משרד התקשורת מבהיר: חסימת או הגבלת WiFi Hotspot – עבירה על החוק

עכשיו כשסערת האייפון רגעה, נתפנה לספר לכם על סערה מקומית שהחלה בחודש יוני האחרון, אז דיווחנו לכם כי חברת אורנג’ גובה תשלום על שימוש בפונקציית שיתוף אינטרנט (נקראת גם Tethering או Hotspot) המאפשרת חיבור של התקני קצה אל רשת האינטרנט של מכשיר הטלפון. מדובר בפונקציה מובנית ברוב מכשירי הסמארטפון הקיימים, לרבות אייפון ומכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד. מהלך זה של אורנג’ נוגד נחרצות את עקרון “נייטרליות הרשת” שהוגדר בתיקון לחוק ההסדרים משנת 2011. גם HOT Mobile, כפי שדיווחנו כבר ביוני, מפרה את העקרון כשהיא כותבת בחוזה ההתקשרות כי שימוש באופציית שיתוף האינטרנט יאט את קצב הגלישה עד לכדי 64Kbps.

מאות תלונות הופנו למשרד התקשורת בנושא, וזה פתח מיד בבדיקת טענותיהם של הלקוחות המתלוננים. כשנשאלו רשתות הסלולר על ידי המשרד אודות החסימה או ההגבלה שביצעו, ענו כי מדובר בשירות רשת משלים שביכולתו של המכשיר לספק, ולא בתכונה מובנית המאפיינת אותו. משרד התקשורת דחה את תשובתן של הרשתות והורה להן בתחילת השבוע שעבר להסיר את ההגבלות אשר מהוות עבירה על החוק.

מתוך הודעת משרד התקשורת: לחצו כאן לצפייה בהודעה המלאה

המשרד קובע כי, על פי הוראות החוק, אין להגביל את התכונות או המאפיינים המובנים של ציוד סלולרי אלא אם הדבר מתחייב לצורך ניהול תקין והוגן של הרשת הסלולרית .

תכונת ה- Tethering הינה תכונה מובנית בציוד סלולרי, ומשכך הגבלתה או חסימתה עומדות בניגוד להוראות חוק התקשורת. החוק נוקט בלשון רחבה לפיה “בעל רישיון… לא יגרום להגבלה או לחסימה”, והוא אינו קובע מסמרות לעניין אופן ביצוע ההגבלה או החסימה. משכך, המשרד לא קיבל טענה שהעלו חלק מן החברות ולפיה העובדה שהחסימה נעשית במערכות בעל הרישיון ולא בציוד הקצה עצמו מוציאה את המקרה מתחולת האמור בחוק. המשרד החליט כי כל עוד מתבצעת חסימה או הגבלה של תכונה מובנית של ציוד הקצה הרי שהדבר מהווה הפרה על
הוראות החוק.

חברת אורנג’ שגבתה תשלום של 19.90 ש”ח בעבור הפעלת הפונקציה, פעלה באופן מידי להסרת ההגבלה כבר בתחילת השבוע (לפני פרסום הודעתו של משרד התקשורת לציבור). HOT Mobile לעומת זאת, עדיין לא שינתה את הסכם ההתקשרות עמה, אולם סביר להניח שהדבר יקרה בטווח הימים הקרובים, או לאחר החגים. חשוב לציין כי אין מדובר בחוק או נוהל חדש של משרד התקשורת, אלא בכלל המעוגן בחוק מאז ינואר 2011 אותו בחרו החברות להפר תוך שהן מפרשנות אותו כרצונן. הודעתו של משרד התקשורת המצורפת מעלה רק מוסיפה ומבהירה כי מדובר בעבירה על החוק.

בעוד משרד התקשורת דן בהתנהלות זו של רשתות הסלולר, החלה HOT Mobile לבצע הגבלה נוספת בשירותי הגלישה דרך מכשירי הסמארטפון. לא מעט דפדפני אינטרנט ניידים מאפשרים גלישה במצב שולחן עבודה (Desktop Mode), באמצעותו ניתן לדרוש מהמכשיר להציג אתרי אינטרנט כאילו אנו צופים בהם דרך מחשב, אולם שב-HOT Mobile החליטו שלא לאפשר את הפונקציה הזו ובמקום אתר אינטרנט – מוצגת הודעה מטעם החברה להגדרת APN (נקודת גישה לאינטרנט) שתאפשר גלישה במצב זה. לאחר הגדרת נקודת הגישה, המהירות, שוב, צונחת לרף של 64Kb. ראו תמונות מצורפות מטה.

בשונה מפונקציית שיתוף האינטרנט, מצב שולחן עבודה אינו מוגדר בבירור כתכונה מובנית של המכשיר (למרות שהוא אפשרי גם בדפדפנים המובנים), אלא כתכונה של אפליקציה – מה שאולי איפשר ל-HOT לפרש בצורה שונה את המשמעות. בכל אופן, אתר גאדג’טי שלח את פנייתו למשרד התקשורת וממתין לתשובה בקשר לחסימת מצב ה-Desktop שמבצעת HOT Mobile. נעדכן כשיהיו פרטים נוספים.

איך בכל זאת לאפשר גלישה במצב Desktop

הרשו לנו להציע לכם פתרון זמני לגלישה במצב Desktop. הורידו והתקינו את דפדפן Dolphin (זמין גם באייפון וגם באנדרואיד), לחצו על Menu > More > Settings > User Agent > Custom, רשמו בתיבת הטקסט כל העולה ברוחכם, כמו למשל iOWNuHOT ולחצו OK. כעת תתאפשר גלישה במצב דסקטופ. בכדי לחזור לגלישה מותאמת למובייל, בחרו ב-default במקום ב-Custom. חשוב לציין כי אין צורך בהגדרת ה-APN הייחודי של HOT, הפתרון הזה מאפשר גלישה במצב שולחן עבודה גם בעת גלישה במצב רגיל.

לחצו על LIKE לגאדג’טי ותקבלו את כל חדשות הטכנולוגיה ישירות לפייסבוק


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים