נצחון התאגידים: ההסכם הטרנס-פסיפי יקשה על שיתוף הקבצים

המדינות החתומות על ה-TPP (מקור: Antichik / Wikimedia Commons)

לפני קצת יותר משבוע נולד הסכם הסחר הטרנס-פסיפי שמאגד בתוכו 12 מדינות שהסכימו ליצור את אחד מאיזורי הסחר החופשי הגדולים בעולם. חלקים נכבדים מההסכם הזה עדיין חשאיים אך כמה הדלפות חשפו את השפעתו על חיינו.

מסמכים שנחשפו על ידי ויקיליקס מראים שהחלק שנוגע לקניין רוחני עלול להקשות מאוד ואף להביא לסגירת אתרי שיתוף קבצים במסגרת אותן מדינות החתומות באמנה וכתוצאה מכך גם מחוצה לה. ההסכם, שנאמר עליו כי הוא היסטורי בקנה מידה של פעם בדור והצלחה שנרשמת על שמו של אובמה, מעניק לכל 12 המדינות סמכות לאכוף את החלטות בית המשפט בנושאי זכויות יוצרים שנקבעו במדינה אחרת.

ספק אינטרנט במדינה אחת ידרש “להסיר או למנוע גישה” לקובץ ברגע שהוא “מודע לקיומו” של צו שניתן נגדו במדינה אחרת בגין הפרה. כך לדוגמא, אם בית משפט במלזיה יקבע שקובץ מסוים פוגע בזכות יוצרים שם, ספק האינטרנט האמריקני יאלץ להסיר או לחסום אותו ולא משנה האם ההפרה מתקיימת גם בארה”ב.

האם החשאיות הפכה לשיטה?

הסכם הסחר עדיין לא לא נכנס לתוקף ומחייב אשרור בכל אחת מהמדינות החתומות עליו (צפוי קרב בקונגרס האמריקני). הסודיות של ההסכם (שנושאיו אינם עוסקים בביטחון לאומי) מדאיגה רבים. האם ממשל אובמה (והאחרים) מסתיר את תוכנו בכוונה תחילה כדי לעקוף את הביקורת שתהיה כלפיו?

שיטה הזו פעלה לא רע בהסכם הגרעין האירני, שם התגלה שלצד ההסכם עם ארה”ב קיימים עוד הסכמים חשאיים של אירן עם הסוכנות לאנרגיה אטומית לפיהם אירן תאסוף בעצמה את הראיות לבדיקה. האם מדובר על שיטה להלבנת מידע מטריד מהציבור?

TPP_wrong_8664186602_32082c4a97_z
מקור: Julianita Qué Tal

בינתיים, אנו מקבלים את הפרטים המטרידים דרך הדלפות ויקיליקס. אובמה אמנם התחייב שהנוסח המלא של ההסכם יפורסם לעיון המחוקקים, אך אלו יצטרכו ללמוד את ההסכם המורכב והשלכותיו במהירות ולאשר אותו תוך 90 יום.

הם יצטרכו להתמודד עם סעיפים שלאחר הדלפתם גורמים לסערה. לדוגמא, ישנם סעיפים שמייצאים את שיטת הפטנטים המחמירה של ארה”ב לכל המדינות האחרות, דבר שיגרום לתרופות להיות יקרות יותר לאורך זמן ממושך יותר ולתאגידי התרופות להרוויח יותר.

הסעיפים מעוררי התרעומת הגדולים ביותר הם אלו שמאפשרים לגופים פרטיים לתבוע ממשלות בגין הפסדים שנגרמו להם מחקיקה מקומית שאינה מתיישבת עם האמנה. לפי שיטה זו ממשלות שנבחרו על ידי אזרחיהן לא באמת יוכלו לחוקק חוקים לטובת האזרחים אלא יכבלו על ידי התאגידים שהיו שותפים להסכם הסחר.

על פניו נראה שהסכם הסחר, גם אם יביא להורדת מכסים, יגרום להצבת חסמים מסחריים גדולים יותר שעובדים בעיקר לטובת התאגידים הגדולים. ההשלכות על שיתוף הקבצים וחופש העברת המידע הוא רק נדבך אחד מתתי הסעיפים הרבים והמורכבים שכולל הסכם הסחר.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים