ניצחון מוחץ לאפל: סמסונג תשלם 1.051 מיליארד דולר פיצוי בתום הליך משפטי בן שנה וחצי

אחרי כמה תביעות קטנות ולא משמעותיות מצידה של אפל, שלא זכתה ליחס רחב מידי ממערכת המשפט בארה”ב בתחילת העשור השני של שנות ה-2000, עמלו עורכי דינה על הכנת תביעת הענק, זו שתשים קץ להעתקה הבוטה לכאורה מצידה של סמסונג בכל הנוגע למוצריה של אפל – החל מעיצוב מכשירים ניידים והאביזרים הנלווים להם, דרך פטנטים רשומים כחוק ועד לממשקי משתמש כמעט זהים.

ב-19 באפריל 2011 זה קרה – אפל הגישה מסמך רחב ומפורט לבית המשפט בארה”ב, בו הסברים, תמונות ונימוקים אודות מוצריה השונים של סמסונג, בעיקרם מכשיר ה-Galaxy S המקורי שהיה אז מכשיר הדגל של החברה שהועמד ראש בראש אל מול ה-iPhone 3G. את טענותיה איגדה אפל תחת הכותרת “גניבת המראה והתחושה של האייפון והאייפד” ודרשה מבית המשפט לגבות מסמסונג 2.5 מיליארד דולר פיצוי ואף הסרה של כמה ממוצריה ממדפי החנויות בארה”ב.

השופטת לוסי קו

סמסונג, שלא ראתה בעין יפה את טיעוניה “החד צדדיים” של אפל, בחרה להגיש תביעת נגד בטענה שאפל בעצמה העתיקה כמה מהמוצרים של סמסונג ואף עשתה שימוש בפטנטים שאינם שייכים לה. תביעת הנגד של סמסונג גררה אחת נוספת מצידה של אפל, שחשפה עדויות נוספות שניסו לשלול את דבריה של סמסונג. כל תביעה בשרשרת גררה אחריה תביעה נוספת שהיה על בית המשפט לבחון מחדש ולהוסיף לרישום הכללי של התביעה המקורית.

איפשהו במחצית הראשונה של 2012 מונתה השופטת המחוזית לוסי קו לנהל את המשפט בין שתי הענקיות ושמה לעצמה מטרה לסיימו עם תוצאה חד משמעית עד לרבעון האחרון של השנה. כתב התביעה הסופי טען ל-7 הפרות פטנטים מצידה של של סמסונג וכתב ההגנה כלל חמישה פטנטים אותם כביכול הפרה אפל.

התוצאה – ניצחון מוחץ לאפל

הבוקר הודיע בית המשפט המחוזי בקליפורניה כי חבר המושבעים הגיע להחלטה, שלושה ימים בלבד לאחר סגירת המשפט באופן סופי. 9 המושבעים תחת ניצוחה של השופטת לוסי קו, קבעו פה אחד שסמסונג פגעה קשות בקניין הרוחני של אפל באמצעות מגוון רחב של מכשירים ומוצרים אחרים. מעבר לכך, חבר המושבעים לא מצא את טענותיה של סמסונג אמינות ופסק כי אפל לא הפרה כל פטנט של החברה ולא פגעה בקניין הרוחני של מתחרתה מדרום קוריאה. אי לכך, סמסונג לא תקבל אפילו דולר אחד ואף יהיה עליה לשלם 1.051 מיליארד דולר לאפל.

חבר המושבעים הטיל את העונש הכבד על סמסונג משום שלטענתו, החברה העתיקה במכוון מאפיינים ממכשיר האייפון של אפל ברשימה ארוכה של מכשיריה והפרה ביודעין שלושה פטנטים הנמצאים בשימוש במערכת ההפעלה iOS באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד עליה מולבש ממשק המשתמש הייחודי TouchWIZ.

לטענת מומחים אין מדובר בפסיקה מפתיעה, שכן סמסונג עסקה במהלך המשפט בעיקר בנסיונות להגנה עצמית ולא בתקיפת המתחרה ולכן גם לא זכתה בדבר מול אפל. במהלך המשפט טענה סמסונג להפרה של חמישה פטנטים מצידה של אפל, אולם חבר המושבעים הצליח להשתכנע שמדובר בפטנטים רשומים שאינם ניתנים לאכיפה, כמו 516 ו-941 שעוסקים בקישוריות 3G והינם הכרחיים ליצירת תקשורת תאית.

בנוסף, למרות זכייתה של אפל במערכה מול סמסונג, החברה יכולה לרשום הפסד בניסיון להאט את עסקיה של הענקית מדרום קוריאה או את קצב הפיתוח של מכשירים מבוססי אנדרואיד מבית יצרניות אחרות, שכן היא כשלה בהשגת פטנטים שהיו יכולים לאפשר זאת, בעיקר בתחום הטאבלטים. משמעות הדבר היא כי יצרניות הסמארטפונים והטאבלטים יכולות להמשיך ולעצב את מכשיריהן בצורה מלבנית, עם חיפוי אלומיניום או בלעדיו.

תגובתן של אפל וסמסונג לפסק הדין

“פסק הדין שניתן היום לא צריך להחשב כנצחון עבור אפל, אלא כאובדן לצרכן האמריקאי. פסק הדין יוביל למבחר דל, להרבה פחות חדשנות ולמחירים גבוהים יותר בשוק. זה בהחלט מצער שמערכת הפטנטים מאפשרת מונופול לחברה אחת באמצעות הענקת זכויות על מלבנים עם פינות מעוגלות או על טכנולוגיות המשופרות באופן שוטף על ידי סמסונג וחברות אחרות. לצרכן יש זכות בחירה, והוא יודע מה הוא רוכש כשהוא בוחר בסמסונג. זו היא אינה המילה האחרונה במקרה זה או ביתר המקרים המתנהלים בבתי המשפט ברחבי העולם, שבחלקם נדחו רבות מטענותיה של אפל. סמסונג תמשיך לחדש ולהציע מגוון אפשרויות בחירה לצרכן”. – תגובתה של סמסונג.

במספר הזדמנויות נוספות ציינה סמסונג כי תערער על החלטת חבר המושבעים, אולם נמוכים סיכוייה לשנות משמעותית את פסק הדין. מבחינתה של אפל, כך משתמע, מדובר בסופו של תהליך ארוך ומייגע, אך מספק:

“אנו מודים לחבר המושבעים על השירות, על ההשקעה ועל הזמן שהקדישו לשמיעת המקרה שלנו, אנו שמחים סוף סוף במסוגלותנו לומר זאת. הרים של ראיות הוצגו במהלך המשפט וכולנו נוכחנו לדעת כי ההעתקה של סמסונג חמורה הרבה יותר ממה שחשבנו. מאחורי התביעות ההדדיות בין אפל וסמסונג עומדים לא רק כסף ופטנטים, אלא ערכים. באפל אנו מקפידים על מקוריות וחדשנות ויוצקים לתוך חיינו את המוצרים הטובים ביותר על כדור הארץ. אנו יוצרים את המוצרים הללו בכדי לשמח את לקוחותינו ולא בכדי שמתחרינו יעתיקו אותם בצורה בוטה ומשפילה. אנו משבחים את בית המשפט שמצא את התנהגותה של סמסונג בלתי הולמת  ושלח מסר חזר וברור שגניבה והעתקה היא לא הדרך הנכונה”. – תגובתה של אפל.

הסוף המר עוד לפנינו

בסכנה? Galaxy S II

בתום מתן פסק הדין והטלת העונש הכספי על סמסונג, הכריזה השופטת לוסי קו כי בתאריך ה-20 בספטמבר יתקיים דיון מכריע בנוגע לצווי המניעה כנגד סמסונג: עד לתאריך ה-29 באוגוסט יהיה על אפל להגיש רשימה של מכשירים אותם היא דורשת לגרש מאדמת ארה”ב על-פי פסק הדין שניתן הבוקר.

הרשימה של אפל תימסר באופן מידי לסמסונג, שתקבל 14 יום למסור את תגובתה לרשימה בנסיונות להציל כמה שיותר מכשירים שעדיין נמצאים על המדפים, כשבראשם Galaxy S II. ב-20 בספטמבר, כאמור, יתקיים הדיון המכריע בנושא ויוחלט אילו מכשירים מבית סמסונג יסיימו את דרכם בשוק האמריקאי. חשוב לציין כי ברשימה זו אפל לא תוכל להכליל מכשירי טאבלט, שכן פסק הדין קובע כי סמסונג לא העתיקה את עיצובו או כל חלק ממאפייניו של מכשיר ה-iPad לדורותיו.

בעוד הרשת נוטה להתייחס יותר לעונש הכספי שהוטל על סמסונג, נדמה כי העונש המהותי – פגיעה בהכנסותיה של החברה, נשכח במעט. אין לדעת אם בית המשפט יסתפק בפיצוי הכספי שיועבר לאפל בתוך שנה לכל היותר, או שגם יסכים לפגוע בהכנסותיה העתידיות של סמסונג, על ידי איסור מכירה גורף של חלק ממכשיריה בארה”ב. להערכתנו, נשקפת סכנה ברורה למספר מכשירים כגון Galaxy S, Galaxy Ace, Infuse 4G, Vibrant ו-Epic 4G – “המפרים העיקריים”. גם מכשיר ה-Galaxy S II, אחד הנמכרים ביותר של סמסונג, אינו חסין ועשוי למצוא עצמו, על כל גרסאותיו, מחוץ לאדמת ארה”ב.

סיכום (עד להתפתחות הבאה)

אין ספק, מדובר ביום שחור בעבור סמסונג וייתכן מאד שהוא גם לא האחרון (ראו פסקה קודמת). עם זאת, בטווח הקרוב אנו לא צופים פגיעה ממשית בעסקיה של סמסונג בשוק המובייל או באלו של גוגל עם מערכת ההפעלה אנדרואיד על גבי סמארטפונים וטאבלטים, אולם אנו בטוחים שנמשיך לראות את היצרניות השונות, וגם את סמסונג, נוקטות במשנה זהירות בכל הנוגע לפטנטים רשומים של חברות אחרות.

חשוב מכך, פסק דין זה וכל תביעות הפטנטים שעדיין מתקיימות בעולם בכלל ובארה”ב בפרט – מאותתים שמשהו פה לא בסדר, שמישהו חייב לקחת על עצמו את המשימה להפוך את מערכת הפטנטים לפשוטה ושקופה יותר, למניעת מקרים דומים שלא פוגעים רק בחברות, אלא בעיקר בצרכן. בי, בכם ובסובבים אתכם.

שמחנו להיות הראשונים בישראל לעדכן אתכם בנושא זה!
לחצו על LIKE לגאדג’טי ותקבלו את כל חדשות הטכנולוגיה ישירות לפייסבוק


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים