גאדג’טי ממליצים: אלים אמריקאים – שווה את המאמץ

אלים אמריקאים (תמונה: Starz) אלים אמריקאים (תמונה: Starz)

“משחקי הכס” של HBO לא הייתה הסדרה הראשונה שמבוססת על ספר, והיא גם לא תהייה האחרונה. אך הסדרה נהייתה כה פופולרית, כה משפיעה, שהיא גרמה לחברות ההפקה האחרות לבחון מחדש אילו חומרים אפשר וכדאי להביא למסך הגדול.

אחד המועמדים המובילים לאדפטציה היה “אלים אמריקאים” (American Gods) של ניל גיימן. אמנם מדובר בספר אחד בלבד ולא בסדרת ספרים ארוכה, אך “אלים אמריקאים” הציג עולם עשיר מאד ובעל פוטנציאל רב להפקה טלויזיונית. ניל גיימן עצמו הביע התלהבות מהרעיון שסדרת טלויזיה תרחיב ותפרט את העולם שהוא יצר.

למרות זאת, HBO לא הצליחה להרכיב מהספר תסריט שהיא הייתה מרוצה ממנו, והזכויות לאדפטציה התחילו לעבור ידיים. כעת, ברשת Stars, היא מצאה בית, כשמי שלקח על עצמו את המשימה הלא פשוטה של להביא אותה למסך הוא בראיין פולר (Bryan Fuller), יוצר “חניבעל” ו”החיים על פי נד”. גם בידיו המנוסות, “אלים אמריקאים” היא לא סדרה פשוטה לעיכול. אף על פי כן, כדאי להתמיד איתה.

נקודת מבטו של בן תמותה פשוט

“אלים אמריקאים” מגוללות את סיפורו של צל (Shadow), אדם רגיל עם שם חריג המגולם על ידי ריקי ויטל (Ricky Whittle). הסדרה מתחילה כאשר צל מסיים לרצות מאסר ומשוחרר לביתו. ביום השחרור שלו צל מגלה שאשתו לורה נהרגה בתאונת דרכים, ואין לו יותר עוגן בעולם הזה.

בתזמון מחשיד מופיע מר וונסדיי (Wednesday), זקן תמהוני המגולם על ידי איאן מקשיין (Ian McShane), ומציע לצל עבודה כעוזר אישי ושומר ראש. צל נשאב לעולם בו לפריקונים מגודלים שולפים זהב מהאוויר, טלויזיות פונות אליו לשיחות אישיות, מתים מוצאים דרכים לגנוב עוד כמה ימים על פני האדמה ומזג האוויר משתנה בהתאם לדרישות של אנשים. וזה מוזר לנו לא פחות משזה מוזר לצל.

עיקר הסדרה נחשפת לפנינו דרך עיניו של הגיבור. כמוהו, גם אנחנו נאלצים להתמודד עם המלמולים הסתומים של וונסדיי, ועם הדברים המדהימים שמתרחשים סביבינו שאין להם הסבר. צל הוא גיבור מוצלח ומשוחק היטב. איננו צריכים לשאול עצמינו לגבי המניעים שלו, הם לרוב שקופים לחלוטין. כל מה שמתרחש סביבו, לעומת זאת, חריג וקיצוני. לעתים אף חריג הרבה יותר משנחוץ.

מסגור יפה ולא קריא

אחד הדברים שמבליטים את “אלים אמריקאים” הוא המבנה שלה. בדומה לספר, גם הסדרה מספרת סיפורים קטנים על אלים, דתות ואמונות שהביאו איתם מהגרים לאמריקה. כמעט כל פרק בסדרה מספר שני סיפורים כאלה – אחד בתחילתו של פרק, ואחד באמצע. סיפורים אלה מרגישים מנותקים תחילה, אך בהדרגה מתחילים להשזר בצורות כאלה ואחרות במסע של צל ווונסדיי.

כי כמו ששם היצירה רומז, יש משמעות אדירה לאלים בעולם של “אלים אמריקאים”. האלים הם ישויות חיות ונושמות, ישויות רבות עצמה שמתחילות להשכח על ידי המהגרים שהביאו אותן לעולם החדש. והסדרה רוצה לספר לנו כיצד הם הגיעו לאמריקה, להראות לנו שפעם כל אחד מהאלים קיבל זבחים, מנחות וקרבנות שהבטיחו שכוחו ימשיך לגדול גם בארץ הלא מוכרת אליה הוא הגיע.

אלים אמריקאים (תמונה: Starz)
אלים אמריקאים (תמונה: Starz)

סיפורים אלה הם אנקדוטות נפלאות שמסופרות לנו כמה וכמה פעמים. אלא שלא תמיד מובנת הפואנטה שסיפור של אל כזה או אחר מנסה להעביר. להתחיל כל פרק בסיפור מוזר ומבלבל זה לא תמיד מה שאנחנו, כצופים, רוצים לחוות.

לחוות את העולם דרך עיניו של צל זו דרך מצוינת בשבילנו להכיר את היקום הזה. אך צל לא רואה את כל הסיפורים האלה. זה אפשרי, כמובן, שנדע יותר ממנו. כצופים, זה לא נדיר. אך בפועל אנו נחשפים לדברים שאין להם הסבר בכלל. בארגז הכלים שלנו יש רק את מה שצל למד מוונסדיי, שזה מעט מאד. אלא אם, כמובן, קראנו את הספר.

מתחילה קשה, אך מתעדנת במהרה

“אלים אמריקאים” יודעת טוב מאד שהיא סדרה שמבוססת על ספר. נדמה שההפקה העדיפה להתמקד בתהליך התרגום של הספר למסך, ולא עשתה כמעט שום מאמץ בלהנגיש את התכנים האלה. זה הפך את הפרק הראשון למבלבל יותר מהרגיל.

למרות זאת, כדאי מאד להמשיך לצפות בה, גם אם היא נראית סתומה לחלוטין. כבר מהפרק השני “אלים אמריקאים” מתמקדת בצורה הרבה יותר ברורה בצל, ובחוויה הסוריאליסטית שהוא עובר. כצופים, אנחנו לומדים להפריד בין העיקר לטפל, והסיפור מתחיל להתגבש ולהתבהר לנו.

אלה מאתנו שקראו את הספר ירוויחו מהסדרה הזאת כפליים. “אלים אמריקאים” מצליחה לא רק לתרגם את הספר למסך, אלא גם לעבות את הסיפור ולמלא חללים רבים שניל גיימן לא הספיק או לא הצליח למלא, בנסיון להקטין את הספר שצמח וטפח הרבה מעבר לגודל המקורי שהוא ייעד לו. הסדרה, שתתפרס על מספר עונות, מצליחה בינתיים לשמור על קצב טוב, אך גם להכנס לכל הפינות והחריצים שהספר דילג עליהם, ולעתים גם בחוסר חינניות.

בשורה התחתונה

“אלים אמריקאים” היא סדרה קשה לצפיה במבט ראשון, אך כדאי מאד לתת לה את הצ’אנס. היא בונה עולם פנטזיה מודרנית שונה ומשונה שלא נראה כמותו על המסך עדיין, ועושה את זה באהבה רבה לחומר המקור. בין אם חומר המקור מוכר לכם לבין אם לא, לכל צופה יש משהו להרוויח מצפיה בה.

“אלים אמריקאים” זמינה בשירות הצפיה הישירה של Amazon Prime Video. עונתה הראשונה מכילה שמונה פרקים, והסתיימה במהלך השבוע האחרון.

אלים אמריקאים (תמונה: Starz)
אלים אמריקאים (תמונה: Starz)


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים