מחפשת דרך: נוקיה רוצה למכור את שירות המפות HERE ורוכשת את אלקטל לוסנט

נוקיה עדיין קיימת, עדיין חיה אבל לא ממש בועטת. לאחר שמכרה את חטיבת מכשירי המובייל שלה למיקרוסופט ב-2013 תמורת 7 מיליארד דולר, נשארה נוקיה עם מספר נכסים מהותיים, העיקריים שבהם: פעילות רשתות התקשורת, חטיבת פיתוח בעלת פטנטים רבים ושירות מפות מתקדם.

רשתות התקשורת היא הפעילות העיקרית של נוקיה (מספקת כ-90% מההכנסות) ומספר אנליסטים כבר סימנו את שירות המפות כמיועד למכירה. הנימוק הוא שחברה בקשיים כמו נוקיה לא צריכה הסחת דעת שרק מפריעה לה לשרוד. דיווח של בלומברג שיצא בשבוע שעבר מאשר שאכן נוקיה בודקת אפשרות של מכירת שירות המפות שנקרא HERE, ומקבל היום (ד’, 15.4.15) אישור מנוקיה עצמה, לפיו בוחנת החברה חלופות בנוגע לשירות המפות.

שירות המפות שלה נחשב כיעיל ומפורט ובין החברות שמשתמשות ב-HERE דרך תשלום על נתונים, ניתן למצוא את מיקרוסופט, יאהו, אמזון וארבע מתוך חמש מערכות ניווט לרכב מרכזיות שקיימות בשוק. ההכנסות של נוקיה מעסק זה מגיעות ל-970 מליון אירו בשנה, אבל על רווח עדיין קשה לדבר.

נוקיה מעריכה את שווי שירות המפות שלב בכ-2.1 מליארד דולר ובשוק מעריכים שהיא יכולה לקבל תמורתו כ-4-5 מיליארד דולר. נשמע הרבה? חכו עד שתשמעו כמה היא שילמה עבור השירות כשהיא רכשה אותה בשנת 2008 מ-NavTeq. נוקיה שילמה עבורו סכום עתק של 8.1 מיליארד דולר. זו אחת הסיבות שהיא עדיין לא רואה מזה רווח יפה: נוקיה עדיין מוחקת ערך רב כל שנה בגלל הפרש בין מחיר הקנייה לבין מה שהיא שווה כיום.

רשימת המתעניינות

יש כמה חברות שיכולות להתעניין מיכולות המיפוי המתקדמות של HERE: הדיווח מספר שנשלחה פנייה לסטארטאפ היקר בעולם, חברת Uber, שתשלב אותו בצי המוניות שלה. ישנן מספר קרנות השקעה פרטיות שיכולות לנצל את הביקוש לנתוני מיקום בעולם.

מתעניינת פוטנציאלית אחרת היא חברת TomTom, בעלת שירות ניווט משלה ומתחרה לנוקיה (במקור נוקיה רכשה את NavTeq בסכום הנראה לנו עכשיו אבסורדי, רק כדי לקחת נתח שוק גדול יותר מ-TomTom). גם אחת מחברות הרכב הגרמניות (BMW, מרצדס או פולקסווגן) יכולה להיות רוכשת פוטנציאלית, הרי הן כבר משתמשות במיפוי של HERE במכוניות מתוצרתן.

שירות המפות Nokia HERE מוצג בתערוכת CES ברכב של BMW (מקור: נוקיה)
שירות המפות Nokia HERE מוצג בתערוכת CES ברכב של BMW (מקור: נוקיה)

השם הבא יגרום לכם לדה-ז’ה-דוו – מיקרוסופט. עוד בזמנו היו דיווחים על כך שנוקיה רצו למכור את עסקי המפות יחד עם עסקי המכשירים, מיקרוסופט פשוט לא רצתה בדבר בגלל חילוקי הדעות שבתוכה.

המנכ”ל לשעבר באלמר, שדחף לעסקת נוקיה כולה, רצה גם את המפות, אולם גייטס התנגד לעיסקה כולה וחשב שהיא יקרה ומסובכת מדי ושמיקרוסופט בכלל לא צריכה לבנות טלפונים. סאטיה נדאלה, שלימים ירש את באלמר, התנגד בהתחלה לעסקה, אך שינה את דעתו ברגע האחרון, (אולי בגלל הצעקות של באלמר בישיבת הדירקטוריון).

שירות המפות HERE מספק נתוני ניווט לשירות החיפוש של מיקרוסופט, Bing ולמכשירים שמפעילים את מערכת ההפעלה שלה. עכשיו כשהיכולות של נוקיה התפתחו מאוד וגם המחיר קורץ, יתכן שהיא תהיה מעוניינת במקור הנתונים במקום לשלם עבורם.

למכור או לא למכור?

מנכ”ל נוקיה, שמטרתו לשקם את החברה לאחר שנים קשות, מקווה שהתמורה מהמכירה תקל על נטל החוב ותרים את דירוג האג”ח של החברה שמוגדר כרגע כ’זבל’. עם סטטוס אג”ח כזה תתקשה כל חברה לגיס כסף ממשקיעים. הבוקר (ד’) נודע לנו כי נוקיה תרכוש את כלל מניותיה של היריבה אלקטל-לוסנט לפי שווי של 15.6 מיליארד אירו. מיזוג שתי החברות לא רק שימחוק יריבה מרה של נוקיה, אלא גם ימקד את החברה הפינית יותר בעסקי תשתיות התקשורת.

בהודעתה בנושא הדגישה נוקיה כי “עם מעל מ-40 אלף עובדים בתחום המחקר והפיתוח והשקעה של 4.7 מיליארד אירו במחקר ופיתוח בשנת 2014, תהיה החברה הממוזגת (נוקיה-אלקטל) מסוגלת להאיץ את פיתוח הטכנולוגיות העתידיות, כולל רשת 5G, פיתוח תוכנה לצד הרשתות ושירותים בענן”.

מניית אלקטל-לוסנט במהלך המסחר באירופה (מקור: Google Finance)
מניית אלקטל-לוסנט במהלך המסחר באירופה ביום שלישי (מקור: Google Finance)

מצד אחד, שירות המפות נראה מבטיח. HERE מכניסה סכומים יפים ויש ביקוש גבוה לנתוני מיקום וניווט בעולם המובייל של היום. למרות שירותי ניווט חינמיים כמו אלו של גוגל, אפל ו-WAZE, גם היא בבעלותה של גוגל, אלו לא מספיק מפורטים וגמישים כדי להיות אינטגרליים במערכות ניווט של יצרניות הרכבים, ובטח שלא במערכות העתידיות של המכוניות האוטונומיות.

מצד שני, אי אפשר להתווכח עם כך שנוקיה היא חברה בקשיים וש-90% מההכנסות מגיעות מתחום רשתות התקשורת, בו תעדיף החברה להתמקד. האם נוקיה בכל זאת תעשה טעות במידה ותבחר למכור את הפעילות בתחום כל כך מבוקש ומתפתח? נמשיך לעקוב אחר ההצעות שיתקבלו לרכישת HERE.

עדכון (15.4, 8:30) – נוקיה אישרה את דבר המיזוג עם אלקטל לוסנט וכי היא בוחנת חלופות עבור שירות המפות HERE. הכתבה עודכנה עם הנתונים החדשים בהתאם.

*רונן מנדזיצקי תרם להכנת הכתבה


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים