זמן אויר: גוגל, פייסבוק ואמזון משתלטות על השמיים, ישאר מקום גם לרחפן שלכם?

אם אתם עוקבים אחר הטרנדים באינטרנט ודאי שמתם לב למספר הגדל של סרטוני צילומי אוויר המבוצעים על ידי רחפנים, אותם כלי טיס זעירים בלתי מאויישים שכל אחד כיום יכול לקנות ולהטיס. מדובר בתופעה שמתפשטת ככל שהרחפנים (Drones) נעשים זולים ונוחים יותר להפעלה, כזו שייתכן ותפסה גם את תשומת ליבה של יצרנית מצלמות האקסטרים GoPro.

עם זאת, הנגישות של כל אדם בעולם לכלי טיס זעיר בעל מצלמה יוצרת גם בעיות פרטיות, אתיקה ובעיות תעבורה אוויריות קשות. בינתיים, חובבי תעופה בעיקר מצלמים סרטוני נוף מרהיבים, אך תארו לכם שבעוד זמן לא רב יוכל כל אדם להציץ לכם אל תוך בתיכם מבעד לחלונות ולא משנה באיזו קומה אתם גרים. למעשה, דמיינו שיום אחד השמיים יהיו מלאים ברחפנים פרטיים ומסחריים ואת הסיכון שיווצר לכלי טיס “רגילים”.

החקיקה בדרך

הסיכונים כבר כאן. יש סיבה טובה לכך שבארה”ב קיימת הגבלה להטסת כלי טיס בלתי מאויישים עד לגובה של 400 רגל (121 מטר) וברדיוס של 5 מיילים (8 ק”מ) משדות תעופה. בישראל ההגבלה ל”טיסן נהוג רדיו” היא למרחק של 2 ק”מ לפחות מכל נקודה במסלול.  רשות התעופה האמריקנית (FAA) דיווחה שרק ב-5 החודשים האחרונים נרשמו 175 מקרים בהם רחפן נכנס לשטח האוירי של שדה תעופה וב-25 מקרים מתוכם היה סיכון ממשי להתנגשות בינו לבין מטוס או מסוק. התנגשות או יניקת הרחפן אל תוך המנוע עלולה להביא להתרסקות מטוס על כל נוסעיו.

התסריט המפחיד הזה עושה את שלו. יצרניות רחפנים התנדבו לשלב בקוד ההפעלה שלהן הגבלה אוטומטית לריחוף מתחת ל-400 רגל ובמרחק מסוים משדות תעופה, אך כל עוד החוק בנושא לא מוסדר ולא מעודכן עם התקדמות הטכנולוגיה לא ניתן להכריח את כל היצרניות לעשות זאת. למעשה גם כמעט בלתי אפשרי לאכוף איסור על אדם שקנה רחפן מרובע להבים (Quadcopter) סיני בפחות מ-1000 דולר מלהטיס אותו במקומות המועדים לסיכון, ולכן המשתמשים הפרטיים נהנים מהשטח האפור וחוסר האכיפה. אסון אוירי אחד שיגרם על ידי אדם לא זהיר או חסר שיקול דעת יספיק לגרום לכדור שלג חקיקתי ודרקוני שימנע את התחביב הנחמד הזה מכולנו ובכל מקום.

למרות שנדמה שהאוויר שייך לכולנו, הרשויות כבר מנסות למנוע מאנשים פרטיים להטיס רחפנים במקומות מסוימים (חוץ מבסיסים צבאיים, בתי חולים ושדות תעופה מטעמים ברורים). בניו יורק נעצר אדם שהטיס רחפן להנאתו, איבד שליטה עליו וכמעט גרם לו להתרסק על עובר אורח באמצע מנהטן. ארה”ב אסרה לחלוטין הטסת כלי טיס מכל סוג בכל הפארקים הלאומיים שלה לאור ריבוי האנשים שמביאים איתם רחפנים לצילום בפארק ופעמים רבות גם מאבדים עליהם שליטה. בצרפת, לה חוקים נוקשים בעניין, נעצרו מספר בני אדם שהטיסו רחפנים ליד מגדל אייפל ותייר ישראלי אחד שרצה לצלם את קתדרלת נוטרדם הגותית מהאויר.

הטובים לרחפנים

במצב המשפטי הנוכחי, אין בארה”ב שום דרך חוקית להפעיל מזלטים לשימוש מסחרי. אבל הצורך קיים ובענק. החל מרחפנים לצילום שטחי פיתוח נדל”ן, מעקב אחר עמודי ותשתיות חשמל ועד לחקלאות וצילום סרטים. מי שלוחץ על תיקון המצב המשפטי הוא ג’ף בזוס, מייסד אמזון. חזונו בנוגע לשירות משלוחים אוירי התפרסם בעולם ונתן דחיפה אדירה לנושא.

בהתייחסות אחרונה הוא הודה שכנראה לא תראו רחפנים של אמזון משייטים בשמיים בשנים הקרובות והסביר כי “העיכוב הוא לא בטכנולוגיה, אלא ברגולציה”, כאשר הרשויות אכן מתעקשות להקשות. בטיוטת הצעה אחרונה של ה-FAA הציעה הרשות שרק טייסים מורשים של כלי טיס מאויישים יוכלו להטיס רחפנים לשימוש מסחרי, גם זאת תחת המגבלות של גובה עד 400 רגל וכלי טיס במשקל של מתחת ל-55 פאונד (25 ק”ג).

prime-air-640x350

בתעשייה הפרטית לא מבינים איך הממשל משווה בכלל בין הטסת מטוסים מאוישים לבין רחפנים, שרובם קטנים בהרבה מ-25 ק”ג, והזעירים שבהם אפילו לא מסוכנים לבני אדם. אם תתקבל ההצעה, המקצוע העתידי של הטסת רחפנים ידרוש מכם 40 שעות טיסה על כלי טיס מאויישים שעלותם כ-10,000 דולר. מצד שני, הציפיות הן שהדרישה למטיסי מזלט”ים ורחפנים תהיה עצומה ואלו יזכו למשכורות גבוהות מאוד, כך שיתכן ויהיה הדבר שווה את ההשקעה הראשונית.

צפוף שם למעלה

לא רק אמזון רוצה את האויר לעסקיה. גם גוגל מפתחת מערכת משלוחים מבוססת כלי טיס זעירים בנוסף לתוכנית להעלות בלונים לאויר כדי לספק אינטרנט באיזורים נידחים. פייסבוק מתכננת גם היא לספק אינטרנט לאיזורים נידחים בעזרת מל”טים בגודל מטוסי בואינג שמסוגלים להישאר באויר למשך שנים.

אז איך כל אלו אמורים לחיות יחד באויר הפתוח מבלי להתנגש בבניינים, מטוסים ואחד בשני? התקוה היא שלנאס”א יהיה פיתרון בקרוב. קבוצה קטנה בתוך הזרוע הממשלתית שמתפקדת כמו סטארט-אפ (וממוקמת בעמק הסיליקון) עובדת על מערכת בקרה אוירית שתיצור נתיבים לתעופת רחפנים בהתאם לתנאי השטח ותנאי מזג האויר.

המערכת תיידע בזמן אמת את המפעילים של כלי הטיס לגבי מיקום כלי טיס אחר שמתקרב ותנאי מזג אויר שעלולים להשפיע עליו. בעתיד יצטרכו להתמודד גם עם החשש של חטיפה על ידי פריצה (האקינג) של רחפנים לשימוש עוין (כמו שהיום חוששים מהשתלטות על רכבים שמחוברים לרשת). בהחלט יתכן שיום אחד נראה מעל ראשינו “כבישים” של כלי טיס כמו בסרטי המדע בדיוני.

ונסיים בהמלצת צפייה: בעונה הנוכחית של סאות’פארק, שמתמקדת בטכנולוגיה וסטארטאפים, הקדישו פרק מיוחד לנושא:

לפרק המלא – לחצו כאן


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים