החזון של אפל: שיווק מכונית חשמלית עד שנת 2020

שבוע שעבר פורסם כי חברת אפל קופצת למים עמוקים עם תכנון למכונית חשמלית תחת המותג שלה. הפרוייקט המכונה “טיטאן”, החל לפני כשנה, ועובדים בו כ-200 עובדים על מה שאמור להיות מיני-ואן חשמלי, זול ומבדר במיוחד בעזרת מערכת המולטימדיה Apple CarPlay.

כזכור, אפל הציגה את דוחות הרבעון האחרון עם רווח של 18 מיליארד דולר, כשקופת החברה עומדת על כמעט 200 מיליארד דולר ובשנה האחרונה היא הוציאה קצת יותר מ-6 מיליארד דולר על מו”פ. לטים קוק יש כסף להוציא והוא מאוד מעוניין לקדם את פרוייקט טיטאן, אך במקביל הוא מנסה לעמוד גם בלחץ בעלי המניות לדיבידנדים.

מיני-ואן חשמלי שיוכל לנסוע לכל הפחות 300 ק”מ ללא הטענה ושיעלה פחות מ-40 אלף דולר

כוונתיה של אפל הן כמובן לא להמציא את השוק – נכון להיום, טסלה היא השחקנית העיקרית בשוק המכוניות החשמליות, במיוחד בארה”ב, כאשר גוגל עובדת כבר מספר שנים על פרויקט שכזה ואף הציגה שנה שעברה אב-טיפוס מרשים מאוד של הפרוייקט (שאף בהתחלה יצא בלי ידיים ורגליים – דוושות והגה – עד שהמדינה אמרה לה אין סיכוי, את חייבת להוסיף). חברת ג’נרל מוטורס גם מתוכננת להוציא מכונית חשמלית עד 2017. אפל, כמו שהיא יודעת לעשות כל כך טוב, נכנסת לשוק עם כמה שחקנים עיקריים כשהיא מציגה מוצר שאמור לשנות את דפוסי ההתנהגות באותו השוק. כוונת החברה מקופרטינו היא להוציא ככל הנראה מיני-ואן חשמלי שיוכל לנסוע לכל הפחות 300 ק”מ ללא הטענה ושיעלה פחות מ-40 אלף דולר.

מכונית חשמלית ללא נהג של גוגל
מכונית חשמלית ללא נהג של גוגל

אפל החלה במגמת העסקה המונית בשבועות האחרונים עם חיפוש אחר מהנדסים ומומחי טכנולוגיה שיוכלו לעבוד בעיקר על בטריות חכמות ורובוטיקה, אלו הולכים לעבוד ב-5-7 שנים הקרובות על הפרוייקט הנועז של החברה. זהו בערך הזמן הממוצע שלוקח ליצרנית מכוניות ליצור מכונית חדשה לשוק. ליצרנית חדשה לוקח אף יותר, כך לטענת דניס ויראג, נשיא חברת Automotive Consulting Group. בהינתן מסגרת הזמן הלא כל כך קצרה במונחים טכנולוגיים, אפל החלה במסע “חטיפת” עובדים בכירים מכמה מיצרניות הטכנולוגיה הגדולות בשוק כגון: LG, סמסונג, פנסוניק, טושיבה ו-Johnson Controls. וכן מיצרנית בטריות גדולה – A123 Systems.

Tesla-Model-S-dash
מכונית ה-Tesla מבפנים

המסע, שככל הנראה כל האמצעים בו כשרים, הביא להטחת תביעת ענק כנגד אפל על כוונותיה לייצור הבטריות. תביעה שכרגע בתחילת דרכה בבתי המשפט. אלון מאסק, מנכ”ל טסלה, אמר בריאיון לבלומברג שאפל ניסתה לחטוף את עובדיו עם “ממתקים” כגון 250,000 דולר מענק חתימה ו-60% תוספת לשכר. כבר אמרנו שלאפל יש לא מעט כסף להוציא על הפרוייקט כן?

האנליסט מאט דלורנזו מציין שאם אפל מעוניינת להכנס לשוק ועוד עם יעד של 5 שנים לא פחות, היא תהיה חייבת שותף עסקי וככל הנראה יצרן סיני שמתמחה בשלבים עליהם היא עובדת. יש לציין שיותר מג’נרל מוטורס, לאפל צפויים להיות יתרונות משמעותיים בשוק זה, ביחס לטסלה ובמקביל לגוגל. לאפל קופת הון אדירה, אפשרות לסנכרן את כל מכשיריה במקביל ובכך ליצור מכונית חכמה יותר, כשיש לזכור שמדובר גם כך בשוק חדש מאוד באופן יחסי. בנוסף לכל, לאפל יש מותג חזק מאוד בעולם, שמאפשר לה למכור כמעט כל מה שהיא רוצה באיזה מחיר שהיא רוצה, גם אם הוא גבוה בהרבה מהשוק התחרותי.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים