תחגגו, ניצחתם: “האינטרנט חשוב מדי מכדי שהספקיות יקבעו את החוקים”

מקור תמונה: Free Press / flickr

ההחלטה שכל עולם הטכנולוגיה חיכה לה הגיעה: ה-FCC (רשות התקשורת הפדרלית בארה”ב) פסקה בסוף השבוע בהצבעה בעד נייטרליות הרשת ובכך סגרה עשור שלם של מאבק עיקש על השליטה בעתיד הרשת. ועדת הרגולטור האמריקני החליטה לאשר תוכנית עבודה לשנים הקרובות שנקבעה ברוח העקרונות של הרשת החופשית והכניסה את ספקיות האינטרנט תחת רגולציית ה-Title II (על הרקע למאבק והשלכותיו ראו כתבה קודמת בנושא).

“האינטרנט חשוב מדי מכדי שספקיות התקשורת יקבעו את החוקים”, אמר נשיא ה-FCC, “הוא חשוב מכדי שישאר ללא חוקים ושופט על המגרש”. ספקיות האינטרנט הן המפסידות הגדולות מההחלטה, תחת ה-Title II יאסר עליהן לחסום/לתעדף/להאט גלישה, בין אם זה כמדיניות או תמורת תשלום, כולל פגיעה במהירות הורדה של תוכן לא חוקי ברשת. עקרונות אלו יאכפו במלואם מעתה גם בשוק האינטרנט במובייל.

מה נרויח מהנייטרליות ברשת?

האחרונים בתור ואלו שירויחו מכל החופש בשרשרת הרשת הם צרכני האינטרנט

המנצחות הגדולות הן כמובן חברות הטכנולוגיות החדשניות יותר בשוק ובראשן נטפליקס. הזרז לקבלת ההחלטה היה תשלום של נטפליקס לחברות התקשורת כדי שאלו יעבירו את התוכן שלה ללא הפרעה, תשלום שהוא כדמי סחיטה עבור תיעדוף הצרכים המיוחדים שלה.

גם חברות מבוססות כמו פייסבוק ואמזון (שהתנגדו בחלקן לנייטרליות דרך נציגות משותפת) שנכנסות לתחומים שידרשו רוחב פס אינטרנטי גדול יותר לא יצטרכו להתמודד עם הספקיות.

הבאות בתור המנצחות הן חברות הסטארטאפים הקטנות. כל רעיון חדש יהנה מסיכוי טוב יותר להיכנס לשוק אם בעליו לא יאלץ לשלם עבור תעבורת אינטרנט טובה יותר. האחרונים בתור ואלו שירויחו מכל החופש בשרשרת הרשת הם צרכני האינטרנט, אנחנו. אמנם בקושי נרגיש את האיסור להאט את הגלישה שלנו, אבל מעתה הציבור יוכל לתבוע ספקיות בגין מעשים שפוגעים בגולשים.

תגובת הספקיות

בקומקאסט, ספקית התקשורת הגדולה בארה”ב (מבחינת הכנסות), אמרו ש”מדובר בצעד רדיקלי שיביא לחוסר ודאות לצרכנים, ליזמים ולמשקיעים. ההיסטוריה תשפוט את ההחלטה הזו כטעות”. נציג ארגון חברות הכבלים והתקשורת אמר שעל האמריקנים לצפות ל”מיסים חדשים” ומעתה אלו יצטרכו “לחכות זמן רב יותר לרשתות מהירות וחדשניות יותר” בגלל שכמות ההשקעות בתשתיות תרד. הן כבר הבטיחו לגשת לבית המשפט כדי להפוך את ההחלטה.

חלק מהפוליטיקאים השמרנים הביעו גם הם תרעומת מהחוקים החדשים וטענו שהם מייצגים רצון “לפקח על האינטרנט” בידי פקידים של רשות שאף אחד מעולם לא בחר בהם. חברי קונגרס רפובליקנים כבר דרשו לפתוח בחקירה האם הבית הלבן הפעיל את כוחו להשפעה על יו”ר הרשות שיחמיר את הפיקוח. נזכיר שהנשיא אובמה תמך בריש גלי בנייטרליות הרשת ואף נכנס להתנגשות מילולית עם נציגי קומקאסט.

הנייטרליות בעולם

יהיה מעניין לראות מה יקבעו בפרלמנט באירופה בנושא זה. אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, אמרה כי היא מתנגדת לנייטרליות מוחלטת ברשת ותומכת באיזון בין חופש ברשת לבין יצירת “נתיב מהיר” עבור טכנולוגיות מתקדמות שזקוקות לרוחב פס מאובטח כמו כמו מכוניות אוטונומיות.

מצד אחד, באירופה רואים לאחרונה ניגוד הולך וגדל בין האינטרסים של האמריקנים (אובמה ביטא זאת היטב באמירתו “אנחנו שולטים באינטרנט” משבוע שעבר) לבין הדרך שבה הם רואים את עתיד האינטרנט. הם אמנם לא מחוייבים לקבל את העקרונות שנקבעים בארה”ב אבל גם לא יוכלו להתעלם מהם. בישראל כבר הוחלו תקנות שמרחיבות את נייטרליות הרשת גם לספקיות, אך אין ספק שרמת האכיפה והעקרונות המנחים את המחוקקים ובתי המשפט שלנו יקבלו השראה ממה שנקבע מעבר לים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים