מרצדס מציגה את רכב הקונספט IAA בעל המאפיינים האווירודינמיים

קונספט: מרצדס בנץ IAA (מקור: יח"צ Mercedez Benz)

כחלוצת רכב במלוא מובן המילה, היצרנית הגרמנית, מרצדס-בנץ, הציגה במהלך מאה שנות פעילותה רבות מהטכנולוגיות המפעילות את הרכב המודרני היום. בתערוכת Frankfurt Motor Show, שהתקיימה החודש בגרמניה, לא נחה היצרנית והציגה קונספט רכב חדש בשם Intelligent Aerodynamic Automobile או בקיצור IAA, כשם התערוכה ובהתאם למאפייניו האוירודינמיים המתקדמים.

עם תצורת סלון-קופה משתנה ועתידנית, מתמקד הקונספט במזעור הגרר הטפילי במהירויות שיוט. לכל אורכו מצויד הרכב בפאנלים נעים המשנים את צורת הגוף לצמצום הפרעות בזרימת האויר. שינוי הצורה מופעל באופן אוטומטי עם האצת הרכב למהירות בת 80 קמ"ש ומוריד את ערך מקדם הגרר (Cd) מ-0.25 ל-0.19. לשם השוואה, מקדם הגרר של ה-Tesla Model S או דגמי ה-S Class של מרצדס עומד על 0.24.

שינוי הצורה מתקבל באמצעות חמישה אלמטים מרכזיים. מלפנים נסוג המפצל הקדמי 60 מ"מ תחת תא המנוע ליעול זרימת האויר כנגד רצפת הרכב. מעליו נסגר מערך רפפות המגביל את זרימת האויר אל כונס המצנן. ולבסוף, זוג מתעלי זרימה בצידי הפגוש נעים 25 מ"מ הצידה ו-20 מ"מ לאחור לתעול האויר באופן שיצמצם את מערבולות האויר בבית הגלגלים.

הגלגלים עצמם גדולים וצרים למדי (235/35 R22) ומצויידים בפאנלים פאסיביים השקועים במהירויות נמוכות 55 מ"מ בתוך הגלגל ומתירים כניסת אוויר לקירור הבלמים אך נמשכים במהירויות גבוהות כלפי חוץ באמצעות מנגנון מופעל כח צנטרופוגלי לסגירת פתחי האורור וביטול השקע לשטח פנים שטוח. שטח המגע הצר יחסית של הצמיגים מצמצם, כמובן, הן את גרר הצורה והן את מאמץ הגלגול.

קונספט: מרצדס בנץ IAA (מקור: יח"צ Mercedez Benz)
קונספט: מרצדס בנץ IAA (מקור: יח"צ Mercedez Benz)

אולם, שינוי הצורה הבולט ביותר מתרחש באחורי הרכב, שם נפרשים מחוץ לגוף שמונה פאנלים המוסיפים לאורכו הכללי 390 מ"מ ומקנים צורה כוללת המצמצמת גם היא את הגרר הטפילי. לדברי מהנדסי החברה, במהלך נסיעה משולבת חמשת האלמנטים האווירודינמיים יחדיו מקטינים את פליטת הפחמן הדו-חמצני בכ-3 גרם לקילומטר. זאת עם יחידת הינע היברידית בהספק 279 כ"ס וטווח נסיעה בכח חשמלי בן 66 ק"מ.

מלבד המערך האווירודינמי הציג הקונספט גם מספר חידושים אותם תיארו בכירי החברה כ"הצצה לרכבי הסלון של העתיד הקרוב", אשר ייתכן יראו אור בדגמים חדשים כבר בשנים הקרובות. הבולטים בהם הינם מערכת קישוריות, שתחבר את הרכב עם רכבים אחרים ואמצעים נוספים בסביבתו להתרעה מוקדמת בדבר מצב הדרך מלפנים, וגלגל הגה מצוייד במשטחי מגע לשליטה על מערכות המידע והבידור בתא הנהג.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים