ביקורת משחק: XCOM 2 – לא נצעד בשקט אל החשיכה
| יום שני, 1 בפברואר 2016, 15:03 | גאדג'טי מסקר, משחקים

ישנם משחקים בודדים שגורמים לנו לסבול מרצוננו, ו-XCOM הוא ללא ספק אחד מהבולטים. מהרגע ש-XCOM: Enemy Unknown יצא ב-2012, לא חדלו הדיווחים על התסכול הרב שהוא גרם לשחקנים ברחבי העולם. ובכל זאת, הלוחמה בחייזרים לא נפסקה.

צהלנו כאשר Firaxis ו-2K הכריזו על Enemy Within, ההרחבה שיצאה ב-2013, והתנפלנו עליה כדי לראות אילו דרכים נוספות יש למשחק להתעלל בנו. מהרגע שהוכרז משחק ההמשך, נשימתינו נעתקה בציפיה. כעת, אפשר לנשום לרווחה – XCOM 2 כאן החל מה-5 בפברואר, והוא אכזרי בדיוק כמו שרצינו שיהיה.

מה זה XCOM בכלל?

משחקי XCOM הם משחקי אסטרטגיה וניהול המתרחשים בעולם שבו חייזרים עוינים מגיעים לכדור הארץ, ופותחים מיד בפלישה מאסיבית ואלימה. השחקנים מנהלים את XCOM, ארגון צבאי שמגייס את טובי המוחות והחיילים שיש לאנושות להציע כדי להדוף את הפולשים. אם יכשלו, האנושות כולה תושמד, או תשועבד לחוצנים.

על השחקנים לנהל את פעילות הארגון, הכוללת מחקרים מדעיים ופיתוח טכנולוגיות עתידניות, ובמקביל לשלוח חיילים לקרב ולנהל כל קרב לחוד, מתחילתו ועד סופו.

משחקי XCOM היו עמנו עוד משנות ה-90, אך הסדרה קיבלה "ריבוט" של המותג עם הכותר הקודם – XCOM: Enemy Unknown, וכעת לא מתייחסת להתרחשויות המשחקים הישנים מעבר למספר מחוות קטנות.

כשהאנושות ויתרה

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

נקודת המוצא של XCOM 2 יוצאת דופן במיוחד. הוא מהווה המשך ישיר לקודמו, אך כבר מהרגע הראשון הוא עושה מהלך מאד לא קונבנציונלי – הוא מניח שבאירועי המשחק הראשון האנושות הפסידה. המשחק מתרחש ב-2035, 20 שנה אחרי הפלישה של החייזרים, בה ארגון XCOM נכשל נחרצות בלהדוף את האיום מהחלל.

האנושות בחרה להיכנע לחייזרים. תחת הנחיית הפולשים, הוקמה ממשלה אחת אחידה וכלל עולמית, הידועה תחת השם ADVENT. כעת, תחת התעמולה האגרסיבית של ADVENT, ההיסטוריה נכתבת מחדש, והממשלה המאוחדת עושה כל שביכולתה כדי לגרום לתושבי העולם כולו לשכוח את ההרס והחורבן של הפלישה, ולקבל את האדונים החדשים בתור גזע עליון, שיעזור לאנושות להתקדם ולהפוך לציוויליזציה של קידמה, שלום ואחווה. ארגון XCOM מבוקש על פשעי מלחמה כנגד "הזקנים" ("The Elders", הכינוי שניתן לחייזרים הבכירים), וחייב כעת לפעול מהמחתרת.

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

משחק מחשל

לצאת מנקודת הנחה שהשחקנים הפסידו במשחק הקודם זה אמנם לא קונבנציונלי, אך זה תואם את המוטיבים המרכזיים של XCOM, שדורשים מהשחקנים להצליח שוב ושוב מול סיכויים לא סבירים. שכול וכישלון הם שותפינו למסע לאורך כל סדרת המשחקים, ולשחקנים הותיקים זו נקודת מוצא מוכרת.

אחת הסיבות לכך שמשחקי XCOM כה אטרקטיביים למרות הייסורים הבלתי פוסקים, היא השליטה המקסימלית שהשחקנים מקבלים על המשחק. ל-XCOM 2 יש אלמנטים רנדומליים רבים, והפתעות לא נעימות קופצות עלינו שוב ושוב, אך בסופו של דבר, כמעט כל מה שקורה במשחק הוא תוצאה של בחירה. בחירה אישית, מודעת ומושכלת שלנו כשחקנים. לא בכדי יועצינו ועוזרינו במשחק לא מפסיקים להזכיר לנו כמה אנחנו, המפקדים, קריטיים להצלחה של XCOM. אין זה ליטוף אגו סתמי, אלא פשוט האמת לאמיתה – בידינו היכולת לנצח את ADVENT ואת אדוניהם החייזרים, ובידינו בלבד.

איזו טכנולוגיה חשוב לנו יותר לחקור? איזה חייל צריך לצאת למשימה הזאת? האם אפשר להקריב עוד ישוב לחייזרים כדי ללקט עוד משאבים, או שחובה לצאת למשימה ולסכן את הצבא הקטן והפגיע שלנו? מאחורי כל כישלון מסתתרת הידיעה שאנו עצמינו היינו שותפים למפלתינו, ויש תמיד רצון לחזור ולנסות פעם נוספת, הפעם חכמים יותר.

ל-XCOM 2 יש אספקטים משחקיים רבים, אך אפשר לחלק אותם לשתי קטגוריות רחבות: משחק המאקרו (ניהול הבסיס והפעילות הגלובלית של הארגון), ומשחק המיקרו (קרבות טקטיים מול חייזרים).

משחק המאקרו

משחק המאקרו של XCOM 2 השתנה משמעותית ביחס למשחק הקודם, וכעת מרגיש הרבה יותר נכון והגיוני. כאשר XCOM היה ארגון צבאי רשמי, ותקוותה האחרונה של האנושות, היה לעתים קשה להבין את התקציב המוגבל והמשאבים המפוזרים שלו.

כעת, מש-XCOM נהפך לארגון מחתרתי שנרדף על ידי ADVENT, ברור לנו פתאום למה האמצעים שלנו כה דלים. ברור גם למה רק אנחנו נוכל להציל את האנושות, עם קומץ שכירי חרב, חיילים לשעבר והמון מוטיבציה. יש לזכור שלמרות שמדובר בארגון יחסית קטן, עברו 20 שנים מאז הפלישה הראשונית, ובשנים האלה ארגון XCOM הספיק להשתכלל, ולפתח לא מעט כלים וטריקים חדשים.

בסיס "הנוקם" של XCOM הוא כעת בסיס נייד ומעופף

הבסיס של ארגון XCOM (הנקרא "הנוקם" – The Avenger – קריצה אחת מני רבות למשחקים הקלאסיים) הוא כעת בסיס נייד ומעופף. שלא כמו בעבר, אין החיילים יוצאים למשימות מתוך רשימה. כעת, הן מופיעות על המפה של העולם, ועל השחקנים להטיס את "הנוקם" פיזית אל המשימה כדי לבצע אותה. כמו כן, על המפה יופיעו לפעמים גם בונוסים למיניהם שיהיה על "הנוקם" לאסוף.

בתוך "הנוקם", שמבוסס על טכנולוגיה חייזרית גנובה, יוכלו השחקנים לחקור טכנולוגיות חדשות, לאמן חיילים, לבנות נשקים ולפנות הריסות וגרוטאות כדי לבנות במקומן מגוון רחב של קונסטרוקציות חדשות שיאפשרו לארגון להתייעל אף יותר. תהליכים רבים במשחק נהיו ברורים ויעילים יותר.

מדענים ומהנדסים לא נספרים בעשרות יותר, אלא בבודדים. הם כולם דמויות עם שמות, ולמהנדסים אף ניתנים תפקידים ספציפיים בחדרים השונים. שדרוגי נשקים הם לא פרטניים יותר, אלא נעשים באופן גורף, כך שאם, למשל, רכשתם שדרוג לרובה הצלפים, כל הצלפים ישתמשו בדגם החדש, ולא תצטרכו לרכוש רובה נפרד לכל חייל. על כל מערכת חדשה שהמשחק הוסיף, נראה שהוא ייעל והפשיט מערכת ישנה, ועשה זאת בצורה טובה, יעילה ואלגנטית.

"הנוקם" יכול לנוע בעולם בחופשיות יחסית, אך כל תנועה עולה באחד המשאבים היקרים ביותר במשחק – זמן. ככל שעוברים החודשים, צבא ADVENT מתחזק, ופרוייקט AVATAR המסתורי מתקדם. אפשר להאט את הפרוייקט במשימות קרקע מיוחדות, אך אי אפשר להתבחבש סתם במפה ולאסוף את כל מה שרואים – בלי תיעדוף נכון של משימות, ישלימו החייזרים את מזימתם, יפילו את XCOM ויחריבו את האנושות.

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

משחק המיקרו

גם בשדה הקרב השתנו מספר דברים. כמו במשחק הקודם, מדובר בקרבות טקטיים הנעשים בתורות. גם כאן ארגון XCOM שולח ארבעה לוחמים ולוחמות למשימה (מספר שניתן להרחיב מעט בהמשך), ועל החיילים לתור את המפה אחר אויבים ולחסל אותם.

אחד השינויים הראשונים שתשימו לב אליהם הוא שרוב המשימות מתחילות בהתגנבות. לוחמי XCOM סמויים מעיני ADVENT והחייזרים, מה שמאפשר לשחקנים לתכנן מארבים מורכבים והרסניים. האויבים, מנגד, לא נותרים חייבים. חיילי ה-ADVENT מיומנים בדרכים שונות של לחימה, והחייזרים המוכרים מהמשחק הקודם חוזרים בגרסאות חזקות ומאיימות יותר. בכל זאת, גם להם היו 20 שנים להתפתח.

חייזר מתוך XCOM 2

מתוך: XCOM 2

בדומה ל-Enemy Unknown, הטקטיקה במשימות נבנית סביב התפקידים השונים של חיילי XCOM. ישנם ארבעה תפקידים שונים לחיילים, ולכל תפקיד ישנם שני מסלולים שניתן להתפתח בהם. חיילים צוברים ניסיון בקרב עם הריגות, מה שמאפשר להם ללמוד יכולות שונות לבחירתם. בחירה של יכולת ממסלול אחד באה על חשבון היכולת מהמסלול השני. בניגוד למשחק הקודם, המסלולים הרבה יותר מגובשים כעת, וכל היכולות יעילות ואפקטיביות.

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

הקלע (Sharpshooter) הוא התפקיד בעל הדימיון הרב ביותר למקבילו מהמשחק הקודם. ברשותו אקדח ורובה צלפים, והוא יכול ללמוד יכולות ממסלול האקדוחן (Gunslinger), שמאפשר לו להלחם ביעילות רבה יותר בטווח קצר, או ממסלול הצלף (Sniper), שהופך אותו לבלתי מנוצח בטווח ארוך. את יכולת ה-Squadsight מהמשחק הראשון, המאפשרת לו לצלוף לכל מקום שהצוות שלו רואה, הוא מקבל כעת בחינם, מה שהופך אותו מיד ללוחם קטלני ומסוכן.

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

את המקלען הכבד מחליף כעת הרימונאי (Grenadier), שחמוש במכונת ירייה ומטול רימונים. המטול מאפשר לו לירות את הרימונים הרגילים שלו רחוק יותר, והוא תמיד יוצא לקרב עם רימון, בנוסף לחפץ נוסף אותו החשקנים יכולים לבחור (שגם יכול להיות רימון, כמובן). מסלולי ההתפתחות שלו הם מומחה לחומרי נפץ (Demolitions Expert), שנותן יכולות הרס סביבתי רחב, ומקלען כבד (Heavy Gunner), המשפר את משמעותית את מכונת הירייה. הרימונאי חיוני בקרבות נגד אויבים משוריינים, שכן לו יש את הכלים הטובים ביותר לפגוע בשריון של האויב.

ריינג'ר, XCOM2

מתוך: XCOM 2

הריינג'ר (Ranger) אוחז בחרב וברובה (Shotgun), ומאחד שני תפקידים ותיקים באחד. מצד אחד, הוא יכול להתפתח כסייר (Scout), מה שמשפר את יכולת ההתגנבות שלו משמעותית. מצד שני, ישנן היכולות של המסתער (Assault), שמשפרות את השליטה שלו בחרב ואת היכולת שלו לשרוד גם כאשר הוא לבד ומוקף באויבים.

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

התפקיד הרביעי חדש חלוטין ושונה משמעותית מהתפקידים המוכרים לנו. המומחה (Specialist) הוא לוחם טכנולוגי, המלווה ברובוט מעופף קטן המכונה "גרמלין". הגרמלין מאפשר למומחה לסייע לעמיתיו מרחוק, וגם לפרוץ למחשבים מרוחקים ממנו, ביעילות רבה פי כמה מזו של כל חייל אחר. למומחה יש אפשרות להתפתח כחובש קרבי (Battle Medic), או כהאקר (Combat Hacker), ובהתאם לספק יותר עזרה לצוות, או לפרוץ ביעילות רבה יותר למחשבים ואף לרובוטים של האויב.

ישנו גם עוד תפקיד נוסף, של סוכן מנטלי (Psi Operative), אך זהו תפקיד נפרד שניתן לפתח בהמשך המשחק, בצורה שניתן לכם לגלות בעצמכם. יש לציין שבניגוד למשחק הקודם, לא מדובר הפעם בשדרוג של תפקיד קיים, אלא בתפקיד מלא לכל דבר עם מגוון רב של יכולות הרסניות.

Psi Operative, XCOM 2

מתוך: XCOM 2

המפות וסוגי המשימות השתפרו מאד גם הן. מגוון המשימות השונות שקיימות, עם מטרות שמשתנות לעתים קרובות, מכריח את השחקנים לחשוב שוב ושוב מחוץ לקופסה, ולחפש כל הזמן דרכים חדשות לנצל את הסביבה ואת הנשקים של XCOM. יותר אלמנטים בסביבה כעת יכולים להיהרס ולשנות את תנאי השטח, ומשימות רבות מתרחשות באזורים עירוניים, בהם חפים מפשע עלולים להקלע לאש צולבת בין חיילי XCOM לכוחות ADVENT.

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

למרות השיפורים המשמעותיים במערכת הקרב הטקטית, היא עדיין לא מושלמת. היא אמנם אלגנטית יותר מקדמתה ברוב המצבים, אך עדיין ישנם מקרים בהם נדרשות מניפולציות מעיקות עם העכבר כדי להוציא לפועל פקודות במשבצת רצויה, במיוחד כשמנסים לזרוק רימון או להשתמש בחרב של הריינג'ר.

מודולאריות והתאמה אישית

מעבר למשחקיות המאתגרת ולשליטה המוחלטת שלנו על הפעולות במשחק, חלק ממה שהפך את XCOM: Enemy Unknown לכה מהנה היה הסיפור הדינאמי שנבנה במהלך המשחק. בעקבות מעשי הגבורה של חיילינו הם פיתחו בדמיונינו אישיות ואופי, וחווינו אותם כדמויות אמיתיות, ולא רק כמקבץ של פיקסלים עם סטטיסטיקות ומספרים. ניתן היה לשנות את המראה ואף את השם שלהם, להתחבר אליהם, מה שהיה הופך את מותם לכואב עוד יותר, כמובן.

ב-XCOM 2 הכלים להתאמה אישית השתפרו משמעותית. מבחינה מכאנית, עצי ההתפתחות של התפקידים השונים הפכו יותר מעניינים, מה שמאפשר לחיילים לפתח סגנונות לוחמה אישיים. גם לנשקים ניתן להצמיד כעת שדרוגים קטנים, שנותנים לכל נשק אופי ייחודי מעט. בו בזמן, מערכת עיצוב המראה של החיילים השתדרגה גם היא, ומאפשרת לשנות פרטים חיצוניים רבים אצלם, מאורך השיער ועד העיטורים והצבע של הנשק והשריון.

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

כעת, בתפריט הראשי של המשחק, ישנו מאגר דמויות שאפשר להוסיף לו עוד ועוד חיילים מעוצבים מאפס, שיכולים להופיע בכל משחק באופן אקראי, גם כחיילים שנוכל לגייס וגם, אם נבחר, כמדענים ומהנדסים שיעבדו על "הנוקם". כך, למשל, תוכלו לעצב חיילים בדמותכם ובדמות יקיריכם, ולצאת אתם לקרב. פיצ'ר זה הוביל לכך שזוגתי נהרגה כבר בקרב השני בו השתתפה, אך זוהי דרכו של עולם.

דמות בעיצוב אישי, מתוך: XCOM 2

דמות בעיצוב אישי, מתוך: XCOM 2

מערכת ההתאמה האישית יכולה עוד להשתפר, אבל בהתחשב בכך שמפתחי המשחק מעודדים את השחקנים לפתח מודים בשבילו, סביר להניח שבקרוב מאוד נראה כבר ערב רב של תוספים נחשקים למערכת.

ל-XCOM: Enemy Unknown והרחבתו ישנה כבר קהילת מודים גדולה ופעילה, שצפויה להגר גם היא אל המשחק החדש. המוד המוכר ביותר למשחק הקודם הוא The Long War, שהופך את המשחק לארוך ומאתגר הרבה יותר. ג'ייק סולומון (Jake Solomon), המפתח הראשי של שני המשחקים, ממליץ על המוד בחום למי שמחפש חוויה עוד יותר קשה ומאתגרת.

צוות הפיתוח של XCOM 2 יישם מספר רעיונות מ-The Long War גם במשחק החדש, והמפתחים של המוד כבר נשכרו על ידי Firaxis כדי לבנות מודים חדשים ל-XCOM 2, שאמורים לצאת יחד עם השקתו ב-5 לפברואר.

סיכום

XCOM 2 לוקח את הנוסחה של קודמו, ומשפר כמעט כל אספקט בה. העלילה של המשחק ברורה יותר, הכלים של XCOM חזקים, מגוונים ומעניינים יותר, מה שמתאזן עם אויבים מאתגרים ואכזריים יותר. המשחק עדיין מעניש אותנו על טעויות, אך לעתים נותן אפשרויות גם לתקן אותן.

מנגד, עדיין יתכנו טעויות שאין מהן שום דרך חזרה. זה פחות סביר מאשר במשחק הקודם, ובכל זאת יכול לקרות מצב בו שעות של משחק הולכות לטמיון, מכיוון ש-ADVENT והחייזרים התפתחו טכנולוגית מהר יותר משהשחקנים הספיקו, ופתחו פער אסטרטגי שאין סיכוי כבר לגשר.

מבחינת האסתטיקה והגרפיקה של המשחק, השיפור מהמשחק הראשון ניכר מיד. המשחק נראה טוב ומפורט יותר והסביבות שלו מעניינות ונותנות מגוון רחב של פעילות טקטית. שלטי התעמולה של ADVENT נמצאים בכל מקום, ומעבירים בצורה מאד ברורה את האווירה של המשחק ואת התחושה שעינו של האח הגדול צופה בנו תמיד ממרומים, ואפילו מסכי הטעינה הסתמיים הוחלפו בפוסטרים יפהפיים של XCOM ושל ADVENT, המעוצבים בסגנון משטרים טוטאליטריים שונים.

מתוך: XCOM 2

מתוך: XCOM 2

מה אהבנו?

  • משחק ניהול עשיר ומאתגר במיוחד.
  • קרבות טקטיים איכותיים מאד. אחת ממערכות הקרב-בתורות המוצלחות ביותר שנראו.
  • סיפור-מסגרת קוהרנטי ומעניין.
  • מערכת עיצוב דמויות משופרת ומהנה.
  • שיפור גרפי ואסתטי משמעותי, המשחק נראה מדהים בדרישות מערכת יחסית לא גבוהות.

ומה לא?

  • טעויות מסוימות עשויות להרוס את המשחק לחלוטין. לעתים השחקנים יאלצו לוותר על הכל, להתחיל משחק חדש ולזרוק שעות של עבודה לפח.
  • השליטה בתנועת החיילים השתפרה, אך לא מספיק. העכבר עדיין לא ממושמע לחלוטין, ולא תמיד מבין נכון את כוונת השחקנים.
במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות