דוגמא אישית: טסלה תגייס 500 מיליון דולר, מאסק שם מכספו האישי

מקור תמונה: Jeff Cooper / filckr

יצרנית הרכבים החשמליים, טסלה, תמכור בשוק 2.7 מיליון מניות של החברה על מנת לגייס 642 מיליון דולר שדרושים לה לשם מימון תוכניותיה הגרנדיוזיות. אתמול הגישה החברה טופס שביקש להנפיק 2.1 מיליון מניות בשווי של 500 מיליון דולר, אך לאור הדרישה הגבוהה מצד משקיעים ותגובה חיובית במסחר במניה החליטה החברה היום להרים את יעד הגיוס. בניגוד למצופה מחברה שמכריזה על הנפקת מניות נוספות, מניית טסלה דוקא עלתה אתמול במסחר.

הטופס הרגולטורי שהוגש אתמול ל-SEC מלמד כי מייסד החברה, אילון מאסק, מתכוון לרכוש באופו אישי כ-84 אלף מהמניות המוצעות בהשקעה של 20 מיליון דולר מכספו האישי. בסעיף השימוש, מצהירה טסלה כי היא מתכוונת להשקיע את הכסף בהקמת תחנות טעינה נוספות למכוניות החשמליות, בניית גרסת מכונית חשמלית ‘מיני משפחתית’ Model 3 וכן להמשך בניית מפעל הסוללות שלה במדינת נבדה שמכונה Gigafactory.

נקודות הטענה בארה"ב וקנדה
נקודות הטענה בארה”ב וקנדה

הדו”ח האחרון (לרבעון השני) של טסלה היה מאכזב: אמנם ההפסד היה קטן מהמצופה אבל החברה דיווחה על מכירות של פחות רכבים מהתחזיות. התברר גם כי היא מפסידה 4,000 דולר על כל רכב חשמלי מסוג Model S שהיא מוכרת וכן שורפת מזומן בקצב גבוה. ברבעון השני הוציאה החברה 359 מיליון דולר בתקופה שנחשבת כטובה למכירות רכבי יוקרה.

בהנפקה של 2010 גייסה טסלה 226 מיליון דולר וב-2013 גייסה עוד 1.08 מיליארד דולר, מה שאפשר לה להחזיר חוב של 465 מיליון דולר, 9 שנים לפני הזמן, למשרד האנרגיה האמריקני. בפברואר אשתקד גייסה טסלה עוד 2.3 מיליארד דולר באג”ח להמרה לשם בניית המפעל בנבדה.

בדרך כלל מגיב השוק בעצבנות כשחברה מגייסת כסף דרך הנפקת מניות כי כשנוספות עוד מניות לסך הכולל, המשקיעים למעשה נאלצים להתחלק בבעלות עם משקיעים נוספים (דילול). אפשר להסביר את עליית המניה אתמול באמונתם של המשקיעים באילון מאסק וביעודו של המימון לצורך התרחבות ובכך שמאסק בעצמו מספק דוגמה אישית ושם מכספו האישי בהנפקה.

השוואת מפרטים