כשיורד גשם כולם נרטבים: האם זהו “סוף הסייקל” של הסטארטאפים?

בורסת NYSE בעיר ניו-יורק בניין הבורסה בניו-יורק NYSE (צילום: גאדג’טי)

עדיין מוקדם לדעת האם הנפילות שנרשמו בוול סטריט בשבוע האחרון יימשכו או שמדובר רק בתיקון למגמת עלייה ארוכה מאוד. בין אם התשובה חיובית או שלילית, אין ספק שכל ‘מיני משבר’ כזה מחזיר למודעות את שאלת הערכות השווי של החברות ובעיקר הצעירות שבהן.

ביל גורלי, שותף בקרן ההון סיכון הידועה ,בנצ’מרק, שפעילה בעמק הסיליקון, הזכיר בחשבון הטוויטר שלו עד כמה תעשיית הסטארטאפים יכולה להיות שברירית. כאשר “מניות הטכנולוגיה נופלות” כבר כמה שבועות, רמת המכפילים (מדד ל”יוקר” המניה) של חברות הטכנולוגיה יורדת. לדעתו “סביר להניח שתהיה השפעה על הערכות השווי בגיוסי הון [בסטאראפים] בשלבים מתקדמים”, כלומר, כל הערכות השווי ילחצו למטה.

הוא מוסיף ואומר ש”ייתכן שאנחנו קרובים לסוף הסייקל שבו הצמיחה מוערכת יותר מהרווחיות”. במציאות שבה הערך הכמעט יחידי שיש לסטארטאפים הוא הצמיחה, קשה לדמיין מה יהיו ההשלכות של “סוף הסייקל”. ברור מאליו שגורלי מכוון בעיקר ל”חדי הקרן”, הסטארטאפים שערכם עולה על מיליארד דולר לפני ההנפקה.

בין חדי הקרן המוכרים: airbnb, Xiaomi, סנפצ’ט, פינטרסט, דרופבוקס, SpaceX, Jawbone. אובר גייסה לאחרונה מיליארד דולר לפי שיא שווי חדש של 51 מיליארד דולר. בחודש שעבר נחשף ש-airbnb מגייסת 1.5 מיליארד דולר לפי שווי של 25.5 מליארד דולר.

קריאה נוספת: הישרדות בעמק הסיליקון – האם הערכות השווי של הסטארטאפים מוגזמות?

זו לא הפעם הראשונה שגורלי מתריע מפיצוץ הבועה. במרץ השנה אמר קבל עם ועדה כי עלינו להתכונן למותם של כמה חדי קרן. כמה אחרים כמו סם אלטמן מ-Ycombinator הצטרפו אליו וההרגשה הכללית היא שקיימת בועה בתחום. אם הסערה בוול סטריט תמשיך, יש סיכוי לא רע שגם בעמק הסיליקון ירגישו את ההדף.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים