בשקט בשקט: עליבאבא גידלה מפלצת פיננסית בת 60 מיליארד דולר בחצר האחורית

עליבאבא קרדיט: leighklotz / flickr

בניסיון להידמות לענקיות הקמעונאות מהסיליקון וואלי, אמזון ואיביי, הקימה ענקית הקמעונאות הסינית, עליבאבא, עוד בימיה הראשונים שירות תשלומים שברבות הימים למפלצת של ממש. זרוע פיננסית זו שנקראת Ant Financial Services Group ניגשת עתה לגיוס לפי שווי בלתי יאמן.

החברה, אשר מפעילה את שירות AliPay, איתו ניתן לשלם ברשת, מגייסת בימים אלו ממשקיעים 3.1 מיליארד דולר לפי שווי של 60 מיליארד דולר. התוספת לקופת המזומנים תנוצל לרכישת חלקים מחברות טכנולוגיות-פיננסיות אחרות, אסטרטגיה שנועדה להמשיך את שליטתה בשוק הסיני.

כדי להבין את סדרי הגודל נציין ש-PayPal, שהופרדה מאיביי, נסחרת לפי שווי של 47 מיליארד דולר. מכאן ששווי של 60 מיליארד דולר ל-Ant Financial מעניק פרמייה גדולה לצמיחה העתידית בהתאם לגודל האוכלוסיה בסין (לפייפל יש “רק” 179 מיליון משתמשים רשומים לפי עדכון אחרון). יש שיגידו שהשווי מוגזם ופשוט משקף את הכסף הקל שזורם לכמה סקטורים בשוק הסיני ואולי יתאזן בעתיד כפי ששווי עליבאבא ירד בכ-50% מאז השיא.

לא רק תשלומים ברשת

בשירות Alipay יש לחברה 400 מיליון משתמשים עם 200 מיליון כרטיסי אשראי. לזרוע הפיננסית יש עוד פעילויות משלימות: שירות Sesame לדירוג קרדיט של משתמשים פרטיים וחברות, Yu’e Bao שמתפקדת כקרן השקעות לציבור הסיני, רשת מיקרו-הלוואות ואפילו בנק משלה, MyBank.

כל הפעילות האדירה הזו הופרדה מעליבאבא ב-2011 כדי להתאים לחוקי הממשל הסיני שאוסרים על בעלות זרה בנכסים כלכליים. בשל כך משקיעי יאהו (בעלת נתח גדול בעליבאבא) התאכזבו לגלות שלקחו מהם את הפרה החולבת הזו, וגם ההנפקה המתוקשרת של עליבאבא עצמה ב-2014 לא כללה את הזרוע הפיננסית.

מכיון שהן חברות נפרדות, בנקאים סיפרו לוול סטריט ג’ורנל ש-Ant Financial מתכוונת לצאת להנפקה משלה בבורסה הסינית ב-2017 לכל המאוחר. גם המתחרות של עליבאבא בסין מתרחבות לכל הכיוונים. תאגיד Tencent מחזיק 30% ב-WeBank (בנק וירטואלי דומה)  שהודיע בסוף ינואר על גיוס של 450 מיליון דולר לפי שווי של 5.5 מיליארד דולר. סכם קטן  לעומת המובילות של עליבאבא בשוק הסיני.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים