גאדג’טי ממליצים: קאסלווניה – סדרה מצוירת על משחק וידאו, אבל ממש לא לילדים

מתוך "קאסלווניה" (תמונה באדיבות Netflix) מתוך “קאסלווניה” (תמונה באדיבות Netflix)

סדרת משחקי “קאסלווניה” (Castlevania) של חברת Konami היא אחת מסדרות המשחקים הותיקות בעולם כיום, עם מורשת ארוכת שנים שהתחילה בקונסולת ה-NES של נינטנדו. המשחקים עבדו תמיד בנוסחה יחסית פשוטה – לוחם אגדי, לרוב בן שושלת בלמונט (Belmont), יוצא למסע מסוכן שבסופו עליו להביס את דרקולה, ערפד רב עצמה שכוחותיו במשחקים עולים פי כמה וכמה על כוחותיו של כמעט כל ערפד אגדי אחר עליו שמענו.

אמנם הנוסחה הייתה פשוטה יחסית, אך המשחקים לא היו פשוטים בכלל. משחקי קאסלווניה זכורים עד היום כמשחקים קשים ואכזריים המתעללים בשחקנים שממשיכים לשחק בהם בשל האתגר שהם מציעים והסיפוק הרב שבלסיים משחק כל כך קשה.

מפיק הקולנוע אדי שנקר (Adi Shankar), העומד מאחורי “דרד” (Dredd), הסרט הקצר Dirty Laundry ועוד מספר פרויקטים שזכו לאהדה רבה בקרב מעריצי חומרי המקור עליהם שנקר מתבסס, קיבל את המשימה לתרגם את החוויה של משחקי קאסלווניה לסדרת אנימציה למבוגרים. שנקר גייס את וורן אליס (Warren Ellis), כותב קומיקס מנוסה שידוע בגסות הרוח שלו בעיקר, ואת אולפני Frederator שעומדים מאחורי סדרות רבות, ביניהן “הרפתקאות פין וג’ייק” (Adventure Time) המצליחה בקרב מבוגרים לא פחות מבקרב ילדים. יחד הם הפיקו את הסדרה עבור נטפליקס. מה יצא להם? ארבעה פרקים של משהו לא רע בכלל.

העלילה

במאה ה-15, ארץ ולאכיה (כיום חלק מרומניה) נשלטת ביד רמה על ידי הכנסיה. אך בולאכיה מתגורר גם יצור נוסף, אחד שאין שליט לו – דרקולה, ערפד רב עצמה ובן בריתם של שדי תופת. לאחר שהכנסיה פושעת כנגדו, דרקולה מחליט שאנשי ולאכיה לא ראויים עוד למקום בטוח תחת השמש, ומזמן את צבאות הגהנום כדי שימחקו את ולאכיה מעל פני האדמה. טרבור בלמונט (Trevor Belmont), הנצר האחרון לשושלת בלמונט, שושלת ציידי ערפדים, נגרר לתוך הקונפליקט בין דרקולה לבני ולאכיה, ומוצא את עצמו בתפקיד הגיבור מבלי שיבקש את זה.

תרגום ויזאלי מדויק

אי אפשר לטעות – הסדרה “קאסלווניה” נראית כמו משחקי “קאסלווניה”. אמנם המשחקים הקלאסיים הם משחקים דו מימדיים, ורובם יצאו לקונסולות עם יכולות עיבוד גראפי מוגבלות מאד בסטנדרטים של היום, הם בכל זאת פיתחו שפה ויזואלית חזקה, והסדרה מעבירה אותה.

הכפרים הולאכים נראים כמו הכפרים הרדופים מהמשחק, המאורות התת-קרקעיות מזכירות את הטירה של דרקולה, והעיצובים של יצורי הגהנום לקוחים ישירות מעיצובי עשרות האויבים בהם בני בלמונט נאלצים להילחם שוב ושוב. הבחירה בסגנון אנימה, אנימציה יפנית, גם היא בחירה מצוינת לסדרה, שכן המשחקים פותחו ביפן, ועם התפתחות היכולת הגראפית של המשחקים הם קיבלו עוד ועוד מאפייני אנימה בעצמם.

מעבר למראה, יש גם נאמנות רבה לסיפור המקור, אך לא רבה מדי. שחקני קאסלווניה ותיקים יזהו שהסדרה מבוססת ברובה על עלילת המשחק השלישי, שטרבור בלמונט הוא גיבורו המרכזי. דמויות נוספות מ-Castlevania III: Dracula’s Curse מופיעות בארבעת פרקי העונה הראשונה, והציוד של טרבור בסדרה תואם את הציוד שלו במשחק, ולמעשה של כל בני בלמונט לדורותיהם. השוט והחרב הקצרה מובנים מאליהם, אך מלבדם ישנן הופעות אורח של פגיונות ההטלה, המים הקדושים, ועוד.

אם אתם חדשים לעולם משחקי קאסלווניה, אל חשש – הסדרה לא מצריכה שום ידע קודם. רק שמרו על ראש פתוח, וזכרו שגם אם אתם כבר הכרתם מאה וריאציות של דרקולה, זאת תהייה המאה ואחת. אך “קאסלווניה” מקפידה לספק לכם את כל המידע שאתם צריכים בשביל להכיר לכם את העולם והדמויות, ולמעשה שואבת את הצופים לתוך העולם שלה במיומנות רבה.

מתוך "קאסלווניה" (תמונה באדיבות Netflix)
מתוך “קאסלווניה” (תמונה באדיבות Netflix)

חד משמעית למבוגרים בלבד

משחקי קאסלווניה הם משחקים מוקדמים בהם העלילה הייתה מועטת, ורוב ההתרחשות הייתה שלבים אחר שלבים אחר שלבים של אלימות אין קץ נגד מפלצות שלא נגמרות. האלימות הזאת הגיעה גם אל המסך, בכל הדרה הרב ובפירוט גרפי גבוה בהרבה מזה שמשחקי 8 ו-16 ביט היו מסוגלים לייצר.

“קאסלווניה” היא סדרה למבוגרים, והיא מאמצת את הדירוג הזה לחיקה באופן מוחלט. יש אף שיגידו שמוחלט מדי. בכדי להמחיש את האימה אותה דרקולה מביא לולאכיה עמו, אנו חוזים ביצורי הגהנום שלו מרטשים אנשים, תולשים גפיים ואוכלים תינוקות. האלימות הזאת, כמובן, משרתת מטרה. אין שמץ של תקווה בעולם בו צבא שדים כזה יכול להתרוצץ חופשי. על רקע התרחשות זאת נוכחותו של טרבור בלמונט נחוצה פי כמה, וחוסר הרצון שלו להיות גיבור מודגש בהרבה.

למרות שהאלימות משרתת מטרה ברורה ביצירה, עדיין אי אפשר להתעלם מכמה היא גרוטסקית, וכמה יש ממנה. אין ספק ש”קאסלווניה” היא לא סדרה לאנשים שאין להם עניין, סיבולת או סבלנות לוולגאריות הזאת. תוסיפו לכך את כתיבתו של וורן אליס, ותקבלו סצנה בה, למשל, שני אנשים משוחחים על הקשר בין פוליטיקה לקיום יחסי מין עם עיזים. כך או כך, מתחת לכל המוות והגועל מסתתר סיפור הרבה יותר מורכב משנדמה.

מתוך "קאסלווניה" (תמונה באדיבות Netflix)
מתוך “קאסלווניה” (תמונה באדיבות Netflix)

סיפור מעולה שמתחבא מתחת לאלימות ולקללות

במבט ראשון, “קאסלווניה” היא פשוט סיפור על יצור אופל מרושע שמנסה להשמיד ארץ שלמה, וגיבור חסר-חשק שנאלץ לקום נגדו. סיפור שראינו ושמענו כבר כל כך הרבה פעמים, שנדמה שאין כאן שום דבר לראות. ודווקא כאן “קאסלווניה” מצליחה להפתיע.

כי הסיפור עצמו, במהותו, הוא לא על דרקולה, וגם לא על טרבור בלמונט. הפוקוס של הסיפור בעונה הראשונה מתמקד ביחסים בין העם לכנסיה. אם נסתכל על זה בצורה יותר אבסטרקטית, זה עוסק ביחס שבין עם לשליטיו. זוהי מערכת יחסים לא פשוטה, ולא פשוט להציג אותה בצורה מעניינת. אף על פי כן, וורן אליס מצליח להכנס לדקויות של הנושא באופן אלגנטי ומאד מפתיע.

אלגנטיות היא לא משהו בו קל להאשים את אליס. נדמה שהוא אינו מסוגל אף להזמין קפה בלי להקיא שיח פוליטי וולגארי ומטובל בדימויים שיביכו גם עובד נמל. ובכל זאת, על אף היותה של “קאסלווניה” סדרה שמקפידה להסביר דברים בפירוט רב, היא משאירה את האינטרפריטציה של מהות העלילה ושל מסריה המרכזיים לנו, לצופים.

דרקולה הוא כוח טבע, הוא אסון אדיר שנוחת על ארץ חסרת ישע. בעונה זו הוא לא הנבל. כיצד מגיב העם הלא-משכיל כאשר אסון כזה קורה? את מי הוא מאשים, ולמה, ואיך ניתן לפתור את זה? זה הנושא האמיתי של העונה, זו משימתו האמיתית של טרבור, ואנחנו, הצופים, נחליט בעצמינו מה לחשוב ובמה להאמין, בהתאם לראיות שמונחות לפנינו.

בשורה התחתונה

עונתה הראשונה של “קאסלווניה” כה קצרה, שראוי להתייחס אליה יותר כסרט מסדרה. כאשר אורכו של כל פרק הוא 25 דקות, העונה כולה קצרה משעתיים. ובשעתיים אלה אנחנו חווים עולם פנטזיה אפל ומאיים שמצויר על ידי אמנים מעולים וכתוב על ידי קומיקסאי שנוי במחלוקת אך מוכשר כמו שד.

לבעלי קיבה חלשה אולי כדאי לדלג על “קאסלווניה”, כיוון שמה שיש לה להציע כנראה לא יפצה על הדימויים המחרידים שהיא נותנת. לצופים יותר מחושלים ולאלה שחובבים וולגאריות ואלימות בחלק מהמדיה שלהם, זאת סדרה מומלצת שמחברת את האסתטיקה של משחק וידאו ישן עם שפות האנימציה המערביות והיפניות של היום. בין לבין, היא גם מצליחה לספר סיפור הרבה יותר מוצלח משחשבנו.

נדמה שגם בנטפליקס חשבו כך, שכן הסדרה חודשה לעונה שניה מספר שעות לאחר שעלתה לשירות הצפיה הישירה. העונה השניה תכלול שמונה פרקים, כך שמדובר יהיה בעונה שתקדם את העלילה בצורה יותר משמעותית. במקביל, שנקר גוייס על ידי יוביסופט (Ubisoft) להפיק סדרת אנימה למשחקי Assassin’s Creed. נראה שהבחור יודע בדיוק מה הוא עושה.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים