הצצה ראשונה: מערכת ההפעלה Blackberry 10 ומכשירי ה-Blackberry Z10 ו-Blackberry Q10

Blackberry Z10 (צילום: גאדג’טי)

חברת בלקברי (BlackBerry), לשעבר Research In Motion, בחרה שלא להציג את מכשיריה החדשים לצד שאר יצרניות הסמארטפונים האחרונים ב-Fira Gran Via ומצאה לנכון להתמקם בקומה ה-23 בבניין משרדים סמוך. מכשיריה של בלקברי, ה-Blackberry Z10 וה-Blackberry Q10 הוכרזו כבר בחודש ינואר, אך ההפרדה הזו משאר היצרניות הגדולות, יכול ונובעת לא רק בשל היות המכשיר ידוע בציבור, אלא גם בשל הרצון ליצור בידול של ממש משאר הטלפונים. אולם אי הצגתו בפני מסה כה גדולה של אנשים ועיתונאים שביקרו בתערוכה, יכול והייתה הגורם לכך שהמכשירים לא זכו לתהודה גדולה כמו שאר הסמארטפונים אשר הוצגו בה.

צוות גאדג’טי מביא לכם הצצה ראשונה למערכת ההפעלה Blackberry 10 יחד עם סיקור וידאו של מכשירי ה-Blackberry Z10 (למעלה) ו-Q10 (בכתבה) המסקרנים.

מערכת ההפעלה OS 10 – אינטואיטיבית ופונקציונלית

שני המכשירים מריצים את מערכת ההפעלה Blackberry OS 10 החדשה השונה לחלוטין ממערכת ההפעלה הישנה הזכורה לי עוד ממכשיר ה-Blackberry BOLD9000 שליווה אותי לתקופה ממושכת. מערכת ההפעלה הינה אינטואיטיבית למדי וקל מאוד היה ללמוד את המחוות המשמשות לגישה לתפריטים והמסכים השונים וניכר כי הרבה מחשבה נעשתה גם עבור הפונקציונליות – הן עבור המשתמש עצמו שיגיע לתפריט\אפליקציה בהם הוא חפץ והן דרך ניהול המשאבים במכשיר.

קדמת המכשיר נבנתה ללא כפתורים כלל, אך בניגוד למכשירים רבים אחרים בשוק, הגישה למכשיר בכל עת אפשרית ע”י החלקת אצבע מתחתית המסך מעלה, תאפשר הצצה על השעון כמו גם אל מרכז ההודעות וכמובן באם אנו חפצים בכך, ניתן יהיה לפתוח את נעילת המכשיר בצורה זו גם כן. המחוות המשמשות לפתיחת המכשיר מנעילה והאפשרות לצפות במרכז ההודעות דרך מסך הנעילה חוסכות את הצורך במתיחת היד שנעשית במכשירים כה רבים שהורידו את כפתורי הבית הפיסיים ודורשים לחיצה על כפתור ה-On/Off על מנת להדליק את המכשיר, אפילו אם כל רצוננו הוא להציץ לשעון או למרכז ההודעות במסך הנעילה.

מסך הבית המציגה מערכת ההפעלה החדשה מתחיל בהצגת האפליקציות האחרונות בהן השתמשנו. המסך מציג 4 חלונות הצצה אל האפליקציות שהיו בשימוש לאחרונה ומאפשר גישה דרך החלקת האצבע מעלה ל-4 אפליקציות נוספות ובכך מסתכם העניין. בבלאקברי בחרו שלא להשאיר יותר מ-8 אפליקציות הרצות ברקע, הן בשל העובדה כי הן עשויות לצרוך זמן סוללה יקר יותר והן בשל הסיבה כי גרירת האצבע דרך אינסוף מסכי אפליקציות בין כה וכה מקשה הרבה יותר מלגשת למסך האפליקציות, דרכו ניתן למצוא אפליקציות שלא עשינו בהן שימוש זמן רב. האפליקציה ה-9 שתיפתח, אם כן, תדחוף את תור האפליקציות מטה, תסגור את האפליקציה שהייתה בשימוש לפני הזמן הרב ביותר ותסיר אותה מרשימת האפליקציות האחרונות, תוך מיקום האפליקציה האחרונה שנפתחה כראשונה בתור.

פרט למסך תצוגת האפליקציות האחרונות, ניתן למצוא במסך הבית גם רשימות אפליקציות, בדומה למה שאנו מכירים ממכשירים מבוססי iOS ואנדרואיד, כאשר הפעולות הישנות והמוכרות זמינות: הזזת אפליקציות, בניית ספריות אפליקציות והפעלתן ממסך הבית. וידג’טים אינם זמינים על מסך הבית.

הגישה למסך מרכז ההודעות, בו שילבה יחד בלקברי הודעות מכל השירותים שלנו (אימייל, פייסבוק, BBM, LinkedIN, טוויטר ועוד) זמינה דרך אפשרות לה קראה החברה “הצצה” (Peaking). ע”י החלקת האצבע מתחתית המסך מעלה מכל מקום, ניתן יהיה לקבל הצצה לתפריט מצד שמאל שיציג את מספר ההודעות החדשות מכל שירות ואם נרצה לעבור למסך ההודעות, ה-Blackberry Hub, יש להשלים את המחווה לצד ימין. שילוב המחווה של הזזת האצבע מעלה ואז שמאלה כדי להגיע למסך ההודעות נשמע מסורבל מעט, אך לאחר מספר דקות של שימוש בשיטת המחוות החדשה הזו, כבר לא זוכרים שהיא אינה דבר שהיה בשגרה עד כה.

מחווה נוספת הזמינה היא הזזת האצבע מצדו השמאלי של המסך ימינה אשר תחשוף תפריט אפליקציות מועדפות לגישה מהירה, דרכו ניתן לעבור בקלות לצפיה בהודעות טקסט, שיחות, רשתות חברתיות ושאר אפליקציות בהן אתם עושים שימוש רב יותר על המכשיר, עבורן תידרש גישה מהירה.

המקלדת – זריזה וחכמה

משתמשי אנדרואיד מכירים היטב עולם שלם של מקלדות הניתנות להחלפה דרך מערכת ההפעלה, כאשר הרצון הוא ליצור סביבת עבודה נוחה יותר בעת הקלדת הודעות, דבר שלצערי לא זמין עבור משתמשי iOS שצריכים להסתפק במקלדת הבסיסית במכשירי האייפון, אשר עושה עבודה טובה, אך לא ניתן להוסיף לה פונקציונליות חיצונית אלא אם תבחר אפל לעשות כן.

בבלאקברי עיצבו את המקלדת מחדש לצרכי נוחות. גם דרך המקלדת המחוות עובדות שעות נוספות, כך למשל, מחיקה של טקסט יכולה להתבצע לא רק ע”י לחיצה על כפתור ה-Backspace, אלא גם ע”י הזזת האצבע מימין לשמאל על-גבי המקלדת. החלפת שפה\מקלדת יכולה להתבצע גם דרך גרירת האצבע מטה על המקלדת והמילון שהוסיפה החברה למערכת ההפעלה מציג מילים חזויות מעל אותיות המקלדת, אותן ניתן לגרור מעלה ע”י מחוות זריקה אשר תנחית אותן בהודעה אותה אנו כותבים. נציגי בלקברי ציינו בפנינו כי המקלדת לומדת את השימוש שלנו ועם הזמן הצגת המילים לפי חיזוי צפויה להשתפר. יש לציין לטובה גם את התמיכה המצויינת של בלקברי בשפות – התמיכה בעברית מושלמת ואפשרות החיזוי והצגת המילים ממילון זמינות עוד לפני שהמכשירים מבוסס OS 10 נחתו בארץ.

מכשיר ה-Blackberry Q10, אשר מציג מקלדת QWERTY מלאה, עדיין אינו זמין עבור השפה העברית, אולם בהקלדה על המקלדת דרך מערכת ההפעלה, תוצגנה אותיות בעברית ללא בעיה, פרט לאות אחת חסרה שהצלחנו למצוא. מאחר והמכשיר עדיין לא הושק באף מקום מעולם, נסלח לבלאקברי על הטעות, שוודאי תתוקן עד מועד יציאתו למכירה בחנויות בעולם.

העיצוב – זה עדיין בלקברי

בבלאקברי תמיד שמו דגש על עיצוב שנראה יוקרתי, זאת בעיקר בשל היות המכשירים מכוונים אל עבר השוק העסקי. גם ה-Blackberry Z10 וגם ה-Blackberry Q10 ממשיכים בקו העיצוב היוקרתי. קדמת המכשיר של ה-Z10 מזכירה מעט את זו של ה-HTC One שזה עתה הושק ומציג שוליים דקים השמים דגש בעיקר על מסך המגע בגודל 4.2 אינץ’. צידו האחורי של מכשיר ה-Z10 מרגיש נעים מאוד למגע, הוא מחוספס ומזכיר את עיצוב עור התנין המוכר ממכשיריה הישנים של החברה, רק מרשים הרבה יותר ולא מרגיש כמו פלסטיק. ל-Q10 גב המעוצב באופן דומה.

מכשיר ה-Blackberry Q10 מגיע עם מסך בגודל 3.1 אינץ’ ומקלדת QWERTY מלאה. המסך עצמו הוא מסך מגע לכל דבר, המאפשר לבצע את כל הפעולות והמחוות הזמינות עבור Blackberry OS 10 ובזמן השימוש בו כמעט ולא זכרתי שקיימת בו המקלדת, פרט לצורך בה כאשר נדרשתי לכתוב משהו. אין ספק כי השימוש במקלדת פיסית נוח הרבה יותר ומאפשר גם הקלדה עיוורת, דבר שלא ניתן לעשות במקלדות הוירטואליות, אך לאחר שימוש ארוך טווח במקלדות וירטואליות, מעט קשה היה לחזור לדבר האמיתי.

כפתור ההפעלה\כיבוי נמצא בצד העליון של המכשירים באמצע וכמעט ולא נעשה בו שימוש, שכן המחוות עושות את העבודה טוב בהרבה. בצד ימין של המכשירים זמינים כפתורי השמע, כאשר באמצע זמין גם כפתור Play\Pause.

המצלמה

המצלמה המגיעה עם מכשיריה החדשים של בלקברי מאפשרת פוקוס אוטומטי. אין צורך בנגיעה במסך על מנת להפעיל את המנגנון, אם כי גרירת האצבע על-גבי המסך תאפשר לכם למקד את הפוקוס במקום מסויים באופן ידני. הצילום נעשה ע”י לחיצה בודדת בכל מקום על-גבי המסך, אופציה אשר דורשת מעט התאמה עבור מי שרגיל לעשות שימוש בלחיצה על המסך לצורך שימוש בפוקוס.

פונקציה נוספת המעשירה את החוויה היא האפשרות לערוך את התמונה מיד לאחר הצילום. המכשיר מסוגל לצלם מספר תמונות בו זמנית, כך שאם חלק מהמשתתפים בתמונה לא חייכו, המערכת תזהה את הפנים שלהם באופן אוטומטי ותאפשר את בחירת הפנים הטובה ביותר בה נשתמש בתמונה הסופית. הפונקציה אינה חדשה לחלוטין וראינו אותה גם במכשירים אחרים, אך בהחלט מוסיפה לחוויית השימוש במצלמה.

לסיכום

מכשיריה החדשים של בלקברי בהחלט מרשימים ביופיים וביכולות שלהם ומהווים פתיחה חזקה למדי עבור החברה שנשארה עד כה מאחור אל מול המתחרות אשר מבססות את מכשיריהן על מערכות ההפעלה אנדרואיד ו-iOS, אולם הדרך עוד ארוכה ובבלאקברי זקוקים לעבוד שעות נוספות על מנת להביא כמה שיותר מפתחים שירעננו את חנות האפליקציות של החברה כדי להחזיר את המשתמשים אליהם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים