המהפכה הצרכנית: כיצד ישפיעו המחשוב הלביש ו-Apple Pay על הרגלי הקניה שלנו

בחודש שעבר קיימה אפל את אחד מאירועי ההכרזה החשובים ביותר שלה בשנים האחרונות, בו חשפה באופן רשמי את מכשירי ה-iPhone 6 ו-iPhone 6 Plus שזכו לסיקור תקשורתי רחב. אך עם כל הכבוד לסמארטפונים החדשים, המהפכה האמיתית תגיע דווקא בזכות שירות התשלומים Apple Pay והשעון החכם Apple Watch, או ליתר דיוק – בזכות השילוב שלהם.

אחת הבשורות המשמעותיות שסיפקה אפל באירוע ההכרזה היא שהשעון החכם יוכל לשמש כאמצעי תשלום באמצעות שירות Apple Pay. נשמע פשוט, לא? – אינספור מאמרים נכתבו על ניסיונות דומים של חברות אחרות, אלו נחלו כישלון חרוץ במבחן השוק. אין זה משנה היכן אתם ממוקמים באותה “מפה פוליטית” של עולם הטכנולוגיה, לעובדה אחת לא ניתן להתכחש: אם ישנה חברה שיכולה לגרום לאימוץ של טכנולוגיה, זו ללא ספק אפל.

בעתיד הלא רחוק אנו צפויים לראות שחקניות נוספות, הן מתחום החומרה והן מתחום התכנה, מנסות לרכב על הגל של אפל ולהציע גם הן שירותי תשלומים המבוססים על מכשור לביש. כפועל יוצא מכך, הצרכנים יורגלו אט אט למציאות צרכנית חדשה שהכללים בה מתחילים להשתנות. האם מדובר בשינוי שיטיב עם הצרכנים, או דווקא בכזה שיפגע בהם? לא מעט שאלות עולות בעקבות המהפכה הצרכנית החדשה שמנסה אפל להוביל.

זיכרון שריר

דמיינו סיטואציה מוכרת: אתם נמצאים בחנות, ממש בעוד רגע תפנה אליכם הקופאית ותבקש תשלום. שתי דרכי פעולה עומדות בפניכם, לכל אחת אופי משלה. הראשונה, והעתיקה ביותר, היא תשלום במזומן: אתם מוציאים את הארנק, מסתכלים על השטרות שבתוכו, מחשבים איזה שילוב שטרות יכסה את הסכום, שולפים אותם ומגישים למי שניצב מולכם. במסגרת התהליך הזה, מבצע הצרכן פעולות חישוב ושימוש ממושך בחושיו.

הדרך השנייה, האהובה והמוכרת, היא כמובן תשלום באמצעות אשראי: כל שיש לעשות הוא להגיש כרטיס פלסטיק, לקבלו בחזרה ולקשקש על פיסת נייר. בארה”ב ובמדינות אחרות יש עוד להכניס PIN קוד מה שאולי מאריך במעט את התשלום, אך במדינת ישראל למשל אין צורך בכך מה שמסיים את תהליך הקנייה מהר למדי. כאן לא יהיה צורך בחישובים או בהתבוננות בשטרות הכסף שנלקחים מכם.

apple-pay-rtr45kvh_640x427

בקרוב, תתווסף דרך תשלום שלישית, באמצעות מכשור לביש: אתם מניפים בקלילות את היד לעבר מכשיר כלשהו, וזהו. המהדרין אף יוסיפו אבטחה באמצעות סיסמה או זיהוי טביעת אצבע, אך בקצב ההתפתחות הנוכחי של יכולות הזיהוי הביומטריות, גם פרוצדורות “מייגעות” אלו ייעלמו בקרוב. במקרה זה לא מתבצעת פעילות חשיבתית, שלא נדבר על הפעלתו של חוש המישוש. תהליך התשלום ייעשה כבדרך אגב.

לא לחינם התרכזתי בפעולות החישוב ובשימוש בחושים, שכן יש להן תפקיד מרכזי בהרגלי הצריכה שלנו. קל להבין שככל שתהליך התשלום יהיה מודע וערני יותר, כך המשתמש יהיה מודע יותר לסכומי הכסף שהוציא, וכל פעולה שכזו “תיצרב” לו בזיכרון. בעת מעבר לתשלום באמצעות מכשור לביש, אנחנו מצמצמים באופן ניכר את החלק המודע של התהליך וגורמים לו להיעלם מזיכרוננו. האפקט הפסיכולוגי של ביצוע מספר רב של רכישות מצטמק והמשתמש לא יהיה עירני להוצאות שלו.

בזבוז מחושב

חשוב להדגיש ששילוב המכשור הלביש בשיטת התשלומים החדשה לא יגרום בהכרח לתוצאות הרות אסון עבור המשתמש הממוצע. אחד הפערים הגדולים שישנם היום בעולם הטכנולוגיה הוא כיצד לשלב בין המידע שקיים בעולם האמיתי לבין זה שקיים בעולם הדיגיטלי – שימוש במכשור לביש כאמצעי התשלום העיקרי יכול להיות פתרון מעולה לכך.

דמיינו כי בעוד זמן לא רב יבוצעו התשלומים כולם באמצעות מכשור חכם, כך שכל רכישה שתתבצע תתועד – החל מרכישה של חטיף במכולת ועד לקניות הגדולות בסופר. בעוד שהמידע הזה שווה לא מעט כסף עבור התאגידים הגדולים, מדובר במאגר נתונים חשוב בעבור הצרכנים עצמם, אלו יוכלו ללמוד רבות על הרגלי הצריכה שלהם ולהביא לייעולם.

6355400713_f85dedabe5_z
תמונה: 401(K) 2012

המידע הרב שנמצא כעת בידי המפתחים ידרבן פיתוחן של אפליקציות חדשות שיאפשרו למשתמש להביט עמוק לתוך פירוט ההוצאות החודשי שלו ולהסיק מסקנות יקרות ערך. האפליקציות יציעו סטטיסטיקות מדויקות לגבי הרגלי הצריכה, יספקו טיפים אישיים ואולי אף ידעו “להלשין” על מחירים טובים יותר במקומות אחרים. נכון, כל הפיתוחים הללו קיימים כבר היום, אבל הם ניצבים בפני מכשול אחד עיקרי: את המידע הזה יש להזין באופן ידני. למרבה הצער גם השירותים שמתיימרים להיות אוטומטיים אינם מצליחים במאת האחוזים ועל המשתמש להכניס לא מעט תוספות או תיקונים בכוחות עצמו.

אם נבחר ללכת רחוק יותר, ייתכן שבעתיד נוכל לקבל מידע רחב על מוצרים רק במגע עמם. רכיבים זעירים שיוטמעו בבתי העסק, אולי גם על המוצרים עצמם, יוכלו מצד אחד לספק לצרכנים את כל המידע שהם צריכים, ומצד שני לדווח לבעל העסק באילו מוצרים התעניינו הלקוחות שלו. צעד שכזה יכול להגדיל את הבקרה על הצריכה ואף להוביל במצבים מסוימים לחיסכון בהוצאות של שני הצדדים.

תעטוף לי בבקשה

לכל מהפכה טכנולוגית יש לא מעט צדדים חברתיים וכלכליים. בשנים הקרובות, תרבות הצריכה הפרטית שלנו הולכת להשתנות בצורה מעניינת למדי. מצד אחד, השינוי הזה יכול לגרום לנו לבזבז יותר ולא להפעיל חשיבה או בקרה לפני ואחרי ההוצאה – מה שבמובן מסוים קורה גם עכשיו באמצעות כרטיסי האשראי והרכישות ברשת. מנגד, נוכל להפוך לצרכנים נבונים, ממוקדים וחכמים יותר שיודעים לעקוב אחר פירוט מדויק של הוצאות ולרתום את המידע למען התנהלות כלכלית בוגרת ואחראית.

ורק לקינוח, אי אפשר לדבר על מהפכה טכנולוגית אמיתית מבלי להזכיר את היבט הפרטיות. לצד כל ההתרגשות והשמחה, אסור לשכוח שעבור הקידמה הזו נשלם מחיר אחר. ישנם כאלה שלא יהנו מהקונספט של מסירת הרגלי הרכישה שלהם ויעדיפו, בשמרנות אלגנטית, להשאיר את האף של תאגידי הענק מחוץ לארנק שלהם.

הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג’טי לעדכונים שוטפים בנושאים טכנולוגים ולערוץ גאדג’טי דיל למבצעים. תוכלו גם להירשם לעדכונים מאיתנו דרך ערוץ האינסטגרם הרשמי, עמוד החדשות של גוגל או בעמוד הפייסבוק.


*חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

השוואת מפרטים