חולפים מעלינו: אירידיום נערכת לפריסת צי לווינים חדש

רובנו נוהגים לקרוא בעיקר ידיעות על חברות הטכנולוגיה החביבות עלינו: אפל, פייסבוק, סטארטאפים “מגניבים” ועוד. עם זאת, כדאי לזכור שסקטור הטכנולוגיה הוא גדול מאוד ובו המון תתי-ענפים בהם פועלות חברות פחות מוכרות המציעות סיפורים מעניינים לא פחות. אחת מהן היא אירידיום, חברה שמפעילה עשרות לווינים שסובבים את כדור הארץ כבר עשרות שנים.

לאירידיום 66 לווינים שמספקים תקשורת בכל נקודה על פני כדור הארץ. מכאן שקהל לקוחותיה הטבעי הן ספינות בלב ים, משלחות מחקר לקוטב הדרומי, מדענים שיוצאים למדבר ועוד. בכל מקום שבו אין כיסוי סלולרי נכנס היתרון הגדול של אירידיום: האנטנות שלה הן בחלל.

רשת הלווינים היא גם הפיתרון הטוב ביותר לשעות הקשות: כאשר התשתית הסלולרית באיזורים מוכי אסון קורסת, הלווינים ממשיכים לשמש את כוחות ההצלה. כך השתמשו בה משלחות ההצלה בצונאמי הגדול שהיכה במזרח אסיה ב-2004, הצונאמי האדיר שפגע בכור האטומי בפוקושימה יפן, רעידת האדמה בהאיטי ב-2010 ועוד. רשת התקשורת של אירידיום זכתה לחשיפה גדולה בסרט “מלחמת העולם Z” כשבראד פיט התקשר למשפחתו מספר פעמים באמצעות טלפון גדול מימדים (יחסית לסלולרים של היום).

טלפון לוויני של אירידיום מהסרט "מלחמת העולם Z"
טלפון לוויני של אירידיום מהסרט “מלחמת העולם Z”

פרוייקט אירידיום השאפתני לאותה תקופה החל בבית מוטורולה והראשון שבלווינים נשלח ב-1997. מעבר ל- 66 הלווינים הפעילים של החברה, ישנם עוד שישה שנמצאים בחלל כגיבוי (מרחפים בגובה שמיועד לחלפים – Storage Orbit). במוטורולה לא שיערו שצמיחת הכיסוי הסלולרי בעולם תתרחב כל כך מהר ותהיה זולה כל כך בזכות הסכמים בין מקימי התשתיות והמפעילות.

החברה שמראשיתה דרשה השקעה עצומה החלה להפסיד, עד שמאוד מהר פשטה את הרגל והפעילות נמכרה לקבוצת משקיעים בהנהגת חברת בואינג. כיום, הלקוחות המרכזיים שלה הם צבאות בעולם, כשהידוע מהם הוא כמובן צבא ארה”ב, והיא הצליחה להרויח כ-75 מיליון דולר ב-2014 (היא גם חברה נסחרת בנאסד”ק תחת הטיקר: IRDM).

הדור הבא

בימים אלו נמצאת אירידיום בעיצומו של יישום פרוייקט Iridium Next שעלותו 3 מיליארד דולר, ומטרתו להחליף את כל הלווינים שמגיעים לסוף תקופת החיים שלהם ללוויני הדור הבא. הלווינים החדשים יספקו רוחב פס גדול יותר, יכולות מעקב אחר אותות שיאפשרו שימושים מסחריים (איתור ספינות ומטוסים). הם גם יענו על הדרישות הצבאיות שעולות בשנים האחרונות (דוגמת מעקב ואיסוף מידע מכוחות קטנים בשטח), יאפשרו יכולות צפייה בפני כדור הארץ, יכלולו מתקני מעקב מזג אויר ועוד.

גם החומרה והתוכנה שתתפעל אותם כאן על כדור הארץ תוחלף למילה האחרונה בטכנולוגיה. מרכיב חדש נוסף הם ה-hosted payload, יחידות עצמאיות שיושבות על הלווין ורק חולקות את מקור הכח שלו ואת המשדרים שלו. אירידיום מוכרת את המקום ליחידה העצמאית לחברות חיצוניות שרוצות שהמכשור שלהן יהיה בחלל.

IRDM_IridiumNEXT_SatConfig_2015
ההגדרות הטכניות של לווין Iridium Next (מקור תמונה: Iridium)

מי שאחראית על שיגור רוב הלווינים החדשים לחלל היא לא אחרת מ-SpaceX של אילון מאסק (מספר מועט מהם ישוגרו בידי חברה רוסית). טיל ה-Falcon 9 של SpaceX יכול להעלות 10 לווינים למסלול בפעם אחת ומתקן השילוח (dispencer) שמניח אותם במקום המתוכנן עבר את הבדיקות לפני שנה. SpaceX תשלח בסה”כ 70 לווייני אירידיום בטווח זמן של שנתיים, כאשר השיגור הראשון היה אמור לצאת לפני כמה חודשים, אך נדחה להמשך השנה. המערך כולו אמור להיות במקומו עד סוף 2017.

אם ראיתם פעם לאחר זמן השקיעה נקודה זוהרת חולפת בשמיים היה זה כנראה הבזק של לווין אירידיום. בזויות מסוימות בגלל המסלול הנמוך של הלווינים, קורה שהאנטנה הראשית מחזירה את אור השמש ובאותם רגעים ספורים לווין האירידיום הופך לנקודה הזוהרת ביותר בשמיים. כך זה נראה בשמיים:

מקור: Wikipedia
מקור: Wikipedia

אם עוד לא יצא לכם ואתם רוצים לראות לווין אירידיום בפעולה, תוכלו לראות את מועדי ההבזקים הבאים כאן.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים