גאדג’טי מסקר: Microsoft Xbox One – חיית ביצועים עם כמה הפתעות נעימות בצד

חברת מיקרוסופט פתחה את השקת הדור השמיני של קונסולות הגיימינג ברגל שמאל. בעוד המתחרה הגדולה מיפן מתפארת בשיפורי החומרה שביצעה בקונסולה שלה, מיקרוסופט העדיפה להדגיש בהצגתה את Xbox One תכונות כגון Live TV ו-Family Sharing, מה שהפך את הקונסולה שלה למעט שנויה במחלוקת.

ואולם, היה זה הרגע בו הציגה מיקרוסופט את ההגבלות השונות לשימוש ב-Xbox One, כגון איסור העברת משחקים בין משתמשים, שבו היה ברור כי החברה יורה לעצמה ברגל. המחיר הגבוה יותר משל הפלייסטיישן 4, שנבע מאי-האפשרות לרכוש את ה-Xbox One ללא בקר הקינקט, הפך עד מהרה את ה-Xbox One לנושא עבור אינספור בדיחות רשת.

שנה לאחר ההכרזה, נראה שהחברה תיקנה את כל שגיאותיה ומעבר לכך – ההגבלות התמוהות הוסרו עד מהרה, ובמהלך החודשים האחרונים זכתה Xbox One לעדכוני תוכנה מהותיים מדי חודש. בחודש ספטמבר האחרון, לאחר המתנה ארוכה, הושקה הקונסולה גם בישראל, כשהיא כבר בשלה למדי ולאחר מקצה שיפורים, ולאחר ציפייה ארוכה זכינו באפשרות אחת לעצמנו. האם ה-Xbox One מקיימת את הבטחת ה-Next Gen Gaming Experience? האם היא מקיימת את הבטחתה של מיקרוסופט לקונסולת גיימינג בעלת ערך מוסף? כל זאת בסקירה שלפניכם.

מבנה ועיצוב

מסיבה לא ברורה, גודלה הפיזי של קונסולת ה-Xbox One זכה לכמות גדולה של ביקורות. מעדות אישית, לא נראית הקונסולה גדולה במיוחד כאשר היא ניצבת על המדף לצד שאר מכשירי האלקטרוניקה בסלון הביתי, ואינה כבדה מדי לנשיאה כאשר מעבירים אותה ממקום למקום. חשוב מכל, מדובר בקונסולה שאמורה לעמוד במקום אחד מבלי לזכות לתשומת לב רבה מדי מעבר לפונקציונליות שלה, כך שבמהלך הסקירה התקשינו לשים לב לעניין.

Xbox-One-Front-Side

ה-Xbox One בנויה פלסטיק עבה בעל עמידות מספקת, ומרבית שטחה מכוסה פתחי אוורור – משני צדדיה, מרבית חלקה האחורי ומחצית חלקה העליון. כל עוד תמקמו אותה בחלל פתוח דיו, אין סיבה לחשוש ולו במקצת מהתחממות יתר.

החלק הקדמי של Xbox One מכיל כפתור מגע להדלקה ופתח להכנסת דיסקים. בצדה הימני מצויה כניסת USB יחידה עבור גישה נוחה לחיבור כוננים חיצוניים (במקום לגשת כל פעם לחלקה האחורי של האקסבוקס), אך רוב הכניסות מצויות בחלקה האחורי – חיבור חשמל, כניסת HDMI, יציאת HDMI המאפשרת לאקסבוקס לתפקד כ-Streamer, שתי כניסות USB נוספות, חיבור לחיישן הקינקט, חיבור S/PDIF, יציאת אינפרא-אדום ושקע לחיבור מודם Ethernet.

Xbox-One-Back-Side

בסך הכול, אין על מה להתלונן. אנחנו באופן אישי מחבבים את העיצוב הבלוקי ואת ריבוי פתחי האוורור, ולא קיבלנו בשום שלב את הרושם שהקונסולה גדולה מדי. החסרון הפרקטי היחיד הוא השנאי העצום הקבוע במרכז כבל הטעינה, מה שלא קיים בפלייסטיישן 4 (בה מובנה השנאי בתוך הקונסולה עצמה).

חומרה וביצועים

נפתח בהצהרה: ה-Xbox One הוא חיית ביצועים רצינית.

המשחק הראשון שהתנסינו בו הוא Ryse: Son of Rome, שפותח על ידי חברת Crytek תחת חסותה של Microsoft Studios. המשחק רץ ברזולוציה של 900p, אבל את זה גילינו רק כחודש מאוחר יותר – עד אז, היינו משוכנעים במאת האחוזים שמדובר לפחות ב-1440p, ואנחנו לא מגזימים.

בתור בעל מחשב מכובד ביותר ופלייסטיישן 3 שנחרש עד תום, מעולם לא ראיתי תמונה כה חלקה ומציאותית במשחק. גם Middle Earth: Shadow of Mordor הרשים באותה מידה. לאגים לא ראינו בשום מצב, גם לא בקרבות בהם הדמות שלנו הוקפה במספר רב של אויבים. מה שלא זרקנו עליו, ה-Xbox One אכל בקלילות.

רבים מאוהדי הפלייסטיישן נוטים לקטלג את ה-Xbox One כנחות עקב היותו חלש חומרתית מהפלייסטיישן 4, וכל מה שלנו יש להגיד זה שלא ייתכן שהפלייסטיישן 4 עובד טוב יותר בצורה נראית לעין – מהסיבה הפשוטה ששום דבר לא יכול להיות יפה יותר או לרוץ חלק יותר (אלא אם כן מעלים הילוך לתחום ה-4K, כמובן, אבל אף אחד למעט מחשבי הגיימינג היקרים והחזקים ביותר עוד לא הגיע לשם). האם משחקים מסוימים נראים פחות טוב על ה-Xbox One? ייתכן. אנחנו, באופן אישי, לא נתקלנו בכך ולו פעם אחת.

השלט

Xbox-One-Controller-front

בניגוד לאחיו החורג, ה-DualShock 4, השלט של ה-Xbox One לא זכה לכינוי מפוצץ, עובדה מעט משעשעת לאור הסכום העצום שחברת מיקרוסופט השקיעה בפיתוחו – כ-100,000,000 דולר. השלט דומה מאוד לזה של הקונסולה הקודמת של מיקרוסופט, ה-Xbox 360, אך ניחן בכמה שיפורים חשובים.

בתור מי שמגיע, כאמור, מעולם הפלייסטיישן 3, הופתעתי לטובה מגודלו של השלט – הוא גדול משלטי DualShock לדורותיהם, ובכך מאפשר אחיזה נוחה. כמעט מעולם לא נאלצתי לקפל את האגודל הימני בעת הניווט בין כפתורי A\B\X\Y. גם מיקומו של הג’ויסטיק השמאלי, בחלקו השמאלי-עליון של השלט, מקל על האגודל.

אגב ג’ויסטיק, אלו החדשים מצופים גומי בגימור מחוספס סביב שוליהם ושקועים במרכז באופן שאוחז באצבע ומונע ממנה להחליק באופן בלתי רצוי. מניסיון: זה עובד. שיפור נוסף שנעשה בשלט של ה-Xbox One לעומת זה של ה-Xbox 360 הוא סילוק תיבת הסוללות הבולטת – השלט עדיין פועל על סוללות הניתנות להחלפה, אבל עכשיו יש להן מקום בתוך גוף השלט עצמו.

Xbox-One-Controller-back

פיצ’ר חדש שנוסף לשלט הינו ארבעה מנועי רטט מובנים – שניים בכל צד, אחד עדין בקדמת השלט ואחד חזק יותר מאחור. התוסף אולי לא נשמע מהותי במיוחד, אבל הוא בהחלט כזה. הפידבק המתקבל הופך משחקי מרוצים ויריות למציאותיים ומהנים יותר, אם כי במשחקי פעולה כמו Shadow of Mordor הוא פחות משמעותי.

התנסינו ב-DualShock 4 של הפלייסטיישן בהזדמנויות שונות בהן נתקלנו בו, ולטעמינו השלט של ה-Xbox One מתעלה עליו כמעט בכל תחום. תכונה אחת של DualShock שחסרה בשלט של Xbox One היא הגומי העוטף את ידיות האחיזה, אבל היא אינה משתווה ליתרון הגודל, מיקום הג’ויסטיקים ומנועי הרטט שמעניקים לשלט של האקסבוקס את הניצחון המוחץ בקטגוריה זו.

ממשק המשתמש

בקונסולה כמו ה-Xbox One, אשר נועדה בין השאר להביא ערך מוסף מעבר למשחקים, ישנה מידה מסוימת לנוחות ממשק המשתמש, ומיקרוסופט מצליחה להרשים גם כאן. מסך הבית של ה-Xbox One דומה מאוד למסך ה’התחל’ של Windows 8, תוך שהוא מציג אריחי יישומים המחולקים לארבעה פלחים – Pins, אליו ניתן להצמיד אריח עבור כל משחק או יישום שברשותכם; Home, המציע גישה ליישום האחרון שהופעל, הפעלת הדיסק המצוי בכונן, ועוד; Friends, ו-Store.

Xbox-One-Home-Screen

הניווט בין האריחים באמצעות השלט של האקסבוקס לא לוקח זמן ממושך, הם מציגים מידע חי באופן קריא ונוח. ממשק החנות גם הוא נוח לשימוש – הוא מתחלק למשחקים, הרחבות ועוד, כאשר כל פלח מכיל כמה אריחים “פופולריים” תחתם כפתור שלוש נקודות המוביל לספרייה המלאה.

תחום שהולך ותופס תאוצה בעולם הגיימינג בזמן האחרון הוא הקלטת קטעי משחק והעלאתם לרשת. ב-Xbox One מצויה אפליקציה מובנה לשם כך, המכונה Game DVR. כאשר תפעילו אותה, תחלוש האפליקציה על שטח של כחמישית מהמסך, בעוד השאר יוקדש למשחק עצמו. כל שנותר לכם לעשות הוא לבחור את אורך ההקלטה שברצונכם לבצע, ואז להתחיל לשחק.

לאחר סיום ההקלטה תוכלו לעבור ל-Upload Studio על מנת לחתוך קטעים, להוסיף גוונים, ולהקליט את עצמכם ברקע באמצעות הקינקט (הן בוידאו והן בהקלטה של קולכם), או לשתף את ההקלטה דרך פייסבוק, יוטיוב, רשימת החברים שלכם ב-Xbox One ועוד. השיתוף, באופן מעיק מעט (אם כי צפוי), מוגבל לבעלי חשבון Xbox Gold בלבד.

Xbox-One-Game-Store-Screenshot

העריכה ב-Upload Studio, תוך שימוש בשלט האקסבוקס, נוחה להפליא, ובהחלט סיפקה את צרכינו. למרבה הצער, קשה להגיד דבר דומה לגבי Game DVR – ככל שניסינו, לא מצאנו דרך להקליט יותר מחמש דקות של משחק, או לעבור בין חלון המשחק לחלון השליטה בהקלטה מבלי לחזור למסך הבית ומשם לבחור את החלון הרצוי – פעולה מתישה מעט. נו טוב, לפחות צריך לעשות אותה רק פעמיים בכל הקלטה.

Kinnect 2.0

הקינקט הוא ללא ספק אחת ההבטחות הגדולות של ה-Xbox One. מצלמה איכותית ומדויקת עד כדי כך שתאפשר לאקסבוקס למדוד את הדופק שלכם באמצעות בחינת גרונכם כאשר אתם יושבים על הכורסה, ומיקרופון שיאפשר לכם לשלוט באקסבוקס בקלות באמצעות פקודות קוליות. וכמובן, משחקים ל-Xbox One אמורים היו להשתמש בקינקט לצורך הענקת חוויית משחק משודרגת. האם ההבטחה התממשה? ובכן, כן ולא.

בכל הקשור למשחקים, אלו מהם שמנצלים את הקינקט מנצלים אותו היטב. הדוגמה המוצלחת ביותר היא FIFA 15 – במהלך המשחק, ניתן להורות באמצעות פקודה קולית על ביצוע חילופים, טקטיקות אלו ואחרות, מנטליות התקפית\הגנתית ועוד. למעט שמות השחקנים, בהם הקינקט פספס לפעמים, הפיצ’ר פעל היטב כמעט בכל פעם בה השתמשנו בו – והשתמשנו בו לא מעט.

Xbox-One-Kinect

מחוץ למשחקים, המצב פחות זוהר. לעתים נדירות בלבד קרה שבקר הקינקט הצליח לשמוע אותנו בפעם הראשונה, ולרוב מצאנו את עצמנו חוזרים על אותה פקודה בקול רם פעם אחר פעם טרם התייאשנו ופנינו לשלט.

מחוות הידיים חביבות למדי – החזקת כף יד פרושה באוויר מול מצלמת הקינקט תגרום להופעת כף יד שקופה על המסך, ומרגע זה ואילך תוכלו לשלוט בה באמצעות הזזת היד, לאגרף את היד על מנת “לאחוז” בתמונה על המסך ולמשוך אותה לכאן או לכאן ולהניע קדימה את ידכם על מנת ללחוץ על אריח. המחווה האחרונה בעייתית למדי וסובלת ממידה של חוסר דיוק שתגרום לכם, בדומה לשליטה הקולית, לחזור אל השלט.

סיכום

קונסולת ה-Xbox One טומנת בחובה שתי הבטחות: הבטחת ה”Next Gen” והבטחת ה”All in One”. את הראשונה היא ללא ספק מקיימת – הגרפיקות, החוויה החלקה והמכניקות המורכבות הותירו אותנו עם פה פעור, ומסמנות את Xbox One כמכונת גיימינג עוצמתית. אמת, קיימים מחשבי גיימינג המתעלים בביצועיהם על קונסולות הדור הבא, אך מחירם משולש ואף למעלה מכך. במחיר של ה-Xbox One, מדובר בממתק טכנולוגי של ממש.

השלט, הממשק, והערך המוסף של שימוש באקסבוקס וואן כסטרימר וכמכשיר לצריכת תוכן מאפליקציות כגון Twitch וכו’, כולם הופכים את Xbox One למכשיר שאנחנו לא מהססים להמליץ על רכישתו – גם לא מול יריבו הגדול, הפלייסטיישן 4 של סוני.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים