אינטל משיקה את פלטפורמת Skylake: חוד החנית של תעשיית המעבדים

אינטל צילום: רונן מנדזיצקי

יצרנית המעבדים המובילה אינטל משיקה באופן רשמי את דור המעבדים החדש שלה, העונה לשם Skylake. הפלטפורמה החדשה מוגדרת כ-“Tock” במודל Intel Tick-Tock והיא מציעה ארכיטקטורה משופרת תוך שימוש באותו תהליך הייצור של דור ה-Broadwell, בגודל 14 ננו-מטר. אף על פי שהפלטפורמה החדשה לא מאופיינת בשיפורי ביצועים מהותיים על פני הדור הקודם, היא עמוסה בשלל יכולות יכולות חדשות ומציעה חיסכון משמעותי בחשמל. הארכטיקטורה החדשה פותחה כאן בישראל במרכז אינטל חיפה, על ידי אותו הצוות שפיתח גם את ארכיטקטורות Ivy Bridge ו-Sandy Bridge.

ניידים

לשדרוג הגדול ביותר זכו מעבדי החברה המיועדים למכשירים ניידים, המציעים כעת יעילות חשמלית (Performence Per Watt) גבוהה משמעותית משל הדור הקודם. כפי שנוהגת אינטל, המעבדים בפלטפורמה מחולקים למספר סדרות: סדרת ה-U מיועדת עבור מחשבים ניידים קלילים ודקיקים, בעוד שסדרת ה-Y (העונה גם לשם Core M) תוכננה עבור מחשבים היברידיים וטאבלטים עם צריכת חשמל מינימלית. את סדרת ה-H תוכלו למצוא במחשבים ניידים עוצמתיים, ובראש הסדרה עומדים מעבדי ה-S המיועדים עבור מחשבים קטנים ו-AIO (שאמנם אינם זקוקים ישירות לחיסכון בחשמל, אך דורשים את פליטת החום המופחתת הנלווית להפחתה בצריכת החשמל).

לטענת החברה, מחשב נייד בו יפעמו המעבדים החדשים יציע מהירות גדולה פי 2.5, ביצועים גרפיים טובים פי 30 וזמן סוללה ארוך פי שלושה משל מחשב נייד בן 5 שנים במחיר דומה. על מנת להדגים את ההפחתה העצומה בצריכת החשמל הציבה אינטל מחשב נייד בן חמש שנים ולצידו ערכת פיתוח בעלת מעבד Intel Core M. על שני המחשבים הוטלה משימה זהה: הרצה של משחק תלת-מימד תובעני. הנייד הזקן פלט כמות אדירה של חום ורעש מהמאוורר, בעוד שמעבד ה-Skylake נותר קריר למגע עם קירור פסיבי בלבד, זאת בזמן שהוא מציע ביצועים טובים במקצת.

שלומית וייס, סגנית נשיא באינטל, ראש צוות הפיתוח של מעבדי הדור השישי (קרדיט: ישראל הדרי)
שלומית וייס, סגנית נשיא באינטל, ראש צוות הפיתוח של מעבדי הדור השישי (קרדיט: ישראל הדרי)

הדגמה נוספת הציגה מעבד נוסף, שהריץ את משחק המירוצים התובעני Asphalt 8 בו בזמן שהוא מזרים סרט ברזולוציית Full HD דרך האוויר על גבי טכנולוגיית ה-WiDi. בשום שלב בתהליך המעבד לא פלט עוצמת חום גבוהה מ-3.5 וואט, גם ברגעיו המורכבים ביותר של המשחק. בנוסף להפחתה בצריכת החשמל, אינטל הקטינה את משקלם של המעבדים ב-50% וחתכה את עוביים בחצי. זהו גם דור המעבדים הראשון מבית החברה המציע מעבד שרתים נייד מסוג Intel Xeon, המיועד לספק עוצמה ואמינות של שרת בכל מקום. בנוסף, אינטל משיקה גם מעבד נייד מסדרת ה-K בעלת המכפלה הפתוחה, זאת על מנת לאפשר למשתמש למקסם את הביצועים במחשב נייד בעל קירור עוצמתי.

Core M

אינטל השיקה את מעבדי ה-Core M בשנה שעברה עם פליטת חום נמוכה במיוחד. המעבדים החסכוניים יכולים להיעזר בקירור פסיבי בלבד בעוד שהם מציעים את העוצמה והגמישות של ארכיטקטורת ה-x86 במלוא הדרה. הם הובילו ליצירתה של קטגוריית מחשבים ניידים חדשה, נטולת מאווררים ובעלת ביצועים שנושקים לביצועיו של מחשב נייד רגיל. על מנת להפריד את המעבדים החזקים בסדרה מהחלשים, פיצלה אינטל את סדרת ה-Core M לשלוש קטגוריות: m3, m5 ו-m7, כל אחת מייצגת רמת ביצועים שונה וטווח מחירים שונה.

עם שיפורי צריכת החשמל ב-Skylake אינטל הצליחה להגביר את הביצועים תוך שמירה על פליטת חום זהה, וכעת מעבדים מסויימים בסדרה מציעים ביצועים טובים פי שניים משל טאבלטים מובילים בשוק כדוגמת iPad Air 2. בנוסף, הביצועים הגרפיים שופרו בכ-40 אחוזים, כל זאת יחד עם חיי סוללה מרשימים של עד 10 שעות.

Intel Skylake Wafer (צילום: גאדג'טי)
Intel Skylake Wafer (צילום: גאדג’טי)

נייחים

מכיוון ש-Skylake ודורות המעבדים האחרונים מבית החברה התמקדו בהפחתת צריכת החשמל ולא בהגברת הביצועים המקסימליים, המחשבים הנייחים זוכים לשיפור ביצועים מתון למדי. לדברי החברה, בהשוואה למחשב בן 5 שנים, Skylake מציעה ביצועים טובים ב-60%, קידוד וידאו במהירות גבוהה פי שש, וליבה גרפית מהירה פי 11. על מנת לנסות ולפתות את המשתמשים לשדרג לפלטפורמה החדשה הטמיעה אינטל יכולת המהרה מסוג BCLK, המאפשרת להגביר את מהירות השעון של לוח האם עצמו ובכך להשיג המהרה אופטימלית יותר ולנצל את מלוא יכולת המעבד.

טכנולוגיות מתקדמות

פלטפורמת ה-Skylake מציעה תמיכה מובנית בתקן המתקדם Thunderbolt 3 על גבי חיבור חדשני מסוג USB Type-C. בנוסף, טכנולוגיית ה-WiDi המאפשרת להתחבר למסכים מציעה כעת תמיכה ברזולוציית ה-4K העצומה, זאת תוך שימוש בפיתרון חומרתי בלבד נטול כל עיכובים או האטות. טכנולוגיית ה-True Key המיועדת לעסקים מציעה מספר שכבות אימות חומרתיות שמתוכננות להקשות על ניסיונות פריצה. בנוסף, היא מגנה על תוכנות ברמה החומרתית ומסוגלת להילחם בפריצות זיכרון הנובעות מגלישת מחסנית (StackOverflow).

שבב Intel Skylake (צילום: גאדג'טי)
שבב Intel Skylake (צילום: גאדג’טי)

אחת הטכנולוגיות המרכזיות שהטמיעה אינטל בדור המעבדים החדש היא Speed Shift. מכיוון שעומסי העבודה על המעבד משתנים באופן קבוע, יש צורך בהתאמה דינמית של מהירות השעון שלו על מנת לספק את הביצועים הדרושים ללא צריכה מיותרת של חשמל. עד כה הגברת/הנמכת תדר הפעולה דרשה מעבר דרך שכבה תוכנתית שהובילה לזמן תגובה של 30 מילי-שניות. טכנולוגיית Speed Shift החדשה מייתרת את הצורך בשימוש ברכיב תוכנתי ומסוגלת לשלוט במעבד בצורה ישירה, תוך שהיא מפחיתה את זמן התגובה למילי-שנייה אחת בלבד. זמן התגובה המשופר עשוי לשפר את ביצועי המערכת והתגובתיות (Responsiveness) שלה ובו בזמן להפחית את צריכת החשמל.

מעבדי Intel Skylake זמינים כעת בשלל תצורות, בפליטת חום שנעה מ-4.5 וואט בלבד למעבדי Core M ועד 91 וואט למעבדים השולחניים החזקים ביותר. מחשבים חדשים המציעים מעבדים מהדור החדש צפויים להגיח אל השוק בקרוב.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים