האם פייסבוק תשאב בקרוב מידע משיחות הוואטסאפ שלנו?

אפליקציית וואטסאפ באייפון (צילום: גאדג'טי) צילום: גאדג’טי

פייסבוק רכשה את וואטסאפ לפני קרוב לשנתיים ועד כה נמנעה מלבצע אינטגרציה משמעותית בין שני השירותים. בפועל, עד כמה שידוע לנו, המידע שעבר בשיחות הוואטסאפ האישיות לא הועבר לפייסבוק, והיא, מצידה, לא יכולה לעשות שימוש במידע זה. כעת, נראה כי המצב הולך להשתנות ובגרסאות הבאות של וואטסאפ לפייסבוק תהיינה אפשרות לקבל את המידע שנצבר באפליקציית המסרים המידיים הפופולארית.

מפתח סקרן בשם חוויאר סנטוס (Javier Santos) חשף בחשבונו ברשת החברתית +Google צילומי מסך מגרסת בטא של אפליקציית וואטסאפ. הגרסה החדשה, שטרם הושקה לציבור הרחב, חושפת אפשרות חדשה בהגדרות אפליקציית וואטסאפ: שיתוף מידע עם פייסבוק.

באופציה החדשה צוין כי “וואטסאפ מעוניינת לחלוק את המידע שיש ברשותה עם פייסבוק וזאת במטרה לשפר את חווית השימוש בפייסבוק“. כפי שניתן לראות, האפשרות הזו ניתנת לביטול, ולפי הדיווח עולה כי היא אינה מסומנת כברית המחדל באפליקציה.

WhatsApp-Facebook-data-sharing-and-encryption-840x413

למרבה הצער לא הובאו פרטים נוספים על עומק שיתוף המידע בין שני השירותים וקשה לקבוע איזה מידע יועבר בין וואטסאפ לפייסבוק. יש להניח כי פייסבוק תוכל לקבל את רשימת אנשי הקשר במכשיר ובכך לשפר את מנגנון הצעת החברים, אך אנחנו בספק שלשם כך התווספה אפשרות זו. סברה פרנואידית יותר תגרוס כי פייסבוק מעוניינת לשאוב את תוכן השיחות במטרה לשפר את מנגנון הצעת הפרסומות שלה. נכון לכתיבת שורות אלה, קשה לשפוך אור על כוונותיה של פייסבוק.

בתנאי השימוש ישנה הדגשה כי תוכן השיחות לא מאוחסן בשרתי החברה וכי לאחר שההודעה נשלחת לנמען היא נמחקת באופן מידי משרתי החברה.

חשוב להדגיש כי על פי תקנון תנאי השימוש של וואטסאפ, החברה אינה שומרת את מספרי הטלפון, שמות, כתובת מייל וכדומה. יתרה מכך, בתנאי השימוש ישנה הדגשה כי תוכן השיחות גם הוא לא מאוחסן בשרתי החברה ואף צוין כי לאחר שההודעה נשלחת לנמען היא נמחקת באופן מידי משרתי החברה.

תנאים אלו, מוסיפים ערפל נוסף סביב סוגיית “שיתוף המידע” עם פייסבוק ולא ברור איזה מידע קיים בנוסף לכך, שאינו כולל את תוכן השיחות, שבאמת יכול לעניין את הרשת החברתית הגדולה בעולם. כמו כן, ישנן שאלות רבות שנפתחות כעת: “האם ניתוח המידע והפקת מסקנות ממנו, ללא שמירתו, נחשבת הפרה מצידה של וואטסאפ?” היא דוגמא לשאלה שהיינו שמחים לקבל עליה את התשובה.

את גרסת הבטא של וואטסאפ, כמו כל גרסת בטא אחרת, יש לקחת בערבון מוגבל. לא כל פיצ’ר שנכלל בגרסאות המוקדמות מבשיל ומגיע לקהל הרחב. דיווחים ברשת העלו כי גם בכדי להגיע למסך ההגדרות הספציפי ישנו צורך במעט ידע טכני, מה שמעלה עוד יותר את הספקות כי מדובר בעדכון שנראה ממש בקרוב.

למרבה האירוניה, הגרסה החדשה כוללת שדרוגים נוספים ואחד מהם הוא הצפנה מקצה לקצה של שירות ההודעות. שדרוג זה עתיד להפוך את וואטסאפ להרבה יותר מאובטחת ופחות חשופה לגורמי צד שלישי ואף לוואטסאפ עצמה.

שיחות ששוות מיליארדים

נזכיר כי וואטסאפ עלתה לכותרת בשבוע שעבר בזכות ההודעה המעניינת של מייסד ומנכ”ל החברה, יאן קום, על כך שוואטסאפ לא תגבה עוד תשלום עבור השירות. הודעה זו לא הפתיעה יתר על המידה, מאחר ואף גורם לא חשב כי המודל הכלכלי של החברה באמת מתבסס על תשלום שנתי. עם זאת, נפתח דיון מרתק על הדרך בה וואטסאפ אכן יכולה להרוויח כסף ואף הפנייה למודל של שירות לקוחות מבוסס וואטסאפ עלתה על הפרק.

אם אכן פייסבוק תשתמש במידע שעובר בוואטסאפ, הרי שמדובר במקור מוניטזציה מעולה עבורה, מאחר והיא תוכל להציע למפרסמים יכולות התאמת פרסומות גבוהות מאין כמותן. היתרון הגדול של וואטסאפ על פני פייסבוק, היא העובדה שוואטסאפ נמצאת על התווך היומיומי בו מרבית האנשים מנהלים את השיחות שלהם. בשיחות אלו מדברים המשתמשים על המוצרים שהם רוצים לקנות, היעדים אליהם הם רוצים לטוס ועוד – מידע זה עשוי להיות מכרה זהב עבור פייסבוק.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים