גוגל מציגה את שחרור L של אנדרואיד

ממש כפי שחזו השמועות, במסגרת אירוע הפתיחה של כנס המפתחים Google I/O 2014, חשפה הערב חברת גוגל את שחרור L של מערכת ההפעלה אנדרואיד. גרסה זו תתמקד בשינויי עיצוב, תשפר את מערך ההתראות ותגביר את רמת האבטחה. לפני שתמהרו לשאול את השאלה, נספר שגרסה זו תהיה זמינה לציבור הרחב רק במהלך הסתיו – ככל הנראה בסמוך להשקתו של מוצר חומרה חדש שיוביל אותה.

גרסה זו של מערכת ההפעלה אנדרואיד עוד לא קיבלה שם רשמי ומכונה כעת “שחרור L”. יחד עמה, מציגה גוגל את Material Design – שפת עיצוב חדשה המבוססת ברובה על ממשק הסטוק (ונילה) שהכרנו, אם כי יובלטו אפקטים מיוחדים במעברים בין חלונות, כמו גם בלחיצות על אלמנטים כגון אנשי קשר ולשוניות. לטענתה של גוגל, חווית השימוש תהא זהה על כל סוגי החומרה – החל משעונים, דרך סמארטפונים ועד לטאבלטים ומחשבים.

שפת העיצוב החדשה תוביל לשינוי בכל אזורי מערכת ההפעלה. כך למשל, לחצני הניווט שבתחתית יקבלו גם הם מראה עדין יותר: את לחצן התפריט וריבוי המשימות ייצג מעתה ריבוע, את לחצן הבית ייצג עיגול ואת לחצן החזור ייצג משולש. גוגל תבצע שינויים דומים גם באפליקציות המובנות במערכת ההפעלה. עד כה הספיקה החברה לבצע שינויים באפליקציות ג’ימייל ובלוח השנה, אך עד לסתיו ידברו האפליקציות כולן בשפה החדשה.

שחרור L, כאמור, יציג גם שיפור משמעותי לפונקציונאליות של מערך ההתראות במערכת ההפעלה. מעתה, אותן התראות המרוכזות בוילון הנגלל, יופיעו בסגנון כרטיסיות גם על מסך הנעילה – משם ניתן לנהל אותן בדיוק באותו האופן. גוגל הציגה בנוסף גם התראות Heads Up – כאלו שיופיעו תוך כדי הפעלת אפליקציות במסך מלא.

Google-IO-2014-Android-L-Notifications-heads-up

מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסתה החדשה מכילה למעלה מ-5,000 חידושים. לגוגל מן הסתם אין את הזמן לחשוף כעת את כולם, אך על בימת האירוע הוזכרו כמה תכונות בולטות שפרטים עליהן יופיעו בקרוב. כך למשל, דרך וילון ההתראות נוכל לנהל במהירות מגוון אפשרויות “נא לא להפריע” (Do Not Disturb); ממשק מנהל המשימות קיבל גם הוא מתיחת פנים וכעת הוא מציג אפליקציות ככרטיסיות אחת מאחורי השנייה; שורת החיפוש של Google Now תאפשר איתור פריטים ספציפיים מתוך אפליקציות – אם נקליד למשל את הביטוי “מגדל אייפל” – יציע לנו רכיב החיפוש כניסה למצב Street View בפריז.

  • מעבר מסביבת הריצה Dalvik לסביבת ART: שיפורי ביצועים, בעיקר בפתיחת אפליקציות וניהול זיכרון. התאמה מלאה למעבדים בארכיטקטורת 64 ביט.
  • Personal Unlocking: פונקציית מסך הנעילה מקבלת שדרוג משמעותי שיקל על המשתמשים וימנע מהם את הצורך להקליד סיסמה או ליצור תבנית כל פעם מחדש. אם הסמארטפון יזהה כי השעון החכם של המשתמש נמצא בסביבה, מסך הנעילה ינוטרל מיד.
  • שיפור בחיי הסוללה: ניהול חכם ויעיל יותר של הזיכרון וצריכת החשמל יאפשר לטענתה של גוגל חסכון מורגש בצריכת הסוללה של מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה. בעלי מכשיר הנקסוס 5 יוכלו לקבל עוד שעה וחצי של עבודה בזכות מצב חיסכון חדש שמתווסף לשחרור L.

זמינות בחודשי הסתיו

בשונה ממנהגה של גוגל בשנים קודמות, הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה לא תהיה זמינה לשימוש רחב בתוך ימים (או שבועות) בודדים לאחר חשיפתה הרשמית. הערב הוצגה גרסת Preview ראשונה, וייתכן שעד למועד ההשקה הרשמי בחודשי הסתיו, יוצגו עוד כמה גרסאות פיתוח – ממש כמו שעושה אפל עם מערכת ההפעלה הניידת iOS.

שחרור בסתיו: פתרון (חלקי) לבעיית התפוצה האיטית

לדרך פעולה זו של גוגל ישנם כמה יתרונות, כאשר הבולט שבהם הוא זה שבאמצעותו תנסה החברה להתגבר על בעיית התפוצה האיטית להחריד של מערכת ההפעלה. כשלמפתחים ניתנת אפשרות להשתמש בגרסאות Preview, ביכולתם לבצע התאמות קוד עוד בטרם ההשקה הרשמית – מה שיכול לקצר באופן משמעותי את זמן ההמתנה שלנו עד לקבלת גרסה חדשה.

ערכת הפיתוח (SDK) של אנדרואיד L תהיה זמינה להורדה מחר בערב בעבור מכשירי נקסוס 5 ונקסוס 7 של משתמשים המשתייכים לתכנית המפתחים של גוגל.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים