גאדג’טי מסקר: Engie – הסטארטאפ הישראלי שידאג שלא עובדים עליכם במוסך

מרבית הקוראים באתר מכירים בעל פה כל מכשיר ומכשיר שהושק בשנה האחרונה ויכולים להביע חוות דעת מקצועית ועניינית בכל הקשור לעולם הטכנולוגיה. עם זאת, כשזה מגיע לעולם הרכב ככל הנראה הקוראים, בדיוק כמוני, לא בדיוק בקיאים בכל רכיב ורכיב. אם בשגרה עובדה זו לא משנה יותר מידי, הרי שבעת הגיענו למוסך עשוי חוסר הידיעה שלנו לעלות בלא מעט זמן וכסף.

סטארטאפ ישראלי בשם Engie חרט על דגלו לפתור בעיה כואבת זו ובעצם לגרום לאנשים מהשורה להכיר את הרכב שלהם טוב יותר. לא פחות חשוב מכך, Engie תסייע לכל משתמש לקבל מחיר הוגן ואמיתי בעת הכניסה למוסך. האם Engie באמת מצליחה לעמוד ביעד השאפתני שלה? לקחנו את הרכיב הקטן לנסיעת מבחן וחזרנו עם תשובות.

הילוך ראשון

לפני שאנחנו צוללים להסבר מפורט על המוצר ועל אופן תפקודו, נסביר תחילה כיצד המערכת עובדת ומה הרעיון שעומד מאחורי Engie. במרבית הרכבים שיוצרו החל משנת 2001 ואילך ישנו חיבור מיוחד, הקרוי OBD, הממוקם מתחת להגה ובאמצעותו יכול עובד המוסך להבין מה מצבו של הרכב. כל שעל המוסכניק לעשות הוא לחבר את המחשב שלו לאותו חיבור ואז הוא מקבל תמונה מלאה של התקלות ברכב, כל זאת באמצעות קודים מיוחדים שיש לכל תקלה ותקלה. לאחר ניתוח המידע שמגיע למחשב, המוסך יציע את הטיפול המתאים ויקבע את העלות שלו.

Engie רוצה לקרוא תיגר על שיטת פעולה זו ולפשט את אותם “קודים” שמובנים רק לעובדי המוסכים ולגרום לציבור הרחב להבין מה המצב של הרכב. על מנת לעשות זאת, יקבל המשתמש לאחר ההרשמה ל-Engie רכיב OBD שמתחבר לרכב באופן זהה לאופן בו נעשה החיבור במוסך. לאחר מכן יש להוריד את האפליקציה מחנות היישומים, והיא בתורה תשמש כמחשב שאחראי לתקשר עם רכיב ה-OBD (באמצעות בלותות’) ותדע לזהות את התקלות ולנתח את המידע שמגיע מהרכב.

אם תהליך נשמע לכם מסובך, אל חשש – מדובר בהתתמשקות ותפעול פשוטים שאינם מצריכים ידע טכני כלל. כל מה שצריך לעשות הוא להוריד את האפליקציה, לחבר את הרכיב לאוטו ולעקוב אחר ההוראות באפליקציה ו-Engie כבר תיצור את החיבור באופן אוטומטי. 2 דקות גג.

הממיר הקטליטי

לאחר הפעלת האפליקציה וההתממשקות לרכיב, יכול המשתמש להיחשף באופן מלא למצבו של הרכב ולגלות מה מקור התקלות וכיצד ניתן לפתור אותן. כך למשל, אם ישנה נורת אזהרה דלוקה, Engie ידע לזהות זאת ולהסביר היכן התקלה, להעניק תיאור כללי שלה ולבסוף להסביר על המערכת בה נמצאה התקלה. באופן זה ניתן לבוא למוסך כאשר כבר יודעים מה הבעיה ולבקש לתקן זאת באופן נקודתי ולא ללכת שולל אחר ההסברים של המוסך.

לצד זיהוי התקלות ניתן להריץ סריקה באופן יזום דרכה ניתן יהיה לבדוק את מצבו של הרכב בארבע קטגוריות שונות: תקשורות, בקרת המנוע, שלדה (שאסי) וגוף הרכב. אם תתגלה בעיה באחת הקטגוריות, תדע Engie להתריע על כך ולספק הסבר מקיף לתקלה. מבדיקה שערכנו ל-Engie, הרכיב החכם אכן הצליח לזהות את התקלה שעליה הצביעה נורית האזהרה ואף העניק הסבר מפורט על הבעיה (הממיר הקטליטי אם מישהו דאג). מה שבאמת מרשים הוא שכל תיאור התקלה היה “בשפת בני אדם”, כך שגם אדם ללא כל רקע בתחום יוכל לקבל הסבר ולהבין מה לא בסדר ברכב.

אם מתגלה תקלה, תוכל Engie להפנות את המשתמש למספר מוסכים ותאפשר לבצע חיתוכים שונים בין המסוכים לפי סוג המוסך (מורשה או מסך כללי), סוג התמחות ולבסוף מיקום. בכל אחד מהמוסכים ניתן יהיה לראות דירוג של שאר המשתמשים ולקבל הוראות הגעה. הרומן שלנו עם המוסכים לא מסתיים כאן, ועוד נשוב להתייחס אליהם בהמשך הסקירה כאשר נגיע לשלב הטיפולים, שם גילנו הפתעה לא כל כך נעימה.

מלבד הסריקה הכללית Engie מציג מידע כללי על מספר פרמטרים ברכב שיעניקו תמונה כוללת על מצבו. הראשון הוא מצב השמן ברכב, השני הוא צריכת הדלק על פי כמות הנסיעה והאחרון הוא מצב המצבר והאלטרנטור. דווקא מה שהצליח לתפוס את עיניינו היה הפרמטר השני, האפשרות למדוד את צריכת הדלק, מאחר שהוא הציג בצורה ברורה כמה דלק נצרך בכל נסיעה וכמה עלתה הנסיעה כולו. שירות זה יכול להיות שימושי מאוד ללא מעט משתמשים שמעוניינים להתחלק בהוצאות הדלק.

לפני שאנחנו חוזרים למוסכים ועוסקים בטיפולים, חשוב לעצור ולשבח את העיצוב וממשק המשתמש של Engie. האפליקציה מועצבת בצורה פשוטה ונעימה לעין (שילוב של גווני כחול וירוק) וקל מאוד להבין כיצד לנווט בין המסכים השונים. האייקונים הגדולים והכיתוב הברור יבטיחו שאף משתמש, לא משנה מה גילו והבנתו בעולם הטכנולוגיה, לא יצליח לפספס שום דבר חשוב. אין זה דבר שמובן מאליו, במיוחד שפונים לחתך מאוד רחב באוכלוסיה.

דרוש טיפול

מלבד תקלות ובעיות שעלולות לצוץ פתאום, כלי רכב זקוקים לטיפולים כל תקופה מסוימת, בה נבדקים חלקים שונים וחלקם אף מוחלפים בעקבות בלאי. Engie מאפשרת למשתמשיה לדעת מתי יש לבצע את הטיפול הבא ומה הוא כולל. גולת הכותרת היא היכולת של המשתמש ליצור מכרז עבור הטיפול הבא ובכך לקבל מספר הצעות ממוסכים שונים.

כל מוסך יכול להשיב ולהציע שתי הצעות מחיר – האחת עם חלפים של היצרן והשנייה עם חלקים לא מקוריים. לשם הבדיקה, שיגרנו בקשה לטיפול שמתבצע לאחר 75 אלף ק”מ ועל פי Engie עלות של טיפול כזה אמור לעלות בין 200 ל-500 שקל במוסך כללי ובין 450 ל-750 שקל במוסך מורשה.

לאחר מספר ימים קיבלנו שלוש הצעות משלושה מוסכים שנמצאים בקרבתנו, כאשר שניים מהם היו בטווח ש-Engie הציעה הן עבור חלקים מקוריים והן עבור חלקים חלופיים. את ההפתעה, או השוק המוחלט, קבלנו בהצעה השלישית, שבה הטיפול עלה לא פחות מאשר 11,575 שקל עבור אותו הטיפול בדיוק. עכשיו דמיינו לכם, שאדם ממוצע הולך למוסך אחד, ללא כל השוואה, ומקבל את הצעת המחיר הזו. מבחינתי, עצם העובדה הזו כבר הוסיפה ל-Engie לא מעט נקודות בבדיקה והפכה אותו למוצר חובה לכל בעל רכב.

סיכום

Engie הוקמה על ידי גל אהרון, אלון גרוס ואלון הנדלמן בעקבות מקרה אישי של גל בו היא נאלצה לשלם עבור טיפול סכם גבוהה מאוד וללא כל הסבר או הבנה של מהות הטיפול. השלושה הכירו כחלק מתכנית זל ליזמות של המרכז הבינתוחמי כאשר ניסו למצוא פתרונות לבעיות מחיי היומיום.

לאחר מספר שבועות עם Engie והעובדה שהתבקשתי לשלם 11 אלף שקל עבור שירות שעולה 400 שקל קשה להתעלם מהחשיבות של החברה. Engie פועלת בשני סגמנטים מהותיים: הבנה של הרכב וקבלת הצעות מחיר ממוסכים – חומר שמספיק לשני סטארטאפים. הדבר היחיד שהיה חסר לי היה שרציתי עוד מ-Engie – הייתי שמח לקבל טיפים ועצות באופן שוטף או אפילו מידע כללי על הרכב שלי (כמו Drippler הישראלית, אך לרכבים). לצד זאת Engie צריכה להגדיל גם את מספר המוסכים עמם היא עובדת כדי להציע למשתמש באמת את המחיר הטוב ביותר.

בשורה התחתונה, גם לאחר שכלול העלות המצחיקה של הרכיב (38 שקל), מדובר בפתרון שיכול לחסוך לא מעט כסף עבור כל אחד ולהחזיר את “ההשקעה” כבר מהביקור הראשון במוסך. Engie עוד בשלביה הראשונים ויש עוד הרבה לאן לצמוח ולהתקדם, אך המוצר כבר עכשיו בשל ומומלץ לכל נהג.

לפרטים נוספים – לחצו כאן.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים