סערה ברשת: סמסונג החלה לבצע נעילה אזורית למכשירי הסלולאר שלה

note-3-SIM-europeחברת סמסונג החלה השבוע בשיווקו של מכשיר ה-Galaxy Note 3 בכמעט 60 מדינות שונות ברחבי העולם, כאשר ממש בקרוב תחל המכירה גם כאן בישראל. אלו מכם שלא היו מוכנים לחכות להשקה של היבואן הרשמי, שקלו וודאי את רכישת המכשיר מחנות הממוקמת אי שם מעבר לים, אלא שהפעם בניגוד לעבר, עשוי זה להיות מהלך שגוי.

הרוכשים הראשונים ברחבי העולם מדווחים כי על אריזת המכשיר מתנוססת מדבקה חדשה שטרם ראינו קודם לכן, אשר מבשרת לקונים כי המכשיר שבידם תואם רק לכרטיסי סים אשר נופקו באזור גיאוגרפי מסוים. משמעות הדבר – מכשיר שיירכש במדינה אירופאית ויגיע לישראל בדרך זו או אחרת – לא יוכל לתפקד עם סים ישראלי, אלא רק עם כרטיס המשויך לאחת מרשתות הסלולר במדינת המקור.

הראשון לאשר את המדיניות החדשה הוא הסניף הגרמני של סמסונג, אשר הגיב לשאלות רבות שהופנו אליו, וזוהי הלשון לאחר תרגום גרמני-אנגלי-עברי:

  1. סמסונג נועלת כמה ממכשיריה בהתבסס על המקום בו נרכשו. פרט ל-Galaxy Note 3, יינעלו גם המכשירים הבאים: Galaxy Note 3, Galaxy S3, Galaxy Note 2, Galaxy S4 ו-Galaxy S4 Mini.

  2. הנעילה מבוצעת על כל המכשירים שתאריך ייצורם החל מסוף חודש יולי 2013, כאשר מדבקת אזהרה מיוחדת תציין זאת על כל מכשיר נעול. מכשירים שכבר הופצו ונמכרו, סביר כי אינם נעולים.

  3. במידה ומכשיר נרכש באזור גאוגרפי מסוים אך לא בוצע בו תהליך אקטיבציה עם כרטיס סים מקומי, ניתן יהיה לשחרר את הנעילה באחד הסניפים של “שותפי השירות של סמסונג” באזור גאוגרפי אחר.

בעוד סעיפים 1 ו-2 מציגים עמדה נוקשה וברורה, סעיף ג’ עשוי להקל במעט על העניין, אך בשלב זה עדיין לא ברור מהי ההגדרה של “שותף שירות” ומי (אם בכלל) מוגדר כך על ידי סמסונג בישראל.

note-3-SIM-americas

על פי הידוע עד כה, סמסונג הגדירה שני אזורי הפעלה שונים: אמריקה (צפון, מרכז, דרום והקריביים) ואירופה (43 מדינות). מכאן עולה כי מכשירים אשר נרכשו באירופה, לא יוכלו לתפקד כהלכה בארה”ב, ולהיפך. אנו מניחים שבעוד כמה ימים ניחשף להגדרתם של אזורים נוספים ביניהם תופיע גם ישראל.

כאמצעי זהירות, החליטו מספר חנויות מוכרות, ביניהן גם Clove האהובה על הציבור הישראלי, לבטל את שילוחם של מוצרי סמסונג נעולים אל מחוץ לאירופה. חנויות אחרות כדוגמת Handtec ימשיכו במשלוחים מעבר לים, אך יזהירו את הרוכשים לפני ביצוע העסקה.

אז איך כל זה ישפיע עלינו?

שירותי סלולר בין-לאומיים

germany-EU-flagsאין ספק, מדובר במכה כואבת לחברות המספקות כרטיסי סים בין-לאומיים, אשר בדרך כלל מעניקות לנו מחירים אטרקטיביים לשיחות בחו”ל, אפילו יותר מאלו של ספקיות הסלולר המציעות זאת כחלק מחבילה בתשלום חודשי קבוע. עד היום יכולנו פשוט לרכוש כרטיס סים מספק שירות חיצוני וליהנות מתעריפי שיחות נמוכים, ממספר טלפון מקומי (בחו”ל) ושירותי גלישה בין-לאומיים, אך כשלא ניתן יהיה להשתמש במכשיר עם סים זר – אנחנו נשלם יותר.

באם סמסונג לא תציג פתרון משלה לבעיה משמעותית זו, ייאלץ הלקוח להסתפק בשירותי חו”ל אשר מציעה לו ספקית הסלולר שלו, או לחילופין לנסוע ליעדים שונים בעולם עם מכשיר אחר, שאינו מתוצרת סמסונג.

רכישת מכשיר חדש \ יד שניה

כאשר רוכשים מכשיר מחברת הסלולר, במקרים רבים הוא מגיע עם נעילת סים לאותה מפעילה (SIM Lock), מה שמציב בפני הלקוח חסם מעבר לחברה מתחרה ואף מגן על ההשקעה של החברה במידה וזו מסבסדת את מחירו של המכשיר. את נעילת הסים ניתן אמנם לשחרר, אך זה ייעשה בתמורה לתשלום גבוה למפעיל עצמו או בפנייה לחברות פרטיות שעושות זאת בדרך כלל באופן בלתי חוקי. בישראל, אגב, ישנו חוק שאוסר על חברות הסלולר לבצע נעילת סים.

זהירות
נדרשת זהירות גבוהה יותר

ברוב המקרים, פתיחת המכשיר לסים זר אינה מבטלת את האחריות ומעניקה את האפשרות להשתמש בו ברשתות אחרות באותה מדינה וכמובן שגם באמצעות כרטיס סים זר בחו”ל. במידה והמכשיר נרכש בשוק הפתוח, אין צורך לפתוח נעילות וניתן להשתמש בכל סים, מכל איזור, בהנחה והמכשיר תומך בתדרי הרשת.

אבל – ברגע שמבוצעת נעילה אזורית (REGION Lock), ישראלים לצורך העניין לא יוכלו להשתמש במכשירים שנרכשו באירופה או בארה”ב. מעתה, רכישת מכשיר מחנויות הממוקמות מעבר לים (לרבות ebay) תיאלץ אותנו לברור לאיזה אזור ספציפי הוא מותאם. בנוסף, כל יבואן אשר יבקש לנצל הפרשי מטבעות / מסים / מחירי מכשירים אטרקטיביים בחו”ל – לא יוכל לייבא אותם בדיוק מאותן סיבות.

הרבה יותר מסתם נעילה

משתמשים ומפתחים אשר בדקו את מנגנון הנעילה החדש של סמסונג מדווחים כי מדובר בנעילה מורכבת יותר מזו המבוצעת על ידי ספקיות הסלולר, וייתכן שביצוע שחרור פיראטי שלה יסכן את הלקוח באיבוד האחריות וביכולתו של המכשיר לקבל עדכונים דרך האוויר (OTA).

עד היום, שחרור נעילת סים (SIM Lock) מבוצע על ידי תוכנה המפיקה קוד ייחודי שעל המשתמש להקיש בלוח המקשים שלו. הקוד הייחודי מורכב משילוב של מספר זיהוי החומרה (IMEI) ומספר הרשת (המורכב בעצמו ממספר המדינה + מספר המפעיל, פירוט מלא כאן]. לדוגמה, פרטנר אשר מפעילה את רשת אורנג’ מספרה הוא 425-01, מספרה של סלקום הוא 425-02 ומספרה של פלאפון הוא 425-03.

הנעילה החדשה של סמסונג (REGION Lock), מבוססת לעומת זאת על נעילת אזורים גיאוגרפיים (MCC) ולא מושפעת על ידי הקודים לביטול נעילת סים זר. הנעילה עצמה מבוצעת ברמת ה-SCS (ר”ת Consumer Software Customization), מדובר על חלק בסיסי במערכת ההפעלה בו מעודכנים נתונים שונים היחודיים לכל מפעילה סלולרית. שינוי בנתונים של ה-CSC עשוי לפגוע באחריות היצרן, בפעילות השוטפת של המכשיר וכן ביכולתו לקבל עדכוני תוכנה.

רוצה את השליטה בחזרה

Samsung-Cloudנראה שבאמצעות הנעילה החדשה, מבקשת סמסונג להחזיר לידיה את השליטה המוחלטת על מכירת מכשיריה. כיום, לחברה הקוריאנית ישנה שליטה מוגבלת על הפצת מכשיריה בעולם והיא אינה יכולה למנוע ממשווקים לרכוש מכשירים במדינה אחת ולמכור אותם במדינה אחרת.

הנעילה האזורית החדשה תאפשר לסמסונג לצמצם את התחרות של המפיצים הרשמיים שלה (חברות הסלולר \ נציגים רשמיים) עם היבואנים הפרטיים אשר מהווים מבחינתה איום. בנוסף על כך, מכשירים אשר נודדים ממדינה אחת לאחרת מתקשים בקבלת עדכוני OTA, מה שגורם לאי סדר מבחינתה של סמסונג אשר מעוניינת בשליטה מלאה על מוצריה, כזו שלטענתה – רק תיטיב עם הצרכן.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים