שאלות ותשובות: פיצויים לסטארטאפים מהדרום בעקבות צוק איתן

מבצע צוק איתן לא הסתיים אמנם באופן רשמי וכבר ישנם סימנים ראשונים לשבירת הפסקת האש, אך המדינה כבר מתחילה לחזור אט אט לחיי השגרה שקדמו לתחילת הלחימה. במהלך המבצע נפגעו בתי עסק רבים בדרום בכך שאיבדו לא מעט מלקוחותיהם ומהכנסתם ולפיכך נמצאים במצב כלכלי לא פשוט. לצד בתי העסק ישנם גם לא מעט סטארטאפים שנפגעו, אך אינם עונים לפרופיל הקלאסי של בית עסק.

על מנת לשפוך אור על הסוגיות השונות, פנה צוות גאדג’טי ללשכת רשות המיסים, האמונה על סוגיית הפיצויים, וריכז מספר תשובות לשאלות שמטרידות רבים. לפני שנתחיל, יש להסביר כמה מושגים שחוזרים על עצמם מספר פעמים בתשובות הלשכה:

המסלול הירוק מסלול פיצויים עבור בתי עסק הנמצאים בטווח של בין 0 ל-40 ק”מ מרצועת עזה. מסלול זה מכיל מספר מסלולים משניים המחולקים לפי אופי הפיצוי:
מסלול שכר מעביד ‏ששילם ‏שכר‏ עבודה ‏לעובדיו ‏שנעדרו ‏מהעבודה ‏בתקופת‏ הפיצוי,‏כולה ‏או ‏חלקה (בהתאם לתנאים).
מסלול מחזורים המסלול ‏מבוסס‏ על ‏התפיסה ‏כי ‏הנזק ‏העקיף ‏מתבטא ‏בירידה ‏במחזור‏ העסקאות.‏ ירידה‏ במחזור‏ עסקאותיו ‏של ‏העסק ‏מלווה ‏בירידה ‏בהוצאות‏ התפעול‏ המשתנות.‏ חישוב ‏הנזק ‏לפי ‏מסלול ‏זה ‏מבוסס ‏אפוא ‏על ‏השוואת ‏מחזורי ‏העסקאות ‏בין ‏שתי ‏תקופות‏ מקבילות, ‏בניכוי ‏ההוצאות ‏שנחסכו ‏בתקופה ‏בה ‏העסק ‏לא ‏פעל ‏או ‏פעל ‏בתפוקה ‏חלקית ‏בשל‏ המצב ‏הביטחוני
מסלול הוצאות שוטפות חישוב ‏פיצוי ‏לפי ‏מסלול ‏זה מבוסס ‏על ‏התפיסה ‏לפיה ‏עסק ‏שפעילותו ‏נפגעה ‏כתוצאה ‏מהמצב‏ הביטחוני,‏ לעתים ‏מתקשה ‏לכסות ‏את ‏הוצאותיו ‏– כלומר,‏ מחזור ‏עסקאותיו‏ נמוך ‏מסך‏ ההוצאות ‏של‏ העסק. יש‏ לציין ‏כי ‏הנחת ‏הבסיס ‏במסלול ‏זה‏ הינה, ‏שמצב‏ של‏ עודף ‏ההוצאות ‏על ‏ההכנסות ‏נובע ‏מהפגיעה‏ בפעילות ‏כתוצאה ‏מהמצב ‏הביטחוני ולא ‏כתוצאה ‏מהיותו ‏עסק ‏חדש ‏או ‏עסק ‏בהרחבה ‏או ‏עסק‏ שנמצא ‏בהפסדים ‏מסיבה ‏אחרת‏ כלשהי‏ שאיננה‏ קשורה‏ למצב‏ הביטחוני.
המסלול האדום מסלול הפיצויים עבור בתי עסק הנמצאים בטווח של בין 0 ל-7 ק”מ מרצועת עזה ובאיזור התעשייה הדרומי של העיר אשקלון – זה כולל מספר הטבות נוספות. כמו כן, עבור בתי עסק בטווח ניתן גם להגיש בקשה במסלולים הירוקים.

שאלות-תשובות

// האם סטארטאפים נמנים בין העסקים שמקבלים פיצויים?

בהתאם להחלטת הממשלה על תשלום פיצויים בשל נזקים עקיפים שנגרמו לעסקים בדרום בשל המצב הביטחוני, ולאור תקנות מס רכוש וקרן פיצויים שאושרו בוועדת הכספים, בעלי עסקים באזור בו הוכרז “מצב מיוחד בעורף”, יכולים להגיש תביעה לפיצויים בשל נזק כלכלי שנגרם להם כתוצאה מהמצב הביטחוני בתקופה המתחילה מ-8.7.14 ועד 31.8.14 או עד תום מבצע “צוק איתן” (המוקדם מביניהם). בעלי עסקים בטווח של 0-40 ק”מ מהרצועה יכולים להגיש את התביעה באחד משלושת המסלולים הירוקים: שכר, מחזורים או הוצאות שוטפות. בעלי עסקים בטווח של 0-7 ק”מ יכולים גם להגיש תביעה גם במסלול האדום.

דהיינו, עסקים – בכלל זה סטרטאפים, בטווח של 0-40 ק”מ מרצועת עזה רשאים להגיש תביעה.

// האם איבוד משקיעים בעקבות המצב הביטחוני מהווה עילה לבקשת פיצוי?

אם איבוד המשקיעים מתבטא בירידה במחזורים, אזי ניתן להגיש תביעה במסלול המחזורים. כמובן שבעלי עסקים בטווח של 0 עד 7 ק”מ מרצועת עזה יכולים להגיש תביעה במסלול האדום.

// האם סטארטאפים שרשומים בחו”ל אך מחזיקים מרכז בארץ זכאים גם הם לפיצוי?

צריך שיהיה מרכז פעילות ממשי עם ח”פ, ובלבד שמרכז זה מצוי בטווח האמור.

// האם עזיבת מתמחים מחו”ל בעקבות המצב הביטחוני היא סיבה לפיצוי?

תלוי היכן פועל העסק, בעלי עסקים בטווח של 0 עד 7 ק”מ מרצועת עזה יכולים לכלול את עזיבת המתמחים במסגרת המסלול האדום, ובעלי עסקים בטווח 7 עד 40 ק”מ מהרצועה יכולים לכלול זאת במסלול המחזורים.

// אם אחד מהשותפים גויס למילואים ובעקבות זאת נפגעה פעילות החברה, האם ישנה התחשבות בכך?

גיוסו או אי גיוסו של אחד השותפים לא אמור להשפיע על התביעה. הדבר תלוי במקום פעילותו של העסק: בעלי עסקים בטווח 0-7 ק”מ מהרצועה יכולים להגיש תביעה במסלול האדום, ואילו בעלי עסקים בטווח 7-40 ק”מ יכולים לעשות זאת באחד משלושת המסלולים הירוקים. יתרה מזאת, וללא קשר לקרן הפיצויים, ישנה החלטה ממשלתית בדבר הקמת קרן סיוע לחיילי מילואים ששירתו במבצע “צוק איתן”, שאולי עשויה לתת מענה לשותף שגויס.

// בתקופת הלחימה הצטמצמו הרווחים מפרסומות בעקבות היעדר קמפיינים, האם זהו שיקול לקבלת פיצוי?

אם הירידה ברווחים מתבטאת בירידה במחזורים, אזי שניתן להגיש תביעה במסלול זה. כמובן שבעלי עסקים בטווח 0-7 ק”מ מרצועת עזה יכולים לבצע זאת במסלול האדום.

// האם גודל החברה או כמות הכסף שגייסה משפיעה על קבלת הפיצוי?

לגודל החברה ולכסף שגייסה אין השפעה על הפיצויים. יש לעמוד בקריטריונים ובתנאים של המסלולים.

// האם סטארטאפים שפועלים במרכז ונפגעו כתוצאה מהמבצע יקבלו גם הם פיצוי?

הואיל ואחד התנאים להגשת תביעה הוא המרחק מרצועת עזה, אזי שבעלי עסקים מעבר לטווח של 40 ק”מ אינם זכאים לפיצויים.

// באיזה אופן מתקבל הפיצוי?

ישירות אל חשבון הבנק של מגיש התביעה, כפי שצוין בטופס התביעה.

// היכן ניתן לברר פרטים נוספים ולדון בסוגיות פרטניות?

לקבלת מענה לשאלות בדבר הזכאות להגשת תביעה, אופן הגשתה, מידע ופרטים נוספים, ניתן לפנות למרכז המידע הטלפוני של מוקד הפיצויים לנזק עקיף – 4954* (כוכבית מסים) או 02-5656400 בין השעות 8:30-18:00.
כמו כן, ניתן לפנות בדוא”ל nezekaif@taxes.gov.il או בפקס 076-8093570.
מידע ופרטים נוספים באתר רשות המסים www.taxes.gov.il.

לסיכום, למרבה ההפתעה נראה כי גם למקרים כמו אובדן משקיעים או בריחת מתמחים יש פתרונות עבור סטארטאפים מהדרום, ועל פי התשובות של רשות המיסים רוב הבעיות העיקריות יתאימו למסלול המחזורים. כל המעוניין בבירור פרטים נוספים אודות הפיצוי והזכויות המגיעות לו, יוכל להיעזר בקובץ הזה שמרכז מידע נוסף וכולל אף דוגמאות להמחשה. כמו כן, על מנת לוודא אם אתם נמצאים בטווח ה-40 ק”מ היכנסו לקישור.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים