גאדג’טי מסקר: Samsung Gear VR – המציאות המדומה עולה על כל דמיון

Samsung Gear VR (צילום: גאדג'טי) Samsung Gear VR (צילום: גאדג’טי)

תחום המציאות המדומה, בניגוד להרבה טכנולוגיות אחרות, נמצא איתנו כבר עשרות שנים ועבר מספר גלגולים מהותיים לאורך ההיסטוריה – יש כאלה שיגידו שללא הצלחה גדולה, אך הנושא המשיך להתפתח אט אט. ואז הגיעה Oculus VR. בעקבות ההצלחה הגדולה של החברה הצעירה החליטה סמסונג לשתף עמה פעולה ולהשיק את ה-Gear VR: קסדת מציאות מדומה עבור מכשירי סמסונג שניסו להפוך למוצר המסחרי הרציני הראשון שיציע את חווית המציאות המדומה להמונים.

האם ה-Gear VR הוא באמת הסנונית הראשונה שמצליחה להעביר את חווית המציאות המדומה בצורה טובה דיו בכדי לספק מהפכה או שמא מדובר בכאב ראש אחד גדול ואין סיכוי שאנשים מן השורה יאמצו את המכשירים האלו בדיוק כפי שעשו עם הסמארטפונים? בסקירה הבאה נציין את כל היתרונות של המכשיר, החסרונות שלו ונענה על השאלה המעניינת ביותר: האם זה שווה את הכסף?

הטוב

Samsung-Gear-VR-2

אי אפשר להתחיל סקירה על ה-GearVR מבלי לציין מילה אחת: וואו. זאת המילה ראשונה שנאמרה על ידי כל מי ששם את המתקן על הראש. יש משהו בתחושה הזו המובילה אותנו למקום אחר שמצליח להדהים כל אחד ואחד – החל מהאחיינית בת הארבע שלי ועד לאנשים בני שבעים ומעלה. את התחושה הזו יוצר ה-Gear VR, באמצעות סט העדשות וחיישני התנועה שבסמארטפון, בצורה מדויקת ומציאותית שיוצרת תחושה אמיתית כי חובש ה-Gear VR אכן נמצא במקום אחר. לאן שלא תביטו תוכלו לראות את “המציאות” נמצאת בכל פינה ופינה, מקיפה אתכם באופן מוחלט כאילו אתם מביטים החוצה מתוך חלון.

הפתעה נוספת שחיכתה לנו הייתה חנות האפליקציות שכללה כמות מכובדת של תכנים מסוגים שונים

התמונה הייתה חדה וברורה בחלק גדול מאוד מהשימוש ב-Gear VR: התפריטים, מסכי ההגדרות ואפילו התכנים עצמם נראו חלקים וברורים ללא כל פיקסלים סוררים (על אלו שלא נדון בשלב מאוחר יותר בסקירה). עבור מי שהתמונה לא הייתה חדה דיה, מיקמה סמסונג בחלקו העליון של ה-Gear VR גלגלת קטנה, בדומה לקיים במשקפות, באמצעותה ניתן לתקן את הפוקוס. אותה גלגלת הצליחה להוכיח עצמה לא מעט פעמים כאשר חידדה את התמונה עבור אלו שראו אותה כמטושטשת.

הפתעה נוספת שחיכתה לנו הייתה חנות האפליקציות שכללה כמות מכובדת של תכנים מסוגים שונים שסיפקו שעות הנאה ומשחק רבות. הדבר אינו מובן מאליו במוצר שעושה את צעדיו הראשונים בשוק ובדרך כלל אנו רגילים לקבל מעט מאוד אפליקציות במוצר מסוג זה. מגיע לסמסונג שאפו רציני על כך שרתמה לא מעט מפתחים לפלטפורמה.

בחנות ניתן למצוא מגוון רחב של אפליקציות ומשחקים שיוכלו לגרום לשערות בראש לסמור ולהוציא שוב את המילה “וואו” מהפה. אחת הדוגמאות לכך היא אפליקציית התמונות המגיעה עם המכשיר אשר מציגה מספר מקומות בעולם שצולמו ב-360 מעלות. כך ניתן בין רגע להיות ברומא על שלל אתריה ההיסטוריים או לקפץ תוך שנייה ליפן ולהתרשם מהנוף עוצר הנשימה.

אפליקציה נוספת שהצליחה להשאיר רושם טוב מאוד היא אפליקציית הסרטים של ה-Gear VR בה ניתן לצפות בסרטים של ממש באולם קולנוע פרטי, אולם קולנוע ציבורי, מנקודת מבט של נמלה או אפילו על הירח. חשוב להדגיש כל האפליקציות האלה, ועוד רבות אחרות, הרגישו מאוד מלוטשות והכל עבד חלק, הן בהיבט התפעולי והן בהיבט הגרפי – הרגשת שאתה באמת ברומא, או באמת יושב בעולם קולנוע פרטי.

אסיים את החלק הזה במה שלפי דעתי הדבר הכי מעניין ורלוונטי בכל הקשור ל-Gear VR: הוא מתאים לכולם. מאחר שמדובר בחוויה יוצאת דופן קל יהיה לשכבות רבות באוכלוסיה להתחבר ולרצות להתנסות במכשיר. ישנם קטעי וידאו ומשחקים לילדים קטנים ולצידם ישנם גם תכנים רציניים ואינפורמטיבים יותר לקהל הרחב. מבחינתי זה אחד המבחנים המשמעותיים ביותר עבור טכנולוגיה חדשה – האם היא מתאימה לכולם או שמא מדובר על רק על התלהבות של משוגעים לדבר. ה-Gear VR עבר את המבחן הזה בהצלחה יתרה.

הרע

Samsung-Gear-VR-3

ה-Gear VR לכשעצמו אינו מכשיר מתוחכם מידי. בסופו של יום מדובר על קופסת פלסטיק בשילוב של ריפוד ועדשות מיוחדות. כל תהליך העיבוד והגרפיקה מתבצע במכשיר הסמארטפון שמוכנס לתוך ה-Gear VR. כפי שציינתי בתחילת הסקירה, ה-Gear VR יעבוד עם מספר מצומצם מאוד של מכשירים, כולם של סמסונג, כמובן, מה שהופך אותו לאביזר נלווה עבור אלו שגם ככה מחזיקים מכשיר. עובדה זו הופכת לעקב אכילס של ה-Gear VR מאחר שישנו ספק גדול שמישהו יחליט לרכוש מכשיר של סמסונג רק לשם כך.

באחוז קטן מהתכנים הורגשה תחושה של סחרחורות ואיבוד אוריינטציה שאף ליוותה אותנו מספר שעות לאחר תום השימוש במכשיר

אם ברשותכם אחד מהמכשירים התואמים גם כאן מתגלות לא מעט בעיות. הראשונה היא בעיית הסוללה. ה-Gear VR צורך המון סוללה מהמכשיר בו הוא עושה שימוש מה שיוצר מלכוד מסוים עבור הצרכן. אם הוא משתמש ב-Gear VR עם המכשיר היומיומי שלו הרי שהוא עתיד לגמור את הסוללה שלו לאחר מספר שעות. מנגד, הרי אף אחד לא יקנה מכשיר נפרד רק לשם שימוש ב-Gear VR. באופן זה, נוצר מצב בו כדאי להשתמש ב-Gear VR רק כאשר נמצאים בקרבת שקע זמין ומטען, אחרת הסמארטפון לא יצליח לתפקד בשארית היום. ייאמר לזכותה של סמסונג שבעקבות הוספת יכולות הטעינה המהירה מדובר על בעיה שעוד ניתן לסבול.

אם הסוללה נגמרת במהירות זה אומר שהסמארטפון עובד שעות נוספות ומתאמץ לעבד את המידע וכפועל יוצא מכך הוא מתחמם לרמה מאוד קיצונית. אם תחלצו את הסמארטפון מה-Gear VR לאחר שימוש של כחצי שעה, תגלו שהוא רותח מאוד מה שיקשה להכניס אותו שוב לכיס או לאחוז ולהשתמש בו ללא קשר ל-Gear VR.

Samsung-Gear-VR-4

כמו שניתן לתאר, לא הכל ורוד בעולם המציאות המדומה של ה-Gear VR וישנם כמה אלמנטים שהיינו מעדיפים לו היו משתפרים. אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר שהעיבו על השימוש היה שסרטוני 360 מעלות מסוימים לא היו חדים מספיק וניתן היה לראות בבירור את הפיקסלים או המריחה בצבעים. נראה כי עדיין ישנו קושי טכנולוגיה לדחוס מספיק מידע לסרטון 360 מלא ועדיין לגרום לו לא לחנוק את כל שטח האחסון של המכשיר. עם זאת, היו מספר סרטונים, כמו ההופעה של פול מקרטני, שהצליחו להציג וידאו חד ונעים יותר לעין, כך שישנה חשיבות רבה לעזרים עמם מצלמים את התוכן הייעודי.

נקודה אחרונה ומאוד חשובה היא תחושת איבוד האוריינטציה והסחרחורת שמרגישים בחלק מהיישומים של ה-Gear VR. באחוז קטן מהתכנים הורגשה תחושה של סחרחורות ואיבוד אוריינטציה שאף ליוותה אותנו מספר שעות לאחר תום השימוש במכשיר. המשותף לאותם תכנים היה העובדה שבכולם הייתה משולבת תנועה מהירה של המציאות בתוך ה-Gear VR. אפקט זה יוצר בלבול רב עבור המוח שמצד אחד מרגיש שהוא נע, אך מנגד לא באמת מתקדם לשום מקום – מחלת ים קלאסית. אמנם זו אינה אשמתה של סמסונג והאחריות על כך נמצאת בידיהם של יוצרי התכנים, אך חשוב שגם מפתחת משקפי המציאות המדומה תנסה למצוא פתרון, או לפחות תוציא הנחיות והגבלות כפי שקורה בחנות האפליקציות הרגילות.

והיקר

Samsung-Gear-VR-6

לסיכום, אין ספק שה-Gear VR הוא מוצר מהפכני שיהיה האוונגרד בכל הקשור למציאות מדומה – הוא מעניק חוויה עוצרת נשימה ומצליח ליצור לראשונה חווית מציאות מדומה מתקדמת אמיתית לאדם הממוצע. גם החולשות שהוצגו בפסקאות הקודמות עתידות להיפתר בקרוב: הרזולוציה של המסכים תעלה, הסוללות ישתפרו ואולי ימצאו דרך יצירתית למנוע את הסחרחורות. מי שמאוד אוהב את התחום וחייב להתנסות יוכל להירגע ולדעת שמדובר על מוצר בשל מאוד, אך עבור השאר הייתי ממליץ לחכות דור אחד ואז לקבל חוויה אחרת לחלוטין.

מעבר לחסרונות הנ”ל, מה שפוגע בסיכוי של ה-Gear VR להפוך להצלחה מסחררת הוא המחיר הגבוה – 1,200 שקלים בישראל (לעומת 200 דולר, הם 760 שקלים, בחו”ל). קשה מאוד לדחוף טכנולוגיה חדשה, כזו שנועדה בעיקר לבידור והנאה, במחיר גבוה כל כך. אם המחיר היה נמוך יותר, או שיש ברשותכם לרכוש את ה-Gear VR בחו”ל, אין כל ספק שמדובר על רכישה כדאית ומשתלמת.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים