר בכלל. ולמרות שאורכו הוא שעתיים ועשרים דקות, אורך שמרגיש די מוגזם לסיפור מקור של גיבורה, אף חלק בסרט אינו ארוך מדי או מיותר, מלבד סופו, אליו נגיע בהמשך.

ראשית, ישנה ת’מיסקירה. בת’מיסקרה מסופר עיקר סיפור המקור הבסיסי של דיאנה – אנו לומדים על האמזונות, על מקורן ועל מנהגיהן. אנו לומדים דברים על דיאנה, בתה של היפוליטה, אנו רואים אותה מתאמנת עם דודתה אנטיופה, אותה משחקת רובין רייט (Robin Wright), ולומדים מי היא מקרוב.

גל גדות מתוך "וונדר וומן" (תמונה באדיבות גלובוס מקס)
גל גדות מתוך “וונדר וומן” (תמונה באדיבות גלובוס מקס)

גל גדות נהדרת בתפקיד דיאנה הצעירה והלא מנוסה, שרוצה לדעת את כל מה שיש לדעת ולראות את כל מה שיש לראות, אבל תקועה מעט על אי גן-עדן שלא קורה בו כלום, מלבד אימונים בלתי פוסקים לקראת מלחמה שעשויה גם לא לקרות.

בת’מיסקרה מונחים היסודות גם לכמה מהרעיונות המרכזיים בסרט. למשל, העולם החיצון מכונה על ידי האמזונות The World of Men. המילה “Men” מתייחסת לגברים לרוב, אך לעתים קרובות משמשת גם לסמן את האנושות כולה. כך, דרך משחקי מילים שנוצרים כתוצאה משפה ארכאית מעט, נוצרת האמביוולנטיות הראשונה של הסרט – האם ארס מרעיל את לב הגברים, או את האנושות כולה? האם כל הנשים כולן צריכות להתנגד למלחמה, או שמא זה תפקיד ספציפי לאמזונות? חלק מהנקודות האלה יותר מחודדות וחלקן פחות, אך הפרשנות הסופית היא בידי הצופה, שחווה קהילה שנראית, ברובה, די מציאותית, בהתחשב בכך שזו קהילה מבודדת של נשים בנות אלמוות שלא ראו את העולם החיצון כמה אלפי שנים.

המערכה בת’מיסקירה יכלה בקלות להתפרס על סרט שלם בפני עצמו, אך נחסכה מאתנו הסחבת הזאת. משם המשכנו לאירופה, היכן שדיאנה התחילה להכיר את “עולם הגברים” מקרוב, ובתחילת המאה ה-20, בשיא אחת המלחמות הגדולות ביותר שידעה אירופה, ואיתה רוב העולם, מדובר אכן בעולם של גברים, שבו לנשים נותר רק לקוות לטוב, כי יש להן מעט מאד דרכים להתערב ולהשפיע.

הכימיה החזקה בין גדות לפיין עוזרת להדגיש את הניגוד העז בין דיאנה לטרבור למשך כל הסרט, שיש לו מסר מרכזי נועז מאד – דיאנה היא גיבורת-על שיוצאת למשימה שאנחנו, הצופים, יודעים מראש שהיא תכשל בה. כי בעוד שסטיב טרבור מעוניין לעצור את המלחמה הזאת ספציפית, דיאנה נחושה בדעתה לשים קץ למלחמה כרעיון, כקונספט. ואנחנו יודעים טוב מאד שמלחמת העולם הראשונה לא הייתה למלחמה שתשים קץ לכל המלחמות, כמו שקיוו שהיא תהייה.

גל גדות מתוך "וונדר וומן" (תמונה באדיבות גלובוס מקס)
גל גדות מתוך “וונדר וומן” (תמונה באדיבות גלובוס מקס)

הבחירה במלחמת העולם הראשונה על פני השניה, בה וונדר וומן נכתבה במקור, היא בחירה מצוינת. מלחמת העולם הראשונה הייתה מלחמה שטלטלה את אירופה, שידעה כמאה שנים של שלום, וגררה את העולם כולו לתוך מאבק מזוין ששינה את פני העולם, ואת הצורה בה אנו נלחמים עד היום. אין מלחמה הולמת ממנה כדי לעמת את דיאנה, שקראה כל ספר אפשרי על מלחמות, כמה איומה היא באמת המלחמה, וכמה היא צמודה לטבע האדם.

“וונדר וומן הוא סרט שלוקח את עצמו מאד ברצינות, והוא מצליח לעשות את זה ולהיות מבדר בו זמנית”.

אך לא הכל מושלם ב”וונדר וומן”. בעיה אחת שיש לסרט היא חוסר עקביות בטון. בדומה לשאר הסרטים ביקום הקולנועי של DC, “וונדר וומן” הוא סרט שלוקח את עצמו מאד ברצינות. הוא גם מצליח לעשות את זה ולהיות מבדר בו זמנית. חוסר העקביות שלו מתבטא בעיקר בכך שהגרמנים בסרט מדברים כולם באנגלית, גם ביניהם.

 

ישנם סרטים בהם זה נסלח, וסרטי קומיקס לרוב נופלים גם לקבוצה הזאת, אך לעתים קרובות במהלך הסרט דיאנה מפגינה יכולת לדבר בכמות בלתי נתפשת של שפות, כחלק מתפקידה כאמזונה, מגשרת בין אנשים ותרבויות. ברגעים האלה אנו שומעים מגוון שפות זרות מדוברות, וזה נחמד ומרענן. אך דווקא האמזונות, ששפת אימן היא יוונית עתיקה, והגרמנים, ששפתם היא גרמנית כמובן, מדברים בינם לבין עצמם באנגלית, עם מבטא ש”מקשט” את מילותיהם בכדי להקנות להן אותנטיות שקרית. כשלצד המהלך הזה מוצגת לנו גרסה יותר אותנטית של שפות ותרבויות, זה בולט וצורם הרבה יותר משזה יכל להיות.

דבר נוסף בו “וונדר וומן” מועד יותר מפעם הוא האקשן. הסרט מציג מספר קטעי אקשן מוצלחים מאד, בהם שחקנים ופעלולנים מציגים כוריאוגרפיית קרב מרשימה מאד, שמוגברת באפקטים ממוחשבים בטעם טוב. הקטעים האלה נהדרים, מהנים לצפיה ונחרטים בזכרון.

גל גדות מתוך "וונדר וומן" (תמונה באדיבות גלובוס מקס)
גל גדות מתוך “וונדר וומן” (תמונה באדיבות גלובוס מקס)

אך ככל שהסרט מתקדם ויותר יכולות קרב של דיאנה נחשפות, כך אנו מתחילים לראות יותר אפקטים ממוחשבים, ורובם מצועצעים מאד. נוצר מצב שדווקא הקרבות בחצי הראשון של הסרט מוצלחים, ואלה שבסוף מעוררים פיהוק ולפעמים קצת מבוכה.

אך אף שפה חסרה ואף סצנת קרב מפוספסת לא מתקרבת למבוכה הבלתי נתפשת של סוף הסרט.

סוף מגובב ומנותק מהסיפור

בדרך כלל, אנחנו משתדלים מאד להמנע מספוילרים לסרט. אל חשש, גם כאן לא נגלה מה קרה בסופו. אך לא נוכל להמנע מלהזהיר אתכם, קוראים, שמדובר בקטסטרופה, שלא פעם גרמה לטעם מר בפה ממבוכה.

במרכזו של “וונדר וומן” ישנה דילמה מוסרית מאד מורכבת, אחת שוונדר וומן עצמה אינה מודעת אליה, אך אנחנו, הצופים, חווים אותה בהדרגה ובגלים. לבסוף, כאשר הסרט מגיע לנקודת שיא בה עקרונותיה ואמונתה של דיאנה מאותגרים בצורה האכזרית ביותר שאפשר, מגיע יש-מאין גורם חדש שמשנה את הפרסקפטיבה של הצופה לחלוטין, ולוקח גם את הפוקוס של הסרט למקום אחר לגמרי.

את כל הסאב-טקסט ש”וונדר וומן” בנה בהדרגה, את כל השאלות המעניינות שהסרט הבטיח לבחון לקראת סופו, דמות אחת לפתע מקיאה עלינו ועל דיאנה המסכנה, ואנחנו, כמוה, נאלצים להתמודד פתאום עם הפתעה לא נעימה שלא היינו מוכנים אליה, ואנחנו לא רוצים לראות אותה או להתעמת אתה בכלל.

המערכה האחרונה של “וונדר וומן” מרגישה מנותקת ולא קשורה לשאר הסרט, אך היא מצליחה גם לחבל בו מהשורש. כי בעוד שבסרטים אחרים אפשר לעצור לפני הסוף ולקבל את מה שכבר קרה בתור ה-סרט, ולוותר על ההמשך, ב”וונדר וומן” הסוף שמשובש עונה ללא רחם על שאלות מהותיות לסיום העלילה.

גל גדות בפוסטר חדש לוונדר וומן (קרדיט: Warner Bros / Gal Gadot)
גל גדות בפוסטר חדש לוונדר וומן (קרדיט: Warner Bros / Gal Gadot)

נדמה שפאטי ג’נקינס (Patty Jenkins), במאית הסרט, לא הייתה מעורבת בחלק זה של הסרט, כי קשה למצוא הסבר אחר לשינוי כה דרסטי בסיפור, בטון, במסר ובצורה בה הסרט מועבר. כרעיון, כמסר, הסוף לא מבטל את התהליך שהתרחש לפני, ומבחינות רבות עוד יש לו ערך רב מאד. כחוויה, קשה מאד להתעלם מסוף הסרט, שכל כולו טעות אחת גדולה, לא נעימה ולא נחוצה.

בשורה התחתונה

“וונדר וומן” הוא בדיוק הסרט שהוא אמור היה להיות, מלבד הסוף הנוראי שלו. מדובר באחד מסרטי גיבורי העל השונים והמעניינים ביותר מהתקופה האחרונה. כמעט ואי אפשר לנתק את הסוף שלו משאר הסרט, מה שמשאיר טעם רע בפה מסרט שאמור היה להיות מעורר השראה, אך עדיין יש לו ערך רב, הן ביקום הקולנועי של DC והן בין סרטי גיבורי העל כולם.

עבור גל גדות מדובר בהצלחה אדירה. בשלב הזה קשה כבר לדמיין את דיאנה פרינס, הלא היא וונדר וומן, כמישהי אחרת, ומלבד הפוטנציאל לעוד סרטים עם וונדר וומן, גדות הוכיחה גם שהיא יכולה להחזיק על כתפיה סרט לא פשוט. הכימיה החזקה עם כריס פיין לא הפריעה, כמובן, ולמרות אורך הסרט הוא עובר מאד מהר בזכות שניהם.

וונדר וומן יגיע לקולנוע בישראל ביום חמישי הקרוב, ה-1 ביוני.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים