משנה כיוון: Meerkat תנטוש את מודל השידור החי ותתמקד ברשת חברתית מבוססת וידאו

אפליקציית השידור החי הישראלית מירקט (Meerkat) שחררה לפני זמן קצר הודעה על ביצוע שינוי משמעותי בתחום עיסוקה, לפיה תזנח את מודל השידור החי. במקום זאת, נמסר כי החברה תתמקד בפיתוח רשת חברתית מבוססת וידאו שתאפשר לחברים ומכרים לקיים שיחות וידאו קבוצתיות. ההודעה הגיעה במכתב ששיגר מנכ”ל החברה, בן רובין, לקבוצת המשקיעים של מירקט בו הוא מסביר על הסיבות לשינוי הכיוון בבניית המוצר (Pivot), על התחרות מבחוץ וגם על חזון החברה בעתיד.

נזכיר כי מירקט הושקה בקול תרועה בפסטיבל המוזיקה, האינטראקטיב והסרטים SXSW, הנערך מידי שנה בטקסס, ארה”ב, ומיד התקבלה בחיבוק חם מהקהילה הטכנולוגית שייעדה אותה לגדולה. יתרה מכך, מגוון רחב של דמויות מפתח ומפורסמים נהגו להשתמש באפליקציה ולקיים שידורים חיים לקהל המעריצים שלהם, שעקב בשקיקה אחר כל שידור ושידור, מה שהעניק למירקט חשיפה עצומה.

הצצה לאחור

עם זאת, לא הכל היה ורוד ובמקביל הגיחו מתחרים נוספים שהחלו לצבור פופולריות רבה. הראשונה הייתה אפליקציית פריסקופ, שנרכשה על ידי טוויטר והפכה ליריבה הישירה של האפליקציה הישראלית. טוויטר לא עשתה חיים קלים למירקט, שהייתה מבוססת כולה על האינטגרציה עם טוויטר, והערימה עליה קשיים רבים שפגעו בויראליות של האפליקציה. בשלב מאוחר יותר גם פייסבוק הצטרפה לחגיגה והשיקה שירות מתחרה משלה, שנפתח תחילה למפורסמים בלבד, וכיום זמין כמעט לכל משתמשי הרשת החברתית בארה”ב.

נכנסים לדשדוש

תחילת השנה הייתה מצוינת עבורנו.. אך בהמשכה הרגשנו שאנחנו מתחילים לדשדש“, הסביר רובין במכתב. “שידורים חיים מבוססי מובייל לא הצליחו לגדול בקצב שציפינו לו. העליונות ביכולות ההפצה של טוויטר/פריסקופ בשילוב Facebook Live שאבו לנו את מרבית המשתמשים הראשונים וכפועל יוצא מכך לא הצלחנו לגדול בקצב שתאם את התכניות שלנו“.

על פי הערכות שונות, שיאה של מירקט היה בחודש מאי האחרון, בו מספר המשתמשים באפליקציה, אשר שידרו באופן חי, עמד על 100 אלף בלבד. כמות משתמשים זו, על אף מאמציה הרבים של החברה, לא הצליחה לגדול בקצב משמעותי והייתה לסימן הראשון לכך שצריך לחזור לשולחן השרטוטים ולחשוב על כיוון חדש. הסיבה לכך, על פי רובין, נעוצה בעובדה ששידור חי בבסיסו הוא שונה מכל סוג תוכן שהיה מוכר למשתמשים בעבר.

מדובר באקט שונה מאשר שיתוף תמונות. תחשבו על כך בצורה הבאה: לפני אינסטגרם, אנשים כבר ידעו איך תוגדר תמונה טובה ופשוט ניסו לפעול על פי כך. כאשר אנו מדברים על שידור חי, אף אחד לא באמת ידע מה נחשב שידור “טוב” ועל מה להסתמך בעת העלייה לאוויר“, פירט רובין במכתב למשקיעים.

משדר מסלול מחדש

מירקט אינה הולכת להיעלם מהעולם והשירות עתיד להמשיך לעבוד, לפחות בתקופה הקרובה. עם זאת, החברה כבר שינתה את הפוקוס שלה ושוקדת על פיתוח חדש ששונה במהותו מהפעילות הקודמת של החברה. על פי רובין, שלא חשף פרטים רבים על המוצר החדש, ניתן להבין כי הפיתוח יהיה שירות שיחות ועידה קבוצתיות המבוססת על אינטרקציה בין אנשים שמכירים אחד את השני.

ההחלטה על ביצוע Pivot התקבלה בחודשי הקיץ של שנת 2015, כאשר באוקטובר של אותה השנה חשף רובין בפני דריקטוריון החברה את הרצון לבצע שינוי במוצר. רובין חזר לארץ, שם שוחח עם כל הצוות והסביר את השיקולים שעומדים מאחורי קבלת החלטה כל כך קשה. המוצר החדש הפך להיות העיסוק העיקרי של מפתחי החברה והוא עתיד לראות אור בערך בעוד שלושה חודשים מעכשיו.

מירקט, אשר הוקמה על ידי בן רובין, איתי דנינו ורועי תירוש, ידעה גלגולים רבים ולא מעט עליות ומורדות מאז תחילת דרכה כסטארטאפ צעיר בשם Yevvo. הגיוס האחרון של החברה הסתכם בסכום כולל של 12 מיליון דולר על-פי שווי של 52 מליון דולר (אחרי הכסף). את הגיוס הובילה אחת מקרנות הון הסיכון הוותיקות ביותר, גריילוק (Greylock), ועמה השקיעו גם משקיעים פרטיים כדוגמת רון גורה וגיגי לוי, ולצידם מספר קרנות הון-סיכון ישראליות גדולות כדוגמת PLUS Ventures ו-Aleph.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים