מקור תמונה: GoPro.com

מוול סטריט לעזה ובחזרה: האם אימפריית הצילום של GoPro תצליח להפתיע לאורך זמן?

| יום שישי, 15 באוגוסט 2014, 16:02 | כלכלי

זהו סיפור כמעט בלתי אפשרי, מהחומר ממנו עשויים סרטים הוליוודיים. מי האמין שגולש גלים צעיר שרק חיפש דרך לצלם את עצמו בים יגיע תוך עשור אחד להיות מיליארדר ששולט על חברת הצילום הכי טרנדית מזה שנים, שאפילו הגיעה לוול סטריט. מה שהתחיל כנישה לפעילות אקסטרים המשיך לביקוש בסדר גודל מפלצתי והצליח להכפיל את מכירות החברה בכל שנה ב-10 השנים האחרונות. עד שהדברים השתנו בשנה הנוכחית.

ראשית כמה מספרים על ההנפקה, זו התבצעה ב-26 ביוני, לפני פחות מחודשיים והתחילה במחיר של 24 ד’ למניה. תוך שלושה ימי מסחר מחיר המניה עלה ב-60% לכמעט 49 ד’ והיום מחירה כ-38 ד’, 23% מתחת לשיא ההוא. בנוסף להייפ התקשורתי שהגיע עם סרטוני האקסטרים שכולנו נהנים לשטוף בהם את העיניים, אהבו המשקיעים גם את הנתונים היבשים: בשנת 2013 מכרה החברה ב-985 מיליון ד’, גידול של 87% לעומת 2012 והרווח הנקי הסתכם ב-61 מיליון ד’, גידול של כמעט 100% לעומת 32 מיליון ד’ ב-2012.

עם מספרים כאלו קשה שלא לאהוב את הסיפור, אבל בכל זאת היתה שם אזהרה קטנה. ברבעון הראשון של השנה הנוכחית החלה החברה להראות האטה משמעותית בצמיחה. ירידה של 7% במכירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד ורווח שנפל ב-52% לעומת זה של הרבעון הראשון ב-2012. ואז באה ההנפקה, דווקא לאחר שהסתיימו להן 10 שנים של הכפלה בצמיחה. מי שחשב שמדובר בנפילה חד פעמית ברבעון הראשון התבדה.

נתוני הרבעון השני שפורסמו לפני כשבועיים אמנם היו טובים יותר מהראשון, אבל עדיין רחוקים מ”ההכפלה”. המכירות גדלו ב-38% ל-244 מיליון ד’ והרווח הנקי (Non-GAAP) הסתכם ב-11.8 מיליון ד’ או 0.08 סנט למניה, סנט אחד מעל לתחזיות. מדובר בתוצאה טובה יותר מהרבעון המקביל, אז נרשם הפסד, ופחות טובה מרווח של 14.3 מיליון ד’ ברבעון הראשון. בשיחת המשקיעים ציינו בכירי החברה כי הם מצפים לרף מכירות גבוה יותר ברבעון הבא, אבל יום לאחר פרסום הדו”ח נפלה המניה ב-15%.

“כשאדם באמת רוצה משהו, היקום כולו נחלץ לעזרתו”

בהנחה כי המשקיעים כבר לא יכולים להשתתף בחגיגת הצמיחה הרב שנתית שהסתיימה לה, למה המניה עדיין גבוהה בכ-60% ממחיר ההנפקה והמכפילים אינם זולים? מספר תנאים חברו יחדיו כדי לספק תשובה שמתאימה לחברת צמיחה מסוגה של GoPro:

המייסדנראה שניק וודמן עשה את כל הדברים הנכונים בדרך להצלחה, ומי לא אוהב מצליחנים. הזכרנו שהסיפור שלו מתאים לתסריט הוליוודי, כשאפילו הדרך לגיוס ההון הראשוני כוללת סצנה אקזוטית מחופי המזרח הרחוק. וודמן ואשתו רכשו 600 חגורות עשויות צדפות בשוק באי באלי ב-1.9 דולר לאחת, ומכרו אותן ברחבי קליפורניה ב-60 דולר ליחידה. יחד עם 35 אלף דולר שלווה מאימו, הצליח וודמן להקים חברה ענקית ועדיין לאחר ההנפקה להישאר עם 48% מהבעלות עליה, לא דבר טריוויאלי. ניק וודמן גם הוכיח שהוא חושב בגדול ורחוק.

לא לחינם רכשה פוקסקון, יצרנית האייפונים של אפל, 8.8% מהחברה תמורת 200 מיליון דולר ב-2012, השקעה שלמעשה הפכה את וודמן למיליארדר על הנייר (והכפילה את שווי אחזקתה בדרך). אפשר להבין את המשקיעים שסומכים על מישהו שהצליח לבנות חברה מ-0 לשווי של 5 מיליארד דולר ולקוות שיצליח להקפיץ את החברה לגבהים חדשים.

אהבת הקהלבשיחת המשקיעים הדגישו בחברה את רמת ה’מעורבות’ (engagement) שהם רואים מצד המשתמשים, כאשר החברה הקימה מצידה ערוצים ב-Xbox ובפינטרסט, אירחה אירועי גיימינג ומפגשי ספורט. הרי אין נקודה בעולם שלא צולם בה סרטון יפהפה במצלמות החברה – ולאחרונה ראינו שהיא שימושית גם במלחמות. לוחמים ישראלים בעזה הציבו מצלמת גו-פרו על הקסדה והעניקו לנו הזדמנות לראות עם מה החיילים הישראלים מתמודדים שם, שאלות אתיות וסיכון עצמי.

תנאי השוקצירוף נסיבות נוח במיוחד תרם להצלחה של גו-פרו. בשנים האחרונות כולנו עברנו לצלם עם הסמראטפון ולמעט סקטור מקצועי של מצלמות ה-DSLR, התחום לא הצליח לחדש את עצמו מזה זמן רב. בדיוק מסיבה זו, כשכבר הופיע יזם עם פתרון לבעיה מציקה, כל הענקים/דינוזאורים לא ממש הגיבו בזמן. סוני וקנון מתמקדות בשוק המקצועי ואילו קודאק כבר מזמן בקבר (פשטה את הרגל ומכרה את כל הפטנטים שלה).

הדרך להצלחתה של GoPro בנישה שהתפתחה למיינסטרים היתה פתוחה וחלקה. היחידה שניסתה לפעול בשוק זה היתה דווקא סיסקו שרכשה ב-2009 חברת צילום דומה בתמורה ל-590 מיליון ד’ אבל כשלה בנסיונותיה לפרוץ. גם עתה, למרות שיש מספר מתחרים ראויים, חלקם עם שמות ידועים כמו Sony POV Action Camera וחלקם פחות דוגמת ה-Garmin Virb, אף אחד מהם לא הצליח עדיין לבלוט מול האלוף ללא עוררין בשוק האקסטרים הנישתי, מה שמבטיח המשך מכירות נאה למנצח.

אבל המתחרים שגו-פרו צריכה באמת לפחד מהם אינם אלו הדומים לה. אנו כבר שומעים על יותר ויותר יצרני סמארטפונים שמוציאים גרסאות עמידות במים דוגמת ה-HTC J Butterfly. הטלפונים הללו לא נועדו אמנם להתחרות בעמידות של הנישה האקסטרימית אך הם בהחלט עלולים לקחת נתח שוק מגו-פרו. האיום היותר רציני הוא טכנולוגיה לבישה, אלו מביניהן שכוללות מצלמות ממשיכות להשתפר כל הזמן ואיכותן עולה. ניתן לראות בסרטון הבא מבית גוגל, איך משקפי גוגל יכולות לאיים על גו-פרו די בקלות:

YouTube Preview Image

בחזרה למניה

בוול סטריט יודעים שזה לא יהיה קל, והמלחמה בין האופטימיים לפסימיים בשיאה. טיעוני האופטימיים הוצגו מעלה, אבל הפסימיים כבר פועלים בשוק. שיעור המניות שנמצאות בשורט (המהמרים שהמניה תרד) עלה לשיא של 35% ובחודש שעבר הייתה נקודה בה ניצול מניות לשורט הגיע גם ל-100%, כלומר כל מי שיכל ללוות מניות לשורט – עשה זאת.

האנליסטים גם הם מתחילים להעלות טיעונים קשים נגד התוכנית האסטרטגית של החברה. אנליסט אחד יצא נגד תוכנית ‘המעורבות’ וכתב שהיא לא יכולה לכסות על הירידה בצמיחה ובטח שלא כדאי לה להיות חברת תוכן שם ההוצאות גדולות ולא מבטיחות. הוא נתן למניה יעד של 28.5 ד’, 25% מתחת למחיר כיום.

גרף מניה Go Pro מיום ההנפקה (מקור: Yahoo! Finance)

גרף מניה GoPro מיום ההנפקה (מקור: Yahoo! Finance)

לסיכום, לוודמן, מייסד GoPro, יש חלום ותוכניתו הגדולה היא לספק פתרון לכל נישת צילום וליצור קהילת תוכן איכותית ומכניסה. הוא כבר הוכיח את יכולתו להפוך חלום למציאות והמשקיעים תמיד שמחים להצטרף לחגיגת ההצלחה.

מנגד, בוול סטריט הכרישים כבר מתאספים מסביב ורק מחכים לטיפת הדם הראשונה במים כדי להתנפל ולהוריד את מחיר המניה. האם תצליח GoPro בתעשייה שלמדה בעיקר להיכשל?

מקורות
במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות