ביקורת סרט: ספיידרמן השיבה הביתה – סרט מארוול מהסוג הטוב ביותר

מתוך ספיידרמן: השיבה הביתה (תמונה באדיבות פורום פילם) מתוך ספיידרמן: השיבה הביתה (תמונה באדיבות פורום פילם)

אחרי הופעת אורח קצרה ב”קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים” וקרוב לשנתיים שמכונת ההייפ המשותפת של דיסני (Disney) וסוני (Sony) לא הפסיקה לעבוד, הגיע הזמן לראות סוף סוף אם ספיידרמן החדש יכול להחזיק סרט שלם על הכתפיים.

ספיידרמן: השיבה הביתה” (Spider-Man: Homecoming) הוא הסרט הראשון שכולו מוקדש לגלגול השלישי של איש העכביש הקולנועי, אותו משחק הפעם טום הולנד (Tom Holland) הצעיר. למה צריך עוד אחד, אתם שואלים? הרשו לי לספר לכם.

העלילה

במהלך מלחמת האזרחים בין הנוקמים, פיטר פארקר – נער בעל כוחות-על של עכביש – הגיע בתור קלף סודי בשרוול של טוני סטארק. מאז עברו כבר חודשים רבים, אך פיטר לא שומע עוד מטוני, אותו עדיין משחק רוברט דאוני ג’וניור (Robert Downey Jr.) הכריזמטי.

במקום טוני פיטר מתקשר בעיקר עם הפי, עוזרו של טוני המגולם על ידי ג’ון פברו (Jon Favreu), שלא מייחס לנער חשיבות רבה. בזמן שהוא מחכה לקריאה נוספת לפעולה, פיטר מנסה להיות לוחם פשע אמיץ, אלא שנדמה שאין ברחובות ניו יורק צרות שדורשות את כוחות העל האדירים שלו. כמו כן, חייו הסודיים כספיידרמן משבשים את חייו ה”רגילים” כתלמיד תיכון. למרות זאת הוא מתעקש לשמור על זהותו כספיידרמן בסוד, מה שמקשה עליו עוד ועוד ככל שהסרט מתקדם.

בעודו תר אחר אנשים לעזור להם, פיטר חושף קבוצת פושעים שמהנדסת נשקים המבוססים על טכנולוגיה חייזרית, ומוכרת אותם לכל מי שמוכן לקנות. בראש הארגון הזה עומד אדריאן טומס בעל החליפה המכונפת, אותו משחק מייקל קיטון (Michael Keaton). טוני סטארק מאמין שטומס הוא עבריין קטן מכדי למשוך את תשומת ליבם של הנוקמים, אך פיטר בוחר להמשיך להלחם ב”עיט” הזה, באמונה שטומס/העיט מסוכן הרבה יותר משנדמה לסטארק.

סיפור ראשון, אך לא סיפור מקור

את ספיידרמן כולנו מכירים. ברשימת גיבורי העל המפורסמים ביותר, הוא בקלות עומד בראש לצד סופרמן ובאטמן. אף על פי כן גרסתו הקולנועית הראשונה התמקדה, בין השאר, בתהליך הפיכתו של פיטר פארקר לאיש העכביש. גם בגלגולו השני כ”ספיידרמן המופלא” ראינו כיצד נעקץ פיטר על ידי עכביש, וכיצד גילה בהדרגה את כוחותיו. פייר, מיצינו. ונראה שבסוני ומארוול חשבו על זה כבר גם.

טום הולנד הוא פיטר פארקר הצעיר ביותר בקולנוע עד עתה, הן כשחקן והן כדמות. גילו של פיטר היה סך הכל 14 כאשר הופיע ב”מלחמת אזרחים”, והוא בן 15 כעת לפי הסרט החדש. למרות שהוא הכי צעיר מהשלושה, הוא גם המנוסה ביותר משלושתם בנקודת ההתחלה שלו.

את עיסוקי העכביש שלו פיטר התחיל עוד לפני שטוני סטארק מצא אותו. זה אומר שב”שיבה הביתה” הוא בעל כוחות על כבר כשנה, אם לא יותר. את כוחותיו אנחנו מכירים כמוהו, וגם הסיפור על העכביש הרדיואקטיבי מוזכר רק פעם בחטף ובלי יותר מדי פרטים.

מתוך ספיידרמן: השיבה הביתה (תמונה באדיבות פורום פילם)
מתוך ספיידרמן: השיבה הביתה (תמונה באדיבות פורום פילם)

אם במקרה אינכם יודעים בדיוק מהם כוחותיו של ספיידרמן, הסרט מבהיר מהם מהר ובצורה ברורה, וזאת בלי לספר או להסביר יותר מדי. “השיבה הביתה” מיועד לקהל שמכיר את ספיידרמן, אך גם נגיש ולא מבהיל בכלל לקהל חדש לחלוטין. השחרור הזה של ההפקה מאילוצים שמגיעים עם סיפורי מקור מאפשר לה לדלג על כל סצנות הגילוי הלעוסות, ולקפוץ ישר אל העיקר. זה מאפשר לסרט להתמקד במידה שווה הן בחייו של פיטר כתיכוניסט צעיר, והן בלוחמה בפשע, ושני התחומים מוצגים בסרט באופן נהדר.

ולא רק פיטר עצמו הוא דמות קיימת בעולם, דמות עם רקע ועבר שמתחיל לפני הסרט בו אנחנו צופים. כמוהו גם סטארק מגיע עם מטענים מתשע שנות פעילותו, וכמוהם גם טומס, הנבל התורן, שאינו חדש בכלל לעולם של הנוקמים.

אחד מנבלי מארוול הטובים

אחת הטענות הנפוצות כלפי סרטי מארוול היא שהנבלים שמופיעים בסרטים אלה הם דמויות חלשות ולא מעניינות. על רקע טענות אלה ובהתחשב בגלריית הנבלים המרהיבה של ספיידרמן, מפתיע מעט שלסרט הראשון בסדרה החדשה נבחר דווקא העיט. אך מהר מאד יתברר לכל צופה שמדובר באחת מהבחירות המבריקות של הסרט.

אדריאן טומס הוא פועל קשה יום. תושב ניו יורק שעובד כל חייו כקבלן בעיר שנוטה להפנות עורף למרבית תושביה, טומס החליט שהוא לא יסתפק במועט יותר. עם טכנולוגיה חייזרית שהוא השיג לאחר הקרב הגדול בסוף “הנוקמים” הראשון, טומס החל לפתח נשקים, ולמכור אותם לכל המרבה במחיר. עסקיו שגשגו במשך שנים רבות מתחת לאפו של טוני סטארק, וסוף כל סוף הוא הצליח לייצר לעצמו ולמשפחתו את רמת החיים שמגיעה להם בעיניו.

טומס הוא דמות שכמעט כל צופה יוכל להזדהות איתה – אדם שעובד קשה מאד וסך הכל רוצה להתפרנס בכבוד. הוא גם אדם חסר מוסר לחלוטין, ואנחנו לומדים לחשוש מפניו ולפחד מהתפרצויות הזעם שלו. כעסו מרגיש תמיד צודק ובמקום, אך התנהלותו האלימה והאימפולסיבית היא שבסופו של דבר מעבירה אותו סופית לקטגוריית הנבל. זה, כמובן, בהנחה שהוא לא נהייה נבל בעיניכם ברגע שהתחיל לסחור בנשק חיזרי.

מתוך ספיידרמן: השיבה הביתה (תמונה באדיבות פורום פילם)
מתוך ספיידרמן: השיבה הביתה (תמונה באדיבות פורום פילם)

בתור טומס הקבלן והמהנדס, הוא דמות מורכבת שתענוג לחקור ולגלות ככל שהסרט מתקדם. בתור העיט האימתני, טומס נראה כמו נבל של איירון מן יותר מנבל של ספיידרמן. חליפתו של טומס היא חליפה מכאנית לחלוטין, שבנויה, כך נדמה, מפיסות טכנולוגיה של ש.י.ל.ד., הידרה, סטארק והצ’יטאורי. בתוך חליפתו הוא עף, יוצא בעצמו למשימות מסוכנות על אף שהוא גבר מבוגר למדי, והצצות לתוך הקסדה שלו מראות שהממשק שהוא רואה נראה כמו גרסה מיושנת (וירוקה) מעט יותר מזו שסטארק עצמו משתמש בה.

לכל זה מתווספת הופעתו המדויקת והנפלאה של מייקל קיטון. ישנם מקרים בהם נבל פשוט כתוב היטב, וישנם מקרים בהם שחקן מבריק מרים נבל חלש לגבהים מפתיעים. במקרה של טומס וקיטון, קרה מה שכל במאי סרטי גיבורי על מייחל לו – חיבור מושלם בין הנבל לשחקן שמגלם אותו, כשכל האספקטים בדמותו מבוצעים לעילא ולעילא.

טומס הוא פרסונה חדשה עבור קיטון, פרסונה שהוא מחייה על המסך לכבודינו, ומביא שנים רבות של נסיון איתו. זו כבר השנה השלישית מאז שקיטון חזר לאור הזרקורים, ונראה שהזרקורים רק מיטיבים איתו ועם הדמויות אותן הוא משחק. קיטון גם מוכיח את עצמו כשחקן חזק מספיק כדי להשלים את הניגוד בין טומס לסטארק. כי כפי שנאמר כבר, הוא מרגיש כמו נבל של איירון מן יותר מנבל של ספיידרמן. מדוע, אם כך, הוא נבל כל כך מושלם דווקא לאיש העכביש?

ביי טוני, היי פיטר

כדי להבין את משולש פרקר-סטארק-טומס כמו שצריך, עלינו לחזור אחורה, לימים תמימים יותר, לפני שהיו בעולם הזה נוקמים. את טוני סטארק הכרנו ב-2008, כמהנדס גאון וסוחר נשק שהינדס ליבה-מגנטית שמטרתה להציל את חייו מרסיסים המתקרבים לליבו. סביבה, על הדרך, הוא פיתח חליפה מתכתית בה הוא החליט להשתמש כדי להלחם בפשע.

אויבו הראשון של סטארק היה אדם בחליפה דומה לזו שלו. אויבו השני של סטארק היה גם הוא מהנדס, אדם שהשתמש בטכנולוגיה של סטארק כדי לפתח לעצמו כלי נשק בהם הוא השתמש בנסיון לחסל את טוני. לצד שני אלה, טומס מרגיש כמו נבל באותה רמה בערך. מי שלא באותה רמה, לעומתם, הוא טוני סטארק.

סטארק כעת הוא המנהיג של הנוקמים. חליפתו, יחד עם מערך הגאדג’טים המורכבים שלו, מזמן כבר מתמודדים עם בעיות גלובאליות, והוא וצוות עמיתיו כבר מתחילים לגלוש לעימותים ברמה קוסמית ואפילו בין-מימדית. לצד לוקי, אולטרון ות’אנוס טומס הוא סתם עוד מהנדס-גאון-סוחר-בנשק, אויב שלא ראוי לתשומת ליבו של טוני סטארק המהולל.

פיטר, לעומת זאת, מצא לעצמו דמות אב בטוני. ואת האב הזה הוא רוצה להרשים בכל דרך אפשרית. האם יש דרך טובה להרשים את האב המאומץ מלהביס את גרסתו המרושעת? האנטי-סטארק?

בדיוק בגלל שטומס מעוצב כנבל מוקדם של סטארק, הוא נבל כל כך מושלם לפיטר. כי פיטר לא צריך להתמודד עכשיו עם צרות ברמה שלו. מול פיטר ניצבים שני מבוגרים רבי עצמה: אחד, סטארק, מעוניין לטפח אותו ולעזור לו, אך כצפוי סטארק הוא דמות אב שרחוקה מלהיות מושלמת; השני, טומס, מנסה להרוג את פיטר. רק כאשר פיטר יביס את השני הוא יצליח להרשים מספיק את הראשון, ולמעשה לרשת את מקומו.

מתוך ספיידרמן: השיבה הביתה (תמונה באדיבות פורום פילם)
מתוך ספיידרמן: השיבה הביתה (תמונה באדיבות פורום פילם)

כי טומס מראה לנו שעדיין יש מקום ללוחמי-פשע עירוניים, גיבורי-על שלוקחים על עצמם עיר כמו ניו יורק ומגנים עליה. טוני כבר לא מעוניין ולא יכול להיות האיש הזה. בנוסף, רוברט דאוני ג’וניור לא נהייה צעיר יותר, והחוזים שלו לא נהיים זולים יותר. הצופים עוד זוכרים את טוני המוקדם, עדיין אוהבים אותו, אבל הוא כבר לא הדמות הזאת פשוט.

למארוול חשוב לספק לנו גיבור חדש, פנים רעננות שיעמדו במרכז גוף היצירה שלה. מי מתאים לזה יותר מספיידרמן, גיבור העל הפופולרי ביותר של ענקית הקומיקס? אך בעולם הזה ספיידרמן כלל לא היה קיים עד לאחרונה, וגם אנחנו, הצופים, זקוקים להוכחה שטום הולנד בדמות פיטר פרקר הוא אכן הגיבור הסימפטי שיעמוד איתן נגד נבלים ססגוניים, גם בלי צבא רובוטים וגיבורי על נוספים מאחורי גבו.

“ספיידרמן: השיבה הביתה” מצליח להוכיח מעל צל של ספק, הן במסגרת הסרט והן מחוצה לו, שטוני סטארק יכול ללכת ולהיות נוקם גם בחלל – בכל מה שנוגע לניו-יורק, ביתו, יש עכביש צעיר שיטפל בבעיות שעוד יצוצו.

בשורה התחתונה

“ספיידרמן: השיבה הביתה” מצליח להביא את כל מה שטוב ביקום הקולנועי של מארוול לעולם של ספיידרמן, שעד לאחרונה היה מופרד לחלוטין מהנוקמים וחבריהם. למרות הנטיה של מארוול להיות זהירה יותר מדי לאחרונה, דווקא “השיבה הביתה” מצליח לשחק עם הנוסחה הקיימת בצורה מרעננת ומהנה מהרגיל.

עם נבל פנטסטי וסיפור עמוק מהמצופה, מדובר באחד מסרטי מארוול הטובים ביותר בשנים האחרונות, ויריית פתיחה מעודדת ביותר לשיתוף הפעולה בין מארוול לסוני. נצפה לסרט ההמשך בקוצר רוח.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים