IBM מכריזה על תהליך ייצור שבבים חדשני בגודל 7 ננומטר

קרדיט תמונה: IBM

חוק מור חי וקיים: IBM מנצחת בשנית את המגבלות הפיזיקליות ומכריזה על תהליך ייצור שבבים חדשני בגודל 7 ננומטר בלבד. בשנים האחרונות נדמה כי תעשיית השבבים האטה את קצב התפתחותה ומתקרבת לעצירה מוחלטת. גודלם המזערי של הטרנזיסטורים החדישים מציב בפני יצרניות השבבים מגבלות פיזיקליות רבות, שמקשות עליהן לקיים את חוק מור.

חוק מור הוא חוק שקבע גורדון מור, אחד ממייסדי אינטל, בשנת 1965. הוא טוען כי בכל 18 עד 24 חודשים תוכפל כמות הטרנזיסטורים בשטח נתון. עד היום, חברות הטכנולוגיה התגברו על חוקי הפיזיקה פעם אחר פעם, אך תפוקה נמוכה בתהליכי הייצור האחרונים שדחתה את השקתם של דורות מעבדים חדשים מסמנת כי הסוף אכן קרב.

אף ההאטה, תעשיית השבבים ממשיכה להתקדם – סופו של הסיליקון נחזה כבר פעמים רבות, ובכל פעם הוכיחו המהנדסים את עליונותם. לרוב, החברה שאחראית להתקדמות ולפריצת הדרך היא אינטל, אך הפעם זהו תורה של IBM. על אף שיצאה מהתודעה הצרכנית עם יציאתה מהמגזר הפרטי, החטיבות העסקיות ומחלקת הפיתוח שלה עדיין פועלות במרץ.

קרדיט תמונה: IBM
קרדיט תמונה: IBM

ההישג האחרון הוא פרי של חמש שנות מחקר, בהן השקיעה החברה לא פחות משלושה מיליארד דולר. ההצלחה נרשמת לזכותן של מספר טכנולוגיות חדשניות, כדוגמת תרכובת סיליקון-גרמניום, טרנזיסטורי ערוץ וליתוגרפייה הנעזרת באור אולטרה סגול בתדר קיצוני.

למרבה הצער מכרה IBM את חטיבת ייצור השבבים שלה ל-GlobalFoundaries לפני מספר שנים, מה שאומר שהיא לא תוכל להנות באופן ישיר מההישג הטכנולוגי. במקום זאת, יהנו ממנו חברות הטכנולוגיה אותן GlobalFoundaries משרתת, ביניהן AMD וקוואלקום.

אם הטכנולוגיה תוכיח את עצמה כברת ייצור, תהיה זו הפעם הראשונה במאה העשרים ואחת בה אינטל לא מחזיקה בטכנולוגיית הייצור החדשנית ביותר. ניתן להניח כי התהפכות היוצרות תגרום לה להאיץ את קצב הפיתוח במעבדותיה, מה שיכול להועיל רק לנו – הצרכנים.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים