מגייסים כשאפשר, לא כשצריך: סנאפצ’ט מקבלת עוד 486 מיליון ד’

סנאפצ'ט צילום: גאדג’טי

לפני וקצת יותר משנה סירב אוון ספיגל מסנאפצ’ט להצעת 3 מיליארד הדולר של צוקרברג וזכה ללגלוג רב. מספר חודשים לאחר מכן הוא אמר שאין הרבה אנשים בעולם שזכו לבנות עסק שכזה. “אני חושב שלמכור את זה בשביל רווח מסוים בטווח הקצר זה לא מעניין”, הוא ציין, וכבר אז ידע לאיפה הוא מכוון.

האפליקציה שמעבירה מסרים שמשמידים עצמם לאחר קריאת הנמען השלימה עוד סבב גיוס, והפעם בסכום עתק של 486 מיליון דולר. על פי דיווח של טקראנץ’ (Techcrunch), בסנאפצ’ט הסתפקו תחילה ב-40 מיליון דולר, אבל כשהם ראו שהקרנות מתנפלות על ההזדמנות וכולן מוכנות לפתוח ארנקים, הוחלט לגייס סכום בלתי נתפס של 900 מיליון דולר. כשבחברה הבינו שמדובר בהגזמה, הורדו הציפיות לכיוון ה-500 מיליון. ספיגל עבד לפי כלל הברזל של שוק ההון: מגייסים כשאפשר, לא כשצריך. סה”כ גויס המימון מ-23 קרנות השקעה וחברות מוכרות, ביניהן קליינר-פרקינס ויאהו.

האדם עם החזון ינצח

נכון לעכשיו, לסנאפצ’ט יש הכנסות זניחות ביותר עד לא קיימות. יש לה יותר מ-100 מיליון משתמשים, רובם בגילאי 13-25 ובכל זאת בחברה עדיין לא מצאו דרך להכניס משהו לכיס. על פי הערכות, סנאפצ’ט שורפת מזומנים בקצב של 30 מיליון דולר בשנה, כאשר חצי מהסכום מועבר לגוגל עבור אירוח התמונות. 3 מיליון דולרים נוספים מוקדשים להוצאות משפטיות.

Snapchat-flashy-featuresהשווי לפיו בוצע הגיוס מוערך בין 10 מיליארד ד’ ל-20 מיליארד ד’ (כנראה יותר קרוב ל-10). באיזור הזה סנאפצ’ט מוערכת במקום השלישי או הרביעי ברשימת הסטארטאפים היקרים בעולם. Xiaomi כמובן ראשונה, Uber שנייה, ועל המקום השלישי עדיין מתחרות ביניהן Airbnb וסנאפצ’ט – תלוי לאיזה מספר מאמינים.

ה”אבסורד” הוא שאובר מקבלת תג מחיר של כ-40 מיליארד ד’ עם עסק פעיל חובק עולם בעל זרם הכנסות יציב של מליונים. Xioami שווה 46 מיליארד ד’ כי היא מוכרת מליוני סמארטפונים, משדרת המון פוטנציאל לצמיחה ומרוויחה יפה. אז לשים תג מחיר של 20 מיליארד ד’ על משהו שעדיין לא מרוויח דולר בודד?

ייתכן שהאבסורד הזה נראה כך רק למי שחסר את אותו חזון שיש לאוון ספיגל. לפני שנתיים נתפשה סנאפצ’ט כאפליקציה חביבה לצעירים, גימיק חמוד עד שתבוא אחרת שתחליף את מקומה. ובינתיים, גם מנהלי קרנות ההשקעה הבינו ש-100 מיליון צעירים לא טועים.

הצעירים מכורים

זוכרים את הפריצה לסוני פיקצ’רס? ובכן, מנכ”ל החטיבה הזו יושב גם בדירקטוריון של סנאפצ’ט, וההאקרים שפרצו לו למייל פרסמו לא מעט תכתובות בקשר לסטארטאפ הבועט. באחד מהם כתב מנהל קרן לספיגל כך: “אני שמח שצוקרברג חזר ודחית אותו. עשיתי טיול אופניים באירופה בחודש שעבר וביצעתי סקר קטן משלי לגבי האפליקציות שילדים משתמשים בהן. גיליתי שההתמכרות לסנאפצ’ט לא משאירה מקום לאף אפליקציה אחרת. סנאפצ’ט שולטת בחייהם”. עכשיו אפשר להבין יותר טוב למה המשקיעים עמדו בתור לרשום צ’קים על שמו של ספיגל.

ספיגל מצידו לא מחכה ועובד קשה כדי לפתח דרכים להכניס כסף לחברה. גם לפייסבוק לא היו הכנסות עד שלא פיתחה את מנוע הפרסום הידוע שלה, וכולם יודעים איפה היא ניצבת כיום. בדיוק על כך עובדים בסנאפצ’ט – המהנדסים עסוקים כעת בפיתוח מערכת להצגת פרסומות לפי פילוח התנהגות המשתמשים.

המפרסמים מחפשים דרכים להגיע לליבם של הצעירים, וסנאפצ’ט כבר זכתה לקמפיינים יפים: ה-NBA יצר באזז לקראת אירועים גדולים, חברת קוסמטיקה השתמשה בו כדי לפרסם קו מוצרים חדש וחברת הייטק אפילו ניסתה חפש דרכו מתמחים לקיץ. החזון קיים, עכשיו רק נשאר לברר האם הביצוע יהיה שווה את כל ערימות הכסף שנשפכות שם.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים